...?amanita kirjoitti:Elä kuule vaan alota...p-veli kirjoitti:700g......
Mikä Applessa ja Maceissä ärsyttää?
-
Re: Mikä Applessa ja Maceissä ärsyttää?
Viesti Kirjoittaja applerules! »
-
Viesti Kirjoittaja deissi »
Ks. täältä. Tuolla kommentilla yritettiin tehdä aiheesta satiiria.applerules! kirjoitti:...?amanita kirjoitti:Elä kuule vaan alota...p-veli kirjoitti:700g......
-
Viesti Kirjoittaja helvettica »
Esimerkkitapaus: ostin 2,5 vuotta sitten Nokian (aivan) Comes with Music -puhelimen ja missään vaiheessa Elisan liikkeessä myyjä ei vaivautunut kysymään, mitä tietokonetta käytän. Okei, olisinhan itsekin voinut päätellä, että Nokian valmistama softa ei välttämättä toimi Macilla, mutta enpä sitä tullut ajatelleeksi. Otin sitten kotona puhelimen käyttöön ja aika nopeasti tuli selväksi, ettei Comes with Musicin tarjoamia 2 miljoonaa kappaletta saa ladattua tietokoneella (koska Mac). Laiskuuttani en jaksanut mennä palauttamaan puhelinta (olisi pitänyt, kännykkä hajosi puolen vuoden päästä ostosta -> kytkyä maksoin tämän vuoden tammikuuhun).
Joka kerta kun ostaa jonkin uuden laitteen tai softan, joutuu varmistamaan kymmenen kertaa, toimiiko kys. tuote omassa koneessa. Kun 3 vuotta sitten ostin Macin, moni ilmainen Macille tehty ilmainen softa oli betavaiheessa. Luultavasti tilanne on nyt parempi, kun käyttäjiäkin on enemmän. Ärsyttää silti, kun joutuu tilanteeseen, jossa Macin omistamisesta rangaistaan. Ja sattumoisin minulla on toinenkin kone, mutta siinä taasen on käyttiksenä Linux Ubuntu. Olen ajanut itseni nurkkaan. Hehe.
Safari
Minimalistina arvostan suunnattomasti Safarin suunnittelua ja käytänkin sitä pääselaimena. Harmi vaan, että se on varmasti bugisin käyttis IE:n jälkeen (ellei jopa bugisempi). Harva se päivä Safari jumii ja tekee jotain ihan ihmeellistä. Eipä tosin ole varaa valittaa, kun vaihtoehtojakin on. Mutta kun en halua käyttää mitään muuta...

Hinta
Tätä ei nyt saa ymmärtää väärin. Mielestäni Applen hinnoissa ei ole läheskään niin paljon ilmaa kuin mitä arvostelijat väittävät. Päinvastoin: laadusta joutuu maksamaan. Mutta ongelmana on se, etten juurikaan uskalla tuunata tai huoltaa mäkkiäni itse. Pelkään että se menee rikki, ja minulla ei todellakaan ole rahaa uuteen. Lisäksi tarvitsen konetta työssäni (graafinen suunnittelu), joten en voi ostaa tilalle mitään tehotonta muovirakkinetta. Odotan vain sitä päivää, kun kone kosahtaa käsiin. Eikä minulla ole rahaa huoltoonkaan, joten perushuolto ym. ovat omilla harteillani (halusin tai en).
Tuotteiden liimaaminen kokoon
Yhdyn iFixit.comin tyyppeihin tässä asiassa. Liian moni Applen tuote pysyy kasassa pelkällä liimalla. Olkoonkin se sitten vahvaa liimaa, en haluaisi minkään (kalliin) teknologiatuotteen sisältävän 50% jotain myrkkyliimaa. Ja tärkeintähän on myös se, että liiman takia tuotteita ei voi korjata itse (tai siis voihan ne purkaa, mutta kokoaminen on vaikeampaa). Vanha kunnon Mighty Mouse hajosi minultakin, joten avasin sen ja sainkin korjattua, mutta kärsivällisyys ei riittänyt sen uudelleen kokoamiseen. Tällainen planned obsolescence ei oikein sovi ympäristöä syleilevään maailmankuvaani saatika lompakkooni.
Epäterve suhde materiaan
Kun minulla oli vielä Shuttle/Dell/Windows XP -kombo, en erityisesti piitannut, millä koneella surffasin ja muokkasin kuvia. Nyt kun olen ollut 3 vuotta Mac-omistaja, ajatukset pyörivät enemmän tai vähemmän koneen ympärillä. Käytän myös paljon aikaa Applen muiden tuotteiden tutkimiseen ja koneiden kunnossapitoon. Saatan toisinaan myös hellästi leperrellä MacBookilleni samalla, kun silitän sen alumiinista pintaa... Anyways: Apple aiheuttaa jonkinlaista sairaalloista fanittamisen halua, mitä ei voi järjellä perustella. Tämähän on tietenkin selviö, mutta silti mielenkiintoista.
Touchpad ja sormet
Alumiinisen touchpadin käyttäminen ottaa sormenpäihin, vaikka se kätevä onkin. Olen joutunut melkein kokonaan luopumaan sen käytöstä, koska se alkaa hitaasti rappeuttaa sormiani.
Steve Jobsin kuolema
Harmittaa, kun niin erityinen persoona kuolee 56-vuotiaana. Ei voi kuin miettiä, mitä kaikkea hän olisi voinut vielä saada aikaan. No, tällehän ei mitään voi.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Olen aina katsonut ostaessani, että laite tukee myös Maccia eikä ole juuri ollut vaikeaa. No, ehkä tv-tikkua valittaessa, vain elgato käy, nyt on niitäkin enemmän, mutta Elgaton on parhaat.
Softassa sama juttu, valikoimaa on riittänyt vuodesta 1992.
Mä en juuri käytä muita kuin Safaria enkä kohtaa bugeja. En osaa sanoa miksi, tiedän että muilla on aina silloin tällöin ongelmia.
Kalleus ja liimaus, eka läppärini maksoi 4200 €, PB G4, onneksi brysseli maksoi. Liimaus, sama toi, en niitä itse avaa enkä kokoa. Toki RAM-päivitys sais olla mahdollinen, tosin uusimpaankin ostin 8GB saman tien ja tuskin lisään käyttöaikana, samoi tais olla edellisessä.
Hebånkimaailman juttuihin en ota kantaa, kukin tavallaan, vaikka kivojahan nää munkin mielestä on, nyt juuri tämä iPad.
Touchpad, mun sormet ei valita, miten noin rappeuttaa?
Jobs, surullista mutta totta.
-
Viesti Kirjoittaja helvettica »
Noh, juuri ostin Elisalta Kotiboksin ja yllätys, yllätys: mukana tuleva ilmainen kiva softa ei toimi Macilla. Kuitenkin olen maksanut siitä, joten kyllä se harmittaa, kun vain Windows-käyttäjät saavat käyttää myös minun maksamaani softaa. Ja kiinteää laajakaistaa hankkiessa on muitakin asioita, jotka painavat (hinta, verkko ja hinta). Kaikkea ei voi valita sen mukaan, mikä käyttis on.MacFinn kirjoitti:Olen aina katsonut ostaessani, että laite tukee myös Maccia eikä ole juuri ollut vaikeaa. No, ehkä tv-tikkua valittaessa, vain elgato käy, nyt on niitäkin enemmän, mutta Elgaton on parhaat.
Veikkaan että HC-kuvanmuokkaus ja taitto-ohjelmien käyttö touchpadilla ei ole se ergonomisin vaihtoehto. Töissä saa sentään käyttää iMacia.MacFinn kirjoitti:Touchpad, mun sormet ei valita, miten noin rappeuttaa?
-
Viesti Kirjoittaja MasBe »
Tutustuppa sellaiseen ssultin tekemään ohjelmaan kuin eViihde.maanalainen paikka kirjoitti:Noh, juuri ostin Elisalta Kotiboksin ja yllätys, yllätys: mukana tuleva ilmainen kiva softa ei toimi Macilla. Kuitenkin olen maksanut siitä, joten kyllä se harmittaa, kun vain Windows-käyttäjät saavat käyttää myös minun maksamaani softaa.MacFinn kirjoitti:Olen aina katsonut ostaessani, että laite tukee myös Maccia eikä ole juuri ollut vaikeaa. No, ehkä tv-tikkua valittaessa, vain elgato käy, nyt on niitäkin enemmän, mutta Elgaton on parhaat.
Toki kehitys jo lopetettu mutta silti
Apple iMac late 2012
Apple iPhone 5 16Gb White
Apple iPad 2 32Gb WiFi Musta
Apple iPod Nano 8Gb Musta
-
Viesti Kirjoittaja Kain »
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Moni ohjelma on alkanut bugittamaan ja Mac ei taaskaan tunnista mokkulaa.
Colloquy on alkanut jotenkin ihmeellisesti viemään melkein 200 MB muistia.
Growl pysyy puoleen päivään asti ihan OK ja sen jälkeen alkaa huudattamaan prossua ja tuulettimia.
Sama ongelma on mokkulasoftassakin.
Safari aloittaa hirmuisen paskamyrskyn jos vahingossakin aukaisen sen, jotenka aloin käyttämään Google Chromea.
Sekin toisinaan vie mukavasti muistia ja prossua, joka ei läppärissä kovinkaan hyvä juttu.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Ja jotenkin jotkut sivustot eivät toimi täydellisesti, jos ovat auetakseen.
Sparrow vie mukavsti muistia ja aina kun tulee maili, niin se näyttää että on tullut 3 mailia, vaikka onkin tullut 1 maili.
Finder vie (yllätys) muistia ja joudun toisinaan lopettamaan sen, että saisin edes jostain vapaata muistia.
Sitä vain ihmettelen, ettei se ennen ollut mikään muistisyöppö.
System & Preferences kaatuilee silloin tällöin.
Launchpad jäädyttää koneen 10 sekunniksi ja sillä on tapana ilmestyä silloin tällöin, kun vaihdan ikkunaa.
Sentäs iTunes on toiminut järkevästi vaikka välillä kettuilee minulle.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
E: Tuo on käsittääkseni vielä normaali-käyttöä ja muisti tuntuu loppuvan koko ajan.
Ihmettelen suuresti, kun jotkut teistä väittävät, että 4 gigaa riittää sopivasti.
E2: Ja Photo Downloader kaatuu, kun kuvat on ladattu ja poistettu kamerasta.
-
Viesti Kirjoittaja iPSP »
Onko pakko päivittää, jos toimii?Kain kirjoitti:Jokunen päivä sitten taisi tulla Macciin joku päivitys ja yllätys yllätys, sekään ei mennyt ihan niin kuin elokuvissa.![]()

ps. Onko sulla kone, joka on tullut Lionilla, vai päivititkö sen itse siihen?
-
Päivitin koska luulin, että se korjaa.iPSP kirjoitti:Onko pakko päivittää, jos toimii?Kain kirjoitti:Jokunen päivä sitten taisi tulla Macciin joku päivitys ja yllätys yllätys, sekään ei mennyt ihan niin kuin elokuvissa.![]()
![]()
ps. Onko sulla kone, joka on tullut Lionilla, vai päivititkö sen itse siihen?
Ja minulla on kone joka tuli Snow Leopardilla.
Myöhemmin sitten asentelin Lionin, joka oli virhe.
MacBook Pro (15-inch, Mid 2010)
-
Viesti Kirjoittaja iPSP »
Ok, näyttää vähän siltä, että erityisesti niille, jotka päivittävät Lionin Snow Leopard koneeseen, ongelmia tulee helposti...Kain kirjoitti: Päivitin koska luulin, että se korjaa.
Itse mennään vielä SL:llä ja siinä taidan pysyäkin tämän nykyisen koneen kanssa
-
Ainakin se "etuvalon" mukaan sen pitäisi olla nukkumassa.
-
Viesti Kirjoittaja wiljam.i »
Mielestäni tässä kohtaa Macin omistajat antavat kyllä kohtuuttomasti tasoitusta Microsoftille. Aina ei edes tuo pariin kertaan tehty varmistuskaan auta/riitä, vaan pitäisi ehtiä etukäteen etsimään internetistä "tulevia" kohtalotovereita.maanalainen paikka kirjoitti:Vieläkään kaikkea ei saa Macille
---8<------
Joka kerta kun ostaa jonkin uuden laitteen tai softan, joutuu varmistamaan kymmenen kertaa, toimiiko kys. tuote omassa koneessa. Kun 3 vuotta sitten ostin Macin, moni ilmainen Macille tehty ilmainen softa oli betavaiheessa. Luultavasti tilanne on nyt parempi, kun käyttäjiäkin on enemmän. Ärsyttää silti, kun joutuu tilanteeseen, jossa Macin omistamisesta rangaistaan. Ja sattumoisin minulla on toinenkin kone, mutta siinä taasen on käyttiksenä Linux Ubuntu. Olen ajanut itseni nurkkaan. Hehe.
---8<------
Itse menin ostamaan buffalon "kuluttaja" NAS:en, koskapa speksien mukaan sen tuli tukea apple verkkoja ja time machine backuppeja. Valitettavasti kotona selvisi, ettei likikään kukaan ollut saanut näitä ominaisuuksia toimimaan myynti firmiksellä. Parin Beta -päivityskierroksen jälkeen verkkolevy toimii, mutta backuppeja ei tuonne uskalla yrittää. Toisaalta tuoreempaa firmistäkään ei tiedä laittaa, kun ei tiedä rikkooko päivitys enemmän kuin korjaa.
Windows puolella mikä tahansa viidenkympin markettiräpsy toimii microsoftin käyttiksen kanssa, ilman mitään ristiintarkistuksia. Tämä on minustakin vähän harmi. Toisaalta pysymällä apple storen tuotteissa, yhteensopivuus on kyllä parempi .... mutta hinnoittelu väliin vähän hassua.
t.w
-
Viesti Kirjoittaja arisel »
Olen kuullut mainittavan, että Lion kannattaa asentaa muodossa Client Combo 10.7.4 pelkän AppStore-oston ja päivitysten sijaan. Ehkä siitä olisi apua.iPSP kirjoitti:Ok, näyttää vähän siltä, että erityisesti niille, jotka päivittävät Lionin Snow Leopard koneeseen, ongelmia tulee helposti...Kain kirjoitti: Päivitin koska luulin, että se korjaa.
-
Viesti Kirjoittaja WhatUpDoe »
Sano ykskin bisnes minkä tarkoitus ei ole tuottaa rahaa?Anselmi kirjoitti:Applen pääpaino on joka tapauksessa muualla kuin pöytätietokoneissa ja pro -käyttäjissä ja sen kyllä huomaa:(
Isoissa massoissa se raha liikkuu, ei missään nörteissä jokka nyhvää vaan kotona. Juuri tuli aika kova "pro" kone hienolla näytöllä, jollet ole tyytyväinen voit aina ostaa vaikka 3tonnin vaion.
No offence.
-
Viesti Kirjoittaja umpio »
lievästi nyppii se, että köyhälistön mallisarja on tipautettu pois (MB), ja jäljelle jääneet ovat 1099 e alk. hintaisia härpättimiä, joista ei edes löydy optista asemaa. Mutta kaitpa tuon kanssa pystyy elämään; hieman vain ihmetyttää tuo optisen aseman puute. Tekniseltä kannalta toki ymmärrän syyn aseman poisjättöön, mutta käytettävyyden kannalta taas en. Ja ennenkuin kukaan ehtii kertoa minulle että "kaikkihan nykyisin downloadaa/rippaa/lisää-tähän-joku-muu-vastaava" tarpeensa mukaan, niin ihan voin kertoa että ei, eivät tosiaankaan niin tee. Kyllä niitä optisia levyjä edellen yllättävän moni käyttää. Ja ulkoisessa asemassa on aina se lievä ylimääräisyyslisä. Ja akkuasiaa en ymmärrä ollenkaan; miksi ihmeessä laite pitäisi viedä huoltoon jonkin niin yksinkertaisen perusasian kuin akunvaihdon takia?
-
Minähän asensin 10.7.4 Clien Combon...arisel kirjoitti:Olen kuullut mainittavan, että Lion kannattaa asentaa muodossa Client Combo 10.7.4 pelkän AppStore-oston ja päivitysten sijaan. Ehkä siitä olisi apua.iPSP kirjoitti:Ok, näyttää vähän siltä, että erityisesti niille, jotka päivittävät Lionin Snow Leopard koneeseen, ongelmia tulee helposti...Kain kirjoitti: Päivitin koska luulin, että se korjaa.
-
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
-
Pitäs ekana hommata oma 500 giganen kovo.MacFinn kirjoitti:Jokos veli Kain on putsannut koneensa näistä kaiken maailman käyttiksinmuokkausohjelnista? Siis ihan vaan puhdas Lion? Kaikki logitechit ja muut mäkeen ja katot vaikka pari viikkoo miten pelaa. Sit jos toimii, yksi kerrallaan lisäkkeet koneeseen ja katsot mikä sotkee?
Semmoinen on kyllä tulossa, jahka kun työt loppuu.
-
-
Kyllä ne ennen toimi, kuten pitikin…arisel kirjoitti:^Eli se virhe olikin ihan jokin muu kuin Lionin asentaminen...
-
Viesti Kirjoittaja WhatUpDoe »
tähän on kaksi vastausta (kummatkin kuultu applelta työskentelevän suusta)umpio kirjoitti:. Ja akkuasiaa en ymmärrä ollenkaan; miksi ihmeessä laite pitäisi viedä huoltoon jonkin niin yksinkertaisen perusasian kuin akunvaihdon takia?
1. Akun "nostomekanismi" (tuttu niistä malleista joista sen voi vaihtaa) ei mahdu designiin - vie liikaa tilaa
2. Apple ei halua että akkuja joissa on heidän logo löytyy kaatopaikoilta ja mitä epämääräisimmistä paikoista. Tämän takia akut vaihdetaan aina huollossa, joissa akut kierrätetään asiallisesti.
Applen mukaan tämän huollossa vaihtamisen ei ainakaan kuuluisi maksaa sen enempää kuin sen että ostaisi kaupasta vain akun - todellisuudessa kyllä siitä vaihdosta varmaan vähintään vartin työ veloitetaan.
-
Viesti Kirjoittaja MudShark »
Ei nyt varsinaisesti ärsytä, mutta surettaa miten sekaisin jotkut voi olla jonkin tuotemerkin fanittamisen kanssa. Mielestäni tuo porukka menee samaan kategoriaan ihmisten ovikelloja soittelevien ilosanoman levittäjien kanssa:
“When you’re working for Apple you feel like you’re working for this greater good,”
“My dream my whole life was to work for Apple and suddenly, you can,” he said. “You’ve always been an evangelist for Apple and now you can get paid for it.”
"One manager said it was common for people offered jobs to burst into tears."
-How does he smell?
-Awful
-
Viesti Kirjoittaja applerules! »
Akun nostomekanismi ei mahdu designiin? Paskapuhetta, sanoisin. Varmasti saa kannettavaan tietokoneeseen mahtumaan, aivan taatusti.WhatUpDoe kirjoitti:tähän on kaksi vastausta (kummatkin kuultu applelta työskentelevän suusta)umpio kirjoitti:. Ja akkuasiaa en ymmärrä ollenkaan; miksi ihmeessä laite pitäisi viedä huoltoon jonkin niin yksinkertaisen perusasian kuin akunvaihdon takia?
1. Akun "nostomekanismi" (tuttu niistä malleista joista sen voi vaihtaa) ei mahdu designiin - vie liikaa tilaa
2. Apple ei halua että akkuja joissa on heidän logo löytyy kaatopaikoilta ja mitä epämääräisimmistä paikoista. Tämän takia akut vaihdetaan aina huollossa, joissa akut kierrätetään asiallisesti.
Applen mukaan tämän huollossa vaihtamisen ei ainakaan kuuluisi maksaa sen enempää kuin sen että ostaisi kaupasta vain akun - todellisuudessa kyllä siitä vaihdosta varmaan vähintään vartin työ veloitetaan.
Lisään vielä, Jos simppeli akun nostomekanismi ei mahdu "designiin", Se kielii siitä, että design on huono. Alkaa mennä liian pitkälle toi applen minimalistisuus. Nykyään ainut vaihtoehto on ostaa vanhempi malli, jos meinaa konetta käyttää pidempään kuin sen ekan vuoden.
-
Viesti Kirjoittaja hatey »
Tuossa "akku vaihdetaan huollossa" jutussa ontuu käyttäjän kannalta se, että sitä huoltomiestä ei voi tilata postimyynnistä, kuten itse vaihdettavan akun, vaan koko kone pitää roudata huoltoon, joka on huomattavasti hankalampaa, kuin akun nouto postista/Siwasta/Ärrältä.applerules! kirjoitti:Akun nostomekanismi ei mahdu designiin? Paskapuhetta, sanoisin. Varmasti saa kannettavaan tietokoneeseen mahtumaan, aivan taatusti.WhatUpDoe kirjoitti:tähän on kaksi vastausta (kummatkin kuultu applelta työskentelevän suusta)umpio kirjoitti:. Ja akkuasiaa en ymmärrä ollenkaan; miksi ihmeessä laite pitäisi viedä huoltoon jonkin niin yksinkertaisen perusasian kuin akunvaihdon takia?
Lisään vielä, Jos simppeli akun nostomekanismi ei mahdu "designiin", Se kielii siitä, että design on huono. Alkaa mennä liian pitkälle toi applen minimalistisuus. Nykyään ainut vaihtoehto on ostaa vanhempi malli, jos meinaa konetta käyttää pidempään kuin sen ekan vuoden.
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka