Sori, se olen minä taas täällä oven takana kyselemässä; se uusi macciläinen.
Muutaman tunnin kokeilun jälkeen macci (mini) tuntuu yksinkertaiselta ja älyttömän helpolta, olen vasta raapaissut pintaa - mitä onkaan syvemmällä?
1. Niin, pitääkö erikseen katkaista hiiren ja näppiksen virrat kun kone tai itse menen nukkumaan, l. tuossa lepotilassakin virtaa kuluu (?), vai onko niin että kun ei ole toimintaa ei myöskään mene virtaa? Siten ei tarvitsisi aina olla on/off-nappulalla.
2. Minulla on vuonna -93 hankittu Nokia 447X ja jotenkin tuntuu että hieman skarppiutta on iän myötä hävinnyt, kai näyttökin käytössä kuluu. Vai lienekö niin, että olen tottunut litteisiin näyttöihin (pc:ssä kiinni 19" Sony) ja kyse olisi silmien tottumattomuudesta? Mitä näyttöä kannattaisi hankkia: tavallista lituskaa vai macin omia leveitä tai muita vastaavia? Ottaisin teidän arvokkaita neuvoja huomioon jo tässä alkuvaiheessa, etten sorru mihinkään kompromissiin.
Kai se minin terävyys, nopeus resoluutiot riittävät? Näytönmuistiko voi olla ongelma? Ja ovatko maccien näytöt hyviä jos vertaa wsim. Eizoon, Nokiaan yms. laatunäyttöihin. Monesti olen nähnyt että joissakin on myös TV sisäänrakennettuna, toimiiko sellainen näyttö hyvin, esim. Viewsonic?
Huh huh kun tulee kysymyksiä, nyt taidankin tietää miltä Liisasta tuntui olla Ihmemaassa: kaikki oli niin uutta ja ihmeellistä.
Langaton hiiri, näppis ja näytöstä?
Keskustelua Mac-yhteensopivista laitteista
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
Langaton hiiri, näppis ja näytöstä?
Viesti Kirjoittaja venit »
Mini+23"+eyeTV+iPod Auto+kattot Vetok Ruohonl 2 risa mökillä Silppuri Fiskars sakset+pensasl (vm 05 mutta on 06) Harjoja Lapio Rautakanki ja 3 käsisahaa 1 lihasaha 2 Sukset ja liian lyhyet sauvat 2 pakkia Pumppu -72 pesuri ei katk 2 Moottoris Pyörä
-
Re: Langaton hiiri, näppis ja näytöstä?
Viesti Kirjoittaja Roadstar »
Mitä resoluutiota käytät tällä hetkellä? Ainakin näissä ensimmäisissä mineissä (omani tilasin seuraavana päivänä julkistuksesta) VGA-adapteri teki kauheuksia näytön väreille jos resoluutio oli isompi kuin 1024x768. Käytin siis 1280x1024-resoa Eizo Flexscan F67 -putkella, ja vaikutti kuin näytöllä olisi ollut harmaa kalvo, sillä haljuus pysyi säädöistä huolimatta. Jos KVM:llä vaihtoi PC:n puolelle tai pudotti Macin reson 1024x768:aan, niin värit palasivat eloon. Ettei tässä olisi vastaava tapaus kyseessä? Tällöin uutta näyttöä hankkiessa kannattaa varmistaa, että näytössä on DVI-liitäntä, jotta VGA-adapterilla voi heittää vesilintua.
Itselläni on nyt Samsungin SyncMaster 710t 17" littu, ja DVI-liitäntään kytkettynä 1280x1024 taittuu taas vallan mainiosti ja kirkkaiden värien kera.
Itselläni on nyt Samsungin SyncMaster 710t 17" littu, ja DVI-liitäntään kytkettynä 1280x1024 taittuu taas vallan mainiosti ja kirkkaiden värien kera.
Omena - mielenterveellisemmän tietojenkäsittelyn puolesta
-
Viesti Kirjoittaja CaptainNapalm »
1. En tiedä pitäisikö mutta enpä ole koskaan laittanut virtaa pois. Elokuussa koneen ostin enkä vielä ole pattereita vaihtanut.
2. Ainakin Apllen 20" toimii hvyin Macminin kanssa.
2. Ainakin Apllen 20" toimii hvyin Macminin kanssa.
-
Viesti Kirjoittaja venit »
Näyttö ilmeisesti on sittenkin terävä, jos näytönsäästäjän kuviin on uskomista, ne nimittäin näkyvät terävinä.
Tällä hetkellä käytän 1240 * 1024 ja 75 Hz ja miljoona väriä. Mulla on käytössä se VGA adapteri ja on totta, että seitin ohut kalvo olisi koko ajan päällä; lopullinen terävyys puuttuu. Kyllä kuvaputken pitäisi olla noilla asetuksilla tarkka, näin luulisin.
Mihin tarkkuuteen minini kykenee, vai loppuuko näytön kapasiteetti? Vai onko joku konsti jolla näytön saa terävksi: muuten kuin suurentamalla fontteja, sitten 17" käy pieneksi.
Tällä hetkellä käytän 1240 * 1024 ja 75 Hz ja miljoona väriä. Mulla on käytössä se VGA adapteri ja on totta, että seitin ohut kalvo olisi koko ajan päällä; lopullinen terävyys puuttuu. Kyllä kuvaputken pitäisi olla noilla asetuksilla tarkka, näin luulisin.
Mihin tarkkuuteen minini kykenee, vai loppuuko näytön kapasiteetti? Vai onko joku konsti jolla näytön saa terävksi: muuten kuin suurentamalla fontteja, sitten 17" käy pieneksi.
Mini+23"+eyeTV+iPod Auto+kattot Vetok Ruohonl 2 risa mökillä Silppuri Fiskars sakset+pensasl (vm 05 mutta on 06) Harjoja Lapio Rautakanki ja 3 käsisahaa 1 lihasaha 2 Sukset ja liian lyhyet sauvat 2 pakkia Pumppu -72 pesuri ei katk 2 Moottoris Pyörä
-
Viesti Kirjoittaja Roadstar »
Maksimista en tiedä, mutta ainakin tuo 1280x1024 hoituu mainiosti ja kunnollisten värien kera silloin kun näyttö on kiinni DVI-liitännällä. Jos resoluution pudottaminen 1024x768:aan korjaa värit, niin vika löytyy kehnosta VGA-adapterista.venit kirjoitti:Näyttö ilmeisesti on sittenkin terävä, jos näytönsäästäjän kuviin on uskomista, ne nimittäin näkyvät terävinä.
Omena - mielenterveellisemmän tietojenkäsittelyn puolesta
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
No, tuo sun Nokias alkaa olla iällä eikä ne käytössä parane. Mulla on ollut tollanen samanlainen näyttö tuo lievä harmaus siinä oli vanhemmiten kans.
Tuo fonttien suurentaminen ei ole OS X ratkaisu, sitä tehdään Windowsissa. Kokeile huvikses vaihtaa näytön resoja ja tarkkaile esim valikkojen fonttikokoa. Toimii ehkä vähän toisin kuin mihin olet Windowsissa tottunut.
Katsopas Järjestelmäasetukset/Ulkoasu ja siellä näitä näytön asetuksia sekä kirjainten pehmennysasetuksia. Ne saattavat hyvinkin auttaa tuohon epäterävyyteen tekstissä.
Jaa juu, noihin näppiksen/hiiren virrankulutukseen. Se hiiri vie aika tavalla virtaa. Itse ostin omaani ladattavat akut valokuvausliikkeestä ja toimivat hyvin. Ja kyllä sammutan virran BT laitteista kun otan ne käytöstä (siis esim yöksi).
Tuo fonttien suurentaminen ei ole OS X ratkaisu, sitä tehdään Windowsissa. Kokeile huvikses vaihtaa näytön resoja ja tarkkaile esim valikkojen fonttikokoa. Toimii ehkä vähän toisin kuin mihin olet Windowsissa tottunut.
Katsopas Järjestelmäasetukset/Ulkoasu ja siellä näitä näytön asetuksia sekä kirjainten pehmennysasetuksia. Ne saattavat hyvinkin auttaa tuohon epäterävyyteen tekstissä.
Jaa juu, noihin näppiksen/hiiren virrankulutukseen. Se hiiri vie aika tavalla virtaa. Itse ostin omaani ladattavat akut valokuvausliikkeestä ja toimivat hyvin. Ja kyllä sammutan virran BT laitteista kun otan ne käytöstä (siis esim yöksi).
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja joonahe »
2. Applen näytöt ovat laadukkaita ja toimivat hienosti Minin kanssa, mutta eivät ole halvimmasta päästä. Jos on varaa, niin suosittelen niitä. Muuten DVI-liitäntäiset litteät tuntuvat kaikki pelaavan mukavasti Minissä, mitä nyt olen kuullut ja muutaman nähnyt. Oleellinen on tuo DVI, koska takaa paremman kuvanlaadun. Itse ostaisin laajakuvanäytön, ja siinä kategoriassa valinnanvaraa on yllättävän vähän.
7 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka