OmenaOnPunainen kirjoitti:
Mikä kupla? Helsingin ja Jyväskylän välillä on se suuri ero, että kukaan ei halua asua jälkimmäisessä, joten ei niistä asunnoistakaan kukaan maksa mitään. Jyväskyläläisen yksiön hinnalla kuitenkin voinee ostaa omakotitalon jostain Kainuusta: onko Jyväskylä kupla?
Olet oikeassa siitä yksiön hinnasta täälläkin. Maksaa nimittäin enemmän kuin uusi omakotitalo taajaman ulkopuolelta. Kyllä voidaan puhua kuplasta. Sanotaan nytten, että otan 10kpl talopaketteja joiden kappalehinta on 150.000€ ja pystytän ne vaikka helsinkiin, espooseen, Turkuun, Tampereelle, Ouluun, Kuopioon, Jyväskylään, Hartolaan, Kilpisjärvelle ja Inariin. Mikä onkaan ero kun myyn ne heti pystytettyäni? Kilpisjärven talosta saisin vähemmän kuin helsingin talosta vaikka edelleen se oikea hinta olisi 150.000€ Sijainti tekee siitä laudasta ja tiilesta vain kalliimpaa. Selvästi voidaan puhua kuplasta. Sama asia, kuin myytäisiin maitoa 1.18€ purkki helsingissä ja täällä 0.92€ purkki. Tuossahan on selvä kupla maidonhinnassa.
Jos minun nykyinen asunto tontteineen olisi helsingissä niin edes sinulla ei olisi sitä varaa ostaa
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tontin neliöhinta Helsingissä 167€ (tilastokeskus) ja sen kertoo 20 hehtaarilla... + 100.000€ talonhinta. Täällä minä selvisin 120.000€ (Talo + tontti)
http://www.stat.fi/til/kihi/2011/04/kih ... 02_fi.html
Tallissa yksi traktori ja Borgward Isabella. Tuvan pöydällä iMac (Mid 2011) Onnellinen Japanilaisesta vaimostaan. Työpaikkoja takana +30kpl. Olin Apple-käyttäjät ry:n jäsen.