Appleboy kirjoitti:Miten pitkään olette käyttäneet Macciä?
Itse aloitin muistaakseni vuonna 1989 tai 1990. Kottarainen oli ensimmäinen ja todella kova sana minulle silloin.
Hah, oon niin juniori että muut on hankkinu ekan maccinsä sillon ku mä synnyin. En toki kuitenkaan oo mikään 90 teini.
Ja tuo oma eka mac... isäpappa sai työpaikaltaan jonku macintosh performan. Joka oli muuten eka kone meillä. Ja edelleen maceillä mennään. Eli koskaan ei oo ostettu pc:tä, niitäkin on tänne tosin jostain muutama kulkeutunu.
Installed Windows to a black & white TV, the motherfucker gave me a bluescreen.
Parhaimmat muistot on ilman muuta A1200:sta - sellaisen kun vielä jostain löytäisi. Todella jouhea käyttöliittymä.
Huonoimmat fiilikset jääneet Performasta, eikä vähiten siksi että emolevy hajosi parin vuoden jälkeen ja samalla koko kone joutui romukoppaan. Lisäksi OS 8:n aikaan kyseinen kone kaatuili tuon tuosta, mikä oli todella rasittavaa.
Siirryin windows koneista Applen ruotuun taannoisen opinahjon mac myönteisten kokemusten siivittämänä, G4 733 OS 9 ja G4 DP 1,25 OS X. (vuodet 2002-2004)
Nykyisen iBookin ostin käytettynä kesällä 2005, ja olen todella tyytyväinen tähän laitteeseen.
Koneen hiljaisuus, käytännössä äänettömyys teki vaikutuksen, samaten OS X - ja tekee sitä edelleen.
Lähinnä tuossa kun töihin viime marraskuussa menin, niin sen jälkeen tuli kotiinkin Mini hommattua. Olihan sitä koulussa aiemmin joitain macceja testattu ja niistä jäi kyllä niin positiivinen kokemus, että alkoi innostus herätä. Duunipaikan koneet kyllä viimeistään vahvisti päätöstä. Duunissa oli silloin cube-kaunotar ja siitä se ajatus sitten lähti..
Muistaakseni vuonna 1992, kun hankin Mac Plussan. Vaimoni veli Macciä meille ensin esitteli, he kun hänen yrityksessään sitä silloin käyttivät. Siitä se lähti, enkä päivääkään ole katunut.
Alkaa ikää olla jo sen verran, että pääsee itse kertomaan näitä "Kansa taisteli - miehet kertovat" -tarinoita vähän nuoremmille.
Muistan joskus 80-luvulla katselleeni Mustassa Pörssissä Applen tietokonetta, jossa oli 9" musta näyttö ja näytöllä vihreät kirjaimet. Tiesin jo silloin joskus ostavani oman tietokoneen - Applen. Niihin aikoihin tulivat myyntiin myös ensimmäiset CD-soittimet. Olisiko ollut joskus 1984?
Kaverini osti Spektravideon nauhavarmistusasemineen ja sillä pelattiin onnistuneen uploading................odottelun jälkeen pingistä muistuttavaa peliä. Siihen aikaan kaiken tuli olla IBM -yhteensopivaa, jotta ihmiset olisivat uskaltaneet ostaa tietokoneita.
Kyllä niillä ensimmäisillä kottaraisenpöntöillä tehtiin ihan oikeita töitä. Toimitettiin ja taitettiin lehteä. Elämäni ainoan Mac-viruksesta kertoneen ulvahduksen kuulin joskus 1987 vuoden aikoihin. Sen jälkeen niitä viruksia ei ole kuulunut eikä näkynyt. Silloin ne levisivät kirjapainoissa käyneiden levykkeiden ja pelien mukana. Niin ainakin yleisesti uskottiin.
Ensimmäinen oma LC III ja Radiuksen A4 pystynäyttö tuli ostettua 1993 tienoilla. Kyseinen pystynäyttö on edelleen yhdessä koneessa kiinni, vieläpä päivittäisessä käytössä.
Teen MAC / WIN / LINUX -softilla töitä sen enempää miettimättä, mikä kone on pöydällä.
Olen huomannut, etteivät parhaat kaverinikaan osta itselleen Macintoshia. Vaikka he ovat jo vuosia vierestä katsoneet ja nähneet, miten ongelmatonta töiden tekeminen ja harrastaminen Macintoshilla on.
Kaverit soittelevat kyllä ajoittain kaikenlaisten tietokoneongelmien vuoksi, joita PC:n ja Windowsin kanssa näyttää jatkuvasti olevan. Autanhan minä, koska kaveria ei jätetä...
Parisen päivää sitten sain vihdoin oman omenan, iBookin. Kyllä olikin sitten vaikeeta säätöä sitä ennen, ostin koneeni nimittäin Saksasta.. Tämä on ensimmäinen oma koneeni joten oli- ja on edelleen- aika paljon opeteltavaa termistössä ja käytössä muutenkin.
Tätä ennen olen Macceja käyttänyt yliopistolla pari vuotta (tarkemmin musiikin laitoksella, ei niillä muilla oo Macceja ; terveisiä Hannekselle!)
2004 Lokakuussa sairastuin tähän "vakavaan" tautiin ensimmäisen iBookin hankittuani. Sen jälkeen elämä on ollut kukkarolle alamäkeä, mulle henkisesti / fyysisesti ylämäkeä.
Tälläisellä räpläilin pikkupoikana. Mitään vuosilukua en muista. PowerBook 150. Toimii vieläkin kuin junan vessa.
Sitten tässä talossa siirryttiinkin windows-aikaan.
Nyt ollaan taas powerbookkia hommaamassa.
Ihmisellä on kaksi kättä työntekoa varten, ja kaksi jalkaa, jotta voi lähteä kävelemään kun työ ei kiinnosta.
Minä aloitin tänä keväänä. Helmi-Maaliskuussa taisi lähteä tilaus.
Ostopäätös kypsyi kun oli hermot mennyt ensin windowsiin ja sitten linuxiin. Koulusta oli kertynyt käyttökokemuksia aina tuolta jostain G3 eMaceista asti. MiniMac sen ratkaisi. Oli varaa opiskelijallakin. Nyt on hankintalistalla 12" iBook ja 20" iMac. Tosin vasta joskus ensivuoden puolella,
Itse hankin ekan maccini nyt keväällä, huhtikuussa. 12" Powerbook. Kipinä/polte tuli aivan suoraan iPod rintamalta. Hankin vuosi sitten reissulta jenkeistä iPodin ja sitten tuli muutama hankittua lisää (shuffle ja mini, sittemmin myös nano). Kannettavan halusin ja Macci oli ainoa vaihtoehto sen jälkeen mitä olin OS X:stä lukenut. Käytän edelleen yhä päivittäin niin Winkkua kuin linuksiakin, mutta yhä useammin huomaan surffailevani tällä kannettavalla keittiössä, koska tätä on vain niin mukava käyttää. Olen melko varma, että myös seuraava pöytäkone, jonka muutaman vuoden kuluessa luultavammin tulen hankkimaan, on Macci. Täytyy emäntä opettamaan käyttämään kanssa. Tosin winkusta en pääse/halua kokonaan eroon. Niin kauan on sitä tullut käytettyä, että muutamat ohjelmat on iskostunut sillä takaraivoon.
Tämän vuoden keväällä aloitin vanhalla G3 iBookilla (myin sen kesällä eteenpäin).
Lopullinen siirtyminen tapahtunee tässä heti kun tuo "Shipped" tilassa oleva G4 iBook saapuu uuteen kotiinsa ja vanha P4 -läppäri lähtee viimeisten tiedonsiirtojen jälkeen ulos.
Tänä vuonna on aloitettu ... vasta. Joten noviiseja ollaan mäccirintamalla. Mikään muu mäcciin tutustumisessa ei ole harmittanut kuin se, että en ole tutustunut aiemmin. Olisin nimittäin kirjoitellut tekstejä jo pitkään mäccikoneilla.
On pitkästä PC urasta tosin ollut hyötynsäkin. Ilman ainaista Windowsin kanssa tappelua ei tietokoneista tietäisi mitään. Kun on pakosta tapellut mystisten blue screen ym. ilmoitusten kanssa vuosikaudet niin taito karttuu väkisin. No PC rautaa tähän talouteen ei enää osteta kuin korkeintaan Linuxin alustaksi
On nautittavaa kun alusta on vakaa, eikä tarvitse koko ajan keskittyä epäolennaiseen. Lisäksi on mukava huomata, että laitteet ja ohjelmat toimivat ja Plug and play tarkoittaa sitä mitä sen pitäisi.
Mac Addict, jo vuodesta 2005
- Powerbook G4, 1,67 Ghz, 1,5Gb ram, 100 Gb
- Mac Mini, early 2009
05 kevät. Vaihtoa puolsivat entiset kokemukset mäkeistä duunikäytössä, jossa ne tuntuivat helkkaristi windows- ja linux-ympäristöä paremmilta. Ennen siirtymistä vanhan koneen winukka oli tietenkin viritetty aquan näköiseksi