Jee. Koita piikkiä siellä tiellä, paljon mukavampi.tuomaril kirjoitti:Pöh, pysyin hyvin autojen perässä enkä ollut tukkeena. Kyllä moottori lauloi kun havaitsin jotenkin sen 80 jotain yksikköä tunnissa nopeuden! 8)hatey kirjoitti:Rikollinen, kortti pois tommosilta.tuomaril kirjoitti:Voi sitä vauhdin huumaa kun ajoin 80 jotain yksikköä tunnissa mopolla!![]()
![]()
![]()
Mopotopic
-
Re: Mopotopic
Viesti Kirjoittaja Hieno »
-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
-
Viesti Kirjoittaja M.P.T »
Itse saatan kieltäytyä, ellei poliisi ota minun silmieni alla sitä puhdasta puhallusputkea siihen. Puhalluksesta voi tuolla verukkeella kieltäytyä, koska taudit voi tarttua. Siksi poliisi ottaa pillin tai on ottanut sen aina silmieni edessä pyytämättä. Toisaalta koen sen loukkauksena, jos joku edes epäilee minun juovan alkoholia.arisel kirjoitti:Puhallutuksesta kieltäytyminen on hyödytöntä, ilta vain pitenee verikokeisiin joutumisen vuoksi, ja kotiinpääsy saattaa venähtää pahemman kerran. Toki se illan venyminen ei ole seurauksista pahin.
Sinulle kaikki moottorit ja vehkeet on suuria piruja. Miten vanhemmat ymmärtävät mopoista yms mitään? Nämä pullamössöt on saaneet omat lapsensa ja eivät ymmärrä itsekkään mopoista mitään. Kuinka vanhemmat voivat valvoa lapsensa ajokuntoa, jos muksu on kaukana? Puhelimeen alkometri ja se lähettää tekstarin kotiin? Mitäs, jos kaveri puhaltaa? Erotatko sinäkään viritettyä mopedia vakiosta? Jos lapsesi virittäisi moponsa niin mitä tekisit?
Mites nuo toisten pihoihin tulevat rällääjät laitetaan kuriin? Heidän vanhempansa eivät välitä mitään mitä pentunsa tekevät. Toisaalta pyssyllä uhkaamisesta saisi sakot ja se piha olisi edelleen piloilla. Olen siis tyytynyt vain huutamiseen. Kun tontilla on motocrossiin soveltuva rata niin se houkuttelee. Moni kehuu tätä parhaimmaksi paikaksi ajaa ja osa jopa voisi maksaa.
Nykyään meno vaan on tälläistä levotonta. Emme voi asialle mitään.
-
Vaikka se mopo kulkeekin sen 80 km/h niin pysähtyykö se ja onko se hallittavissa? Kysymys on retorinen koska nopeus ei vastaa hallittavuutta. Noin ajamalla monet ovat tappaneet itsensä ja aiheuttaneet lukuisan määrän onnettomuuksia. Jos et usko niin seuraapa uutisia. Tässä näkyy myös asenteellisuus ja ja vastuuttomuuden puute.tuomaril kirjoitti: Pöh, pysyin hyvin autojen perässä enkä ollut tukkeena. Kyllä moottori lauloi kun havaitsin jotenkin sen 80 jotain yksikköä tunnissa nopeuden! 8)
-
M.P.T kirjoitti: Mites nuo toisten pihoihin tulevat rällääjät laitetaan kuriin? Heidän vanhempansa eivät välitä mitään mitä pentunsa tekevät. Toisaalta pyssyllä uhkaamisesta saisi sakot ja se piha olisi edelleen piloilla. Olen siis tyytynyt vain huutamiseen. Kun tontilla on motocrossiin soveltuva rata niin se houkuttelee. Moni kehuu tätä parhaimmaksi paikaksi ajaa ja osa jopa voisi maksaa.
Naula on keksitty ja kuka voi kieltää kylvämästä niitä omalle tontille? Muutama renkaan paikkaus opettaa ajolinjojen valinnassa.
-
Viesti Kirjoittaja tuomaril »
Suoralla tiellä minä porhalsin sitä kahdeksaa kymppiä. Ei siinä paljoa tarvinnut hallita kun oli tyhjä tie.Mikael K. kirjoitti:Vaikka se mopo kulkeekin sen 80 km/h niin pysähtyykö se ja onko se hallittavissa? Kysymys on retorinen koska nopeus ei vastaa hallittavuutta. Noin ajamalla monet ovat tappaneet itsensä ja aiheuttaneet lukuisan määrän onnettomuuksia. Jos et usko niin seuraapa uutisia. Tässä näkyy myös asenteellisuus ja ja vastuuttomuuden puute.tuomaril kirjoitti: Pöh, pysyin hyvin autojen perässä enkä ollut tukkeena. Kyllä moottori lauloi kun havaitsin jotenkin sen 80 jotain yksikköä tunnissa nopeuden! 8)
-
Viesti Kirjoittaja M.P.T »
Mitäs, jos rengas puhkeaa? Itse olen kerran vakimopolla ajanut nuorison tekemään esteeseen. Se oli taitettu pyörätielle poikittain ja ilmalennon otin. Minulla on myös etukumi puhjennut ajossa ja silloin oli kevari alla. Vauhtia oli sillä kertaa 60kmh. Renkaita on puhjennut kun ne on ajettu ihan loppuun. Mitäs, jos se takarengas olisi ollutkin suht loppuun ajettu ja olisit lentänyt? Vaara on aina olemassa vaikka ajaisit vakiolla 40kmh. En pelottele, mutta 80kmh nopeus tekee pahempaa jälkeä.tuomaril kirjoitti:Suoralla tiellä minä porhalsin sitä kahdeksaa kymppiä. Ei siinä paljoa tarvinnut hallita kun oli tyhjä tie.
-
Viesti Kirjoittaja tuomaril »
Totta kyllä puhut, en muuta sano.M.P.T kirjoitti:Mitäs, jos rengas puhkeaa? Itse olen kerran vakimopolla ajanut nuorison tekemään esteeseen. Se oli taitettu pyörätielle poikittain ja ilmalennon otin. Minulla on myös etukumi puhjennut ajossa ja silloin oli kevari alla. Vauhtia oli sillä kertaa 60kmh. Renkaita on puhjennut kun ne on ajettu ihan loppuun. Mitäs, jos se takarengas olisi ollutkin suht loppuun ajettu ja olisit lentänyt? Vaara on aina olemassa vaikka ajaisit vakiolla 40kmh. En pelottele, mutta 80kmh nopeus tekee pahempaa jälkeä.tuomaril kirjoitti:Suoralla tiellä minä porhalsin sitä kahdeksaa kymppiä. Ei siinä paljoa tarvinnut hallita kun oli tyhjä tie.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Viesti Kirjoittaja mercury »
80 km/h nopeudessa kaatuminen normaalissa mopoikäisen teinin ajovarustuksessa tekee niin pahaa jälkeä että oksettaa jos joutuu katsomaan.M.P.T kirjoitti:En pelottele, mutta 80kmh nopeus tekee pahempaa jälkeä.
-
Viesti Kirjoittaja Mailia »
Eli siis vastuullisuus?Mikael K. kirjoitti:Tässä näkyy myös asenteellisuus ja ja vastuuttomuuden puute.
-
Samat jarrut mopoissa ja kevytmoottoripyörissä. Ja uudemmissa mopoissa aikalailla sama runko kuin kevareissa. Ja kevarilla pääsee vielä lujempaa kuin mopolla. Yleensä.Mikael K. kirjoitti:Vaikka se mopo kulkeekin sen 80 km/h niin pysähtyykö se ja onko se hallittavissa? Kysymys on retorinen koska nopeus ei vastaa hallittavuutta. Noin ajamalla monet ovat tappaneet itsensä ja aiheuttaneet lukuisan määrän onnettomuuksia.tuomaril kirjoitti: Pöh, pysyin hyvin autojen perässä enkä ollut tukkeena. Kyllä moottori lauloi kun havaitsin jotenkin sen 80 jotain yksikköä tunnissa nopeuden! 8)
-
Kappas vaan; juopunut humalainen. Tarkoitukseni oli ilmaista vastuuttomuus eli vastuun puute vaikka kirjoitin mitä sattuu. Sitä sattuu näemmä kirjoittaessakin saati sitten liikenteessä. Muistakaa varovaisuus.Mailia kirjoitti:Eli siis vastuullisuus?Mikael K. kirjoitti:Tässä näkyy myös asenteellisuus ja ja vastuuttomuuden puute.
-
Saattaa olla. En tunne nykyisiä mopoja. Olennaista kuitenkin on, että teinin päässä ei säteile vielä riittävän vastuullisia ajatuksia, joten nopeus on tarkoituksella säädelty riittävän alhaiseksi. Katuun, jalankulkijaan tai autoon osuttaessa nopeudella on ratkaiseva merkitys.Hieno kirjoitti: Samat jarrut mopoissa ja kevytmoottoripyörissä. Ja uudemmissa mopoissa aikalailla sama runko kuin kevareissa. Ja kevarilla pääsee vielä lujempaa kuin mopolla. Yleensä.
-
Oletko ihan tosissasi asian suhteen?Mikael K. kirjoitti:Olennaista kuitenkin on, että teinin päässä ei säteile vielä riittävän vastuullisia ajatuksia.
-
Viesti Kirjoittaja arisel »
Vastailin tuolla Liikenne-ketjussa osittain jo tähän. Kyse ei ole vehkeiden vastustamisesta, vaan vastuuttomasta käyttäytymisestä. Olen ajanut autoa 18-vuotiaasta asti, kohta kortin saatuani lähdettiin perheen "uudella" autolla Lappiin, ja seuraavana syksynä kävin pari kertaa viikossa Helsingissä katsomassa jääkiekkoa - asuin Länsi-Uusimaalla; mopoista ja moottoripyöristä tai urheiluautoista en juuri ole ollut kiinnostunut, mutta mielelläni olen seurannut formuloita vuosikymmeniä tai vaikkapa Mika Kallion ajoja sillon kun hänellä vielä oli mahdollisuus pärjätäkin kisoissa.M.P.T kirjoitti:Sinulle kaikki moottorit ja vehkeet on suuria piruja.
No, mopon käyttäminen poliisin tai jonkin mopohuollon tutkittavana ei nyt kummoinen homma olisi. Tai pyytäisin moottoripyöristä ymmärtävää tuttua katsomaan.M.P.T kirjoitti:Erotatko sinäkään viritettyä mopedia vakiosta?
Tämä nyt ei ole mitenkään ajankohtainen, mutta sellaisessa tapauksessa mopon laittaminen lukkojen taakse yhdeksi kesäksi saattaisi riittää? Jos se ei riitä, niin myy mopon pois. Jos ei muuten uskoisi, niin Koivuniemen herra ehkä auttaisi.M.P.T kirjoitti:Jos lapsesi virittäisi moponsa niin mitä tekisit?
En ole varma ymmärränkö kysymyksesi oikein, mutta rattijuopolle rattijuopon tuomio. Oli sukulainen, tuttava, homppulainen tai julkkis.M.P.T kirjoitti:Mitäs, jos kaveri puhaltaa?
Toisten pihat sotkevat on laitettava kuriin - jos poliisi pitää asiaa vähäpätöisenä tai ei ehdi paikalle, eikä kukaan viranomainen ole kiinnostunut asiasta, niin ei pitäisi kiinnostaa sekään jos satut antamaan jollekin kurittomalle kakaralle selkään - minkä tämä varmasti on ansainnut, kuten vanhempansakin. Yksi keino on tehdä lastensuojeluilmoitus - jos vanhemmat eivät kykene pitämään lapsiaan kurissa, eivät he ole kyvykkäitä huolehtimaan näistä, jolloin huolehtiminen kuuluu yhteiskunnalle, ja lapset on otettava huostaan. Ikävä juttu, mutta jos ei viitsi kuria pitää, niin voi käydä niin.M.P.T kirjoitti:Mites nuo toisten pihoihin tulevat rällääjät laitetaan kuriin? Heidän vanhempansa eivät välitä mitään mitä pentunsa tekevät. Toisaalta pyssyllä uhkaamisesta saisi sakot ja se piha olisi edelleen piloilla. Olen siis tyytynyt vain huutamiseen. Kun tontilla on motocrossiin soveltuva rata niin se houkuttelee. Moni kehuu tätä parhaimmaksi paikaksi ajaa ja osa jopa voisi maksaa.
Nykyään meno vaan on tälläistä levotonta. Emme voi asialle mitään.
-
No tämä on tasan tarkkaan varma asia - etenkin niiden kohdalla, jotka näitä puheena olevia ongelmia aiheuttavat.Hieno kirjoitti:Oletko ihan tosissasi asian suhteen?Mikael K. kirjoitti:Olennaista kuitenkin on, että teinin päässä ei säteile vielä riittävän vastuullisia ajatuksia.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
15-vuotias ei tunnetusti juuri kykene ajattelemaan muita kuin itseään; valitettavasti monet myös jäävät 15-vuotiaan tasolle, huomaan näitä kirjoituksia lukiessani...
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Miksi sitä kiertelemään? Myönnän kuitenkin kärjistäneeni, jotta asia selkiäsi. Kyse on tässä tapauksessa liikennekäyttäytymisestä eivätkä kaikki teinit ole vielä riittävän kypsiä tiedostaakseen vastuuttomuuden seurauksia. Kyse on puhtaasta faktasta, joten on syytä nostaa kissa pöydälle.Hieno kirjoitti:Oletko ihan tosissasi asian suhteen?Mikael K. kirjoitti:Olennaista kuitenkin on, että teinin päässä ei säteile vielä riittävän vastuullisia ajatuksia.
-
-
Viesti Kirjoittaja jt.syrja »
Et eroa. Sanonta kuuluu, että "kyllä niistä pojista ihan hyviä tulee, jos vaan elävät yli teini-iän".Hieno kirjoitti:Itse olisin nyt kevari-iässä. Eroanko paljon 15-vuotiaasta? Kevarin tehot ovat kuitenkin suuremmat joka suhteessa.
Itse selvisin hengissä peltoautoilusta, mopoilusta, kevarilla ajelusta ja vielä autonkin ratissa. Nykyään tiedostan oman liikennekäyttäytymisen olevan selvästi eri tasolla kuin teininä. Toki yksilöissä eroja on, mutta faktahan se on että nuori on alttiimpi virheille.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012062 ... 9_uu.shtml
"Mopoautolla stop merkin läpi hälytysajossa olevan lanssin eteen" -kaksi teiniä kuoli. Olen sata varma että kyseinen kuskina ollut nuori tunsi risteyksen eikä kyse ollut vahingosta. "naurettavia nää stop-merkit, ihan hyvin tästä näkee pysähtymättäkin ja mulla on kyllä nopeet refleksit" -luonto karsii karulla tavalla.
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
Kerropa yksikin esimerkki moposta ja kevytmoottoripyörästä, joissa on samat jarrut ja sama runko? Edes yksi. Tai myönnä, että puhut mitä sattuu.Hieno kirjoitti: Samat jarrut mopoissa ja kevytmoottoripyörissä. Ja uudemmissa mopoissa aikalailla sama runko kuin kevareissa. Ja kevarilla pääsee vielä lujempaa kuin mopolla. Yleensä.
-
Jokukaverisanojoskusetnäinonnisitseon!KunkkuJ kirjoitti:Kerropa yksikin esimerkki moposta ja kevytmoottoripyörästä, joissa on samat jarrut ja sama runko? Edes yksi. Tai myönnä, että puhut mitä sattuu.Hieno kirjoitti: Samat jarrut mopoissa ja kevytmoottoripyörissä. Ja uudemmissa mopoissa aikalailla sama runko kuin kevareissa. Ja kevarilla pääsee vielä lujempaa kuin mopolla. Yleensä.

-
Viesti Kirjoittaja Jussi68 »
Mullakin pisti silmään toi vertaus, nykykikottimia en tunne, mutta aikoinaan mulla oli moponaKunkkuJ kirjoitti:Kerropa yksikin esimerkki moposta ja kevytmoottoripyörästä, joissa on samat jarrut ja sama runko? Edes yksi. Tai myönnä, että puhut mitä sattuu.Hieno kirjoitti: Samat jarrut mopoissa ja kevytmoottoripyörissä. Ja uudemmissa mopoissa aikalailla sama runko kuin kevareissa. Ja kevarilla pääsee vielä lujempaa kuin mopolla. Yleensä.
Helkama Raisu (siis mopo, ei mikään tyttömopo!) ja sen jarrut / runko riittivät niille tehoille / nopeuksille.
Kevarina mulla oli Yamaha RD125LC, sen jarrut / runko riittivät kyseisen yksilön tehoille (~21Hp) ja
nopeuksille (huiput muistaakseni ~150km/h)... ei olisi tullut mieleenkään "sotkea" näiden kapistusten
ominaisuuksia.
JL
-
Viesti Kirjoittaja hatey »
Kaveri ymppäsi kerran Mankiin jonkun isomman padan. Kulki muutes aika lujaa, tosin tutina ja voblaus oli sitä luokkaa, että ei sillä voinut ajaa kovinkaan lujaa.arisel kirjoitti:Jokukaverisanojoskusetnäinonnisitseon!KunkkuJ kirjoitti:Kerropa yksikin esimerkki moposta ja kevytmoottoripyörästä, joissa on samat jarrut ja sama runko? Edes yksi. Tai myönnä, että puhut mitä sattuu.Hieno kirjoitti: Samat jarrut mopoissa ja kevytmoottoripyörissä. Ja uudemmissa mopoissa aikalailla sama runko kuin kevareissa. Ja kevarilla pääsee vielä lujempaa kuin mopolla. Yleensä.
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Vähän kuin se vanha juttu, ettei ekalla kerralla voi tulla raskaaksi. Kyllä sitäkin on moni tyttö itkenyt - etenkin kun sanojaa ei ole tilanteen selvittyä yleensä näkynyt.
Vastuunottaminen on vähän niin ja näin - niinkuin kypsymättömiltä teineiltä voi odottaakin.
-
Jussi68 kirjoitti:Mullakin pisti silmään toi vertaus, nykykikottimia en tunne, mutta aikoinaan mulla oli moponaKunkkuJ kirjoitti:Kerropa yksikin esimerkki moposta ja kevytmoottoripyörästä, joissa on samat jarrut ja sama runko? Edes yksi. Tai myönnä, että puhut mitä sattuu.Hieno kirjoitti: Samat jarrut mopoissa ja kevytmoottoripyörissä. Ja uudemmissa mopoissa aikalailla sama runko kuin kevareissa. Ja kevarilla pääsee vielä lujempaa kuin mopolla. Yleensä.
Helkama Raisu (siis mopo, ei mikään tyttömopo!) ja sen jarrut / runko riittivät niille tehoille / nopeuksille.
Kevarina mulla oli Yamaha RD125LC, sen jarrut / runko riittivät kyseisen yksilön tehoille (~21Hp) ja
nopeuksille (huiput muistaakseni ~150km/h)... ei olisi tullut mieleenkään "sotkea" näiden kapistusten
ominaisuuksia.
Joo en itsekkään Raisun jarruja kevariin laittaisi. Puhun nyt näistä nykymopoista. Ratkaisun olen itse tehnyt tutkimalla jarrusatuloita. Kevarien ja mopojen.
JL
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka