theinonen kirjoitti:Kyllä fyysinen media on aina parempi kuin pelkässä digitaalisessa muodossa oleva.
Olen itse ainakin laiska tekemään mitään varmuuskopioita, ja huonossa tapauksessa menettää kaiken jos kaikki on vain bitteinä bittiavaruudessa. Fyysisen median voi aina ottaa kirjahyllystä ja asentaa uudestaan. Pidän myös ohjekirjoista enemmän fyysisessä muodossa, sillä tykkään lukea enemmän kahvipöydässä kuin istua jonkun ruudun edessä.
No, mikäs siinä, jos taidot tai kärsivällisyys eivät riitä toimivan varmuuskopiojärjestelmän tekemiseen. Minulla on kuvat, kaikenlaiset dokumentit, e-kirjat, jne, Dropbox-kansiossa. Laitan aina kaiken uudet tiedostot Dropboxin Documents-hakemistoon sen sijaan, että laitan ne kotihakemiston Documents-hakemistoon. Siinä se, ei tarvitse kauheasti miettiä.
Katsotaanpa tilannetta. Ensinnäkin tiedostot ovat tallessa Dropboxin palvelimella, eli vaikka joku varas varastaisi kaikki tietokoneeni tai tulipalo tuhoaisi ne, niin tiedostot ovat edelleen Dropboxissa. Tämän lisäksi tiedostot ovat myös iMacin kovalevyllä. Täältä Time Machine ottaa myös varmuuskopioita ulkoiselle USB-levyllä. Ja tiedostot löytyvät vieläpä Macbook Airinkin levyltä. Kaikki tämä ilman, että minun koskaan tarvitsee miettiä, milloin otin viimeksi varmuuskopion, mihin otin sen edellisen varmuuskopion, onhan kaikki varmasti varmuuskopioitu, jne.
Musiikista en niin paljon enää välitä, olen ripannut noin kymmenen gigaa iTunesiin CD-levyiltäni. Vanhat CD-levyt ovat nykyään jossain komerossa ja en iTunesiakaan juuri käytä, lähinnä tulee kuunneltua musiikkia Spotifysta tai YouTubesta.
Elokuvien tallentamiseen tuollaiset pilviratkaisut eivät ehkä ainakaan vielä oikein hyvin toimi sen vuoksi, että elokuvat vievät niin paljon tilaa, mutta toisaalta miksi edes haluan "omistaa" elokuvia, joita yleensä katson korkeintaan yhden kerran?