Muutama kysymys/ongelma olisi Logic 9:n kanssa koskien useamman midikanavan yhtäaikaista tallennusta.
Ongelma nro.1
Eli aluksi sellainen probleema kun olen laittanut useamman softainstrumentin omille kanavilleen ja alan tallentamaan soittoa, niin logic tallentaa kaiken data yhdelle raidalle ja tekee muille tuollaiset tyhjät alias -raidat. Asiaa ei auttanut sekään että laitoin jokaisen instrumentin omille midi -kanaville. Käytössä tällainen halpa M-Audion kiippari jossa ei ole itsessään mitään splittejä.
Ongelma nro.2
Kun lähden tallentamaan useampaa instrumenttia, niin ensimmäisen kiipparin painalluksen yhteydessä tulee sellainen inhottava nykäisy jonka ansiosta on melko hankalaa saada tallennettua soittoa tarkasti. Välillä tuo tulee selkeämmin ja välillä sitä on vaikeampi havaita.
Ongelma nro.3
Onko mahdollista filtteröidä eri instrumenteille tulevaa Control Change tai SysEx dataa. Ongelma on sellainen että haluaisin soittaa yhtäaikaa esim. bassot ja toisella kädellä pianoa ja haluaisin käyttää mm. sustain -pedaalia ja Pitch Bendiä valikoiden mihin soittimiin niillä on vaikutusta.
Kiitos ja kumarrus jo etukäteen vastauksista
Viimeksi muokannut kallekilponen, 17.3.2012 klo 0.37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Anselmi kirjoitti:
Ongelma nro.1
Eli aluksi sellainen probleema kun olen laittanut useamman softainstrumentin omille kanavilleen ja alan tallentamaan soittoa, niin logic tallentaa kaiken data yhdelle raidalle ja tekee muille tuollaiset tyhjät alias -raidat. Asiaa ei auttanut sekään että laitoin jokaisen instrumentin omille midi -kanaville. Käytössä tällainen halpa M-Audion kiippari jossa ei ole itsessään mitään splittejä.
Sorry nyt hieman yksioikoinen lähestyminen mutta miksi et vaan kopioi dataa muille raidoille? Ja millaisessa tilanteessa on tarvetta tallentaa usempaa soitinta?
Anselmi kirjoitti:
Ongelma nro.1
Eli aluksi sellainen probleema kun olen laittanut useamman softainstrumentin omille kanavilleen ja alan tallentamaan soittoa, niin logic tallentaa kaiken data yhdelle raidalle ja tekee muille tuollaiset tyhjät alias -raidat. Asiaa ei auttanut sekään että laitoin jokaisen instrumentin omille midi -kanaville. Käytössä tällainen halpa M-Audion kiippari jossa ei ole itsessään mitään splittejä.
Sorry nyt hieman yksioikoinen lähestyminen mutta miksi et vaan kopioi dataa muille raidoille? Ja millaisessa tilanteessa on tarvetta tallentaa usempaa soitinta?
Saahan sen datan helposti toiselle raidalle mutta olisi nopeampaa jos soitto menisi suoraan omalle raidalleen eikä mitään välivaiheita tarvittaisi. Ja se miksi haluan soittaa useamman instrumentin kerralla on se että olen Logicista splitannut alakoskettimille basson/arppeja/rumpubeattia ja ylemmäs lead -soundia jne.. Eli kyseessä on nopeampi tapa tehdä musaa ja lisäksi on inspiroivampaa kun kuulee jo soittovaiheessa miltä homma kuulostaa. Siis se mitä väsäilen on tällaista konepop/dance -genren tavaraa.
Anselmi kirjoitti:
Ongelma nro.1
Eli aluksi sellainen probleema kun olen laittanut useamman softainstrumentin omille kanavilleen ja alan tallentamaan soittoa, niin logic tallentaa kaiken data yhdelle raidalle ja tekee muille tuollaiset tyhjät alias -raidat. Asiaa ei auttanut sekään että laitoin jokaisen instrumentin omille midi -kanaville. Käytössä tällainen halpa M-Audion kiippari jossa ei ole itsessään mitään splittejä.
Sorry nyt hieman yksioikoinen lähestyminen mutta miksi et vaan kopioi dataa muille raidoille? Ja millaisessa tilanteessa on tarvetta tallentaa usempaa soitinta?
Saahan sen datan helposti toiselle raidalle mutta olisi nopeampaa jos soitto menisi suoraan omalle raidalleen eikä mitään välivaiheita tarvittaisi. Ja se miksi haluan soittaa useamman instrumentin kerralla on se että olen Logicista splitannut alakoskettimille basson/arppeja/rumpubeattia ja ylemmäs lead -soundia jne.. Eli kyseessä on nopeampi tapa tehdä musaa ja lisäksi on inspiroivampaa kun kuulee jo soittovaiheessa miltä homma kuulostaa. Siis se mitä väsäilen on tällaista konepop/dance -genren tavaraa.
Okkei, tämä selvitti Itse olen varmaan vaan niin vieraantunut kaikesta sellaisesta mikä edes kaukaisesti haiskahtaa live-soitannalta No - anyway, luulis tuohon nyt joku tapa löytyvän.
Viimeksi muokannut sigfrid, 16.3.2012 klo 18.49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Testasin Studio One:lla saman jutun samoilla soundeilla (3kpl Nexus2 instrumentteja) eikä ongelmia. Aloin jo epäilemään että onko miehessä vikaa vaiko korvissa. Näyttäisi Logicissa menevän jotenkin sekaisin tahdistus kun arp-soundi, joka on synkattu biisin tahtiin, sekoilee. Eli ensimmäinen sointu jonka otan tallenuksen aikana, on pois synkasta. Tallennusta kuunneltaessa homma sitten kuulosta kuitenkin normaalilta. Ongelma estää kuitenkin melko tehokkaasti soittamisen varsinkin jos tuollaisia arppeja käyttää. Voikohan vika olla joissain asetuksissa?
Anselmi kirjoitti:Testasin Studio One:lla saman jutun samoilla soundeilla (3kpl Nexus2 instrumentteja) eikä ongelmia. Aloin jo epäilemään että onko miehessä vikaa vaiko korvissa. Näyttäisi Logicissa menevän jotenkin sekaisin tahdistus kun arp-soundi, joka on synkattu biisin tahtiin, sekoilee. Eli ensimmäinen sointu jonka otan tallenuksen aikana, on pois synkasta. Tallennusta kuunneltaessa homma sitten kuulosta kuitenkin normaalilta. Ongelma estää kuitenkin melko tehokkaasti soittamisen varsinkin jos tuollaisia arppeja käyttää. Voikohan vika olla joissain asetuksissa?
Omnispheressä on ainakin ns. "live-modessa" asetus jolla voi valita alkaako arp/rhythm-soundi as played, seuraavalla 1/16-nuotilla, biitillä......Löytyskös Logicista tai Nexuksesta joku tuollainen asetus?
Anselmi kirjoitti:Testasin Studio One:lla saman jutun samoilla soundeilla (3kpl Nexus2 instrumentteja) eikä ongelmia. Aloin jo epäilemään että onko miehessä vikaa vaiko korvissa. Näyttäisi Logicissa menevän jotenkin sekaisin tahdistus kun arp-soundi, joka on synkattu biisin tahtiin, sekoilee. Eli ensimmäinen sointu jonka otan tallenuksen aikana, on pois synkasta. Tallennusta kuunneltaessa homma sitten kuulosta kuitenkin normaalilta. Ongelma estää kuitenkin melko tehokkaasti soittamisen varsinkin jos tuollaisia arppeja käyttää. Voikohan vika olla joissain asetuksissa?
Omnispheressä on ainakin ns. "live-modessa" asetus jolla voi valita alkaako arp/rhythm-soundi as played, seuraavalla 1/16-nuotilla, biitillä......Löytyskös Logicista tai Nexuksesta joku tuollainen asetus?
Ei löydy. Kokeilin eri plugareilla (mm. Spectrasonics Trilian) myös ja sama ongelma yhä edelleen. Ongelma näyttäisi oleva se että kuuntelu tulee hieman myöhässä ensimmäisellä iskulla. Ongelma korjaantuu heti kun nostan sormeni ensimmäisen kerran koskettimilta ja jatkan soittoa. Eli jos otan peräkkäin ääniä vaikkapa yhdellä sormella ja painallukset menevät limittäin niin ääni tulee myöhässä. Jos soittoon tulee hiemankaan taukoa kuten jos vaikka painan saman ääneen yhdellä sormella peräkkäin jolloin taukoa tulee väkisinkin, niin kuuntelu korjaantuu. Outoa...
Ongelman aiheuttaja selvisi ja näkyy alla olevassa kuvassa.
Eli kun haluan tallentaa useampaa instrumenttia kerralla joudun tietenkin laittamaan raidat äänitysvalmiuteen. Mutta kun laitan tallennuksen päälle, muuttuvat kaikki muut paitsi aktiivinen raita tuollaiseen tilaan jossa ainoastaan tuo R-kirjain on punainen mm. pre-countin ajaksi (raidat 2 ja 4). Tallennuksen alkaessa vaihtuvat nuo raidat normaaliin äänitystilaan. Mutta tuo tilan vaihtuminen näyttää aiheuttavan tuon ongelman kuuntelun kanssa.
Ongelman voi kuitenkin kiertää. Eli jos esim. pre-countin aikana painan jotain kosketinta, muuttuvat nuo ei-äänitysvalmiudessa (vai mikä tila onkaan kyseessä) olevat raidat äänitystilaan, jolloin kaikki sujuu normaalisti eikä viivettä kuuntelussa tule. Tämä on tietenkin typerää jos näin täytyy toimia joka kerta tehdessä ottoa raidalle. Ja tietenkin tuo painallus tallentuu myös, joten sen joutuu poistamaan käsin. Voiko tämä ongelma johtua jostain asetuksista vai onko kyseessä bugi Logicissa?
logic_9.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
lähettääkö midikiipparisi sitä dataa useammalla kanavalla samaan aikaan? (Vaikka olisit splitannut ne Logicissa, luulen että Logic silti heittää eri instrumentit omille kanavilleen) jos ei, niin ongelma johtuu siitä että midikontrollerista tulee nuottidataa vain yhdelle kanavalle ja sun pitäis siinä tapauksessa säätää kiippari lähettämään sitä nuottidataa kaikille tarvittaville kanaville samaan aikaan.
todellinen ongelma taitaa kuitenkin olla se, että haluat tehdä asiat vaikeimman kautta raita kerrallaan äänittäminen on kyllä järkevämpää: ei tarvitse kuin keskittyä sen työn alla olevan instrumentin soittamiseen hyvin. jos haluat sitä "live"-fiilistä kone/dancebiisihisi niin soita sit vähän huonommin?
niin ja viel noiden arpeggiaattorijudanssien soittamisesta livenä: saa olla aika perhanan hyvä taimi sulla jos meinaat pystyä soittamaan sekkarin antaman klikin tahdissa ja osua aina millintarkasti joka tahdin ykköselle, nimittäin ne arpit alkaa mennä nenilleen jos myöhästyt tai varastat yhtään. itse oon huomannut, että on paljon järkevämpää duunata arppijutut ihan manuaalisesti piirtelemällä niitä nuotteja pianorolliin ja sit kvantisoimalla palikat tiukasti gridiin. just tän takia en esim. livenä bändien kanssa käytä juurikaan arpeggiaattoria - joskus korkeintaan biisien välissä jos on jotain avaruusjuttuja tarkoitus duunata "välisoitoiksi" - koneet kun vetää pulputukset liian tiukasti gridissä ja live-rumpalin on lähes mahdotonta sitä seurata ilman kunnon korvamonitorointia (joihin ei tällä divaritasolla ole vielä ollut varaa panostaa )
Viimeksi muokannut ganesha, 16.3.2012 klo 22.53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ganesha kirjoitti:lähettääkö midikiipparisi sitä dataa useammalla kanavalla samaan aikaan? jos ei, niin ongelma johtuu siitä että midikontrollerista tulee nuottidataa vain yhdelle kanavalle ja sun pitäis siinä tapauksessa säätää kiippari lähettämään sitä nuottidataa kaikille tarvittaville kanaville samaan aikaan.
todellinen ongelma taitaa kuitenkin olla se, että haluat tehdä asiat vaikeimman kautta raita kerrallaan äänittäminen on kyllä järkevämpää: ei tarvitse kuin keskittyä sen työn alla olevan instrumentin soittamiseen hyvin. jos haluat sitä "live"-fiilistä kone/dancebiisihisi niin soita sit vähän huonommin?
niin ja viel noiden arpeggiaattorijudanssien soittamisesta livenä: saa olla aika perhanan hyvä taimi sulla jos meinaat pystyä soittamaan sekkarin antaman klikin tahdissa ja osua aina millintarkasti joka tahdin ykköselle, nimittäin ne arpit alkaa mennä nenilleen jos myöhästyt tai varastat yhtään. itse oon huomannut, että on paljon järkevämpää duunata arppijutut ihan manuaalisesti piirtelemällä niitä nuotteja pianorolliin ja sit kvantisoimalla palikat tiukasti gridiin. just tän takia en esim. livenä bändien kanssa käytä juurikaan arpeggiaattoria - joskus korkeintaan biisien välissä jos on jotain avaruusjuttuja tarkoitus duunata "välisoitoiksi" - koneet kun vetää pulputukset liian tiukasti gridissä ja live-rumpalin on lähes mahdotonta sitä seurata ilman kunnon korvamonitorointia (joihin ei tällä divaritasolla ole vielä ollut varaa panostaa )
Mielestäni tuon kiipparin ei pitäisi lähettää kuin yhdellä kanavalla kerrallaan midiä mutta näyttää kuitenkin instrumenteille data perille menevän vaikka laitoin jokaisen omille kanavilleen. Eli lievä ihmetyksen aihe tuo oli minullekin että ottaa vastaan soiton vaikka vaihdoin jokaiseen eri kanavan. Kyseessä siis tällainen M-Audion Keyrig 49 halppis kiippari.
Mutta joka tapauksessa tuo ongelma ei kuitenkaan liity siihen että soittaisin epätarkasti (jota varmasti teen) koska ongelma koskee ainoastaan ensimmäistä iskua koskettimiin. Ja kyse ei ole live-fiiliksestä vaan siitä että tuollainen tyyli on mielestäni inspiroivampi ja myös nopeampi tapa kokeilla miten soundit toimii yhdessä kun saa pitää kaikki instrumentti-ikkunat esillä ja vaihtaa tarvittassa 'lennosta' soundia. Toinen tapa on tietenkin laittaa esim. basso, arpit, leadit yms. erikseen narulle ja kuunnella lopputulosta ja vaihdella sitten soundeja tarpeen mukaan. Jokainen tekee tyylillään.
Ja kyllä mielestäni noita arppeja voi livenä soittaa aivan hyvin. Ja rumpalile luonnollisesti klikkiä korvanappiin tulemaan. Ainakin Sylenth ja Nexus toimii livenäkin vallan mainiosti vaikkei täysin tarkasti soitakaan. En tiedä miten tuo homma on noiden softien sisällä toteutettu mutta joka tapaksessa ei ole ongelmia live soitonkaan kanssa noilla.
Tämä ongelma on kuitenkin todellinen joka olisi mukava saada selvitettyä mikäli jollain on tietoa asiasta. Ja kuten mainitsin niin vastaavaa ongelmaa ei Presonuksen Studio One:ssa ole.
ganesha kirjoitti:lähettääkö midikiipparisi sitä dataa useammalla kanavalla samaan aikaan? jos ei, niin ongelma johtuu siitä että midikontrollerista tulee nuottidataa vain yhdelle kanavalle ja sun pitäis siinä tapauksessa säätää kiippari lähettämään sitä nuottidataa kaikille tarvittaville kanaville samaan aikaan.
todellinen ongelma taitaa kuitenkin olla se, että haluat tehdä asiat vaikeimman kautta raita kerrallaan äänittäminen on kyllä järkevämpää: ei tarvitse kuin keskittyä sen työn alla olevan instrumentin soittamiseen hyvin. jos haluat sitä "live"-fiilistä kone/dancebiisihisi niin soita sit vähän huonommin?
niin ja viel noiden arpeggiaattorijudanssien soittamisesta livenä: saa olla aika perhanan hyvä taimi sulla jos meinaat pystyä soittamaan sekkarin antaman klikin tahdissa ja osua aina millintarkasti joka tahdin ykköselle, nimittäin ne arpit alkaa mennä nenilleen jos myöhästyt tai varastat yhtään. itse oon huomannut, että on paljon järkevämpää duunata arppijutut ihan manuaalisesti piirtelemällä niitä nuotteja pianorolliin ja sit kvantisoimalla palikat tiukasti gridiin. just tän takia en esim. livenä bändien kanssa käytä juurikaan arpeggiaattoria - joskus korkeintaan biisien välissä jos on jotain avaruusjuttuja tarkoitus duunata "välisoitoiksi" - koneet kun vetää pulputukset liian tiukasti gridissä ja live-rumpalin on lähes mahdotonta sitä seurata ilman kunnon korvamonitorointia (joihin ei tällä divaritasolla ole vielä ollut varaa panostaa )
Mielestäni tuon kiipparin ei pitäisi lähettää kuin yhdellä kanavalla kerrallaan midiä mutta näyttää kuitenkin instrumenteille data perille menevän vaikka laitoin jokaisen omille kanavilleen. Eli lievä ihmetyksen aihe tuo oli minullekin että ottaa vastaan soiton vaikka vaihdoin jokaiseen eri kanavan. Kyseessä siis tällainen M-Audion Keyrig 49 halppis kiippari.
Mutta joka tapauksessa tuo ongelma ei kuitenkaan liity siihen että soittaisin epätarkasti (jota varmasti teen) koska ongelma koskee ainoastaan ensimmäistä iskua koskettimiin. Ja kyse ei ole live-fiiliksestä vaan siitä että tuollainen tyyli on mielestäni inspiroivampi ja myös nopeampi tapa kokeilla miten soundit toimii yhdessä kun saa pitää kaikki instrumentti-ikkunat esillä ja vaihtaa tarvittassa 'lennosta' soundia. Toinen tapa on tietenkin laittaa esim. basso, arpit, leadit yms. erikseen narulle ja kuunnella lopputulosta ja vaihdella sitten soundeja tarpeen mukaan. Jokainen tekee tyylillään.
Ja kyllä mielestäni noita arppeja voi livenä soittaa aivan hyvin. Ja rumpalile luonnollisesti klikkiä korvanappiin tulemaan. Ainakin Sylenth ja Nexus toimii livenäkin vallan mainiosti vaikkei täysin tarkasti soitakaan. En tiedä miten tuo homma on noiden softien sisällä toteutettu mutta joka tapaksessa ei ole ongelmia live soitonkaan kanssa noilla.
Tämä ongelma on kuitenkin todellinen joka olisi mukava saada selvitettyä mikäli jollain on tietoa asiasta. Ja kuten mainitsin niin vastaavaa ongelmaa ei Presonuksen Studio One:ssa ole.
voiskohan tuo ongelma johtua siitä, että midikiippari lähettää samaa nuottidataa kaikilla midikanavilla samaan aikaan, eikä arpeggiaattori oo heti messissä just sen takia? Logicin kanssa ei tosin itsellä oo koskaan ollut sen vuoksi ongelmia, hardisvehkeiden (Rolandin MC303:n kanssa lähinnä vuosia sitten) jotain tuon suuntaista. Tietty tuo arpeggiaattorijuttujen livenä vetäminen bändin kanssa on paljolti riippuvainen siitä minkälaista säkätystä sieltä koneesta tulee; staattinen pulputus jossa korostuksia just oikeilla iskuilla vielä menee tarkan rumpalin kanssa, mut kokemus on kyllä opettanut että monimutkaisempien kuvioiden kanssa rumpalit hermostuvat kun joutuvat soittamaan jäykästi että pysyvät gridissä mukana. korvamonitorointi onkin ainoa keino saada hommaa toimimaan oikein mitenkään.
ganesha kirjoitti:lähettääkö midikiipparisi sitä dataa useammalla kanavalla samaan aikaan? jos ei, niin ongelma johtuu siitä että midikontrollerista tulee nuottidataa vain yhdelle kanavalle ja sun pitäis siinä tapauksessa säätää kiippari lähettämään sitä nuottidataa kaikille tarvittaville kanaville samaan aikaan.
todellinen ongelma taitaa kuitenkin olla se, että haluat tehdä asiat vaikeimman kautta raita kerrallaan äänittäminen on kyllä järkevämpää: ei tarvitse kuin keskittyä sen työn alla olevan instrumentin soittamiseen hyvin. jos haluat sitä "live"-fiilistä kone/dancebiisihisi niin soita sit vähän huonommin?
niin ja viel noiden arpeggiaattorijudanssien soittamisesta livenä: saa olla aika perhanan hyvä taimi sulla jos meinaat pystyä soittamaan sekkarin antaman klikin tahdissa ja osua aina millintarkasti joka tahdin ykköselle, nimittäin ne arpit alkaa mennä nenilleen jos myöhästyt tai varastat yhtään. itse oon huomannut, että on paljon järkevämpää duunata arppijutut ihan manuaalisesti piirtelemällä niitä nuotteja pianorolliin ja sit kvantisoimalla palikat tiukasti gridiin. just tän takia en esim. livenä bändien kanssa käytä juurikaan arpeggiaattoria - joskus korkeintaan biisien välissä jos on jotain avaruusjuttuja tarkoitus duunata "välisoitoiksi" - koneet kun vetää pulputukset liian tiukasti gridissä ja live-rumpalin on lähes mahdotonta sitä seurata ilman kunnon korvamonitorointia (joihin ei tällä divaritasolla ole vielä ollut varaa panostaa )
Mielestäni tuon kiipparin ei pitäisi lähettää kuin yhdellä kanavalla kerrallaan midiä mutta näyttää kuitenkin instrumenteille data perille menevän vaikka laitoin jokaisen omille kanavilleen. Eli lievä ihmetyksen aihe tuo oli minullekin että ottaa vastaan soiton vaikka vaihdoin jokaiseen eri kanavan. Kyseessä siis tällainen M-Audion Keyrig 49 halppis kiippari.
Mutta joka tapauksessa tuo ongelma ei kuitenkaan liity siihen että soittaisin epätarkasti (jota varmasti teen) koska ongelma koskee ainoastaan ensimmäistä iskua koskettimiin. Ja kyse ei ole live-fiiliksestä vaan siitä että tuollainen tyyli on mielestäni inspiroivampi ja myös nopeampi tapa kokeilla miten soundit toimii yhdessä kun saa pitää kaikki instrumentti-ikkunat esillä ja vaihtaa tarvittassa 'lennosta' soundia. Toinen tapa on tietenkin laittaa esim. basso, arpit, leadit yms. erikseen narulle ja kuunnella lopputulosta ja vaihdella sitten soundeja tarpeen mukaan. Jokainen tekee tyylillään.
Ja kyllä mielestäni noita arppeja voi livenä soittaa aivan hyvin. Ja rumpalile luonnollisesti klikkiä korvanappiin tulemaan. Ainakin Sylenth ja Nexus toimii livenäkin vallan mainiosti vaikkei täysin tarkasti soitakaan. En tiedä miten tuo homma on noiden softien sisällä toteutettu mutta joka tapaksessa ei ole ongelmia live soitonkaan kanssa noilla.
Tämä ongelma on kuitenkin todellinen joka olisi mukava saada selvitettyä mikäli jollain on tietoa asiasta. Ja kuten mainitsin niin vastaavaa ongelmaa ei Presonuksen Studio One:ssa ole.
voiskohan tuo ongelma johtua siitä, että midikiippari lähettää samaa nuottidataa kaikilla midikanavilla samaan aikaan, eikä arpeggiaattori oo heti messissä just sen takia? Logicin kanssa ei tosin itsellä oo koskaan ollut sen vuoksi ongelmia, hardisvehkeiden (Rolandin MC303:n kanssa lähinnä vuosia sitten) jotain tuon suuntaista. Tietty tuo arpeggiaattorijuttujen livenä vetäminen bändin kanssa on paljolti riippuvainen siitä minkälaista säkätystä sieltä koneesta tulee; staattinen pulputus jossa korostuksia just oikeilla iskuilla vielä menee tarkan rumpalin kanssa, mut kokemus on kyllä opettanut että monimutkaisempien kuvioiden kanssa rumpalit hermostuvat kun joutuvat soittamaan jäykästi että pysyvät gridissä mukana. korvamonitorointi onkin ainoa keino saada hommaa toimimaan oikein mitenkään.
Tuo ongelma näyttäisi esiintyvän vaikka olisi ihan vain kaksi vst-instumenttia yhtäaikaa päällä ja ilman että mitään arppeja on käytössä. Siis ihan basso/piano combolla myös. Eli soittamisen kanssa ei sinänsä ole mitään ongelmaa mutta kun tallennuksen iskee päälle ja lyö ensimmäisen lyönnin niin jotenkin Logic ei ehdi matkaan ja isku tulee viiveellä.
Näytti olevan jollain sama ongelma logicprohelp.com:issa mutta mitään vastausta ei kysymykseen ollut:( Varmaan tuo ongelma tosiaan liittyy jotenkin tuohon midikiippariin....uskoisin. Ongelma on kuitenkin selkeästi siinä että kaikki paitsi aktiivinen raita menee tuollaiseen tilaan jossa record -painike 'aktivoituu' vasta kun tallennus alkaa eli pre-countin ajan on tuossa tilassa josta laitoin kuvan. Pitää yrittää tutkailla josko keksisi jotain. Jos jollain olisi aikaa testata koneellaan käyttäytyykö logic samoin kuin itselläni niin olisin kiitollinen.
Alla olevassa kuvassa on selitetty ongelman ydin. Eli Logic menee ns. Live modeen laitettaessa useampia softainstrumentteja tallenusvalmiuteen. Ja kaikki muut raidat paitsi valittu raita menevät 'odottavaan' tilaan, jotka aktivoituvat tallennuksen alkaessa tai vaikkapa pre-countin aikana jos antaa Logicille midi dataa. Tähän näyttäisi kelpaavan mm. lyönti koskettimistolle, sustain-pedaalin painallus tai pitch wheel data. Valitettavasti tuo aktivoituminen aiheuttaa n. 100 millisekunnin viiveen ensimmäiseen nuottiin. Asiaa ei voi korjata mitenkään vaan se on ominaisuus Logicissa:(
Lisäksi Logic näyttää olevan kykenemätön käyttämään useampaa kuin yhtä prossun ydintä kun live -tila on käytösssä. Siis näiden live -tilassa olevien virtuaali-instrumenttien osalta. Eli Logic ei näyttäisi kauhean hyvin soveltuvan live instrumenttien tallennukseen jossa käytetään paljon softainstrumentteja.
livemode.png
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ei tarvitse. Homma on selvä. Ei toimi ilman herätesignaalia tallennus oikein. Kaipa tuon kanssa voi elää..
Näyttää vaan itsellä pikkuhiljaa painopiste siirtyvän Studio One:n puoleen. Ei ole ominaisuuksien puolesta Logickin tasolla mutta monet asiat tehty fiksummin kuin Logicissa ja audio engine on ihan loistava. Odotellaan Logic X:ää...
Nostetaanpa tämä asia vielä esiin. Eli tuo viive ongelma useita eri instrumentteja yhtä aikaa soittaessa/tallennettaessa ratkesi. Ratkaisu löytyi Enviroment -ikkunasta
Eli homma toimii näin. Luodaan Enviroment -ikkunassa uusi instrumentti valikosta (New --> Instrument) ja josta vedetään kytkennät haluttujen virtuaalisoitinten kanaviin mikserissä.
Tämän jälkeen luodaan Arrange -ikkunassa normaalisti uusi raita joka kytketään käyttämään Enviroment -ikkunassa luotua instrumenttia. Tämä tapahtuu oik. hiiren painikkeella raidan päältä (Reassign Track --> Mixer --> 'instrumentin nimi'). Instrumentille kannattaa antaa sitä luotaessa jokin tunnistettava nimi. Enviroment -ikkunasta kannattaa myös varmistaa uuden instrumentin asetuksista (ikkunan vasemmalla laidalla) että 'Icon' täppä on valittuna. Muussa tapauksessa Arrange -ikkunassa ei kytkentää voi tehdä koska se ei näy.
Soittaessa/tallennetaessa sitten valitaan ainoastaan tämä uusi raita, jolloin kaikki Enviroment -ikkunassa kytketyt virtuaalisoittimet kuuluvat. Soitettu data tallentuu luonnollisesti vain valitulle raidalle joka ohjaa siihen kytkettyjä soittimia.
Hieno homma että jaksoit selvittää tämän, nyt näyttäisi olevan itsellänikin tarvetta tälle. Noista enviromenteistä muistuu mieleen Logic 3-4 ajat jolloin pelattiin pelkillä ulkoisilla synillä ja tuo enviromenttien kanssa pelaaminen oli yhtä painajaista . Nykyisellä Logicilla en ole edes vilkaissut tuohon suuntaan, ihan alkua lukuunottamatta, kun selvisi etten tarvitse enää muita kun softasyniä. Räkki synät on sen jälkeen toimitettu Kuusaalle käsittelyyn.
sigfrid kirjoitti:Hieno homma että jaksoit selvittää tämän, nyt näyttäisi olevan itsellänikin tarvetta tälle. Noista enviromenteistä muistuu mieleen Logic 3-4 ajat jolloin pelattiin pelkillä ulkoisilla synillä ja tuo enviromenttien kanssa pelaaminen oli yhtä painajaista . Nykyisellä Logicilla en ole edes vilkaissut tuohon suuntaan, ihan alkua lukuunottamatta, kun selvisi etten tarvitse enää muita kun softasyniä. Räkki synät on sen jälkeen toimitettu Kuusaalle käsittelyyn.
Eipä mitään. Itsellä ei ole Logickista kokemusta niin pitkältä ajalta mutta aika säätämistä oli myös aikoinaan Atari ST:n ja Cubase 1.0:n kanssa kun oli synaa ja rumpukonetta pyörimässä. Tuohon vielä kun piti saada audioraitaa ja tapella noiden smpte -raitojen kanssa niin eipä tosiaan ole ikävä noita aikoija.
sigfrid kirjoitti:Hieno homma että jaksoit selvittää tämän, nyt näyttäisi olevan itsellänikin tarvetta tälle. Noista enviromenteistä muistuu mieleen Logic 3-4 ajat jolloin pelattiin pelkillä ulkoisilla synillä ja tuo enviromenttien kanssa pelaaminen oli yhtä painajaista . Nykyisellä Logicilla en ole edes vilkaissut tuohon suuntaan, ihan alkua lukuunottamatta, kun selvisi etten tarvitse enää muita kun softasyniä. Räkki synät on sen jälkeen toimitettu Kuusaalle käsittelyyn.
Eipä mitään. Itsellä ei ole Logickista kokemusta niin pitkältä ajalta mutta aika säätämistä oli myös aikoinaan Atari ST:n ja Cubase 1.0:n kanssa kun oli synaa ja rumpukonetta pyörimässä. Tuohon vielä kun piti saada audioraitaa ja tapella noiden smpte -raitojen kanssa niin eipä tosiaan ole ikävä noita aikoija.
Mullapa on vielä Cubase 1.0 ( ja sen edeltäjä CuBit) tallessa ja 520 Atarikin 8Mhz tykki odottelee komerossa.. Lisäksi on semmoinen 60cm pötkö diskettejä hermeettisesti muovipusseihin käärittynä. Sisältönä biisejä ja soundeja sys-ex dumppeina. Joku pv pitää vapauttaa toi peto ja korvat punaisena kuulostella tekosiaan muinaisuudesta
sigfrid kirjoitti:Hieno homma että jaksoit selvittää tämän, nyt näyttäisi olevan itsellänikin tarvetta tälle. Noista enviromenteistä muistuu mieleen Logic 3-4 ajat jolloin pelattiin pelkillä ulkoisilla synillä ja tuo enviromenttien kanssa pelaaminen oli yhtä painajaista . Nykyisellä Logicilla en ole edes vilkaissut tuohon suuntaan, ihan alkua lukuunottamatta, kun selvisi etten tarvitse enää muita kun softasyniä. Räkki synät on sen jälkeen toimitettu Kuusaalle käsittelyyn.
Eipä mitään. Itsellä ei ole Logickista kokemusta niin pitkältä ajalta mutta aika säätämistä oli myös aikoinaan Atari ST:n ja Cubase 1.0:n kanssa kun oli synaa ja rumpukonetta pyörimässä. Tuohon vielä kun piti saada audioraitaa ja tapella noiden smpte -raitojen kanssa niin eipä tosiaan ole ikävä noita aikoija.
Mullapa on vielä Cubase 1.0 ( ja sen edeltäjä CuBit) tallessa ja 520 Atarikin 8Mhz tykki odottelee komerossa.. Lisäksi on semmoinen 60cm pötkö diskettejä hermeettisesti muovipusseihin käärittynä. Sisältönä biisejä ja soundeja sys-ex dumppeina. Joku pv pitää vapauttaa toi peto ja korvat punaisena kuulostella tekosiaan muinaisuudesta
Heh. Sama vika. Löytyy kaikenmaailman rävellystä yli kahdenkymmenen vuoden takaa korpuilta. Pitäis joku päivä kokeilla kaivaa datat ulos puuceellä ja kokeilla tuoda nykypäivään kuunneltaviksi. Kaipa ne toimii myös tuossa Cubasen Essential versiossa joka on tullut jonkun äänikortin mukana.
Mulla myös säilössä wintoosan rohjake jossa Lotzikki nelonen, Cakewalk (joka oli mun eka softa), ihan prekkeleellinen määrä krxxxxxxx plugareita joita sain yhdeltä IT-velholta (niin - sen sanan mainitseminen on tällä palstalla kaiketi kielletty) ja tietysti kaikki projektit mitä tuli vuosituhannen taitteen molemmin puolin tehtyä. Ajattelin ottaa joskus sopivassa kohtaa pikku "re-masterointi" projektin