Huoh.pallo kirjoitti:Sori, en mahda mitään jos luet tekstiä valikoivasti.
Virhevastuuseen vetoaminen
-
- Viestit: 1663
- Liittynyt: 16.5.2006 klo 23.09
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Virhevastuuseen vetoaminen
Viesti Kirjoittaja honpsu »
iPhone 4 32Gb
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 26.10.2010 klo 17.57
Re: Virhevastuuseen vetoaminen
Viesti Kirjoittaja Filindel »
-
- Viestit: 5366
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 11.46
Re: Virhevastuuseen vetoaminen
Viesti Kirjoittaja pallo »
Huoh. Yxi ymmärtää.Filindel kirjoitti:Olisiko nyt kyse siitä, että kyseinen käyttäjä oli puhelintaan jo huollossa kiikuttanut, eikä mitään syytä vikaan oltu annettu?
-
- Viestit: 1268
- Liittynyt: 30.5.2010 klo 13.34
Re: Virhevastuuseen vetoaminen
Viesti Kirjoittaja deissi »
Väärin, virhevastuuasioissa näyttötaakka on kuluttajalla. Takuu kääntää näyttötaakan. Tässä lähteeksi kuluttajaviraston sivuilta seuraava lainaus:honpsu kirjoitti:Niin? Edelleenkään se ei ole asiakkaan tehtävä osoittaa, että laitteen vika ei kuulu virhevastuun piikkiin, vaan HUOLLON. Näyttövastuu on heillä. Asiakkaalle riittää se, että se ei toimi ja kiikuttaa sen myyjän osoittamaan paikkaan huoltotoimenpiteitä varten.
Sitä vastoin mitään kovin korkealentoista näyttöä ei kuluttajalta virhevastuuasioissa edellytetä. Jo se, että hän toteaa laitetta käytetyn täysin normaalisti kulutuskäyttöön (ei ammattimaisesti) täyttää yleensä tämän kriteerin, koska laitteen voidaan katsoa toimivan normaalikäytössä ainakin tuon kaksi vuotta ilman vikoja.Laiteviat korjataan takuuaikana yleensä kyselemättä alkusyytä. Jos myyjäliike takuuaikana epäilee, että vika johtuu kuluttajan käyttövirheestä, myyjäliikkeen velvollisuutena on myös näyttää se toteen. Tämä käänteinen näyttövelvollisuus on yksi takuiden lisäetu. Muulloin näyttövelvollisuus virheestä on kuluttajalla.
-
- Viestit: 1663
- Liittynyt: 16.5.2006 klo 23.09
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Virhevastuuseen vetoaminen
Viesti Kirjoittaja honpsu »
Aivan, juurikin tästä on kokoajan ollut kyse. Vika on kuitenkin olemassa ja todennettu varmasti sen asiakaspalvelijankin toimesta (puhelin ei toimi). Enempää asiakkaan ei tarvitse _todistella_ kenellekkään.Filindel kirjoitti:Olisiko nyt kyse siitä, että kyseinen käyttäjä oli puhelintaan jo huollossa kiikuttanut, eikä mitään syytä vikaan oltu annettu?
Virhe tässä tapauksessa oli se että puhelin ei toimi. Ja sen näyttövastuusta on kyse, jos Sonera haluaa tästä pakoilla tulee sen näyttää toteen seikka minkä perusteella laite ei menisi virhevastuun piikkiin, eikö? (eli vaikka se perinteinen "kuluva osa" tai "kosteusvaurio" eli joku tarra värjäytynyt kulmastaan).deissi kirjoitti:Sitä vastoin mitään kovin korkealentoista näyttöä ei kuluttajalta virhevastuuasioissa edellytetä. Jo se, että hän toteaa laitetta käytetyn täysin normaalisti kulutuskäyttöön (ei ammattimaisesti) täyttää yleensä tämän kriteerin, koska laitteen voidaan katsoa toimivan normaalikäytössä ainakin tuon kaksi vuotta ilman vikoja.Laiteviat korjataan takuuaikana yleensä kyselemättä alkusyytä. Jos myyjäliike takuuaikana epäilee, että vika johtuu kuluttajan käyttövirheestä, myyjäliikkeen velvollisuutena on myös näyttää se toteen. Tämä käänteinen näyttövelvollisuus on yksi takuiden lisäetu. Muulloin näyttövelvollisuus virheestä on kuluttajalla.
Asiakkaan näyttövastuu loppuu siihen, että puhelin ei toimi niinkuin 600euron laitteelta odottaisi 2 vuoden iässä, eikä laitetta ole käytetty vastoin sitä miten kännyköitä oletetaan käytettävän.
Paras tapa jos kiistävät virhevastuunsa ja yrittävät sysätä asiakkaan syyksi, on pyytää tarkat kuvat viasta ja selostukset vian syntyperästä ja syistä - ja ko. tietojen avulla konsultoida jotain asioista tietävää että onko väitöksissä mitään perää. Esimerkiksi kulmastaan värjäytynyt kosteusilmasintarra ei vaikuta mitenkään puhelimen toimintaan, joten ei voi olla virhevastuun epäämisen syykään. Valokuva suolaveden syövyttämistä sisuskaluista puuhuukin sitten taas eri tarinaa.
iPhone 4 32Gb
-
- Viestit: 5366
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 11.46
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 15.11.2011 klo 11.37
Re: Virhevastuuseen vetoaminen
Viesti Kirjoittaja Mameha »
Ja nyt ongelma on kuitenkin se, että siellä huollossa eivät ole ilmeisesti tehneet puhelimelle mitään, vaan todenneet että mulla on takuu ummessa -> syy kehottaa vain ostamaan uusi laite.
Pistin sinne nyt äkäistä viestiä menemään, että en ala maksamaan kolmea kymppiä siitä että he toteavat takuun olevan ummessa ja mitään vikaa ei ole edes etsitty.
-
- Viestit: 1663
- Liittynyt: 16.5.2006 klo 23.09
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Virhevastuuseen vetoaminen
Viesti Kirjoittaja honpsu »
Olet toiminut aivan oikein, ja juuri niin kuin pitääkin. Edelleenkään sinun ei kuitenkaan tarvitse tehdä yhtään enempää todistellaksesi mitään - vaan ota suoraan yhteyttä kuluttajaviranomaiseen (asioiden nopeuttamiseksi) ja koita silläaikaa neuvotella lisää Soneran kanssa.Mameha kirjoitti:Mullakin on tosiaan se käsitys, että asiakkaalla on tässä tapauksessa todistustaakka virheestä. Periaatteessahan siihen riittää siis toteamus siitä, että laite ei toimi ja sillä on ikää vielä sen verran että sietäisi toimia. Mutta silti on olemassa mahdollisuus, että vika on asiakkaan vääränlaisessa käytössä, ja tähänhän Sonera tietysti heti tarttuu ellei ole todisteita (=lausuntoa huollosta). Siksi minä nimenomaan laitoin puhelimen huoltoon että saisin sieltä lausunnon siitä, mikä laitteessa on vikana, jotta voisin vahvoin perustein ruinuta virhevastuun piikkiin korjausta/uutta puhelinta.
Ja nyt ongelma on kuitenkin se, että siellä huollossa eivät ole ilmeisesti tehneet puhelimelle mitään, vaan todenneet että mulla on takuu ummessa -> syy kehottaa vain ostamaan uusi laite.
Pistin sinne nyt äkäistä viestiä menemään, että en ala maksamaan kolmea kymppiä siitä että he toteavat takuun olevan ummessa ja mitään vikaa ei ole edes etsitty.
Se huolto on Soneran yhteistyökumppani - toki voisit johonkin toiseen huoltoon viedä puhelimen tarkastukseen todistellaksesi, mutta pelkäämpä että joutuisit tällöin maksamaan itse kustannukset joten ei liene järkevää tässävaiheessa ellei kuluttajaviranomainen ole toista mieltä. Se mitä ko. huolto tekee ja ei tee on aivan Soneran päätäntävallassa.
iPhone 4 32Gb
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 1.5.2012 klo 22.44
Re: Virhevastuuseen vetoaminen
Viesti Kirjoittaja jussi_j »
Tarkkaan ottaen, asiakkaan ei tarvitse viedä laitetta muualle kuin myyjälle. Huoltoliike ei ole asiakkaan kanssa sopijaosapuoli, vaan sopimuskumppani on myyjä ja myyjä vastaa asiakkaan näkökulmasta myös laitteen huollosta. Jos ovat ulkoistaneet sen, se ei varsinaisesti kuulu asiakkaan päänsärkyihhin.honpsu kirjoitti:.... Asiakkaalle riittää se, että se ei toimi ja kiikuttaa sen myyjän osoittamaan paikkaan huoltotoimenpiteitä varten.
....
Tästähän oli joskus muistaakseni kunigaskuluttajassa, kun verkkokauppa.com, ainakin aiemmin kirjoitteli sopimusehdoissaan "takuuasiat hoidetaan jossain muualla ...", niin tämähän ei siis käy, koska joku muu ei ole missään suhteessa asiakkaaseen.
-
- Viestit: 1268
- Liittynyt: 30.5.2010 klo 13.34
Re: Virhevastuuseen vetoaminen
Viesti Kirjoittaja deissi »
Juridisesti tässä on - kuten ilmeisesti tarkoititkin - kyse siitä, että kuluttaja saattaa todennäköiseksi, että kyseessä on valmistusvirhe, joka ei ole aiheutunut kuluttajasta. Tämä on siis kuluttajan näyttötaakka. Jos kuluttaja saattaa tämän todennäköiseksi, on elinkeinonharjoittajan pystyttävä kumoamaan tämä vastanäytöllä, siis esim. kuvalla puhelimen sisällä olevasta kosteudesta.honpsu kirjoitti:Virhe tässä tapauksessa oli se että puhelin ei toimi. Ja sen näyttövastuusta on kyse, jos Sonera haluaa tästä pakoilla tulee sen näyttää toteen seikka minkä perusteella laite ei menisi virhevastuun piikkiin, eikö? (eli vaikka se perinteinen "kuluva osa" tai "kosteusvaurio" eli joku tarra värjäytynyt kulmastaan).
Asiakkaan näyttövastuu loppuu siihen, että puhelin ei toimi niinkuin 600euron laitteelta odottaisi 2 vuoden iässä, eikä laitetta ole käytetty vastoin sitä miten kännyköitä oletetaan käytettävän.
-
- Viestit: 107
- Liittynyt: 17.4.2011 klo 10.08
Re: Virhevastuuseen vetoaminen
Viesti Kirjoittaja pumpernikkeli »
Siten että Sonerakin korvaa laitteensa virhevastuun nojalla, vaikka muuta ensin väittävätkin.salmaster kirjoitti: Siis miten tuo linkin tapaus on jonkinlainen ennakkopäätös? Voisitko selventää?
-
- Viestit: 995
- Liittynyt: 24.9.2009 klo 17.39
- Paikkakunta: Snäckby
Re: Virhevastuuseen vetoaminen
Viesti Kirjoittaja Justin Case »
Näyttövastuu takuun jälkeen on kuluttajalla ja lähtökohta on se että yli 80% yrittää huijata. Jos SCF huolto kuluttajan pyynnöstä tutkii puhelimen niin kuluttajan on se tutkiminen maksettava. Soneralta voi voittaessaan saada rahansa takaisin.
Hävitessä ei voi kuin kärsiä tappionsa ja se on ihan oikein kun ostajat on maksaneet kuitenkin kaikki takuut ja väärin korvatut tulee viattomien maksettavaksi.
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: 19.3.2012 klo 3.56
Re: Virhevastuuseen vetoaminen
Viesti Kirjoittaja LauraM »
Neuvonnan puhelinnumero: 071 873 1901
Numero palvelee arkisin klo 9.00-15.00
"Takuuaika ei päätä virhevastuuta
Takuuaika ei ole sama kuin yrityksen vastuuaika virheestä. Kuluttajansuojalaissa ei ole määritelty tuotevirheiden tarkkoja vastuuaikoja.
Jos takuun päättymisestä on kulunut lyhyehkö aika, myyjäliike ei voi kieltäytyä mahdollisesta virhevastuustaan vain perustelulla "Emme korjaa koska takuu on päättynyt". Sen täytyy esittää muitakin perusteluja sille, miksi liike ei ole vastuussa laitteen vikaantumisesta.
"
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/ku ... janeuvoja/
-
- Viestit: 995
- Liittynyt: 24.9.2009 klo 17.39
- Paikkakunta: Snäckby
Re: Virhevastuuseen vetoaminen
Viesti Kirjoittaja Justin Case »
Olisi hauska tietää todellisia lukuja mutta varmaan lähes 90% noista kuluttajaneuvojille menneistä tapauksista päättyy kuluttajien tappioksi. Joka tapauksessa ýli 3/4 tapauksista häviävät. Niiden suosituksilla ei ole sitten mitään painoarvoa. Muuksi perusteluksi kun riittää että te olette rikkoneet sen.LauraM kirjoitti:Kannattaa varmaankin olla yhteydessä Kuluttajaneuvojaan, ja lähettää hänelle tuohon laitteen rikkoutumiseen liittyvät dokumentit, sähköpostit ym. Oman kokemukseni mukaan ovat sieltä tarvittaessa hyvinkin nopeasti yhteydessä yritykseen jota asia koskee.
Neuvonnan puhelinnumero: 071 873 1901
Numero palvelee arkisin klo 9.00-15.00
"Takuuaika ei päätä virhevastuuta
Takuuaika ei ole sama kuin yrityksen vastuuaika virheestä. Kuluttajansuojalaissa ei ole määritelty tuotevirheiden tarkkoja vastuuaikoja.
Jos takuun päättymisestä on kulunut lyhyehkö aika, myyjäliike ei voi kieltäytyä mahdollisesta virhevastuustaan vain perustelulla "Emme korjaa koska takuu on päättynyt". Sen täytyy esittää muitakin perusteluja sille, miksi liike ei ole vastuussa laitteen vikaantumisesta.
"
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/ku ... janeuvoja/
-
- Viestit: 407
- Liittynyt: 20.6.2007 klo 16.25
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Virhevastuuseen vetoaminen
Viesti Kirjoittaja phiit »
Justin Case kirjoitti:Olisi hauska tietää todellisia lukuja mutta varmaan lähes 90% noista kuluttajaneuvojille menneistä tapauksista päättyy kuluttajien tappioksi. Joka tapauksessa ýli 3/4 tapauksista häviävät. Niiden suosituksilla ei ole sitten mitään painoarvoa. Muuksi perusteluksi kun riittää että te olette rikkoneet sen.LauraM kirjoitti:Kannattaa varmaankin olla yhteydessä Kuluttajaneuvojaan, ja lähettää hänelle tuohon laitteen rikkoutumiseen liittyvät dokumentit, sähköpostit ym. Oman kokemukseni mukaan ovat sieltä tarvittaessa hyvinkin nopeasti yhteydessä yritykseen jota asia koskee.
Neuvonnan puhelinnumero: 071 873 1901
Numero palvelee arkisin klo 9.00-15.00
"Takuuaika ei päätä virhevastuuta
Takuuaika ei ole sama kuin yrityksen vastuuaika virheestä. Kuluttajansuojalaissa ei ole määritelty tuotevirheiden tarkkoja vastuuaikoja.
Jos takuun päättymisestä on kulunut lyhyehkö aika, myyjäliike ei voi kieltäytyä mahdollisesta virhevastuustaan vain perustelulla "Emme korjaa koska takuu on päättynyt". Sen täytyy esittää muitakin perusteluja sille, miksi liike ei ole vastuussa laitteen vikaantumisesta.
"
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/ku ... janeuvoja/
Näinhän se menee, kuluttajavirasto on aika huumorilaitos
![Omppu [?]](./images/smilies/omppu.gif)
-
- Viestit: 995
- Liittynyt: 24.9.2009 klo 17.39
- Paikkakunta: Snäckby
Re: Virhevastuuseen vetoaminen
Viesti Kirjoittaja Justin Case »
No hei! Ei kai kukaan muu palkaa noita kommareiden virhelaukauksia?phiit kirjoitti:Näinhän se menee, kuluttajavirasto on aika huumorilaitos
Noihin kyllä pesiytyy se saamattomin porukka mitä koululaitoksista valmistuu.
-
- Viestit: 1663
- Liittynyt: 16.5.2006 klo 23.09
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Virhevastuuseen vetoaminen
Viesti Kirjoittaja honpsu »
Ei vaan "kosteusvaurio". Normi kuluttaja kun ei tuohon oikeen mitään enää pysty sanomaan kun ei kompetenssia löydy ymmärtämään edes huollon lähettämiä kuvia (siitä kosteusilmaisimesta, joka on jokin tarra jossainpäin laitetta ilman mitään viitettä itse laitteen toimintaan liittyen). Olisikin mielenkiintoinen keissi, sen jälkeen tutkittaisiinkin sitten mikroskoopilla ja röntgenlaitteilla kilpaa vastineita huollon kanssa.Justin Case kirjoitti: Olisi hauska tietää todellisia lukuja mutta varmaan lähes 90% noista kuluttajaneuvojille menneistä tapauksista päättyy kuluttajien tappioksi. Joka tapauksessa ýli 3/4 tapauksista häviävät. Niiden suosituksilla ei ole sitten mitään painoarvoa. Muuksi perusteluksi kun riittää että te olette rikkoneet sen.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ei yksi, eikä kaksi HTC:n laitetta lähipiirissä joista evätty takuut tuolla perusteella.
iPhone 4 32Gb
-
- Viestit: 1268
- Liittynyt: 30.5.2010 klo 13.34
Re: Virhevastuuseen vetoaminen
Viesti Kirjoittaja deissi »
-
- Viestit: 3105
- Liittynyt: 14.1.2012 klo 11.47
- Paikkakunta: ylivieska
Re: Virhevastuuseen vetoaminen
Viesti Kirjoittaja maccivaari »
Oulun mac-koulutuksessa kuuulin eka kerran virhevastuusta - kouluttautuminen on hyödyllistä ! !LauraM kirjoitti:Kannattaa varmaankin olla yhteydessä Kuluttajaneuvojaan, ja lähettää hänelle tuohon laitteen rikkoutumiseen liittyvät dokumentit, sähköpostit ym. Oman kokemukseni mukaan ovat sieltä tarvittaessa hyvinkin nopeasti yhteydessä yritykseen jota asia koskee.
Neuvonnan puhelinnumero: 071 873 1901
Numero palvelee arkisin klo 9.00-15.00
"Takuuaika ei päätä virhevastuuta
Takuuaika ei ole sama kuin yrityksen vastuuaika virheestä. Kuluttajansuojalaissa ei ole määritelty tuotevirheiden tarkkoja vastuuaikoja.
Jos takuun päättymisestä on kulunut lyhyehkö aika, myyjäliike ei voi kieltäytyä mahdollisesta virhevastuustaan vain perustelulla "Emme korjaa koska takuu on päättynyt". Sen täytyy esittää muitakin perusteluja sille, miksi liike ei ole vastuussa laitteen vikaantumisesta.
"
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/ku ... janeuvoja/
SONY Cyber-shot DSC-HX1
LUMIX DMC LX3
-
- Viestit: 995
- Liittynyt: 24.9.2009 klo 17.39
- Paikkakunta: Snäckby
Re: Virhevastuuseen vetoaminen
Viesti Kirjoittaja Justin Case »
Tuo nyt on ihan luonnollista kun kyseesä on sekä myyjän että kuluttajien edustajien välinen sopimus jolla ei ole mitään tekemistä kuluttajaneuvojien kannan kanssa.deissi kirjoitti:80 % yrityksistä noudattavat kuluttajariitalautakunnan suosituksia. Tuosta voi hakea vähän suuntaa ko. laitoksen hyödyllisyydelle. Lähdettä en jaksa etsiä.
Kuluttajavalituskunnan tarkoituksena on linjata kuluttajan ja elinkeinoharjoittajan välisten riitatilanteiden ratkaisemiseksi suosituksia. Kuluttajavalituslautakunta koostuu sekä elinkeinon harjoittajista että kuluttajien edustajista.
Ihme vänkäämistä selvästä asiasta.
-
- Viestit: 1268
- Liittynyt: 30.5.2010 klo 13.34
Re: Virhevastuuseen vetoaminen
Viesti Kirjoittaja deissi »
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: 2.12.2009 klo 19.05
Re: Virhevastuuseen vetoaminen
Viesti Kirjoittaja christiantroy »
Anyway, olen lakimies koulutukseltani ja ammatiltani ja jouduin vähän riitelemään tästä "Apple 1v takuu"-policysta. Summa summarum: Applen oma käytäntö ei ohita KSL:n virhevastuuta tai EU-direktiivin 2v minimitakuuta. Itse jouduin lähettämään kirjeen asiasta, liitteeksi ote KSL:stä ja direktiivistä sekä uhkaus viedä asia käräjille. Tehkää samoin niin asia hoituu, hoitui nytkin. Ikävä ja turha lisävaiva kylläkin.
KRIL ei ole sitova ja todella ruuhkainen, en näkisi vaivaa.
Jos haluaa olla ns. ikävä asiakas niin laita YV niin voinen asiamiehenä hoitaa asian, ehkä menee juristin kirjeellä nopeammin ja otetaan tosissaan.
-
- Viestit: 1268
- Liittynyt: 30.5.2010 klo 13.34
Re: Virhevastuuseen vetoaminen
Viesti Kirjoittaja deissi »
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: 2.12.2009 klo 19.05
Re: Virhevastuuseen vetoaminen
Viesti Kirjoittaja christiantroy »
No eihän ne sinne lähde ja vaikka lähtisikin niin takkiin tulisi kun on näin selvä tapaus! Tämä lienee Soneran lakiasiainosaston tiedossa.Tosin mitäpä minä juristina tietäisin. Anyway, suosittelisin laittamaan tuollaisen mainitsemani kirjeen suoraan Soneralle jonkun random-myyjätradenomin kanssa vänkäämisen sijaan.deissi kirjoitti:Mjaa, meinaatko että käräjille lähteminen on viisaampaa kuin hakea suositus KRIL:sta? Kuluriski on kyllä melkoinen suhteessa intressiin. Voihan sitä käräjillä toki aina uhata, mutta luulenpa että ainakin isommat firmat ovat kuulleet sen uhkauksen ennenkin, eikä sitä hirveästi jakseta pelästyä.
"No hei! Ei kai kukaan muu palkaa noita kommareiden virhelaukauksia?
Noihin kyllä pesiytyy se saamattomin porukka mitä koululaitoksista valmistuu."
No en itse ole siellä, mutta sanoisin että paikan koulutustaso on aika kova ja kuluttajasuojalainsäädännön osaavat kyllä paremmin kuin nettijuristit. Ainut miinus on tosiaan se, ettei päätökset ole pakottavia ja juttuja siellä on pilvin pimein.
-
- Viestit: 1268
- Liittynyt: 30.5.2010 klo 13.34
Re: Virhevastuuseen vetoaminen
Viesti Kirjoittaja deissi »
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit