Mopotopic
-
Re: Mopotopic
Viesti Kirjoittaja iFooni »
-
Viesti Kirjoittaja Erño »
![Pirullinen [6]](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Nyt tuolla liikenteessä alkaa taas näkyä mopoja, mutta kuljettajia ei. Pienenevät vuosi vuodelta. Ilmeisesti ES ei kasvata.
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
-
Viesti Kirjoittaja hatey »
Jaa, että lakiteksti ei ole mitään?TR8 kirjoitti:Mopo katsotaan moottoripyöräksi vasta, kun se kulkee yli 65km/h tai moottorintilavuus yli 50cm3, eli tuota enne ei noita moottoripyörä veroja tule. Toki tulee ajokortitta ajo (ainakin lain mukaan), jos kulkee yli 45km/h, mutta juu, vielä en ole kuullut nii tarkasta poliisista. Ratsioissakin tuntuu olevan raja siinä 55km/h, ennen kuin aletaan huomauttelemaan (näin ainakin mitä olen kuullut).hatey kirjoitti:
1078/2009
15 §
Mopon ja teholtaan rajoitetun moottoripyörän virityksen esto ja melu
1. Mopolle (L1e- ja L2e-luokka) ajoneuvolain 11 §:ssä säädettyä suurinta sallittua rakenteellista nopeutta (45 km/h), sylinteritilavuutta (50cm3) tai nettotehoa (sähkömoottori 4 kW) ei saa ylittää ilman muutoskatsastusta siten, että ajoneuvoluokka muuttuu.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
Viesti Kirjoittaja Jussi68 »
Ei ole, kaikki mopoilijat ovat, ikään katsomatta, nuorisorikollisia... ei niitä lait ja asetukset kiinnostahatey kirjoitti:Jaa, että lakiteksti ei ole mitään?TR8 kirjoitti:Mopo katsotaan moottoripyöräksi vasta, kun se kulkee yli 65km/h tai moottorintilavuus yli 50cm3, eli tuota enne ei noita moottoripyörä veroja tule. Toki tulee ajokortitta ajo (ainakin lain mukaan), jos kulkee yli 45km/h, mutta juu, vielä en ole kuullut nii tarkasta poliisista. Ratsioissakin tuntuu olevan raja siinä 55km/h, ennen kuin aletaan huomauttelemaan (näin ainakin mitä olen kuullut).hatey kirjoitti:
1078/2009
15 §
1. Mopolle (L1e- ja L2e-luokka) ajoneuvolain 11 §:ssä säädettyä suurinta sallittua rakenteellista nopeutta (45 km/h), sylinteritilavuutta (50cm3) tai nettotehoa (sähkömoottori 4 kW) ei saa ylittää ilman muutoskatsastusta siten, että ajoneuvoluokka muuttuu.

JL
-
Niin, mutta entäs silloin kun syynäävät? Vakuutussetä kieltäytyy silloin maksamasta. Jos mopoilija oli syyllinen E-Mersun kylkeen ajaessa, niin siinä on kiva maksaa ne sanktiot laittomasta moposta ja lisäksi sen Mersun kylki. Ei taida riittää kesätyön palkkatulot.iFooni kirjoitti:Eipä kolaritilanteissa aina ala setä siniset mopoa syynäämään. Kaveri ajoi pikkusen piristetyllä mopolla kolarin, auto tuli kolmion takaa eteen ja kaikki korvaukset tuli silti.
Tuolla samalla logikalla voi ajaa autollakin humalassa, ei ne aina puhalluta....
-

Sitä tarkotin oikeestaan, että jos mopo on maassa oikeesti paskana, ei sitä aleta siinä tutkailemaan että onkos putkessa kuri paikallaan.
-
Viesti Kirjoittaja tuomaril »
-
Mutta toisaalta taas mikäs tässä on kiire valmiissa maailmassa.
-
Ei puhalluta. Olen ollut mukana kahdessa kolarissa, jossa ei puhallutettu.iFooni kirjoitti:Nyt kun tuohon kännissä kolariin- tilanteeseen siirryit, niin kyllä poliisi aina puhalluttaa kolarin osalliset![]()
Sitä tarkotin oikeestaan, että jos mopo on maassa oikeesti paskana, ei sitä aleta siinä tutkailemaan että onkos putkessa kuri paikallaan.
-
Juu, ei puhalluta. Äitiä ei puhallettu kun yksi pappa ajoin päin Volvoa vuonna 2006.hatey kirjoitti:Ei puhalluta. Olen ollut mukana kahdessa kolarissa, jossa ei puhallutettu.iFooni kirjoitti:Nyt kun tuohon kännissä kolariin- tilanteeseen siirryit, niin kyllä poliisi aina puhalluttaa kolarin osalliset![]()
-
Viesti Kirjoittaja TR8 »
No näin se mun mielestä oli vielä sillon kun olin mopoiässä, josta ei nyt kauaa ole..hatey kirjoitti:Jaa, että lakiteksti ei ole mitään?TR8 kirjoitti:Mopo katsotaan moottoripyöräksi vasta, kun se kulkee yli 65km/h tai moottorintilavuus yli 50cm3, eli tuota enne ei noita moottoripyörä veroja tule. Toki tulee ajokortitta ajo (ainakin lain mukaan), jos kulkee yli 45km/h, mutta juu, vielä en ole kuullut nii tarkasta poliisista. Ratsioissakin tuntuu olevan raja siinä 55km/h, ennen kuin aletaan huomauttelemaan (näin ainakin mitä olen kuullut).hatey kirjoitti:
1078/2009
15 §
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Jotain nyt löyty Googlaamalla (eka osuma):
http://www.poliisi.fi/poliisi/oulu/home ... endocumentRakennemuutokset, jotka eivät nosta mopon suurinta kulkunopeutta suuremmaksi kuin 65 km/h, käsitellään rakenteeltaan määräysten vastaisen ajoneuvon kuljettamisena. Tämän nopeuden ylittävä rakennemuutettu mopo katsotaan moottoripyöräksi, jolloin siihen sovelletaan moottoripyöriä koskevia säännöksiä. Moottoripyöräksi katsotaan myös mopo, jonka sylinterin kuutiotilavuus on yli 50 cm3.
Onhan tuota sitten viritettytuomaril kirjoitti:Virittäminen on täysin turhaa. Oma skobani kulkee itselleni ihan riittävästi. 60 km/h ja 2 päällä 50 km/h. Olen tyytyväinen.

Näinhän se on tämä asenne meillä kaikilla nuorilla onJussi68 kirjoitti:Ei ole, kaikki mopoilijat ovat, ikään katsomatta, nuorisorikollisia... ei niitä lait ja asetukset kiinnosta![]()
JL

-
Senpätakia nuorisolle pitäisi antaa selkään vähintään kaksi kertaa päivässä, ellei kolme. Nuoriso lakkaa olemasta kelvotonta, kunnes täyttävät 30.TR8 kirjoitti:Näinhän se on tämä asenne meillä kaikilla nuorilla onJussi68 kirjoitti:Ei ole, kaikki mopoilijat ovat, ikään katsomatta, nuorisorikollisia... ei niitä lait ja asetukset kiinnosta![]()
JL
-
Minä en ole kelvoton!hatey kirjoitti:Senpätakia nuorisolle pitäisi antaa selkään vähintään kaksi kertaa päivässä, ellei kolme. Nuoriso lakkaa olemasta kelvotonta, kunnes täyttävät 30.TR8 kirjoitti:Näinhän se on tämä asenne meillä kaikilla nuorilla onJussi68 kirjoitti:Ei ole, kaikki mopoilijat ovat, ikään katsomatta, nuorisorikollisia... ei niitä lait ja asetukset kiinnosta![]()
JL

-
Viesti Kirjoittaja TR8 »
Myönnä vaan, me kaikki nuoriso olemmetuomaril kirjoitti:Minä en ole kelvoton!hatey kirjoitti:Senpätakia nuorisolle pitäisi antaa selkään vähintään kaksi kertaa päivässä, ellei kolme. Nuoriso lakkaa olemasta kelvotonta, kunnes täyttävät 30.TR8 kirjoitti:Näinhän se on tämä asenne meillä kaikilla nuorilla onJussi68 kirjoitti:Ei ole, kaikki mopoilijat ovat, ikään katsomatta, nuorisorikollisia... ei niitä lait ja asetukset kiinnosta![]()
JL

-
-
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
-
Sama täällä, olin (ja olen toki edelleen) lainkuuliainen kansalainen.hatey kirjoitti:Onneksi minä en ollut nuorena tuollainen kelvoton hulttio, olin rakastettava pikku enkeli.
JL
-
Minä myös.Jussi68 kirjoitti:Sama täällä, olin (ja olen toki edelleen) lainkuuliainen kansalainen.hatey kirjoitti:Onneksi minä en ollut nuorena tuollainen kelvoton hulttio, olin rakastettava pikku enkeli.
JL
-
Viesti Kirjoittaja thoug »
Mitens tuo viritetty mopo ja JB, kuitenki waren takia käytättuomaril kirjoitti:Minä myös.Jussi68 kirjoitti:lainkuuliainen kansalainen.
JL
Nikon D500, Nikkoreita +
-
Se on vakio skoba ja JB on henkilökohtaisista syistä luurissa.thoug kirjoitti:Mitens tuo viritetty mopo ja JB, kuitenki waren takia käytättuomaril kirjoitti:Minä myös.Jussi68 kirjoitti:lainkuuliainen kansalainen.
JL
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
-
Vakio(tyttö)mopo, jolla ajat ylinopeutta!tuomaril kirjoitti:Se on vakio skoba ja JB on henkilökohtaisista syistä luurissa.thoug kirjoitti:Mitens tuo viritetty mopo ja JB, kuitenki waren takia käytättuomaril kirjoitti:Minä myös.Jussi68 kirjoitti:lainkuuliainen kansalainen.
JL
JL
-
-
Ontuva selitys, jos ajan autolla ylinopeutta, ei selitykseksi käy "...kun noi tuolla takanatuomaril kirjoitti:^ Pakko ajaa. Muuten autoilijat ärsyyntyy.
ärsyyntyvät, jos mä en aja lujempaa...".
Pakko ei ole ajaa ylinopeutta, tyttömopokuskit (ja muutkin mopo/mopoautokuskit) saisivat pysyä
suljetuilla alueilla.
JL
-
Jos rupean hidastelemaan, autot alkaa ohittamaan ihan hullusti. Pari viikkoa sitten minut ohitettiin tällä tiellä. Ihan hullua!Jussi68 kirjoitti:Ontuva selitys, jos ajan autolla ylinopeutta, ei selitykseksi käy "...kun noi tuolla takanatuomaril kirjoitti:^ Pakko ajaa. Muuten autoilijat ärsyyntyy.
Pakko ei ole ajaa ylinopeutta, tyttömopokuskit (ja muutkin mopo/mopoautokuskit) saisivat pysyä
suljetuilla alueilla.
JL
-
Tuttu tie, ei tuolla pitäisi ohittaa mitään kärpästä kookkaampaatuomaril kirjoitti:Jos rupean hidastelemaan, autot alkaa ohittamaan ihan hullusti. Pari viikkoa sitten minut ohitettiin tällä tiellä. Ihan hullua!Jussi68 kirjoitti:Ontuva selitys, jos ajan autolla ylinopeutta, ei selitykseksi käy "...kun noi tuolla takanatuomaril kirjoitti:^ Pakko ajaa. Muuten autoilijat ärsyyntyy.
suljetuilla alueilla.
JL
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Mutta, edelleenkään se vauhdin lisääminen ei ole oikea tapa parantaa omaa turvallisuuttaan... pysy kotona, juo pepsiä ja
surffaa - saatat lihoa, muttet ainakaan jää auton alle

JL
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka