No niin, mitenkäs nyt sitten kun olisi hyvä saada kunnollisempaa valoa huoneeseen. Kuukausi sitten plarailin philipsin ja muiden sivuja ja löysinkin ilmeisesti asiaan sopivia loisteputkia.
Noniin.. Entä sitten... Eipä ole Claes Ohlssonilla tai Sokoksen valaisinpuolella moisia luulisin. Mistäs niitä saa ja millainen mahtaa olla hintataso?20€ 50€ 200€ 500€ ... ... ...
Orastava ajatus olisi jonkinlainen tee-se-itse -meininki, eli katsastaa tilanne a) itse loisteputkien suhteen ja sitten b) sen suhteen että millaiseen lootaan ne putket laitetaan ja sitten alkaa miettimään että miten sen/ne saisi jonnekin järkevästi kiinni.
Ja onko hommassa järkeä jos koko systeemiä ei sitten tee ns. vimpanpäälle, seiniä en voi maalata (enkä halua), ikkunoiden pimennysverhot on mahdollista, ehkä myöhemmin.
Tietoa, kommentteja...?
Valaistus kuvankäsittekyssä
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
Valaistus kuvankäsittekyssä
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Re: Valaistus kuvankäsittekyssä
Viesti Kirjoittaja lsippu »
Ei saa ostaa summassa sähköliikkeiden suosittelemia ns. "päivänvaloputkia", vaan
tutustuppa ensin näihin ainoisiin oikeisiin. Hintakaan ei ole paha n. 25 Euroa/putki,
2 riittää huonetta kohden.
www.prepress-studio.fi/ICC/sivut/perusteet08.html
L. Sippu
tutustuppa ensin näihin ainoisiin oikeisiin. Hintakaan ei ole paha n. 25 Euroa/putki,
L. Sippu
Miehen ei kannata katua muuta kuin voitettuja kiusauksia!
-
Viesti Kirjoittaja JR 50 »
Tsekkaa ekaks vaikka tuo.
http://www.prepress-center.fi/icc/sivut ... eet08.html
http://www.prepress-center.fi/icc/sivut ... eet08.html
-
Viesti Kirjoittaja BlueTide »
Kommentteja lähinnä, varma tieto olisi taas kivaa, mutta epäilen vähän onko sitä varsinaisesti saatavilla. Mielipiteet tuntuvat vaihtelevan vähän sen mukaan keneltä kysyy. Paras paikka olisi pimiö, mutta se ei ole oikein ihmisystävällinen vaihtoehto. Toi taisi olla tän postin ainoa fakta.Jamac kirjoitti:Ja onko hommassa järkeä jos koko systeemiä ei sitten tee ns. vimpanpäälle, seiniä en voi maalata (enkä halua), ikkunoiden pimennysverhot on mahdollista, ehkä myöhemmin.
Tietoa, kommentteja...?
Kivaahan olisi, että valo ei tulisi ylhäältä. Toinen mikä olisi kivaa olisi jos se ei vielä tulisi koskaan suoraan tai monitorin takaa. Himmentimet ovat kiva juttu. Aika moni rapakon takaa tuntuu suosivan ihan niin yksinkertaista ratkaisua kuin himmeähkö pöytälamppu sopivassa kohdassa ettei se heijastele pahasti. Mä voisin itseasiassa kaivaa sen ketjun esiin...
Kiinalamput yms (ne paperijutskat) on yllättävän hyviä. Ne pimennysverhot ikkunoihin voisi olla tosi hyvä juttu niin saat kontrolloitavan ympäristön.
Aikaisemmin kun käytettiin vielä enemmän CRT näyttöjä, noi putket olivat jossain määrin ongelma, koska niiden virkistystaajuus saattoi interferoida tuon näytön virkistystaajuuksien kanssa -> julmettu pään- ja silmien särky. Nyt näistä LCD töllöistä mitä muistelisin sinullakin olevan en enää osaa sanoa, olen siinä käsityksessä että niihin noi loisteputket eivät enää vaikuttaisi.
Mä en ole pitkään aikaan tykännyt loisteputkista, mutta parempi puolisko tuli hommanneeksi näitä jotain energiansäästölamppuja ja noi on itseasiassa ihan ok. Himmennettävyys voi olla heikko.
EDIT :
Office light
Why in the dark
Mun maailmassani on hauskempaa.
-
Mulla on kaksi noista putkista laitettu huoneen verhotankojen taakse (ei heijastele),
yks/ikkuna. Kaksi samanlaista putkea on huoneen keskellä mattalasin alla.
Työskennellessä on ainoastaan nuo verhotankojen lamput päällä, vedosta
tarkkaillessa sytytän kaikki valot päälle. Ulkovalo on rajattu pimennysverhoilla,
muuten huone on aivan normaalisti vaaleaksi tapetoitu. Työskentelyvaloilla huone on melko
hämärä, juuri ja juuri pystyn lehteä lukemaan.
L. Sippu
yks/ikkuna. Kaksi samanlaista putkea on huoneen keskellä mattalasin alla.
Työskennellessä on ainoastaan nuo verhotankojen lamput päällä, vedosta
tarkkaillessa sytytän kaikki valot päälle. Ulkovalo on rajattu pimennysverhoilla,
muuten huone on aivan normaalisti vaaleaksi tapetoitu. Työskentelyvaloilla huone on melko
hämärä, juuri ja juuri pystyn lehteä lukemaan.
L. Sippu
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Joo, olen kyllä nuo sivut tutkinut ja pohtinut ja noin. Ainut hyvä ratkaisu olisi ensinnäkin oma huone työnteolle, mutta kun yksiössä asuu ja tekee töitä niin on vaan tehtävä kompromisseja. Seinät ja katto on valkoiset, ei varmaan huonoin mahdollinen.lsippu kirjoitti:Ei saa ostaa summassa sähköliikkeiden suosittelemia ns. "päivänvaloputkia", vaan
L. Sippu
Tosiaan, sen verran tiedän kanssa että se ei riitä että lampussa on sininen lasi

Yksi hyvä kysymys nyt on että onko tuosta valaisusta sitten kunnolla hyötyä mun huoneen tapauksessa... Parempaan päin se tietenkin on.. Nyt tilanne on se, että näin illalla/yöllä näyttö on sininen ja ehkä tuossa aamupäivällä taas kaikkein paras. Näyttö ja kolorimetri on nyt niin sanotusti aika karvanpäässä hankintapäätökestä joka tapauksessa.
Hyviä linkkejä muuten otetaan vastaan myös (pimennys) rullaverhoja myyvistä lafkoista.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Viesti Kirjoittaja Saltikov »
Nää on näitä mielipidejuttuja. Minä olen tiettyyn rajaan asti subjektiivisen värinhallinna ystävä. Viimmekädessä katson painon värikartasta kriittisten värien arvot. Ja yritän lukea lopulliset painetut "printit" oikeassa valossa että printtien värinhallinta ei aivan hukkaan menisi[;)]Jamac kirjoitti:No niin, mitenkäs nyt sitten kun olisi hyvä saada kunnollisempaa valoa huoneeseen. Kuukausi sitten plarailin philipsin ja muiden sivuja ja löysinkin ilmeisesti asiaan sopivia loisteputkia.
Noniin.. Entä sitten... Eipä ole Claes Ohlssonilla tai Sokoksen valaisinpuolella moisia luulisin. Mistäs niitä saa ja millainen mahtaa olla hintataso?20€ 50€ 200€ 500€ ... ... ...
Orastava ajatus olisi jonkinlainen tee-se-itse -meininki, eli katsastaa tilanne a) itse loisteputkien suhteen ja sitten b) sen suhteen että millaiseen lootaan ne putket laitetaan ja sitten alkaa miettimään että miten sen/ne saisi jonnekin järkevästi kiinni.
Ja onko hommassa järkeä jos koko systeemiä ei sitten tee ns. vimpanpäälle, seiniä en voi maalata (enkä halua), ikkunoiden pimennysverhot on mahdollista, ehkä myöhemmin.
Tietoa, kommentteja...?
Kyse on loppujen lopuksi siitä että kykeneekö kontroloimaan koko tuotantoketjun? Käykö painokoneen vieressä valvomassa prosessia?
Jossakin kohtaa tulee kipukynnys vastaa jokaisella. On itse päätettävä mikä on tarpeeksi ja mikä ei.
-
Prepressin putket on saatavissa aivan standardi mitoituksella, joten ne käy
suoraan tavallisiin pidikkeisiin.
L. Sippu
suoraan tavallisiin pidikkeisiin.
L. Sippu
-
Viesti Kirjoittaja IsoTT »
Nämähän on juuri näitä asioita missä voidaan mennä kuinka pitkälle vaan. Itse pitäisin tärkeimpänä asiana sitä että loisteputket eivät heijastaisi suoraan näytölle. Valon voisi heijastaa vaikka katon kautta. Kirkkaan pinkki tapetti ei ole välttämättä paras asia. Elä pidä itsekään kirkkaan väristä paitaa päällä.
Olen pitkälti samaa mieltä saltikovin kanssa. Toki pitää hoitaa oma hommansa suht koht oikein, vaikkakin asiakas etsisikin sen oikean valon että varmasti saa näyttämään työn hassulta. Jossei valitettavaa löydy vielä sisältä hehkulampun alla niin sitten mennään ulos aurinkoon
Olen pitkälti samaa mieltä saltikovin kanssa. Toki pitää hoitaa oma hommansa suht koht oikein, vaikkakin asiakas etsisikin sen oikean valon että varmasti saa näyttämään työn hassulta. Jossei valitettavaa löydy vielä sisältä hehkulampun alla niin sitten mennään ulos aurinkoon

9 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka