Uusi MacWorldin testi: single core vs. dual core
-
Uusi MacWorldin testi: single core vs. dual core
Viesti Kirjoittaja Mac_Veikka »
Aika mielenkiintoista, että noinkin tasavertaiset ovat 2,3:set. Näytönohjainhan on aivan eri luokkaa!
-
Re: Uusi MacWorldin testi: single core vs. dual core
Viesti Kirjoittaja BlueTide »
Rohkenen olla hieman erimieltä mielenkiintoisuudesta, tuo on täysin oletettavaa. Ainoa testi, mikä ensinäkemältä mitenkään hyötyy näytönohjaimesta on se, missä se kone parhaalla näytönohjaimella varustettu kone pesee muut.Mac_Veikka kirjoitti:Aika mielenkiintoista, että noinkin tasavertaiset ovat 2,3:set. Näytönohjainhan on aivan eri luokkaa!
Muutenhan tuossa dual-core rakenteessa ei ole ollut mitään vallan mullistavaa, vaikkakin tiettyjä etuja. Eli aivan odotettavia tuloksia.
-
-
Viesti Kirjoittaja Sturmmann »
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ei ole yllättävää, että saman prossun 2 single core mallia ovat suunnilleen yhtä nopeita kuin 1 dual core malli samalla kellotaajuudella. Eniten ihmetyttää mpeg2-enkoodauksen about 8% ero 2.3GHz malleilla. Periaatteessa tuo pitäisi riippua pelkästään prossusta. Nähtävästi enkoodauksessa on käytetty hyväksi nVidia 6600 sarjan mpeg2-rautakiihdytystä.
MacBook Core Duo 2.0GHz
Mac Mini Core i7 2.3GHz
-
Rohkenen myös olettaa, että nvidia ei ole toteuttanut MPEG-2 encoderia raudalla vaan pelkästään decoderin. Jolloin en jaksa uskoa että tuo 8% tulee näyttiksestä. Tuo voi olla tapaus, jossa hommat ja uudistukset nyt natsaavat hyvin tälle uudelle koneelle. Esim muistikaistaa saadaan ehkä käytettyä paremmin, prosessorien työnjako on aavistuksen helpompaa ja sitä tarvitaan enemmän jne.Sturmmann kirjoitti:Ei ole yllättävää, että saman prossun 2 single core mallia ovat suunnilleen yhtä nopeita kuin 1 dual core malli samalla kellotaajuudella. Eniten ihmetyttää mpeg2-enkoodauksen about 8% ero 2.3GHz malleilla. Periaatteessa tuo pitäisi riippua pelkästään prossusta. Nähtävästi enkoodauksessa on käytetty hyväksi nVidia 6600 sarjan mpeg2-rautakiihdytystä.
Jos mä olen väärässä tuosta encoderista, niin laittakaa joku linkkiä mistä tuo saa vahvistuksen. Tai muita vahvistuksia siitä mitä eroja noilla voisi olla. Itse en oikein jaksa uskoa tuohon näyttiksen hyödyntämiseen vaikka se teoriassa voisi olla mahdollista. Se kun olisi vaatinut ihan omaa optimointia etukäteen yms, enkä ole kovin taipuvainen uskomaan että GPU laskenta olisi kovin kätevää yleispätevässä MPEG-2 encoderissa, tekijäpuolella siis.
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Mikäli aika on todella rahaa, sitten QP 2,5 tienaa kalliimman hintansa nopeammin. 2,3 on väliinputoaja. Näköjään Äpylin olisi pitänyt tehdä välimallikin 2,5:n päälle, jotta sille löytyisi kaupallinen momenttumi.
Kahtokaa vaan, jonkin ajan kuluttua välimallia kiristetään hinnan nousematta tai sitten koko sarja pannaan hieman uusiksi.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
En todellakaan ymmärrä noita uusia 2.0 ja 2.3 -malleja! Moni voisi vaihtaa heti tehon takia vanhan (rev A) 2.0 uuteen, mutta kun sitä teholisää tuli niin olemattomasti! Muut uudistukset sit taas ovat asia erikseen...Repe Ruutikallo kirjoitti:Paneskelin merkille, että itse asiassa harva hyötyy mainittavasti investoinnista 2,3:een. 2,0 on kovin lähellä, vaikka hinta ei ole. Jos joku meinaa pelata tosimielellä, sitten 2,3 tekee eroo. Näin kalliin pelikoneen ostajat lienevät kuitenkin harvassa, eivätkä he välttämättä päädy Maciin...
Mikäli aika on todella rahaa, sitten QP 2,5 tienaa kalliimman hintansa nopeammin. 2,3 on väliinputoaja. Näköjään Äpylin olisi pitänyt tehdä välimallikin 2,5:n päälle, jotta sille löytyisi kaupallinen momenttumi.
Kahtokaa vaan, jonkin ajan kuluttua välimallia kiristetään hinnan nousematta tai sitten koko sarja pannaan hieman uusiksi.
-
En kyllä minäkään, kun menisi vielä kaikki mahdolliset lisäkortit uusiksi uuden väylän myötä. Toisaalta Apple varmaan säästää kun on prosessoreja vähemmän ja emolevy yksinkertaisempi. Mene ja tiedä sitten mitä tuo oikeasti Applelle maksaa. Ja ainahan voi iloita, että vanha kone on vielä ihan hyvä.Mac_Veikka kirjoitti:En todellakaan ymmärrä noita uusia 2.0 ja 2.3 -malleja! Moni voisi vaihtaa heti tehon takia vanhan (rev A) 2.0 uuteen, mutta kun sitä teholisää tuli niin olemattomasti! Muut uudistukset sit taas ovat asia erikseen...
Mielenkiintoinen linkki minkä takia Dual dual-core on kiva:
Luxology Modo
Itse en tosin ole Modon käyttäjä.
-
Kuinka sattuikin! Olen koko päivän kahlaillu näitä modon sivuja ja toi tuli myös vastaan! Otin muuten modon trialin testiin...BlueTide kirjoitti:En kyllä minäkään, kun menisi vielä kaikki mahdolliset lisäkortit uusiksi uuden väylän myötä. Toisaalta Apple varmaan säästää kun on prosessoreja vähemmän ja emolevy yksinkertaisempi. Mene ja tiedä sitten mitä tuo oikeasti Applelle maksaa. Ja ainahan voi iloita, että vanha kone on vielä ihan hyvä.Mac_Veikka kirjoitti:En todellakaan ymmärrä noita uusia 2.0 ja 2.3 -malleja! Moni voisi vaihtaa heti tehon takia vanhan (rev A) 2.0 uuteen, mutta kun sitä teholisää tuli niin olemattomasti! Muut uudistukset sit taas ovat asia erikseen...
Mielenkiintoinen linkki minkä takia Dual dual-core on kiva:
Luxology Modo
Itse en tosin ole Modon käyttäjä.
-
Toivottavasti diggaat. Itse en jaksanut opetella yhtä ohjelmaa lisää, vaikka toi tuntuikin ihan pätevältä. Mutta kun ei ole yksinään riittävä, niin johonkin muuhun täytyy keskittyä. Ehkä tässä joskus vapaa-ajalla.Mac_Veikka kirjoitti:Kuinka sattuikin! Olen koko päivän kahlaillu näitä modon sivuja ja toi tuli myös vastaan! Otin muuten modon trialin testiin...
-
BlueTide kirjoitti:Toivottavasti diggaat. Itse en jaksanut opetella yhtä ohjelmaa lisää, vaikka toi tuntuikin ihan pätevältä. Mutta kun ei ole yksinään riittävä, niin johonkin muuhun täytyy keskittyä. Ehkä tässä joskus vapaa-ajalla.Mac_Veikka kirjoitti:Kuinka sattuikin! Olen koko päivän kahlaillu näitä modon sivuja ja toi tuli myös vastaan! Otin muuten modon trialin testiin...
Trial on 30 päivää, sen jälkeen alkaa varmaan heiltä päin pommitus! Mä kuulun LightWave-leiriin. Aika paljon niissä on samoja ominaisuuksia. Johtuu varmaa siitä, kun pari vuotta sitten LW:n tiimi siirtyi Luxologylle kehittelemään Modoa. Mahtava softa, ei voi muuta sanoa - varsinkin kun on Macille kunnolla kehitelty! Mulle toi mallinnus/maalaus/rendaus kyllä riittäisi, mutta katsotaan nyt ensin mitä se LW 9 tuo tullessaan.
-
Noinhan se. Mutta kuten tuossakin toteat, se on mallinnussofta ja tietynlainen sellainen. NURBS ei esim onnaa. Tosin siinä mitä se tekee, se on kyllä aika karkki. Kiinnostavaa on myös se, mihin nuo pojjaat vievät tuotteitaan. Jotenkin on semmoinen kutina, että saattavat vaikka laajentaa tarjontaansa niin, että jonain päivänä meillä on yksi vaihtoehto lisää "isojen poikien leikeissä".Mac_Veikka kirjoitti:Trial on 30 päivää, sen jälkeen alkaa varmaan heiltä päin pommitus! Mä kuulun LightWave-leiriin. Aika paljon niissä on samoja ominaisuuksia. Johtuu varmaa siitä, kun pari vuotta sitten LW:n tiimi siirtyi Luxologylle kehittelemään Modoa. Mahtava softa, ei voi muuta sanoa - varsinkin kun on Macille kunnolla kehitelty! Mulle toi mallinnus/maalaus/rendaus kyllä riittäisi, mutta katsotaan nyt ensin mitä se LW 9 tuo tullessaan.
Sääli etten ole itse perillä LW.stäkään näinä päivinä. Tuttavuutta tein joskus olisikohan version 4-6 aikoihin, mutta ei syystä tai toisesta jäänyt. Siitä on kyllä kuullut hyvää tietyissä asioissa tasaiseen tahtiin, joten itsensä perehdyttäminen ei varmaan olisi huono nakki. Noin yleissivistyksenkin kannalta. Valitettavasti ei ole kaveripiirissä tuon(kaan) käyttäjiä. Houdini veikot puuttuu myös.
-
Tänään testasin Modoa ja ei voi muuta kuin sanoa wow. Täydellisesti yhteensopiva LW:n kanssa. Paljon samaa, mutta toimii LW:tä jouhevammin. Jos LW9 ei tuo selkeää parannusta, niin mallinnussofta vaihtuu Modoon! Ja pirun nätit valikot ja täysin muokattavissa [H]BlueTide kirjoitti:Noinhan se. Mutta kuten tuossakin toteat, se on mallinnussofta ja tietynlainen sellainen. NURBS ei esim onnaa. Tosin siinä mitä se tekee, se on kyllä aika karkki. Kiinnostavaa on myös se, mihin nuo pojjaat vievät tuotteitaan. Jotenkin on semmoinen kutina, että saattavat vaikka laajentaa tarjontaansa niin, että jonain päivänä meillä on yksi vaihtoehto lisää "isojen poikien leikeissä".Mac_Veikka kirjoitti:Trial on 30 päivää, sen jälkeen alkaa varmaan heiltä päin pommitus! Mä kuulun LightWave-leiriin. Aika paljon niissä on samoja ominaisuuksia. Johtuu varmaa siitä, kun pari vuotta sitten LW:n tiimi siirtyi Luxologylle kehittelemään Modoa. Mahtava softa, ei voi muuta sanoa - varsinkin kun on Macille kunnolla kehitelty! Mulle toi mallinnus/maalaus/rendaus kyllä riittäisi, mutta katsotaan nyt ensin mitä se LW 9 tuo tullessaan.
Sääli etten ole itse perillä LW.stäkään näinä päivinä. Tuttavuutta tein joskus olisikohan version 4-6 aikoihin, mutta ei syystä tai toisesta jäänyt. Siitä on kyllä kuullut hyvää tietyissä asioissa tasaiseen tahtiin, joten itsensä perehdyttäminen ei varmaan olisi huono nakki. Noin yleissivistyksenkin kannalta. Valitettavasti ei ole kaveripiirissä tuon(kaan) käyttäjiä. Houdini veikot puuttuu myös.
PS. Mitä itse käytät?
OT!!! Sorry!!!
-
Maya / XSI. Noikin pelittää aika hyvin Modon kanssa yhteen, mutta tuo Modo ei tuo niin suurta lisäarvoa että jaksaisi opetella. Työn alla Z-Brush demo, joka tavallaan täydentää noita edellämainittuja kivemmin. Mutta noihin tarkoituksiin mitä listasit niin onhan tuo Modo halpa ja karkki.Mac_Veikka kirjoitti:PS. Mitä itse käytät?
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tuostahan on niitä huhuja että Luxologyn pojat todella laajentaisivat, mut ans kattoo nyt miten käy.
Palaa sivulle “Mac Pro ja Mac Studio”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka