Oon tällänen nuori PC-käyttäjä ja nyt mietityttää toi macin osto. Ensimmäiseksi tulee sellainen juttu mieleen, kun koulussa tarvii paljon wordia ja muuta, niin saako niitä macciin suomenkielisenä nyt tai lähitulevaisuudessa?
Toinen asia on sellainen, että saanko rahalleni vastinetta. Käytän konetta lähinnä surffailuun ja koulutöihin PowerPointilla, Wordilla ja Exelillä. Jonkun verran pelailen, mutten paljoakaan. PC olisi halpa ratkaisu, mutta mac houkuttaa tyylillään ja viruksettomuudellaan
Eräs harvinaisimmista ja äskettäin havaituista periytyvistä ominaisuuksista on kyky haistaa aineet, joita esiintyy virtsassa ihmisen syötyä parsaa.
Eliol kirjoitti:Oon tällänen nuori PC-käyttäjä ja nyt mietityttää toi macin osto. Ensimmäiseksi tulee sellainen juttu mieleen, kun koulussa tarvii paljon wordia ja muuta, niin saako niitä macciin suomenkielisenä nyt tai lähitulevaisuudessa?
Office-tuoteperheen ohjelmia ei ole ainakaan tällä hetkellä saatavana suomenkielisenä. Suomenkielinen oikoluku kylläkin löytyy. Lähitulevaisuudesta en osaa sanoa juuta enkä jaata...
Toinen asia on sellainen, että saanko rahalleni vastinetta. Käytän konetta lähinnä surffailuun ja koulutöihin PowerPointilla, Wordilla ja Exelillä. Jonkun verran pelailen, mutten paljoakaan. PC olisi halpa ratkaisu, mutta mac houkuttaa tyylillään ja viruksettomuudellaan
Surffailuun ja koulutöihin Mac on varma valinta. Satunnaiseen pelailuunkin se sopii. Riippuen pelikohtaisista laitteistovaatimuksisrta ja mac-yhteensopivuudesta. Suosittelen Macin hankintaa ihan kybällä.
"Pessimistillä on tapana olla oikeassa tai yllättyä positiivisesti."
Applen oma iWork -paketti sisältää tekstinkäsittelyohjelman Pages ja (Powerpointin korvaajan) Keynoten. Kummatkin pystyvät viemään tiedostot Office-muotoihin, jotka pelaa myös Windowsissa. Hinta on halpa (joku 79e) ja riittää perushommiin, itse opiskeluhommissa käytän varsinkin Keynotea runsaasti. Taitaa olla sekin englanninkielinen, mutta nopeastihan ne koukerot oppii. Suomennokset ovat mielestäni usein kankeita, tällä hetkellä pidän koko OS X:ää englanniksi.
Suosittelen maccia, varsinkin jos et jää kaipaamaan jotain tiettyä Windows-only peliä. Koneen käyttö on vain pirusti mukavampaa omenapuolella – mielipideasioitahan nämä tietenkin ovat.
Opiskelijan kuitenkin laittaisin rahani tuohon Officen opiskelijalisenssiversioon. Se kun ei ole hinnalla pilattu ja silloin ei juurikaan tarvitse miettiä noita ohjelmien välisiä asioita. Jostain muistan lukeneeni että Macin PowerPoint osaa tehdä pikkuisen hienompia juttuja mitä Windowsin PowerPoint, en tiedä onko tosi, liityiköhän se QuicTime:iin jotenkin.
Muuten tuo rahalle vastinetta asia... Aika moni varmaan täällä sanoo että "kyllä saa"... Ja minustakin on niin että saa. Lue näitä ketjuja ja päättele sitten itse mikä on totuus.
Jos iMacin ostat, mukana tulee AppleWorks joka on suomenkielinen ja oikein hyvä tekstinkäsittelyssä. Taulukkolaskentakin siinä on, mutta ei niin hyvä kuin Excel. Myös esityksiä voi tehdä AW:llä, ei vastaa PowerPointia mutta toimii. Sen, mitä olet AppleWorksilla tehnyt, saat helposti tallennettua MS Officen käyttämiin muotoihin.
Sitten on tämä iWork. Siinä on mielestäni markkinoiden paras (no, melkein, kunnon tavutus puuttuu) tekstinkäsittely (Pages) sekä ehdottomasti paras esitysgrafiikka (Keynote). Molemmat käsittelevät myös Word/PowerPoint tiedostoja sujuvasti.
Ja tosiaan, Office 2004 on hyvä valinta myös. Siinä on suomenkielen oikoluku ja tavutus, mutta ei itse ohjelmaa ole jostain syystä suomennettu. Mielestäni se ei ole mikään iso juttu.
iMac G5 on loistava valinta.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
Eikä pidä unohtaa OpenOffice.org ja NeoOfficeJ ohjelmia (kuten asiaan aina kuuluu mainita).
Itse vasta nämä asentaneena olin iloisesti yllättynyt. Ulkoasuhan on aika ...kolkko, mutta työt varmaan hoituvat. Ovat suomenkielisiä, mutta eivät osaa ainakaan vielä oikolukua tai tavutusta suomeksi. Ja Arkisto valikko on siis edelleen Tiedosto.[:@]
Jamac kirjoitti:Jostain muistan lukeneeni että Macin PowerPoint osaa tehdä pikkuisen hienompia juttuja mitä Windowsin PowerPoint, en tiedä onko tosi, liityiköhän se QuicTime:iin jotenkin.
Itse käytän PowerPointia joskus tekemään muutamia QuickTime liitoksia, joihin QT Pro ei kykene.
Kun/jos Pages tulee suomeksi ja Soikko oppii tavutuksen se on varmasti oma valintani.
Ensi syksyyn mennessä aika moni nyt esitetty tieto on kyllä vanhentunut. Ala kehittyy sellaista vauhtia. Ehkä näistä vastauksista on apua sitten joillekin muille.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012