Suojatien turvallisuudesta
-
Re: Suojatien turvallisuudesta
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
-
Viesti Kirjoittaja M.P.T »
Tuo menee jo henkilökohtaisuuksiin. Taidat pitää minua vastuuttomana vaikka itse hypit tielle noin vain. Eikö ihmiset tiedä, että katso vasemmalle,oikealle ja vielä kerran vasemmalle. Itse en ole auton alle vielä jäänyt ja oma vika se olisi, jos jäisi. Vaikka palaa vihreät niin silti pitää vilkaista, koska siellä kuski on vaikka saanut sairaskohrauksen. Voi tulla ambulanssi, juna tai irronnut peräkärry. Tämä minun varovaisuus johtuu siitä, etten kävele keskustassa kovinkaan usein. Myös koulussa minun aikaan opeteltiin liikennesääntöjä. Pään kääntämisestä käytettiin, että se upposi selkärankaan. Mainittiin myös, että ilmoita autoilijalle aikeista. Ken ei päätään käännä niin..... Jätän sanomatta.gramdel kirjoitti:Enpä erityisemmin, toki sen verran vilkaisen, ettei siellä ajele joku oman elämänsä MPT, jolle täytyy huitoa ja vedellä tanssikoreografioita, että se tajuaa pysähtyä suojatien edessä.M.P.T kirjoitti:Toivottavasti kuitenkin katsot tien yli ennen ylitystä, ettet vaan ampaise varoittamatta eteen.
.
Kaikki ei osaa edes ylittää tietä vaikka pysähtyy siihen suojatien eteen. Pinnahan siinä menee kun turhaan pysähtyi. Sitten kun ajat siitä pois niin taustapeilistä näkee hänen ylittävän tien. Itse kyllä päästän tien yli, mutta jos aietta ei näytä niin kesällä mainitaan asiasta. Tuolla liikenteessä pitäisi mennä turvallisesti ja joustavasti. Kaiketi nykyihmisen pää ei käänny.
-
Viesti Kirjoittaja arisel »
M.P.T kirjoitti:Tuo menee jo henkilökohtaisuuksiin. Taidat pitää minua vastuuttomana vaikka itse hypit tielle noin vain. Eikö ihmiset tiedä, että katso vasemmalle,oikealle ja vielä kerran vasemmalle. Itse en ole auton alle vielä jäänyt ja oma vika se olisi, jos jäisi. Vaikka palaa vihreät niin silti pitää vilkaista, koska siellä kuski on vaikka saanut sairaskohrauksen. Voi tulla ambulanssi, juna tai irronnut peräkärry. Tämä minun varovaisuus johtuu siitä, etten kävele keskustassa kovinkaan usein. Myös koulussa minun aikaan opeteltiin liikennesääntöjä. Pään kääntämisestä käytettiin, että se upposi selkärankaan. Mainittiin myös, että ilmoita autoilijalle aikeista. Ken ei päätään käännä niin..... Jätän sanomatta.gramdel kirjoitti:Enpä erityisemmin, toki sen verran vilkaisen, ettei siellä ajele joku oman elämänsä MPT, jolle täytyy huitoa ja vedellä tanssikoreografioita, että se tajuaa pysähtyä suojatien edessä.M.P.T kirjoitti:Toivottavasti kuitenkin katsot tien yli ennen ylitystä, ettet vaan ampaise varoittamatta eteen.
.
Kaikki ei osaa edes ylittää tietä vaikka pysähtyy siihen suojatien eteen. Pinnahan siinä menee kun turhaan pysähtyi. Sitten kun ajat siitä pois niin taustapeilistä näkee hänen ylittävän tien. Itse kyllä päästän tien yli, mutta jos aietta ei näytä niin kesällä mainitaan asiasta. Tuolla liikenteessä pitäisi mennä turvallisesti ja joustavasti. Kaiketi nykyihmisen pää ei käänny.
Kolumni: Näin tuhottiin suojatiet
Moision kuvaus vallitsevasta tilanteesta taitaa olla täydellinen - myös hänen muistutuksensa siitä, että säännöt ovat tyystin toiset:Jos kävelijät olisivat ottaneet vaarin autoa hidastamalla antamastani "menkää vain" -viestistä, liikenne soljuisi jo sujuvasti.
Nyt seisomme risteyksessä, tuijotamme toisiamme epäuskoisina ja hermostunut henkilöautojen jono takanani kasvaa.
Eihän kävelijöitä tästä voi syyttää. He toimivat kuten on opetettu.
Minullekin taottiin takaraivoon peruskoulussa 1980-luvulla, että ennen suojatien ylitystä pitää katsoa ensin vasemmalle, sitten oikealle ja vielä kerran vasemmalle. Jos jossain näkyi auto, se piti päästää yli ensin. Vasta kaikkien autojen mentyä sai lähteä ylittämään autotietä.
Näin tuhottiin suojatiet.
Tämän pohjalta voi itse kukin miettiä omaa käytöstään suojatietä lähestyttäessä. Yhdyn Moision toivomukseen - ja toivon myös, että rangaistukset kovenevat:Liikennesääntöjen mukaan suojatie on paikka, jossa kaikkien ajoneuvojen on väistettävä jalankulkijaa, ja ajoradan voi siksi ylittää turvallisesti.
Jos kaikkia autoja pitää väistää, on samantekevää, ylittääkö tien seepraraidoituksen kohdalla vai ei.
Kun kävelijät on opetettu väistämään autoja aina, on samalla opetettu autoilijat menemään aina ensin. Suojatietä ei tarvitse varoa, koska jalankulkijat kyllä väistävät. Suojatielle voi siis huoletta ajaa hidastamatta, varomatta, sivuille katsomatta.
Nyt omalla vuorollaan suojatielle yrittävä kävelijä tulee autoilijoille yllätyksenä: "Sehän kävelee alle!"
Periaatteessa suojatie on kuin tasoristeys: autoilija väistää aina.
Tasoristeykseen tullaan kuitenkin varovaisemmin, koska siinä on oma henki kyseessä, eikä juna väistä ikinä.
Tähän asiaan ei vaikuta mitään se, että on muita tavallista autoilijaa "vahvempia", jotka käyttäytyvät liikenteessä huonosti - he ansaitsevat myös kovenevat rangaistukset, jos sääntöjä ei noudateta.Autoilijana, jalankulkijana ja pyöräilijänä toivoisin, että poliisi ottaisi suojatiet tiukempaan valvontaan. Ei riitä, että onnettomuuden vältetään sillä, että heikommat antavat vahvemmille tietä. Myös vahvempien pitäisi noudattaa sääntöjä aina, eikä vain joskus.
-
Viesti Kirjoittaja hatey »
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
Viesti Kirjoittaja mercury »
Jalankulkijan ei ole kovin helposti mahdollista astua yllättäen auton alle, sillä laki vaatii että autoilija lähestyy suojatietä sellaisella nopeudella että pystyy pysähtymään sitä ennen ja väistää suojatielle astumassa olevaa jalankulkijaa.hatey kirjoitti:^ Niin, jalankulkijalla on oikeus astua, sivuilleen katsomatta, yllättäen auton alle. Kunnioittakaamme tätä jalankulkijan oikeutta kuolla auton alle.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
-
Kyllä minä ainakin ajan eteenpäin kaupungilla, enkä happane koko päivää suojatien edessä.mercury kirjoitti:Jalankulkijan ei ole kovin helposti mahdollista astua yllättäen auton alle, sillä laki vaatii että autoilija lähestyy suojatietä sellaisella nopeudella että pystyy pysähtymään sitä ennen ja väistää suojatielle astumassa olevaa jalankulkijaa.hatey kirjoitti:^ Niin, jalankulkijalla on oikeus astua, sivuilleen katsomatta, yllättäen auton alle. Kunnioittakaamme tätä jalankulkijan oikeutta kuolla auton alle.
-
Viesti Kirjoittaja Anniel »
-
1. Ajatkin nyt autolla ja kolmion takaa tulee auto eteesi. Ajatko kylkeen kun kolmion takaa tuleva maksaa? Muuttuuko tilanne, jos ajat moottoripyörällä? Ajatko edelleen päälle, koska kolmion takaa tuleva maksaa. Ei tule kaunista jälkeä pamauttaa auton kylkeen ja on siihen moni kuollutkin.
2. Kyseessä on risteys missä nopeus on isompi ja huomaat rekan tulevan kovaa vauhtia ja sinä tulet oikealta. Ajaisitko eteen, koska sinulla on etuajo-oikeus? Tässä tilanteessa on turha huutaa, että olen oikeassa. Ei tule kovin kaunista jälkeä kun rekka pamauttaa kylkeesi.
Suojatiet on varmaan pilattu vanhoilla opetuksilla, mutta kyllä jalankulkijan pitää katsoa tien ylitse. Harvalla nykyään edes kääntyy se pää vaan hyökätään eteen varoittamatta. Jokaista kulkijaa pitää katsoa niin, että tuo pian hyökkää sieltä. Onneksi on torvi olemassa ja kesällä voi ikkunasta huudella "Että eikö pää käänny" Vanhat ihmiset osaavat kääntää päätä ja tietävät oikeutensa. En minäkään kävelisi auton alle ihan sen takia, että sen pitäisi väistää. Maalaisjärki on kadonnut. Tulee mieleen se vitsi missä hölmöläinen oli junaraiteilla ja karjui junalle, että se huutaa joka pelkää kun juna painoi torvea. Senhän tietää miten siinä sitten kävi. Pitäisiköhän itsekkin jättää vilkunkäyttö? Se pään kääntäminen on ele, että tietää kaukaa ylittäjän. Näin tietää, että kulkija ei jatka samaa tietä kuin sinä.
Autoillessa pitää varautua jopa punaisilla eteen tuleviin. Autoilijaa syytettäisiin siinäkin tilanteessa, jos punaisilla tulee jalkamies eteen. Toisaalta voi risteyksestä tulla paloautokin jota pitää väistää jopa vihreillä ja tämä koskee myös jalankulkijaa. Voihan se kuljettaja olla valvonut yön ja menee aamulla töihin. Unettomuus vastaa pientä humalaa ja siinä tilanteessa on turha syyttää pelkästään autoilijaa. Nykyään tuntuu, että se autokortti (natsikortti vertaus) otetaan liian helposti pöytään. En usko, että itse jään koskaan selväpäisen kuskin kolhimaksi, koska en ole tyhmä. Ellei auto hidasta niin en mene eteen. Sananlasku, että tyhmästä päästä kärsii koko ruumis pitää tässäkin paikkaansa. Itse katson myös aina, ettei sieltä auton sivusta tule autoa tai kukaan pamauta sen autoilijan perään joka voi tulla päällesi.
-
Kun lähestyt suojatietä, oletko oikeasti valmis pysähtymään sen eteen?
-
Viesti Kirjoittaja carrbon »
Ei, ei todellakaan ole turhaa. Päinvastoin. Vai onko niin, kuten itse teoriassa sanoit, että rattijuopon alle jäänyt on itse osasyyllinen, ja rattijuoppoa pitää vähän silittää päästä "kun sinä nyt olit humalassa ja se hyppäsi eteen, voi raukkaa"?M.P.T kirjoitti:Voihan se kuljettaja olla valvonut yön ja menee aamulla töihin. Unettomuus vastaa pientä humalaa ja siinä tilanteessa on turha syyttää pelkästään autoilijaa.
-
-
Sinä tiivistit mammuttiviestini yhteen lauseeseen. Tätä juuri tarkoitan.hatey kirjoitti:Jalankulkija on aina kakkosena, vaikka olisi kuinka oikeassa. Oma moka kuolla oikaessa olevana.
Nyt sinä lisäät sanoja suuhuni ja keksit lopun itse. Jos tekisin noin tietä ylittäessä kun pomo tulee niin se oliis lopputili, jos jäisin alle. Nimittäin pomot vetää aika kovaa tuolla. On viisaampi väistää jo ennakolla. Jos jalankulkija kääntää päätä niin pysähdytään, mutta muussa tapauksessa lentää ärräpäitä ja torvi soi pysähtymisen lisäksi. Osa ei edes ylitä sitä tietä vaikka auto on pysähtynyt. Siinä seisotaan kuin patsaat. Kävelijätkin pitäisi passittaa kouluun. Toisaalta on typerää jäädä autonalle ihan sen takia kun pidetään oikeuksistaan kynsin ja hampain kiinni. Järjestä minulle poliisi niin voin toimia koe ylittäjänä ja hommata pomoille sakot. Ikävä kyllä se toisi minulle lopputilin. +20kmh ylitystä on jokaisena päivänä pomoilla taajama-alueella.arisel kirjoitti:^ Jees, mutta silti sillä jalankulkijalla on se etumeno-oikeus, jota et hyväksy; ei tuo jupina sitä miksikään muuta. Kun lähestyt suojatietä, oletko oikeasti valmis pysähtymään sen eteen?
Eli syytetään vaan rekkakuskia joka yrittää pitää itsellään työn. Lepoaikoja joutuu rikkomaan tai menettää työnsä. Sitten tulee toinen mikä jatkaa vanhaa rataa. Pitäisi puuttua myös tähän. Meilläkin on sellaiset vuorot mitkä vetää nupin sekaisin ja valvottuja öitä on monia kun unta ei saa. Pitäisikö ottaa sairaslomaa varulta, ettei kukaan jää alle? Otat saikkua ja siitä tulee helposti lopputili. Työnantajalta pestään taas kaikki vastuu.carrbon kirjoitti:Ei, ei todellakaan ole turhaa. Päinvastoin. Vai onko niin, kuten itse teoriassa sanoit, että rattijuopon alle jäänyt on itse osasyyllinen, ja rattijuoppoa pitää vähän silittää päästä "kun sinä nyt olit humalassa ja se hyppäsi eteen, voi raukkaa"?M.P.T kirjoitti:Voihan se kuljettaja olla valvonut yön ja menee aamulla töihin. Unettomuus vastaa pientä humalaa ja siinä tilanteessa on turha syyttää pelkästään autoilijaa.
-
arisel kirjoitti:Kun lähestyt suojatietä, oletko oikeasti valmis pysähtymään sen eteen?
-
Ei pidä. Sitä ei vaadita missään. Esittämäsi ikkunasta huutelu on todella idioottimaista.M.P.T kirjoitti:Suojatiet on varmaan pilattu vanhoilla opetuksilla, mutta kyllä jalankulkijan pitää katsoa tien ylitse.
Ole hyvä ja selitä mulle ja muille omin sanoin mikä luulet suojatien merkityksen olevan. Tosiasia nimittäin on sellainen, että esimerkiksi Oulussa todistetaan varmaan tuhansia kertoja päivässä, että katsomalla vasemmalle, oikealle ja vielä kerran vasemmalle, voi tien ylittää turvallisesti mistä kohdasta tahansa. Autoilijat saattavat jopa antaa tietä keskeltä korttelia tien yli loikkivalle, eikä kukaan huutele ikkunasta tai tööttäile. Mikä siis on suojatien merkitys, jos siltä otetaan pois ainoa merkitys joka sillä pitäisi olla?
Entä sitten ne jalankulkijat jotka vammautuvat tai kuolevat jalkakäytävällä tai kevyen liikenteen väylällä, esimerkiksi polkupyörän tai mopon kanssa törmätessä? Oma moka kuolla oikeassa olevana? Pitäisikö jalankulkijoiden katsella tauotta ympärilleen, kurkata aina ensin varovasti nurkan taakse, ja olla jatkuvasti valppaana hyppäämään ojaan pois tieltä?M.P.T kirjoitti:Sinä tiivistit mammuttiviestini yhteen lauseeseen. Tätä juuri tarkoitan.hatey kirjoitti:Jalankulkija on aina kakkosena, vaikka olisi kuinka oikeassa. Oma moka kuolla oikaessa olevana.
-
-
Onneksi Suomessa on mielipiteenvapaus ja ei se jalankulkija sieltä reunalta päälle käy. Siihen tarvitaan mies, eikä marjanpoimijamercury kirjoitti:Ole hyvä ja selitä mulle ja muille omin sanoin mikä luulet suojatien merkityksen olevan. Tosiasia nimittäin on sellainen, että esimerkiksi Oulussa todistetaan varmaan tuhansia kertoja päivässä, että katsomalla vasemmalle, oikealle ja vielä kerran vasemmalle, voi tien ylittää turvallisesti mistä kohdasta tahansa. Autoilijat saattavat jopa antaa tietä keskeltä korttelia tien yli loikkivalle, eikä kukaan huutele ikkunasta tai tööttäile. Mikä siis on suojatien merkitys, jos siltä otetaan pois ainoa merkitys joka sillä pitäisi olla?
Entä sitten ne jalankulkijat jotka vammautuvat tai kuolevat jalkakäytävällä tai kevyen liikenteen väylällä, esimerkiksi polkupyörän tai mopon kanssa törmätessä? Oma moka kuolla oikeassa olevana? Pitäisikö jalankulkijoiden katsella tauotta ympärilleen, kurkata aina ensin varovasti nurkan taakse, ja olla jatkuvasti valppaana hyppäämään ojaan pois tieltä?

Kyllä minä katson taustapeiliin miltei jatkuvasti autoillessa. Tulee ilkeä tilanne, jos ambulanssi tulee takaa ja liikennevaloissa palaa punainen. Eipä tule liikennevaloissa käytyä kovinkaan usein, mutta silti seuraan peräpeiliä muuallakin. Töissä tottunut olemaan varpaillaan kokoajan niin vilkuilen myös kävellessä ympärille. Saattaa näyttää murtomiehen vapaapäivältä, mutta ei voi mitään. Voi kuullostaa stressaavalta, mutta eikös elämä ole sitä muutenkin?
Eli sinun mielestäsi jalankulkijan ei tarvitse välittää mistään muusta kuin eteenpäin menemisestä? Ihmisten kannattaisi seurata ympärilleen ja keskittyä muuhunkin kuin älypuhelimen näpelöintiin.
-
Jalankulkija saa suojatien kohdalla paljon enemmän kuin vain luvan ylittää tie: Ajoneuvon kuljettaja on velvoitettu antamaan esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille. Piste. Mitä tulkinnanvaraa tuo antaa sinun mielestäsi?M.P.T kirjoitti:Suojatie on se paikka mistä kävelijä saa ylittää tien.
En ole sanonut missään noin. Olen lähinnä puuttunut typeriin kommentteihisi tässä asiassa. Tuo ylin lainaus tosiaan kiteyttää näkemyksesi todella hyvin. Sinun mielestäsi suojatie on paikka mista kävelijä saa ylittää tien. Tai ehkä kärjistetymmin: saa yrittää ylittämistä, jos on tosi varovainen ja päästää autot ensin.M.P.T kirjoitti:Eli sinun mielestäsi jalankulkijan ei tarvitse välittää mistään muusta kuin eteenpäin menemisestä? Ihmisten kannattaisi seurata ympärilleen ja keskittyä muuhunkin kuin älypuhelimen näpelöintiin.
Ja kun sinä olet niin tosimies, lakikin taipuu mielipiteesi mukaiseksi. Anna mun kaikki kestää. En halua olla samaa sukupuolta kanssasi. Oon sitten vaikka marjanpoimija.M.P.T kirjoitti: Onneksi Suomessa on mielipiteenvapaus ja ei se jalankulkija sieltä reunalta päälle käy. Siihen tarvitaan mies, eikä marjanpoimija
Kuten täällä on aiemminkin sanottu, onneksi ei tarvitse käydä lähelläkään Jyväskylää.
-
Viesti Kirjoittaja Peitsamo »
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Voit olla asumatta Jyväskylässä, mutta Jyväskylä ei koskaan poistu sinusta. Eiku se olikin Oulun suojatiet
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Täällä ajetaan kyllä punaisia päin, mutta varotaan jalankulkijoita todella hyvin muuhun Suomeen verrattuna.Peitsamo kirjoitti:Oulussa taidettiin ajaa eniten punaisia päin Suomessa. Motoristien käyttäytyminen suojateillä luultavasti yhtä välinpitämätöntä![]()
-
Viesti Kirjoittaja Peitsamo »
Väittäisin oman objektiivisen mielipiteeni mukaan, että punaisia päin ajo korreloi suoraan muun liikennekäyttäytymisen kanssa ja nimenomaan puhuttaessa liikennesääntöjen noudattamisesta tai noudattamatta jättämisestä.
Oulussa on tullut kierreltyä jonkin verran ja jopa asuttuakin jonkin aikaa. Mielestäni suojateitä "kunnioitetaan" siellä lähes tulkoon yhtä heikosti kuin muissakin kaupungeissa ellei jopa heikommin
-
arisel kirjoitti:arisel kirjoitti:Kun lähestyt suojatietä, oletko oikeasti valmis pysähtymään sen eteen?
-
Eläs kiihdy. Rakkaudesta se hevonenkin potkii, mutta mie tykkään vain naisistamercury kirjoitti: En ole sanonut missään noin. Olen lähinnä puuttunut typeriin kommentteihisi tässä asiassa. Tuo ylin lainaus tosiaan kiteyttää näkemyksesi todella hyvin. Sinun mielestäsi suojatie on paikka mista kävelijä saa ylittää tien. Tai ehkä kärjistetymmin: saa yrittää ylittämistä, jos on tosi varovainen ja päästää autot ensin.

Eläs nyt käsitä väärin. Tottakai jalankulkijaa väistän minäkin, mutta osa on sellaisia jotka tapittaa siinä reunalla. Kun pysähtyy niin ei tapahdu elettäkään ja kun meinaat lähteä liikkeelle niin se ampaisee eteen. Osa taas kulkee ilman heijastinta syksyllä ja sellaista kissansilmät omaavaa ihmistä ei tässä maassa ole kuka sen huomaisi. Suosittelen pään kääntämistä kuitenkin. Minäkin varon suojatietä ylittäessä muita. Joustan myös siinä, että annan autojen mennä.
Tässä maassa kolarit ja onnettomuudet vähenisi, jos olisi joustavuutta. Etkai väitä, että ajat kolmion takaa tulevan kylkeen? Mitesn yksisuuntainen? Katsotko molempiin suuntiin? Itse katson. Vaikka olenkin aika tulisieluinen persoona niin silti minäkin joustan. Hiljennän jos joku tulee kolmion takaa ja varaudun siihen, että tullaan punaisia päin. On muuten yleisempää jalankulkijoilla kuin autoilla. Liikenteessä sattuu kun jokainen pitää kynsin ja hampain oikeuksistaan. Vastaan tulee auto niin nyrkit valkoisina pidetään ratista ja huudetaan olevan oikeassa. Minä väistän vaikka tulisi yksisuuntaista vastaan. Auton korjaaminen on kallista. Minä en ole kirjoittanut mitään laitonta kuten sinä uhosit lyövän peiliin niitä autoilijoita ketkä eivät pysähdy. Joku uhkasi tyhjentävän myös renkaat. Olitko sekin sinä?
PS: Tänään näkyi viikon ensimmäinen suojatielle pyrkivä ja tottakai pysähdyin. Syy miten näin pääsi käymään oli se, että vein marketeiden postilaatikkoon kirjeen. Muuten en olisi vastaavaa tapahtumaa nähnyt.
-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Linkin kuvat eivät toimi, kun kuljettaja ei näy. Jalankulkijana katson aina kuljettajaa silmiin. Niistä näkee jos hän aikoo pysähtyä. Jos tuijotus on suoraan eteenpäin eikä ajokäytöksessä ole muutosta niin silloin en mene suojatielle vaikka vihreät palaisivat jalankulkijalle. Silloin on vaarassa jäädä auton alle. Milloinkahan jalankulkijoille myönnetään Darwin Awards-kunniamerkkejä? Ristiä ei lasketa.Anniel kirjoitti:Viestinnän vaikeudesta eli pikaopas autokieleen jalankulkijan näkökulmasta http://skrubu.net/2012/06/05/harmittavat-jalankulkijat/
-
Ole hyvä ja linkitä tähän viestit joissa olen sanonut noin. Saattaa olla vähän hankalaa kun niitä ei ole.M.P.T kirjoitti:Minä en ole kirjoittanut mitään laitonta kuten sinä uhosit lyövän peiliin niitä autoilijoita ketkä eivät pysähdy. Joku uhkasi tyhjentävän myös renkaat. Olitko sekin sinä?
Sen sijaan sinun kirjoituksissasi on ollut välillä jopa laittomia uhkauksia likeltä liippaavia juttuja, kun uhkaat tappavasi milloin minkäkin yrittäjän tai lähikauppiaan jos et saa mitä haluat. Kerran jopa kirjoitit sinulla olevan tuohon oikeus koska Suomi on vapaa maa. Olen miettinyt monet kerrat hieman huolissani että koska lähelläsi oikeasti alkaa kaatua ihmisiä. Sen verran tuntuu löytyvän purkamatonta aggressiota. Siksi tuo asenteesi autoilijanakin on huolestuttava.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka