miniStat 2 widget näyttää montako latausta on tehty, ja iBat ohjelma kertoo jäljellä olevan akun kapasiteetin ja arvosanan akulle.
Akku on vaihdettu tammikuussa:
miniStat 2 sanoo että on tehty 236 latausta? (Voiko olla edes totta?)
ja iBat: The total charge capacity of your battery is 3.154 Ah. Your battery has lost a significant amount of capacity. You should consider replacing it. (Keskiarvo on 4.544 Ah)
Mulla ministat 2 sanoo että cycles: 404 ja life 86%.
15" albook 1,5ghz, 512mt, Radeon 9700 128mt. A pirate with a steering wheel coming out of his crotch walks into a bar and the bartender says, "Do you know you have a steering wheel coming out of your crotch?" He says, "Aaarrr..it's driving me nuts."
Minulla iBook sanoo että 49 sykliä on takana. Ja olen siis käyttänyt konetta, niin että latauksesa se on kiinni vain kun se latausta tarvitsee...kun edellisen akun hajotin pitämällä sitä kokoajan kiinni...
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
mulla yli vuoden vanha ja pääasiassa käytetty verkkovirrassa ja akulla vain silloin kun tarvii. Akkua oon käyttäny loppuun kuitenkin ainakin n. kerran viikossa. Latauskertoja on vähän yli sata ja silti akun tehosta näyttäis olevan vielä 95% jälellä että en usko että lähes pelkästään verkkovirrassa pitämällä saa akkua kulutettua loppuun.
Mulla seuraavanlaista:
iBatt:
Current Capasity: 0.851Ah
ja arvosanaks D-
Itse koneen omppuvalikosta seuraavaa:
Kokonaiskapasiteetti: 851 mAh
Jäljellä oleva kapasiteetti: 413 mAh
Ampeeriluku mA: -1216 (?)
ja latausjaksojen määrä: 209!
Kone iBook G4, ostettu huhtikuussa 2004, käytetty enimmäkseen verkkovirrassa mutta myös
ainakin kerran viikossa ilman virtaa varmasti.
Jotenkin oisin toivonut että pikkusen pidempään kestää, vaikka "akku onkin käyttöesine".
Eiks täs nyt oo kuitenkin jotain outoa?
Oon nyt koittanut toista kertaa kalibroida ja tuntuu että ehkä vähän tulis virtaa takas.
Ainakin akku tekee seuraavanlaisesti:
Ilmoittaa siinä 7% kohdalla että kohta loppuu, mut sitten kuitenkin saattaa porskuttaa 0%:lla (ts. ilmoittaa laskevansa akun jäljellä olevaa määrää) tyyliin parikymmentä minuuttia jopa.
Ekalla kerralla oli ehkä kymmenen minsaa, nyt huomattavasti pidempään.
Voisko tätä saada lypsettyä pidempitehoiseksi tällä tavalla? Eli kalibroi useemman kerran.
Mulla nää alkoi sillai että otin täyden akun akkukäyttöön ja käyttelin. Sit yhtäkkiä huomasin että ehkä 80% varauksesta akku hyppäs yhtäkkiä jonnekin 45%:een.
Nyt ekan kalibroinnin jälkeen kapasiteetti nousi 1.124 aH:hon.
ONhan se vieläkin melko alhainen.
Tehokkaampi kalibrointi: Kun virta loppuu ja kone menee nukkumaan, antaa mennä nukkumistilassa niin kauan että univalokin sammuu (ja kone myös). Sille pitää opettaa missä menee pohja. Omalla vastuulla kuitenkin. Itsellä ei tälleen ainakaan vielä tullut ongelmia, latausta 9 kk jälkeen 4348 / 4400.
Mac Studio M1 Ultra 64GB
iPad Air 12,9" M2 128GB
iPhone 15 plus
kerrottakoon teille kaikkille miljoonille jotka olette akkuni keissiä seurannut herkeämättä,että nyt noin kolmen kunnon kalibroinnin jälkeen yleiskapasiteetti noussut peräti 2.193 aH:hon, eli, ilmeisesti alunperinkin kyseessä ollut PMU:n nollauksen jälkeen jätetty kalibroimaton tila aiheutti tämän virtavajeen
Ajattelin yrittää vielä lypsää parit amppeeritunninkymmenykset kalibroimalla vähän lisää, tähän voi siis jäädä koukkuun!
yksi kysymys tosin. Ajattelin kalibroida vielä kerran hoocee-tyyliin, eli odottaa vielä niin kauan että nukkumaan menokin häviää ja kone vaan sammuu. Mutta kuin kauan tässä kestää? Ilmeisesti useampi tunti?
ubiquity kirjoitti:Ajattelin kalibroida vielä kerran hoocee-tyyliin, eli odottaa vielä niin kauan että nukkumaan menokin häviää ja kone vaan sammuu.
Kaksi kertaa peräkkäin tein: täyslataus, sitten bluetooth, airport poispäältä, näytön kirkkaus nollaan ja odotus kunnes menee nukkumaan (siihen menee noin 1:40-1:50) sitten 6 tunnin odotus kunnes sammuu kokonaan. Sitten akku täyteen ja sama juttu uudestaan. Ensimmäisen tuollaisen kalibroinnin jälkeen kapasiteetti nousi 2.076Ah:oon, ja toisen jälkeen laski taas 1.954 Ah:oon, nyt on 1.864 Ah parin tavallisen latauksen jälkeen.
Joten ei mitään hyötyä.
ubiquity kirjoitti:Mutta kuin kauan tässä kestää? Ilmeisesti useampi tunti?