Citruuna kirjoitti:Kotimaisten kielten keskus vastaa
Haen Kotuksesta silloin tällöin vastauksia varsinkin töissä. Sieltä on helpompi hakea kuin kirjoista tai painetuista Kielikelloista.
Haa, tämä oli hyvä linkki. Kiitoksia.
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Citruuna kirjoitti:Kotimaisten kielten keskus vastaa
Haen Kotuksesta silloin tällöin vastauksia varsinkin töissä. Sieltä on helpompi hakea kuin kirjoista tai painetuista Kielikelloista.
Viesti Kirjoittaja Juice93 »
Viesti Kirjoittaja amanita »
Kuulostaa adjektiivilta, positiiviselta, ehkä jokin on tosi maukas ja vahvan makuinen?Juice93 kirjoitti:Tämä onkin hyvä ketju tiedustella, tunteeko kukaan muu meidän suvussa käytettävää sanaa jurea?![]()
Johdattelen sen verran, että sana liittyy ruokaan.
Viesti Kirjoittaja Kain »
Kuulostaa ihan urealta.amanita kirjoitti:Kuulostaa adjektiivilta, positiiviselta, ehkä jokin on tosi maukas ja vahvan makuinen?Juice93 kirjoitti:Tämä onkin hyvä ketju tiedustella, tunteeko kukaan muu meidän suvussa käytettävää sanaa jurea?![]()
Johdattelen sen verran, että sana liittyy ruokaan.
Viesti Kirjoittaja Juice93 »
Viesti Kirjoittaja M.P.T »
Yleensä tuollaisia sanoja kannattaa metsästää vanhoilta ihmisiltä. He muistavat monesti moniakin sanoja mitä ei nykyään käytetä. Kahvelin muistaa monikin, mutta sitä ei kukaan käytä nykyään. En ainakaan ole kuullut.Juice93 kirjoitti:Ama osui siinä mielessä lähimpään, että kyseessä on adjektiivi. Jurean voi "suomentaa" sanalla puoliraaka.
Sanaa käytetään nimenomaan kasvisten ja juuresten kanssa. Jos keitetyt perunat ovat syötävän pehmeitä, mutta kuitenkin vielä hieman kovia, ne ovat jureita. Sillä on siis vähän negatiivinen merkitys. (Ainakaan itse en pidä jureista perunoista...)
Pitäisi selvittää mistä tuo sana oikein on peräisin. Kun olen kavereilta kysellyt, niin ainoastaan yksi oli joskus kuullut tuon sanan, ja tiesi mitä se tarkoittaa.Heidänkään suvussa sitä ei kuulemma käytetä. Enkä ole googlaamallakaan saanut mitään tuohon viittaavaa esiin.
Viesti Kirjoittaja Maza »
Milloin sabluunasta tuli sabloona?Rauno Repomies kirjoitti:Perkkel!
Taannoin valitin siitä, kun sabloonasta tuli sablooni sekä muffinsista muffini + pari muuta vastaavaa.
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
Hompussa pitäisi olla jokin sensuuri sille miten kirjoittaa. Lause on jotakin ihme fingelskaa, jonka vuoksi olin tukehtua kiukkuuniBoldattu clousaa tän kasen tyhjentävästi, ugh![]()
Viesti Kirjoittaja Lare »
Vitutuksesta voimavara!Mikael K. kirjoitti:Hompussa pitäisi olla jokin sensuuri sille miten kirjoittaa. Lause on jotakin ihme fingelskaa, jonka vuoksi olin tukehtua kiukkuuni
Viesti Kirjoittaja ptkmit »
Kirosanasuodatin voitaisiin vaihtaa ulkomaasanasuodattimeen.Lare kirjoitti:Vitutuksesta voimavara!Mikael K. kirjoitti:Hompussa pitäisi olla jokin sensuuri sille miten kirjoittaa. Lause on jotakin ihme fingelskaa, jonka vuoksi olin tukehtua kiukkuuni![]()
Päivä pelastettuLare kirjoitti:Vitutuksesta voimavara!Mikael K. kirjoitti:Hompussa pitäisi olla jokin sensuuri sille miten kirjoittaa. Lause on jotakin ihme fingelskaa, jonka vuoksi olin tukehtua kiukkuuni![]()
Minun tekstini asettaisi haasteita suodattimelle. (Nyhjää tyhjästä -dilemma.)Mikael K. kirjoitti:Ulkomaansuodatin tai kielioppisuodatin olisi paikallaan. Se voisi korjata kaikki kielioppivirheet ja muotoilla sanoista täydellisiä ja kauniita lauseita.
Viesti Kirjoittaja OmenaOnPunainen »
Pissistasoiset esipuberteettiset kakarat luulevat, että englanti on ihqua – vai mikä se sana nyt onkaan?Mikael K. kirjoitti:Sapluuna tai sabluuna on vielä pientä siihen verrattuna miten kieltä raiskataan näilläkin saiteilla. Lainaan esimerkin.
Hompussa pitäisi olla jokin sensuuri sille miten kirjoittaa. Lause on jotakin ihme fingelskaa, jonka vuoksi olin tukehtua kiukkuuniBoldattu clousaa tän kasen tyhjentävästi, ugh![]()
Viesti Kirjoittaja Peitsamo »
Viesti Kirjoittaja Peitsamo »
Viesti Kirjoittaja Erño »
Viesti Kirjoittaja jjpeltola »
Viesti Kirjoittaja ptkmit »
Kauttamerkki ei ole kirjain eikä välimerkki.KunkkuJ kirjoitti:^Ei, vaan hinta/laatusuhde.
Viesti Kirjoittaja amanita »
Viesti Kirjoittaja arisel »
Jos tuo lainaus olisikin pissistasolta... Pahaa pelkään, että kyseessä on jo työelämässä oleva henkilö. Toivottavasti kuitenkaan ei.OmenaOnPunainen kirjoitti:Pissistasoiset esipuberteettiset kakarat luulevat, että englanti on ihqua – vai mikä se sana nyt onkaan?Mikael K. kirjoitti:Sapluuna tai sabluuna on vielä pientä siihen verrattuna miten kieltä raiskataan näilläkin saiteilla. Lainaan esimerkin.Hompussa pitäisi olla jokin sensuuri sille miten kirjoittaa. Lause on jotakin ihme fingelskaa, jonka vuoksi olin tukehtua kiukkuuniBoldattu clousaa tän kasen tyhjentävästi, ugh![]()
Minusta myös, vaikka osaamistasoni on vaatimaton.OmenaOnPunainen kirjoitti:..minusta englanti on hieno, vivahteikas, muotoutuva ja moni-ilmeinen kieli
Eli hintasuhde ja laatusuhde ovat vaihtoehtoja? Toistensa pois sulkevia? Jos naiselle maksaa, harvoinhan se on laatusuhde.KunkkuJ kirjoitti:^Ei, vaan hinta/laatusuhde.