L_A_G kirjoitti:Ideahan tuossa ei ollut jatkuva akun tyhjentäminen ja lataaminen, vaan se että akkua ei pidetä kuukausitolkulla jatkuvasti täydessä latauksessa (eli konetta käytetään periaatteessa pöytäkoneena) vaan tyhjennetään ja ladataan silloin tällöin sitä ei tapahdu käytön yhteydessä.
Totta, koska pelkkä piuhan päässä roikkuminen ei tee akulle hyvää. Silloin tällöin, ehkä kerran-kaksi kuukaudessa, lataaminen pitää akun mahdollisimman pitkään hyvässä kunnossa meidän ajassa. Tällaisessa käytössä akku pysyy nuorempana ja parempana, kuin tiheämmässä lataus/purkaus-tahdissa. Syklejä tulee kuitenkin vähemmän, joten väittäisin, että jäljellä olevan kapasiteetin esim. 500 syklin jälkeen pitäisi suunnilleen sama. (Jos akku kuluisi lineaarisesti, niin lukeman pitäisi olla 90%)
pallo kirjoitti:... on mielestäni vissi ero siinä tuleeko esim. vuodessa 1 vai 200 lataussykliä. Kumpikin kertoo äärimmäisistä käyttötavoista.
Jos ottaa minun ja LAGin akut rinnakkain, niin erilainen käyttö on selvästi näkyvissä. LAGilla näyttää kertyvän n. 40, ja minulla n. 130 lataussykliä vuodessa. Minun akku siis karkeasti ottaen vanhenee vuodessa saman verran kuin LAGin akku kolmessa.
Vaikka LAGin akku on tällä hetkellä huippukunnossa, niin uskon, että senkin kapasiteetti on noin 3,5 vuoden kuluttua, jolloin silläkin tulee 180 lataussykliä tulee täyteen, suunnilleen 85%. En usko, että oman akun kapasiteetti on kuuden vuoden päästä enää yli 80%. Enkä usko myöskään, että LAGinkaan akku säilyttää 80% kapasiteetin 1000 syklin jälkeen (eli 24 vuoden päästä
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
)
On täällä monia, joilla akku näyttää kestävän paremmin, kuten
dem0lla. (Huomatkaa muuten miten hän kertoo käyttävänsä konetta.)
Kuitenkin usealla akun kapasiteetti on jo 200 lataussyklin jälkeen alle 90, mikä ei anna uskoa Applen väitteen toteutumiseen. Itseasiassa tässä kun hieman tutkiskelin, niin viime aikojen heikoimmat tulokset näyttäisivät olevan juuri tällä minun MBP 7,1 -mallilla. Sattumaa?
Noh, nyt on paras lopettaa tämä loputon vänkääminen akun käyttämisestä.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Eiköhän siitä ole kaikki saanut sanottavansa sanottua.