theinonen kirjoitti:Sekin on varmaan autoilijan vika jos jalankulkija pimeässä hyppää katsomatta ilman heijastinta tielle ja jää alle. Typerää levittää semmoista paskapuhetta, että ei tarvitse katsoa ympärillensä kun autot ovat väistämisvelvollisia suojatiellä. Aina kannattaa katsoa eikä katua.
Jalankulkijan heijastimenkäyttö on laissa suosituksenomainen säännös eikä sillä ole vaikutusta onnettomuustilanteessa osapuolten vahingonkorvausoikeudelliseen asemaan. Autoilija on siis edelleen syyllinen osapuoli mikäli tilanne tapahtuu suojatiellä. Suojatiestä varoitetaan autoilijoita molemmin puolin tietä sijoitetuin liikennemerkein joissa on pimeällä näkymistä varten heijastava pinta. Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.
Todellinen ongelma on juurikin se, että autoilijat eivät lähesty suojatietä lain vaatimalla nopeudella, vaan jos jalankulkija uskaltautuisi astumaan suojatielle, törmäys olisi monessa tapauksessa väistämätön.
Sinun yritystoiminta ei ole sen tärkeämpää kuin minunkaan tekemä työ. Toiseksi voithan sie minun kortin viedä, mutta en minä kortilla aja vaan sillä autolla. Voithan sie tulla tuolla huoltoasemanpihalla kommentoimaan minulle. Minä ajan rajoitusten mukaan toisin kuin sinä. Minä maksan myös sinun elämisen. Kutsuit minua ymmärtämättömäksi ja täten minä kutsun sinua pummiksi. Nyt olemme tasoissa hanipöö.
Olet moneen kertaan kertonut ajavasi ylinopeutta. Etkä todellakaan maksa minun elämistäni.
Ikävä herätellä välissä keskustelua muusta aiheesta, kun töyssyt tuntuvat nyt polttelevan suussa, tai pikemminkin sormenpäissä. Otan nyt kuitenkin pari todella vaarallista tilannetta esiin, joista toisella on jopa lain siunaus.
Kyse on kevyen liikenteen paikasta ajoradalla. (Sovitaan nyt, että on kyseessä tie, jonka reunassa ei mene jalkakäytävää/pyörätietä, jolloin vältytään toiselta mehukkaalta puheenaiheelta.)
Olen monta kertaa ollut tilanteessa, jossa autolla ajaessa vastaan tulee pyöräilijä tai rullaluistelija, vasemmalla puolella tietä! (Siis heistä katsoen vasemmalla.) He siis tulevat samalla kaistalla autoa vastaan, jolloin yhteentörmäysriski on tapissaan. Polkupyörällä kyseinen toiminta on laitonta, mutta rullaluistelijat sen sijaan toimivat lain puitteissa aivan oikein, sillä heidät katsotaan jalankulkijoiksi.
Miten autoilija voi toimia tilanteessa, jossa rullaluistelija/pyöräilijä tulee suoraan kohti, ja samalla vastaan tulee myös auto? Väistää kevyttä liikennettä vastaantulijoiden kaistalle auton eteen? Jatkaa suoraan teilaten reippailijan? Pysähtymisestä ei ole oikein mitään apua, kun rullaluistimilla pääsee helposti 20km/h, ja pyörällä kovempaakin. Rulliksia ei hetkessä pysäytä, eivätkä kohtaamani pyöräilijätkään ole näyttäneet juurikaan jarruttavan! Lisäksi rullaluistelijat vievät usein koko kaistan, kun eivät lopeta luistelua vaikka auto tulee vastaan... Todella paha tilanne!
Jotkut asian puolustajat kommentoivat, että tällöin autoilijaan saa katsekontaktin, jolloin autoilija ymmärtää väistää kauempaa. Tottahan tämä ehkä onkin, itse ainakin kierrän kaukaa tuollaiset hurjapäät, kun säikähdän niitä joka kerta kohdatessani, etenkin jos myös vastaantulijan kasvoista paistaa epävarmuus ja kauhu.
Onneksi pyöräilijät tietävät paikkansa ajoradalla varsin mallikkaasti, ja kyseisiä kaheleita tapaa hyvin harvoin. Rullaluistelijat sen sijaan tietävät säännöt liiankin hyvin, sillä 80% kohtaamistani rullistelijoista tulee samaa kaistaa itseäni vastaan. Onneksi sentään kovavauhtiset "proot" kulkevat usein laittomasti tien oikeaa laitaa, jolloin autollakin on mukava hidastaa heidän nopeuteen ja vartoa sopivaa ohituspaikkaa, kuten tehdään pyöräilijöiden ja traktorienkin kanssa. Ei tarvitse pysäyttää autoa paikalleen ja pelätä lentääkö vastaantulija tuulilasin läpi syliin.
M.P.T kirjoitti:Tehdään samantien lisävero kaikille pyörillä ajaville. Polkupyörille rekisteri ja vuosivero myös. Kävelijätkin saisivat maksaa.
Olipas harvinaisen typerä kommentti. Voisitko perustella tuota jotenkin, mielellään älykkäästi? Kyseessä on kuitenkin jokamiesoikeuksiinkin luettavat liikkumismuodot joista ei aiheudu haittaa (ellei asennevammaisten autoilijoiden mielipiteitä lasketa), ei saasteita, edistävät yleistä hyvinvointia ja viihtyvyyttä, ja ovat erittäin positiivisia kansanterveydelle.
Tuollainen polkupyörävero, tai miksi sitä ikinä haluaakaan kutsua, on ollut joskus esillä eduskunnassakin. Valtion budjetin ollessa railakkaasti miinuksella ja PIIGSien tarvitessa rahoitusta laskujensa maksuun karvakäsi kääntää varmasti kaikki kivet saadakseen kerättyä lisää veroja.
Toivottavasti kukaan ei ole niin naiivi, että rakkaat päättäjät tosiaan miettisivät verotuspäätöksiä tehdessään minkälainen vaikutus sillä on kansanterveydelle Saati sitten miten tiettyjen verojen, esim. viimeaikainen energiaverojen nosto, vaikuttaa kokonaisverokertymään
Viimeksi muokannut Peitsamo, 30.6.2012 klo 21.25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yksi asia muuten tuli mieleen näistä mopokorteista ja ajokorteista...
Kausaliteetti eli syy-seuraussuhteen ymmärtäminen on yksi viimeisiä aivon kehitysvaiheita. Tämä lopullinen kypsyminen tapahtuu reippaasti 20 ikävuoden jälkeen
Kaahatessaan kylillä, tehdessään uravalintoja etc. nuoret ovat tavallaan syyntakeettomia. Tai jos ei syyntakeettomia niin ainakin heidän pitäisi olla holhouksenalaisia
theinonen kirjoitti:Sekin on varmaan autoilijan vika jos jalankulkija pimeässä hyppää katsomatta ilman heijastinta tielle ja jää alle. Typerää levittää semmoista paskapuhetta, että ei tarvitse katsoa ympärillensä kun autot ovat väistämisvelvollisia suojatiellä. Aina kannattaa katsoa eikä katua.
Kerrankin olet oikeassa, vaikka liikennesääntöjä et selkeästikään osaa. Kannattaiskohan käydä vaikka autokoulussa vähän kertaamassa..?
Kukaan ei myöskään ole täällä väittänyt, että ajoradalle saisi hyppiä miten huvittaa, "kamikaze-tyyliin" kuten sinä omanapaisesti tykkäät asian ilmoittaa.
Niin, ja arisel vaikuttaa hienolta mieheltä
Toivottavasti en törmää (pun intended) theinosiin tai MPTihin liikenteessä, oma henki on turhan tärkeä itselleni. Ei sen puoleen, toivon ettei kukaan törmää.
carrbon kirjoitti:
Toivottavasti en törmää (pun intended) theinosiin tai MPTihin liikenteessä, oma henki on turhan tärkeä itselleni. Ei sen puoleen, toivon ettei kukaan törmää.
Jos törmäisit, niin se olisikin todennäköisesti oma vikasi.
Ei kannata puhua mitään jos ei ole esittää tilastotietoa minun tai M.P.T:n liikennehistoriasta. Voisin väittää, että olemme kuitenkin keskiverto homppulaista turvallisempia liikenteessä.
janio kirjoitti:Kyllä oman kokemuksen mukaan Helsinki (ja muu pk-seutu) on ainoa paikka tässä maailmassa missä vilkulla saa tilaa viereiseltä kaistalta.
Miten laaja on otantasi, kun puhut koko maailmasta? Minusta olet harvinaisen väärässä väitteesi kanssa.
Pahoittelen. Tarkoituksena oli kirjoittaa maassa, mutta iPhonen automaaginen korjaus halusi selvästi kommentistani raflaavamman
janio kirjoitti:
Pahoittelen. Tarkoituksena oli kirjoittaa maassa, mutta iPhonen automaaginen korjaus halusi selvästi kommentistani raflaavamman
Heh. Näin se menee, kun koneet ottavat vallan.
Tämän foorumin Mikael K. ja häntä hännystelevä Kunkku ovat eräänlaisia nykyajan käärmeöljykauppiaita tällä "torilla". Heidän sanomisiaan on kaikilla oikeus kommentoida - Hanttapuli
Juice93 kirjoitti:Olen monta kertaa ollut tilanteessa, jossa autolla ajaessa vastaan tulee pyöräilijä tai rullaluistelija, vasemmalla puolella tietä! (Siis heistä katsoen vasemmalla.) He siis tulevat samalla kaistalla autoa vastaan, jolloin yhteentörmäysriski on tapissaan. Polkupyörällä kyseinen toiminta on laitonta, mutta rullaluistelijat sen sijaan toimivat lain puitteissa aivan oikein, sillä heidät katsotaan jalankulkijoiksi.
Tälläistä tilannettahan parantaa vielä kun niitä luistelijoita tulee kaksi vierekkäin. Eihän peräkkäin voi kulkea, kun silloin ei viimeisimpien juorujen kertominen suju läheskään yhtä helposti!
janio kirjoitti:
Minä olen kone, olen iRobot.
Äsken edelläni ajoi tyttömopolla joku pikkuinen pissaliisa, kyydisään toinen samanlainen. Pelkäsin koko ajan että kaatuuvat, oli sen verran huteroa se ajaminen, tasa-arvoisiin risteyksiin tultaessa ei pää kääntynyt tytöllä laisinkaan, että olisi sivulleen vilkaissut. Millä perusteella se mopokortti oikein myönnetään? Ainakaan ajoneuvon hallintataitoa, eikä liikennesääntöjä siinä tarvitse osata.
Viimeksi muokannut hatey, 1.7.2012 klo 16.46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Juice93 kirjoitti:Olen monta kertaa ollut tilanteessa, jossa autolla ajaessa vastaan tulee pyöräilijä tai rullaluistelija, vasemmalla puolella tietä! (Siis heistä katsoen vasemmalla.) He siis tulevat samalla kaistalla autoa vastaan, jolloin yhteentörmäysriski on tapissaan. Polkupyörällä kyseinen toiminta on laitonta, mutta rullaluistelijat sen sijaan toimivat lain puitteissa aivan oikein, sillä heidät katsotaan jalankulkijoiksi.
Tälläistä tilannettahan parantaa vielä kun niitä luistelijoita tulee kaksi vierekkäin. Eihän peräkkäin voi kulkea, kun silloin ei viimeisimpien juorujen kertominen suju läheskään yhtä helposti!
Rullaluistelijat ovat kieltämättä ongelmallisia, ja käsittääkseni ainakin sauvojen käytölle ollaan harkittu (suosituksenomaista) kieltoa ajoradan reunassa ja kapeilla kevyen liikenteen väylillä liikkuville.
Pyörällä tuppaa olemaan hankalaa päästä noista turvallisesti ohitse kumpaisessakin kohtaamissuunnassa kevyen liikenteen väylillä. Kerran kohdatessa on tullut sauvasta kypärään. Samaan suuntaan kulkiessa taas ohittaminen on joskus hyvin vaikeata kun musiikkia napit korvissa kuunteleva rullaluistelija ei kuule kelloa eikä huutamistakaan, ja on vain koitettava löytää kohta jossa mahtuu reunaa viistäen pujahtamaan ohi ja toivottava ettei sauva tule sillä hetkellä päin näköä tai mene pinnojen väliin.
Viimeksi muokannut mercury, 1.7.2012 klo 16.56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
carrbon kirjoitti:
Ei kannata puhua mitään jos ei ole esittää tilastotietoa minun tai M.P.T:n liikennehistoriasta. Voisin väittää, että olemme kuitenkin keskiverto homppulaista turvallisempia liikenteessä.
Jos ette ole kolaroineet, siitä ansio kuuluu meille varovaisille autoilijoille: teidän aggressionne haju tulee tänne saakka.
En ole pitänyt kirjaa ajokilometreistäni, mutta eiköhän niitä 40 vuodessa ole kertynyt tuommoinen miljoona. Yksi pieni peräänajo, kun joku MoPoTheinonen kiilasi eteeni ca. 1977.
janio kirjoitti:
Minä olen kone, olen iRobot.
Muuttele jonkun ikävämmän ihmisen kirjoituksia, älä minun
hatey kirjoitti:
Äsken edelläni ajoi tyttömopolla joku pikkuinen pissaliisa, kyydisään toinen samanlainen. Pelkäsin koko ajan että kaatuuvat, oli sen verran huteroa se ajaminen, tasa-arvoisiin risteyksiin tultaessa ei pää kääntynyt tytöllä laisinkaan, että olisi sivulleen vilkaissut. Millä perusteella se mopokortti oikein myönnetään? Ainakaan ajoneuvon hallintataitoa, eikä liikennesääntöjä siinä tarvitse osata.
Vielä reilu viisi vuotta sitten, kun itse mopokorttia hankin, sai sen pelottavan helposti. Tarvi käydä vain kirjallisessa kokeessa, jolla osoitti olevansa täysin kykenevä hallitsemaan mopoa. Onneksi itse kävin faijan kanssa läheisellä parkkipaikalla pariin kertaan treenamassa jarrutuksia, väistöjä sun muita. Muuten olisi kyllä oma meno kanssa näyttänyt varmasti erittäinkin huteralta! Kyllähän mopon kylkeen sai kesän aika naarmuja aikaiseksi, mutta onneksi naarmuja ei itseen eikä muihin saanut aikaiseksi.
Ja kun otin tuohon helppoon kokeeseen muutaman helpon lisäkysymyksen sai sillä itselleen ansaittua myös traktori-kortin. Enhän minä traktorilla koskaan ajellut, mutta samalla kortilla saa myös ajaa moottorikelkkaa. Siis vehjettä, jolla saa helposti toista sataa vauhtia! Onneksi sitäkin treenattiin faijan kanssa niin ei päässyt onnettomuuksia tapahtumaan 8)
carrbon kirjoitti:
Jos ette ole kolaroineet, siitä ansio kuuluu meille varovaisille autoilijoille: teidän aggressionne haju tulee tänne saakka.
En ole pitänyt kirjaa ajokilometreistäni, mutta eiköhän niitä 40 vuodessa ole kertynyt tuommoinen miljoona. Yksi pieni peräänajo, kun joku MoPoTheinonen kiilasi eteeni ca. 1977.
Tämä on lopullinen viestini tänne. Se, etten ole ajanut kolaria johtuu siitä, että minä osaan pitää turvaväliä ja ajan harvemmin ylinopeutta. Toisin kuin sinunlainen tonttu joka on muka yrittäjä. Sinulla vain ei ole munaa tulla sanomaan tuota kasvotusten tai edes soittaa minulle. Minä eroan tästä palstasta nyt ja syy on se, että täällä on sellaisia idiootteja kuin omenaonpunainen ja pari muuta tonttua. Jos minulla auto menee alamäkeen ylinopeutta hivenen niin entä sitten? Jos olen joskus jakeluautolla vetänyt pohjat mitä kulkee niin ei se minun vika ole vaan sinunlaisten yrittäjien ketkä itkee lähetysten myöhästymisiä. Kasva aikuiseksi sanoisin sinulle. Arisel nyt ymmärtää jotain, mutta sinä ja nämä pari muuta tonttua ei.
Minä osaan ennakoida ja en ole joutunut oikeaan kolariin koskaan. Kun ottaa ennakkoa, että tuokin voi tulla kolmion tai stop merkin takaa. Turvaväliä minä pyrin pitämään aina 3 tolppaa (2 väliä) Se, että 80 alueella ajetaan 83-85kmh nopeutta ei ole merkitysystä. Siitä kun ei saa edes huomautusta. Minun pitää varoa juuri sinunlaisia kuskeja tuolla. Sinä pidät minua hurjastelijana, mutta en sitä ole. Minut on todettu yllättävän rauhalliseksi menijäksi ilman repiviä lähtöjä.
Toiseksi minä en ole niin typerä, että jäisin auton alle edes kävellessä. Omaa typeryyttään jotkut jäävät. Minä katson jopa vihreillä, että tuleeko sieltä joku niskaan. Toiseksi en ole noin 6 kk kävellyt liikennevaloissa.
Kiitos ja näkemiin. Bannia kiitos minulle, ettei pääse kirjoittamaan. Ei tarvitse provosoida omenaonpunaisen tai parin muun munanjatkeen kommentista. Osoita olevasi mies. Maalla asiat katsotaan painimalla eikä mitenkään jänkäämällä. Onneksi on muutaman sähkärit hommattu.
Tallissa yksi traktori ja Borgward Isabella. Tuvan pöydällä iMac (Mid 2011) Onnellinen Japanilaisesta vaimostaan. Työpaikkoja takana +30kpl. Olin Apple-käyttäjät ry:n jäsen.
Ei pyöräilijöiden kelloa voi kuulla, koska pyöräilijät eivät soita sellaista.
Muutama on meinannut saada kyynärkeppini pinnojensa väliin...
Rullaluistelijoita ohittelevat pyöräilijät ovat yleensä sen verran nopeampia, että soittokello ei kuulu pyörän vakiovarustukseen, eivätkä liikkeissä muutävät kellot ja pyörien ohjaustangot ole yhteensopivia. Netistä löytää kyllä joitain ratkaisuita. Itse olen ratkaissut asian askartelemalla parin euron soittokellosta ja satulakiskoihin kiinnitettävästä takaheijastimesta pikakiinnitettävän aerodynaamisen soittokellon. Paikka ei kyllä ole kurottelemisen tai kuulumisen kannalta kovin helppo.
IMG_1264s.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut mercury, 1.7.2012 klo 17.23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei pyöräilijöiden kelloa voi kuulla, koska pyöräilijät eivät soita sellaista.
Muutama on meinannut saada kyynärkeppini pinnojensa väliin...
Rullaluistelijoita ohittelevat pyöräilijät ovat yleensä sen verran nopeampia, että soittokello ei kuulu pyörän vakiovarustukseen, eivätkä liikkeissä muutävät kellot ja pyörien ohjaustangot ole yhteensopivia. Netistä löytää kyllä joitain ratkaisuita. Itse olen ratkaissut asian askartelemalla parin euron soittokellosta ja satulakiskoihin kiinnitettävästä takaheijastimesta pikakiinnitettävän aerodynaamisen soittokellon. Paikka ei kyllä ole kurottelemisen tai kuulumisen kannalta kovin helppo.
Ja ihan samalla perusteella suojatien eteen ei tarvitse pysähtyä: se on niin hankalaa.