iMac 21.5" vai 27"?
-
iMac 21.5" vai 27"?
Viesti Kirjoittaja tea »
Ostan tällä viikolla ensimmäisen pöytäkoneeni eli IMACin. Onko muuten uusin päivitys/kone jo ilmestynyt markkinoille tai tuleeko vielä kevään aikana?
Tarvitsen tehoja (mutta kuinka paljon on kysymysmerkki) sillä käytän paljon photoshopin SC4:sta ja lightroomia ja myöhemmin tänä vuonna aloitan editoimaan videoita (järjestelmäkameralla otettua materiaalia).
Haluaisin tuon pienemmän mallin koska 27" vie niin paljon tilaa työpöydältäni mutta tuohon pienempään ei saa niin paljoa 'tehoja.' En katso elokuvia enkä videoita.
MIkä merkitys on käytännössä sillä jos isommassa on näytönohjaimen muisti 2 GB ja pienemmässä 512 MB? Miten se tulee esille kuvankäsittelyssä ja muussa toiminnassa?
Isommassa on näyttö 2560x1440 pikseliä ja pienemmässä 1920x1080. Mikä ero käytännössä?
Entä ero prosessorissa näiden kahden koneen välillä? Molempiin saa i7-prosessorit mutta toisessa se on 3.4 GHz ja pienemmässä vähemmän.
Tarvitsenko tehojen puolesta tuota 27" konetta vai riittääkö pienempi? Arvostaisin kovasti apua.
Tea
Syy: Otsikkoa viilattu
-
Re: IMAC 21.5" vai 27"?
Viesti Kirjoittaja exlex »
iMakistä on tulossa päivitys suurella todennäköisyydellä (touko- kesäkuun) loppuun mennessä, eli kone menee kokonaan uusiksi ja ulkoasukin vaihtuu tai päivittyy. Eli jos sinulla ei ole kiire, niin itse jäisin odottelemaan kyseistä päivitystä. Normaalisti en jäisi odottaman, mutta kun kyseessä on kokolaitteen uusiutuminen, niin on hieman eri tilanne. Mutta jos tarvitse konetta pian, niin ei mitään hätää. Tämäkin iMakki on loistava. Ja tosiaan kelläänhän ei ole 100% varmuutta, että kone päivittyy, mutta todennäköisyys on todella iso.
Suurin ero mahtaa olla tuolla näytönohjaimen muistilla peleissä. Eli veikkaan, että noilla kertomillasi tiedoilla toi 512Mt riittää vallan mainiosti. Mutta tuosta 2Gt saattaa olla aivan vähän hyötyä jossakin tapauksissa, mutta keskusmuistilla on huomattavasti isompi merkitys, eli panosta siihen. Suosittelen keskusmuistia 8Gt, mutta jos haluat säästää tässä, niin voit lisätä sitä jälkeenpäin. Mikä tulee prosessoriin, niin sillä ei ole hirveästi väliä. Eli jos otat 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 pienempää 21.5 tuumaiseen, niin se riittää loistavasti. Jos haluat koneeseesi nopeutta, niin suosittelen siinä vaiheessa ottamaan SSD-levyn mukaan kokoonpanoon, mutta se nostaa hintaa. Sillä saat koneeseen nopeutta hurjasti lisää. 1TB Serial ATA Drive + 256GB Solid State Drive [+ 599,99 EUR], eli kuten näet se on kallista. Mutta tämänkin voit periaatteessa käydä asennuttamassa jälkeenpäin, mutta et voi tehdä sitä itse ja se on kohtuullisen kallis jälkiasennuksena. (Tee se itse ihmiset täällä palstalla auttaa kyllä tekemään sen SSD-jälkiasennuksen jos sen kuitenkin haluaa itse tehdä)
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Eli tottakai aina isompi pinta-ala on kivempi graafisissa sekä videotöissä, mutta jos ei ole tilaa isolle näytölle, niin 21.5 tuumainenkin on erittäin hyvä. Mutta voin kertoa, että tuohon 27-tuumaiseen tottuu hetkessä ja se ei tunnu enää yhtää isolta viikon jälkeen.
Ps. Jos olet opiskelija / opettaja, niin Apple antaa opettaja / opiskelija-alennuksen http://store.apple.com/fi/browse/home/education_routing
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
-
Re: iMac 21.5" vai 27"?
Viesti Kirjoittaja Omenamachine »
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mielestäni on aivan älytöntä olla ostamatta uutta tietokonetta jota tarvitset / haluat ja lykkää sen ostoa sen perusteella, että: "Pian tulevat uudet ja entistä paremmat mallit." Tuolla menolla ei saa koskaan haluamaansa. Mutta jos tosiaan haluat uusimmat ja hienoimmat pelit ja vehkeet, joudut uusimaan laittestosi ≈ vuoden välein... ja tulevaisuudessa vielä useammin, ja se on kallista se.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
~Albert Einstein
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »

-
Viesti Kirjoittaja tea »
Nyt vain mietityttää odottaako sitä uutta konetta vai ei.... kun ei tiedä mikä siinä voisi parantua (eli onko minulle hyötyä). Paljonkohan uuden mallin hinta yleensä pomppaa ylöspäin?
-
Viesti Kirjoittaja tea »
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Ei se yleensä pomppaa, vanhan vain tulee alas.tea kirjoitti: Nyt vain mietityttää odottaako sitä uutta konetta vai ei.... kun ei tiedä mikä siinä voisi parantua (eli onko minulle hyötyä). Paljonkohan uuden mallin hinta yleensä pomppaa ylöspäin?
Häiritsevää se on lähinnä jos takana on voimakas valonlähde. Huoneen viisaalla järjestyksellä ongelmilta yleensä vältytään. Ja ainahan sen lasin parilla imukupilla saa irti jos kovasti vaivaa, muutama homppulainen tätäkin taitaa harrastaa.tea kirjoitti:Niin, jotkut ovat kritisoineet iMacin kiiltävää näyttöä siitä että se heijastaa helposti. Pitäisi itsellä olla tummat vaatteet päällä koneen ääressä, jne. Riippuu varmasti siitä mistä suunnasta se valo tulee. Jos uudessa koneessa olisi tähän parannus, niin sitä voisi odottaakin. Onko kenelläkään ollut ongelmia liikaa heijastavan näytön suhteen IMACissä?
-
Viesti Kirjoittaja mikastus »
24" iMac lasilla ja paneeli ilman lasia.
-
Totesinkin tuossa kommentissani, että jos koneelle on pikaista tarvetta, niin tämänhetkisellä mallillä pärjaa vallan mainiosti. Mutta Applella on muista tietokoneyrityksistä poikkeava filosofia siinä, että tietokoneet päivitetään keskimäärin 4-6 vuoden sykleissä täydellisesti. Eli kone muuttuu perusteellisesti. Tulee uusi ulkoasu, uudet näytöt jne... Ja sitten tuon uuden mallin sisuskaluja päivitellään aina kerran pari vuoteen ja ulkoasu on sama. Toisin kuin muilla yrityksillä on tapana, että koneet päivitetään vähintään vuoden välein ja kaikki muuttuu ulkonäköä myöten.Omenamachine kirjoitti: Mielestäni on aivan älytöntä olla ostamatta uutta tietokonetta jota tarvitset / haluat ja lykkää sen ostoa sen perusteella, että: "Pian tulevat uudet ja entistä paremmat mallit." Tuolla menolla ei saa koskaan haluamaansa. Mutta jos tosiaan haluat uusimmat ja hienoimmat pelit ja vehkeet, joudut uusimaan laittestosi ≈ vuoden välein... ja tulevaisuudessa vielä useammin, ja se on kallista se.
Eli jos olisi kyse normaali päivityksestä niin ei mitään väliä, mutta nyt kyse siitä, että kun autonvalmistaja uusisi kokonaan mallinsa. Eikä pelkästään sitä että tulee vain uusi vuosimalli, jossa on tehty ehkä pieniä hiomisia.
Mutta edelleen Tea:lle, että ei kannata tästä uudesta mallista stressailla liikaa, jos sinulla on kiire koneelle. Jos kuitenkin ei ole kyse akuutista tilanteesta ja selviät sillä vielä tuon 6kk, niin sitten harkitsisin sitä odottamista. Näin toimisin itse.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Nks123 »
iPad 3 (32GB Wi-fi + 4G) ,iPod Touch (32GB 4th gen), Nokia E7
Time Capsule, Airport Express
-
Viesti Kirjoittaja Blastbeat »

27" mallissa on myös toki enemmän tehoja ja pelaaminenkin onnistuu halutessa aika mukavasti; Crysiksiä ja Far Cry kakkosta lukuunottamatta kaikki pelit ovat pyörineet nupit kakoossa. Ja keskusmuistit joo kannattaa ehdottomasti ostaa jälkikäteen. Itse otin neljällä gigalla ja päivitin myöhemmin itse 16 gigaan (8 gigaa olis kyllä riittänyt :S). Säästin siinä aika pitkän pennin ja itse muistin vaihtokin oli lasten leikkiä. SSD-levyä voin myös lämpimästi suositella, vaikka se onkin aivan ylihinnoteltu eikä todellakaan mikään nopein mahdollinen. Ohjelmat aukee sekunneissa ja koneen käynnistymiseen menee n. 20 sekuntia. Ymmärtääkseni iMacciin voi myös asennuttaa muunkin SSD-levyn, mutta toki sekin maksaa ja aiheuttaa lisäsäätöä.
Mid 2009 13" MacBook Pro, 2.26 Ghz Intel Core 2 Duo, 8 GB DDR3, 160 GB HD, NVIDIA GeForce 9400M 256 MB |
iPhone 6 64 GB | AppleTV 2 gen
-
Viesti Kirjoittaja kamina »
No Applen kohdalla tuo juuri ei ole älytöntä, päinvastoin. Tuotteet julkistetaan aika tasaisin väliajoin, hinnat eivät muutu mutta speksit kasvavat paljon jne.Omenamachine kirjoitti: Mielestäni on aivan älytöntä olla ostamatta uutta tietokonetta jota tarvitset / haluat ja lykkää sen ostoa sen perusteella, että: "Pian tulevat uudet ja entistä paremmat mallit." Tuolla menolla ei saa koskaan haluamaansa. Mutta jos tosiaan haluat uusimmat ja hienoimmat pelit ja vehkeet, joudut uusimaan laittestosi ≈ vuoden välein... ja tulevaisuudessa vielä useammin, ja se on kallista se.
Tuolla tavalla nimenomaan saa pelin joka on uusin ja hienoin vuoden eteenpäin. Toki se vanhakin on yhtä hieno vaikka uusi malli tulee ulos, mutta ei se tunne kuitenkaan ole sama kun on upottanut pari tonnia leluun joka on "vanhentunut" heti kun on ohjelmat asentanut.
Muuten tuohon kysymykseen sitten... Vaihdoin kotona 20" vanhan imacin 24" malliin. Se oli paljon isompi (olohuoneessa huomaa), mutta silmä tottui vaimollakin yllättävän nopeasti. Sain töihin taannoin 27" mallin, ja yllättäen se ei oikeastaan tunnu yhtään isommalta kuin tuo 24" malli (saman korkuinen, mutta vähän leveämpi). Minä kyllä arvostan isoa työpöytää oli se sitten kotona Fotarin ja Aperturen kanssa, tai töissä koodatessa. Kuitenkin itselläni 27" koneeseen ennen kaikkea ohjaisi se kuinka hyvä sen näyttö on, ja kuinka hyvää vastinetta sen vuoksi saa rahalleen (onhan pienemmänkin näyttö tosi hyvä, 27" IPS näytöt vaan ovat kalliita eikä se heijastu suoraan koneen hinnassa).
-
Viesti Kirjoittaja lazzo »
-
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Enpä ole kyllä tuossa ulkonäössä koskaan mitään mullistavia muutoksia huomannut kyseisten laiteiden osalta. Ei sitä tietokonetta kuitenkaan voi sinne samoihin kuoriin rakentaa sen näytön kanssa kovinkaan monella tavalla.exlex kirjoitti: Eli kone muuttuu perusteellisesti. Tulee uusi ulkoasu, uudet näytöt jne...
Taitaakin ainoa täysi ulkonaisen habituksen muutos ollut silloin kun siirryttiin crt monitoreista litteisiin näyttöihin.
-
Viesti Kirjoittaja MasTurbo »

-
Onhan ladassakin 4 rengasta ja se on auto ja mersussakin on 4 rengasta ja sekin on auto. Kumpi on kauniimpi? Tai vuoden 2000 luvulla tullut auto vs. 2012. Toinen on vai modernimman näköinen.theinonen kirjoitti:Enpä ole kyllä tuossa ulkonäössä koskaan mitään mullistavia muutoksia huomannut kyseisten laiteiden osalta. Ei sitä tietokonetta kuitenkaan voi sinne samoihin kuoriin rakentaa sen näytön kanssa kovinkaan monella tavalla.exlex kirjoitti: Eli kone muuttuu perusteellisesti. Tulee uusi ulkoasu, uudet näytöt jne...
Taitaakin ainoa täysi ulkonaisen habituksen muutos ollut silloin kun siirryttiin crt monitoreista litteisiin näyttöihin.
-
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Voitko rehellisesti väittää, että G5 iMacci eroaa jotenkin merkittävästi tuosta nykyisestä. Itse pidän muuten vanhemmista autoista.exlex kirjoitti: Onhan ladassakin 4 rengasta ja se on auto ja mersussakin on 4 rengasta ja sekin on auto. Kumpi on kauniimpi? Tai vuoden 2000 luvulla tullut auto vs. 2012. Toinen on vai modernimman näköinen.
-
Viesti Kirjoittaja MasBe »
Mitenkäs G4 imac ja nykyinen? Kyllä sitä ulkonäköä voi muuttaa isollakin tavalla, samaahan tapahtuu televisioissakin. Tuota paksuutta voi leikata reilulla kädellä kun LEDit saadaan näihinkin.theinonen kirjoitti:Voitko rehellisesti väittää, että G5 iMacci eroaa jotenkin merkittävästi tuosta nykyisestä. Itse pidän muuten vanhemmista autoista.exlex kirjoitti: Onhan ladassakin 4 rengasta ja se on auto ja mersussakin on 4 rengasta ja sekin on auto. Kumpi on kauniimpi? Tai vuoden 2000 luvulla tullut auto vs. 2012. Toinen on vai modernimman näköinen.
Omaan silmään nuo LCD:lliset menee G4 > 2007 > G5
Edit: niin siis oledit

Mutta se ei taida vielä tässä lähiaikoina tapahtua
Apple iMac late 2012
Apple iPhone 5 16Gb White
Apple iPad 2 32Gb WiFi Musta
Apple iPod Nano 8Gb Musta
-
Riippuu mitä pitää merkittävänä. Mun mielestä hopeinen imäk näyttää paremmalta kuin valkoinen. Samoin noi uudemmat hopeiset ovat elegantimpia kuin ekat. Ei mikään päivä / yö ero, mutta pientä evoluutiota.theinonen kirjoitti:Voitko rehellisesti väittää, että G5 iMacci eroaa jotenkin merkittävästi tuosta nykyisestä. Itse pidän muuten vanhemmista autoista.exlex kirjoitti: Onhan ladassakin 4 rengasta ja se on auto ja mersussakin on 4 rengasta ja sekin on auto. Kumpi on kauniimpi? Tai vuoden 2000 luvulla tullut auto vs. 2012. Toinen on vai modernimman näköinen.
-
Viesti Kirjoittaja Norsubaari »
Olen samaa mieltä. Itse ostaisin hopean värisen iMacin, jos olisi rahaa.Riippuu mitä pitää merkittävänä. Mun mielestä hopeinen imäk näyttää paremmalta kuin valkoinen.
iPhone 3GS 16G
iPhone 4S 16G
-
Viesti Kirjoittaja Hepo »
Mulla olis rahaa mutta ei tarvettaNorsubaari kirjoitti:Olen samaa mieltä. Itse ostaisin hopean värisen iMacin, jos olisi rahaa.Riippuu mitä pitää merkittävänä. Mun mielestä hopeinen imäk näyttää paremmalta kuin valkoinen.

Tuo valkoinen vs alumiini on siinä ja siinä. MacBookin valkoinen osa muuttuu vähitellen tummaksi (ainakin alta muuttunut) kun taas alumiini ei muuten muutu, paitsi jos tiputtaa ja saa kolhuja. Tai ei ehkä pöytä koneissa kumpaakaan tapahdu. iPadin alumiini ei ole käsissä niin mukava kuin nykyinen nahkasuoja. Mulla on yksi G5 iMac ja kyllä se ihan hienolta näyttää (ajaton ulkonäkö).
MacBook3.1 | 2.2GHz Intel Core 2 Duo | 4GB | 640GB | 12/2007
iPhone 5S 32GB + iPad2 32 GB Wi-Fi 3G + iPod Nano 3gen ja 6gen + ATV3
-
Töissä taas uusi 27" malli, kivointa valkoiseen verrattuna on suhteessa pienempi "leuka" joka mua häiritsi alusta asti.
-
Viesti Kirjoittaja applerules! »
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka