Tilasin upouuden 20"-mallin 14.10. ja sain alkuviikosta vahvistuksen "Your order should ship on or before 28.10.2005."
Lisävarusteet voivat vaikuttaa tilauksen aikatauluun. Määrittelin ensin suuremman kiintolevyn, mutta peruin sen tilauksen kun huomasin sen viivästävän toimitusta useilla viikoilla...
Kokeilin huvikseni Apple Storesta tänään valita 17"-mallin ja se ilmoittaa valmistumisajaksi "7 - 10 days". Jos valitsen 500 GB:n kiintolevyn, ajaksi muuttuu "5-7 Weeks". Muistin lisäämisellä, näppäimistön vaihdolla tai modeemilla ei sen sijaan tuntunut olevan viivästävää vaikutusta asiaan...
AppleFarmer kirjoitti:Onko muita Storesta iMacin tilanneita? Huvittaisi tietää minkälaisia toimitusaikoja
ovat luvanneet.
Jepjep, tilasin uuden 20"-mallin gigan keskusmuistilla 15.10., tilausvahvistuksessa kerrotaan että kone lähtee liikkeelle viimeistään 1.11.2005. Huokaus. Taitavat olla tavarat skidisti vähissä, ja mullekin kerrottiin tilausta tehdessä arvion paketin liikkeellelähdöstä olevan "7-10 days".
No, odotellessa voi kuolata etukäteen sitä mitä sillä vehkeellä tulee tehtyä. Nam.
hanuri kirjoitti:Suosikaa nyt hyvät ihmiset paikallisia jälleenmyyjiä.
Joo, mutta kun. Ne jämyt tuppaavat lupaamaan epärealistisen lyhyitä toimitusaikoja saadakseen kaupan tehtyä. Sitten asiakas ihmettelee, kun lasta ei kuulu vaikka laskettu aika jäi kauas taakse. Ja totuus on, että myyjällä ei ollut mitään hajuakaan toimitusajasta, vaikka antoi ymmärtää että olisi. Uskaltaisivat edes sanoa, että eivät tiedä. (Tietenkään Applen toiminta jämyjä kohtaan ei ole reirua, mutta se on toinen juttu.)
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
Kuvailemasi tilanne on paha. Itsekin olen törmännyt epärealistisiin lupauksiin toimitusajoista muilla kaupan aloilla.
Oma käsitykseni storen palvelusta on ettei sitä ole. Ensinnäkin suomenkielistä palvelua ei saa puhelimella. Olen useasta eri asiasta esittänyt kysymyksen, johon storen henkilökunta ei osaa vastata kuin sen, mitä osaavat nettisivuilta hakea. Ovat luvanneet ottaa selvää ja lähettää vastauksen sähköpostilla. Ilmeisesti heidän sähköpostipalvelin ei toimi. Siitä oppineena olen pyytänyt henkilön nimen ja sähköpostin, ja laittanut sitten saman kysymyksen sähköpostilla uudelleen, jotta vastauksen saa. Valitettavan usein vastaus on, ettei osata vastata.
Onneksi Hopeisen Omenan käyttäjät ja paikallinen jälleenmyyjä ovat ratkaisseet tai antaneet hyvää apua ongelmien ratkaisussa. Haluan, että jatkossakin on ihminen, jonka luokse voi mennä keskustelemaan ja YHDESSÄ miettimään parasta ratkaisua, eikä vain kasvoton ja palveluton nettirahastussivu.
Tulipahan tästäkin vuodatus, mutta huonoa palvelua ei pidä niellä. Äänestäkää lompakoilla, se on hyvä keino nykypäivänä.
No itse tilasin 20.10 aamuyöstä Apple Storesta elämäni ensimmäisen Macin. Eli tuo uusi iMac 17-tuumaisella näytöllä. Vanhaa comboasemaista "karvalakkimallia" tosin olin tilaamassa, mutta eihän sellaista enää löytynyt ja vähän aikaa meni ennen kuin tajusin, että koko mallistohan on päivitetty. No sehän nyt ei haitannut pätkääkään kun pieneen lisähintaan näyttää tulevan vanhaan halvimpaan malliin verrattuna aikalailla lisäarvoa. Onneksi tuli jahkaitua tilaamisen kanssa vähän kauemmin kun oli tarkoitus.
Muistissa taisi tulla turhaan nuukailtua kun en ottanut kun sen perus 512 megaa. No saahan sitä kai lisää tilattua jos tarvis on. Lisäksi tilasin Airport Expressin ja ne monsterikaapelit, niillä vermeillä kai saa soiteltua jytät koneelta kotiteatteriin langattomasti, mikäli oikein ymmärsin.
"Your order should ship on or before 02.11.2005". Tuollaista toimitusaikaa lupailivat vahvistusviestissä ja lupasivat laittaa mailin ennen kun tuo "shippaus" tapahtuu. No mailia ei ole kuulunut, mutta kun äsken katsoin tilaukseni Order Statusta Apple Storesta, niin siellä oli, että Shipped 22.10.05 jokaisen tilaamani tuotteen kohdalla. Koneella ja noilla airport härpäkkeillä näytti muuten olevan eri lautturi. Tulevatko sitten eri paketeissa ja eri aikaan?
Kauankohan se sitten tuosta Shipped vaiheesta kestää ennen kun roippeet ovat olohuoneessa? Eli kannattaako tässä odotella jo alkavalla viikolla joulupukkia ja sitä, että saa vanhasta PC-rakkineesta alkaa suunnittelemaan linnunpönttöä pihalle?
iMac 20", muistia 1GB, 19.10.2005. Arvio 2-3 viikkoa.
Eka tilaus jäi hengailemaan, kun tilasin vanhan mallin, ja tilausnumerolla oli kysely että haluatko perua. Halusin perua koska hinta laskenut ja fiitserit parantuneet, enkä modeemia tarvitse.
On tuossa nettin kasvottomuudessa haittansa:
- toimitusosoite oli väärä, ja edit + continue -> osoite ei muutunut. Tilasin kuitenkin. (kun tilasin uudestaan, osoite oli muuttunut).
- tilausvahvistuksessa oli email osoite johon pitä lähettää meiliä jos jotain väärin. Lähetin. Vasteena "kiitos meilistä, mutta soita numeroon xxxx". Arvelin että antaa lähetin ajella ympäriinsä, jos se vaikka pääsisi antamaan jollekin ammatinvalinnan ohjausta.
- koska eka tilaus oli peruttu, kuitenkin ilmeisesti Visalle oli tehty varaus -> uusi tilaus ei onnistunut visalle.
hanuri kirjoitti:Oma käsitykseni storen palvelusta on ettei sitä ole. Ensinnäkin suomenkielistä palvelua ei saa puhelimella. Olen useasta eri asiasta esittänyt kysymyksen, johon storen henkilökunta ei osaa vastata kuin sen, mitä osaavat nettisivuilta hakea.
Apple Storehan ei ole Applen pyörittämä kauppa (vai olenko saanut väärää tietoa?). Se on vain naitettu Applen sivustoon niin, että luulee olevansa tekemisissä suoraan Applen kanssa. Näin ollen nettistoren henkilökunta tuskin tietää asioista yhtään sen enempää kuin kotimaiset jälleenmyyjätkään.
hanuri kirjoitti:Oma käsitykseni storen palvelusta on ettei sitä ole. Ensinnäkin suomenkielistä palvelua ei saa puhelimella. Olen useasta eri asiasta esittänyt kysymyksen, johon storen henkilökunta ei osaa vastata kuin sen, mitä osaavat nettisivuilta hakea.
windowlicker kirjoitti:Apple Storehan ei ole Applen pyörittämä kauppa (vai olenko saanut väärää tietoa?). Se on vain naitettu Applen sivustoon niin, että luulee olevansa tekemisissä suoraan Applen kanssa. Näin ollen nettistoren henkilökunta tuskin tietää asioista yhtään sen enempää kuin kotimaiset jälleenmyyjätkään.
Riippuu kotimaisesta jälleenmyyjästä. 'Henkilökohtainen' jälleenmyyjäni osaa vastata ja selvittää vastauksia kysymyksiin, joita esitän. Applestoren henkilökunta ei osannut.
Kysymyshän on paveluasenteesta ja asioista perillä olosta. Todennäköisesti A-storessakin on joku henkilö, joka tietää OIKEASTI mäkeistä jotain... Harmi vaan ettei ole sattunut kohdalle.
AppleFarmer kirjoitti:Pari puhelinsoittoa Storeen. Nyt kone on lähtenyt Shanghaista 21.10. ja näkyy jo TNT:n seurannassa.
Mä kun en aiemmin ole noita tilaillut Apple Storesta (muuta sälää kylläkin), niin kuinka pitkään ne tekevät matkaa tuolta Shanghaista tänne pohjolan perukoille? Oma Powerbook lähti 25.10 kello 10:54 Shanghaista ja sekin näkyy jo tuolla TNT:n seurannassa. Voisiko olla mahdollisuuksia jo tällä viikolla? [:O]
Jännä homma muuten, sieltä ei vieläkään ole tullut vahvistussähköpostia koskien tuota Shippausta? Mutta onneksi olin itse niin aktiivinen, että 15min välein kävin katsomassa Order Statusta.
Ei ole tullut shipment notificationia tännekään. Eilen illalla kone on tullut Arnhemiin, joten siitä Eindhoven >> Turku >> Vaasa ja kone oletettavasti täällä huomenna.
AppleFarmer kirjoitti:Pari puhelinsoittoa Storeen. Nyt kone on lähtenyt Shanghaista 21.10. ja näkyy jo TNT:n seurannassa.
Mä kun en aiemmin ole noita tilaillut Apple Storesta (muuta sälää kylläkin), niin kuinka pitkään ne tekevät matkaa tuolta Shanghaista tänne pohjolan perukoille? Oma Powerbook lähti 25.10 kello 10:54 Shanghaista ja sekin näkyy jo tuolla TNT:n seurannassa.
Minkälainen kokoonpano, oliko BTO? Oliko 7200RPM-levy? Oma PowerBook on tilattuna jälleenmyyjän kautta, joten en pääse "träkkäilemään".
Rewes kirjoitti:Minkälainen kokoonpano, oliko BTO? Oliko 7200RPM-levy? Oma PowerBook on tilattuna jälleenmyyjän kautta, joten en pääse "träkkäilemään".
Juu, otin sen BTO:na ja tuolla 100Gb:n 7200rpm-levyllä. Muistia tilasin 1Gb:n lisää ja se on tässä pöydälläni jo. Itsekin olisin tilannut koneen jämyltä, mutta arvioitu toimitus olisi osunut jonnekin marraskuun puolivälille. Ja ilmeisesti jämyjen kautta ei saa tuota 7200rpm levyoptiota? Joten Apple Storeen ja Mastercardin numeroa ilmoittelemaan...
Huh, on tämä odottaminen vaikeata.. Ja TNT:n seuranta lisää odottamisen tuskaa...
25 loka 2005 10:54 Shanghai Shipped From Originating Depot
24 loka 2005 17:32 Shanghai Consignment Received At Transit Point
Mikähän mahtaa olla tuo 24.10. merkintä, kun on tehnyt loikkauksen menneisyyteen? Paikka näyttäisi olevan kuitenkin Shanghai ? Eurooppaan sieltä nyt heti!
Perjantaina tein Varimportin kanssa puhelimessa kaupat firmalle rev.b iMac G5 2.0 ghz 17" koneesta. Äsken posti toi paketin ja juuri kone käynnistyi päivitysten jälkeen. Hinta oli tärkeä pointti asiassa, en kauaa miettinyt
AppleFarmer kirjoitti:Ihan vakio 17" malli, ei mitään ekstraa.
Ottakaa huomioon että toimituksen kestoon vaikuttaa itse koneen lisävarusteiden lisäksi myös muut tarvikkeet ja oheislaitteet (skanneri, kaiuttimet, hoitopöydät, WC-pytyt etc... Itse kun tilasin useita eri tuotteita viime kesänä, niin kaikki muut tuotteet olisi pystytty toimittamaan saman tien, paitsi skanneri, jota odoteltiin viikosta toiseen. Lopulta kun aikaa oli kulunut yli kuukausi, niin sisuunnuin Appleen ja vaadin heitä toimittamaan ainakin ne tuotteet jotka olisi saatavilla. Lopulta he suostuivatkin tähän, jos eivät olisi suostuneet, olisin joutunut tuon kuukauden lisäksi odottamaan vielä puolitoista lisää. Tästä viisastuneena suosittelen kaikille että tilaatte storesta vain yhden tavaran kerrallaan, kalliimmissa tuotteissahan postikulutkaan eivät muodostu ongelmaksi.