Ongelma mobiililaajakaistan asennuksessa
-
Ongelma mobiililaajakaistan asennuksessa
Viesti Kirjoittaja arskaboy »
Olen myös koittanut lataa asennusohjelman tätä kautta http://www.elisa.fi/asiakaspalvelu/1998 ... -mac-os-x/, homma stoppaa tuohon järjestelmän määritys -kohtaan virheilmoituksella "Määrityksen aikana on ilmennyt sisäinen virhe. (5364)"
Painotan tähän vielä, että ongelma ei ole itse nettitikussa, sillä toimii moitteetta lukuisissa muissa pöytäkoneissa/läppäreissä missä olen kokeillut. Itselläni käytössä MacBook Pro Mac OS X 10.7.
-
Re: Ongelma mobiililaajakaistan asennuksessa
Viesti Kirjoittaja micqo »
Joo, ongelma ei ole tikussa vaan tikun/ohjelmiston + LION "yhteensopimattomuudesta".arskaboy kirjoitti:Morjesta, eli käytössäni on Saunalahden mobiililaajakaista-nettitikku Huawei E367. Noin muutama viikko takaperin koitin sitä ensimmäistä kertaa asennella, mutta tuloksetta, sillä ohjelma näyttää vain "ei laitetta" "ei verkkoa". En myöskään tiedä miten saan tuon sovelluksen poistettua tästä ns. täydellisesti, syystä että mac allekirjoittaneelle aika uusi juttu. Näin ollen olen siis vaan roskakorin kautta poistanut tuon mobiililaajakaista-sovelluksen ja laitteen oma asennusohjelma ei ole käynnistynyt ollenkaan sen ensimmäisen kerran jälkeen. Itse ohjelma vaan aina käynnistyy yhtä toimimattomana kuin ennenkin.
Olen myös koittanut lataa asennusohjelman tätä kautta http://www.elisa.fi/asiakaspalvelu/1998 ... -mac-os-x/, homma stoppaa tuohon järjestelmän määritys -kohtaan virheilmoituksella "Määrityksen aikana on ilmennyt sisäinen virhe. (5364)"
Painotan tähän vielä, että ongelma ei ole itse nettitikussa, sillä toimii moitteetta lukuisissa muissa pöytäkoneissa/läppäreissä missä olen kokeillut. Itselläni käytössä MacBook Pro Mac OS X 10.7.
Sovelluksen poistaminen pitäisi onnistua ohjelman "uninstallerin" avulla? -Elisa kansio pitää heivaa myös rodeen…Tikkuun liittyviä tiedostoja löytyy…no, se vaatikin jo vähän osaamista. Mennään sellaisen kansion sisään…alla ohje miten sen saa esiin…
http://osxdaily.com/2011/07/04/show-lib ... os-x-lion/
…sitten pitäisi poistaa sellaisia asiaan kuuluvia "plist" tyyppisiä filuja.
Mutta, itse ongelmaan. Oletko kokeillut Sauniksen sivuilta "Mobiililaajakaista 3.0 -yhteysohjelmisto Mac OS X Lion 10.7 tuella." Asennus ei vaadi aiempaa mobiililaajakaista-yhteysohjelmiston versiota. Sinunkin tikkusi on siellä määritelty. Tällä yhteysohjelmalla omani toimii ongelmitta

http://www.elisa.fi/saunalahti/asiakasp ... iedostoja/
-
micqo kirjoitti:Joo, ongelma ei ole tikussa vaan tikun/ohjelmiston + LION "yhteensopimattomuudesta".
Sovelluksen poistaminen pitäisi onnistua ohjelman "uninstallerin" avulla? -Elisa kansio pitää heivaa myös rodeen…Tikkuun liittyviä tiedostoja löytyy…no, se vaatikin jo vähän osaamista. Mennään sellaisen kansion sisään…alla ohje miten sen saa esiin…
http://osxdaily.com/2011/07/04/show-lib ... os-x-lion/
…sitten pitäisi poistaa sellaisia asiaan kuuluvia "plist" tyyppisiä filuja.
Mutta, itse ongelmaan. Oletko kokeillut Sauniksen sivuilta "Mobiililaajakaista 3.0 -yhteysohjelmisto Mac OS X Lion 10.7 tuella." Asennus ei vaadi aiempaa mobiililaajakaista-yhteysohjelmiston versiota. Sinunkin tikkusi on siellä määritelty. Tällä yhteysohjelmalla omani toimii ongelmitta
http://www.elisa.fi/saunalahti/asiakasp ... iedostoja/
Jees, eli löysin kyllä tuonne library kansioon, mutta sen jälkeen hieman sormi suussa. Mutta jollei ole kovin oleellinen asia tämän kannalta niin ei mennä siihen sen enempää.
Kokeilin myös tuota ehdottamaasi saunalahden yhteysohjelmistoa, mutta ei toimi sillä sen paremmin - "ei laitetta" "ei verkkoa"

-
Kun testasit tota toista ohjelma asennusta, missä kohtaa se herjas? Saitko asennuksen loppuun? Tuleeko noi errorit pin-koodin asettamisen jälkeen vai ennen vai kui? Pistäs tarkempaa infoa.
…kokeilitko toista usb-porttia?
…edit…niin toi mun ehdottama Mobiililaajakaista 3.0 -yhteysohjelmisto on Sauniksella ainoa toimiva että yhteensopiva sovellus mitä 10.7:ssa voi käyttää, että periaattessa sen kautta asennus pitäisi onnistua ok...
-
Nyt oon tota taas räplänny ja koitin uudestaankin asentaa ton saunalahden yhteysohjelman, mutta taas sama juttu että sitä asennus-vaihetta ei enää tule, eli ilmeisesti tuon unistallerinki löytämises vähän vaikeuksia.
-
-
Viesti Kirjoittaja iGuru »
Eli:
Ensinnäkin tikku pitää saada pois USB-modesta, eli poista se asemasta / sammuta turvallisesti, niin tikku siirtyy "Mokkula-modeen".
Näin saattaa olla että mokkula löytyy laitteena.
Toinen mikä tästä eteenpäin voi auttaa on, kun poistaa PIN-koodin kyselyn sim-kortilta kokonaan. Sen voi tehdä laittamalla SIM-kortti hetkeksi kännykään, jossa poistaa PIN-koodin kyselyn pois päältä.
Kolmanneksi, tässä on Koiran hyvä neuvo, kuinka yleensäkin toimia Mobiililaajakaistaliittymien suhteen:
http://www.youtube.com/watch?v=jDrz3Z7QkZ4
-
Aika hiljasta, ei löydy ton etsi-toiminnonkaan avulla.micqo kirjoitti:Aika outoa…löytyykö "Elisa" -kansiota? Se pitäisi olla siellä "ohjelmissa" ja sen sisällä pitäis olla se unistaller
Tuotakaan en tiedä, että miten macilla poistetaan laite turvallisesti.iGuru kirjoitti:Onkos tässä nyt sama kuin Linuxissa...
Eli:
Ensinnäkin tikku pitää saada pois USB-modesta, eli poista se asemasta / sammuta turvallisesti, niin tikku siirtyy "Mokkula-modeen".
Näin saattaa olla että mokkula löytyy laitteena.
Toinen mikä tästä eteenpäin voi auttaa on, kun poistaa PIN-koodin kyselyn sim-kortilta kokonaan. Sen voi tehdä laittamalla SIM-kortti hetkeksi kännykään, jossa poistaa PIN-koodin kyselyn pois päältä.
Kolmanneksi, tässä on Koiran hyvä neuvo, kuinka yleensäkin toimia Mobiililaajakaistaliittymien suhteen:
http://www.youtube.com/watch?v=jDrz3Z7QkZ4
PIN-koodin lukituksen poistaminen vaikutti siten että tuo tikun merkkivalo vaihtui vilkkuvaksi siniseen, kun ennen se vilkutti vihreätä. ( http://www.elisa.fi/saunalahti/asiakasp ... -merkitys/ )
Koira varmaan myöskin ihan oikeilla jäljillä, menee vaan intissä tää netin räplääminen vähän hankalaksi ilman mokkulaa.
-
Et siis ole koskaan käyttänyt USB-muistitikkua macilla? Sehän tulee poistaa turvallisesti, tai tietoja saattaa kadota tai muistitikku / usb-portti hajota. Eli Finderissä laitat Ejectiä, tai vedät sen kuvakkeen roskakoriin.. tai command+E kun sen kuvake on valittuna. Anyway, jos kerran valo jo muuttui siniseksi vilkkuvaksi, niin olisko nyt niin että se kuitenkin on jo pois Storage-modista, ja Mokkula-modessa niinkuin pitääkin.arskaboy kirjoitti:Tuotakaan en tiedä, että miten macilla poistetaan laite turvallisesti.
PIN-koodin lukituksen poistaminen vaikutti siten että tuo tikun merkkivalo vaihtui vilkkuvaksi siniseen, kun ennen se vilkutti vihreätä. ( http://www.elisa.fi/saunalahti/asiakasp ... -merkitys/ )
Koira varmaan myöskin ihan oikeilla jäljillä, menee vaan intissä tää netin räplääminen vähän hankalaksi ilman mokkulaa.
Koira on tosiaan erittäin vahvasti oikeilla jäljillä, koska nuo itse mokkulat ovat umpisurkeita laitteita. Liittymät sinänsä saattaisivat olla jotenkuten toimivia, riippuen aluueen (maston) kuormituksesta. Mutta jos haluaa Macilla ja kaikilla muillakin käyttiksillä jotenkuten toimivan langattoman netin, niin hommaa joko kännykkä, josta voit jakaa nettiyhteyden WLANina, tai mokkula, jota ei tarvitse kytkeä tietokoneeseen, vaan jakaa yhteyden WLANina! Näin ei tarvitse enää kikkailla mokkuloiden ihmeajureiden kanssa, WLANin osaa yleensä läppäri kuin läppäri.
Noita WLAN-jako-mokkuloita löytyy mm. Googlettamalla 3g reititin wlan.
-
Joo, mutta koska toi mokkula nyt kerta on hankittu ja tais olla vielä määräaikainen sopimus niin on sekin toimimaan saatava. Ajattelin nyt ensin täältä kysellä, mutta varmaan tarvittaessa toi elisan omaguru-palvelu tai joku vastaava pystyis kanssa auttamaan.iGuru kirjoitti:Koira on tosiaan erittäin vahvasti oikeilla jäljillä, koska nuo itse mokkulat ovat umpisurkeita laitteita. Liittymät sinänsä saattaisivat olla jotenkuten toimivia, riippuen aluueen (maston) kuormituksesta. Mutta jos haluaa Macilla ja kaikilla muillakin käyttiksillä jotenkuten toimivan langattoman netin, niin hommaa joko kännykkä, josta voit jakaa nettiyhteyden WLANina, tai mokkula, jota ei tarvitse kytkeä tietokoneeseen, vaan jakaa yhteyden WLANina! Näin ei tarvitse enää kikkailla mokkuloiden ihmeajureiden kanssa, WLANin osaa yleensä läppäri kuin läppäri.
Puhelimen wlanin kautta minä tuota macciani nyt olenkin käyttänyt, mutta nopeus wlanin kautta ei kyllä oikein riitä mihinkään järkevään, vaikka toi saunalahden nopsa liittymä löytyykin.
-
Viesti Kirjoittaja ransom »
Ostin ekan mäkkini ennen joulua, macbook airin.
En ole mikää asiantuntija atk-asioissa ja taisteltuani tikun kanssa en osaa sanoa kumpi lukema oli korkeempi, verenpaine vai v-käyrä.
Sitten ajattelin, että miksi kiusaan tuttua miestä, kun en kerran osaa.
Marssin airin kanssa asiantuntevaan machuoltoon ja kerroin ongelmani.
Asiallinen huoltokaveri kertoili, että juuri tikut ovat todella suuri ongelma.
Kaveri sanoi, että tikun laittaminen toimivaksi maksaa 30 euroa. Löin kaupat välittömästi lukkoon ja läksin kahville.
Parin tunnin pääsät soitettiin ja hain koneeni pois ja kaikki ongelmat olivat poistuneet. Molemmat korkeat arvot palautuivat heti normaaliksi ja netti on toiminut mokkulalla kuin ajatus.
En osaa sanoa oliko hinta liian kallis mutta itse en osannut asiaa hoitaa ja tuo 30 euroa oli halpa sijoitus mielenrauhaan!!
Olen ihan varma, että joku olisi itse osannut homman hoitaa mutta mulle se oli tekemätön paikka ja en yhtään sure menettyä 30 euroa.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Sellainen kymysys, että mitä ohjelmistoversiota kokeilit tällöin ekan kerran, kun Sauniksen mukaan ainoa 10.7 kanssa toimiva ohjelmisto on toi 3.0?arskaboy kirjoitti:Morjesta, eli käytössäni on Saunalahden mobiililaajakaista-nettitikku Huawei E367. Noin muutama viikko takaperin koitin sitä ensimmäistä kertaa asennella, mutta tuloksetta, sillä ohjelma näyttää vain "ei laitetta" "ei verkkoa".
Jäi vähän epäselväksi, että saitko asennuksen jälkeen tämän yhteysohjelman esiin/auki?
btw. Mikä kone sulla on?
-
No siis mokkulahan nyt yleensä kuuluu "kaupanpäällisenä" mobiililaajakaista sopimukseen, itse voi parantaa kokemusta ostamalla esim tuon WiFillisen mokkulan, ja siirtämällä simkortin siihen.arskaboy kirjoitti:Joo, mutta koska toi mokkula nyt kerta on hankittu ja tais olla vielä määräaikainen sopimus niin on sekin toimimaan saatava. Ajattelin nyt ensin täältä kysellä, mutta varmaan tarvittaessa toi elisan omaguru-palvelu tai joku vastaava pystyis kanssa auttamaan.iGuru kirjoitti:Koira on tosiaan erittäin vahvasti oikeilla jäljillä, koska nuo itse mokkulat ovat umpisurkeita laitteita. Liittymät sinänsä saattaisivat olla jotenkuten toimivia, riippuen aluueen (maston) kuormituksesta. Mutta jos haluaa Macilla ja kaikilla muillakin käyttiksillä jotenkuten toimivan langattoman netin, niin hommaa joko kännykkä, josta voit jakaa nettiyhteyden WLANina, tai mokkula, jota ei tarvitse kytkeä tietokoneeseen, vaan jakaa yhteyden WLANina! Näin ei tarvitse enää kikkailla mokkuloiden ihmeajureiden kanssa, WLANin osaa yleensä läppäri kuin läppäri.
Puhelimen wlanin kautta minä tuota macciani nyt olenkin käyttänyt, mutta nopeus wlanin kautta ei kyllä oikein riitä mihinkään järkevään, vaikka toi saunalahden nopsa liittymä löytyykin.
Toisaalta Ransomin kokemuksen perusteella näyttää siltä että mokkulan voi saada toimimaan hyvinkin Mac OS X:ssä, joten mikäs siinä, halvemmalla pääsee. Tosin jos yksi mokkula toimi, ei välttämättä toinen malli toimikaan. Näin se on mennyt Linuxissa ainakin, olen testannut vuosien varrella monia mokkuloita, toiset toimivat suoraan ilman mitään kikkailuja, jotkut toimivat kikkailujen jälkeen kuin unelma, toiset eivät toimi mitenkään tai hyvin huonosti.
-
Viesti Kirjoittaja ransom »
Oma mokkulani toimii tällä hetkellä kuin " unelma " mutta huoltohemmo ei kovin ruusuista kuvaa koko mokkuloista antanut.
Paras neuvo oli, että " maalaa vihreäksi ja paiskaa lähimpään järveen painon kanssa "
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Oli joutunut tosissaan temppuilemaan, että sai ton sauniksen mokkulan toimimaan.
Semmoinen omituisuus jäi, että avatessani internetyhteyden mokkulan kautta niin aloitussivuksi tulee väkisin Saunalahden sivu.
Älkää kysykö minulta miksi, mutta liikkeessä sanottiin, että sen ehkä saisi pois mutta vaatisi aikaa ja tietenkin maksaisi, joten minä pystyn asian kanssa elämään, koska netti muuten toimii hyvin.
Yksi asia misgtä kaveri erityisesti varoitti, oli se, että jos tempaisen mokkulan jostain kumman syystä pois kesken internetyhteyden - yhteyttä siis sammuttamatta - niin on eriittäin todennäköistä että ohjelmisto menee sekaisin ja netti ei tikku ei enää toimi. En tosin tiedä miksi noin tekisin, mutta kait kaveri arveli, että nyt ei olla asiantuntijan kanssa tekemisissä, joten syytä varoitella vähän kaikista.
Eletään toivossa, että tikku toimii.....
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Eli jos nyt kysymyksen ymmärsin oikein, niin ekan kerran siis kokeilin ihan sillä yhteysohjelmalla mikä asentui siinä tikun mukana. Asennuksen jälkeen sain ohjelman auki, mutta ei siis löydä mitään verkkoa siinä sitten..micqo kirjoitti:Sellainen kymysys, että mitä ohjelmistoversiota kokeilit tällöin ekan kerran, kun Sauniksen mukaan ainoa 10.7 kanssa toimiva ohjelmisto on toi 3.0?arskaboy kirjoitti:Morjesta, eli käytössäni on Saunalahden mobiililaajakaista-nettitikku Huawei E367. Noin muutama viikko takaperin koitin sitä ensimmäistä kertaa asennella, mutta tuloksetta, sillä ohjelma näyttää vain "ei laitetta" "ei verkkoa".
Jäi vähän epäselväksi, että saitko asennuksen jälkeen tämän yhteysohjelman esiin/auki?
btw. Mikä kone sulla on?
Mulla on tämä macbook pro tuolla i7 prossulla, ymmärtääkseni joku uusin versio tjsp.
-
Viesti Kirjoittaja aletheia »
Kuvaa vielä ongelman tänne jos jollain toisella on sama, vaikka ratkaisukin tuli jo.
Nettitikku on huawei 160E, käyttis osx 10.7.4.
Kun yritin asentaa tikulta mobiililaajakaistaa, tuli tuo virhe 5364.
Hompun kautta löysin saunalahden sivuille, josta latasin yhteensopivan ohjelmiston. (olin kyllä käynyt sivuilla jo aiemmin, mutten löytänyt tuonne)
Asensin ohjelmiston, herjasi ettei löydä laitetta.
Käynnistin tietokoneen uudelleen, nyt löytyi laite, mutta "sim-korttia ei ole asetettu".
Ohjelma oli asentunut jonnekin muualle kuin ohjelmat-kansioon, finderin haussa se löytyi "minä -> applications -> mobiililaajakaista". Raahasin tuolta sen ohjelmat-kansioon ja voila, toimii.
Nyt vielä ihmettelen, mikä eri paikka tuo applications muka on kuin ohjelmat, ja pitääkö mun vielä poistaa se sieltä. Pääasia kuitenkin että nettitikku toimii. Että kiitokset vaan avusta, jälleen kerran!
-
Viesti Kirjoittaja Herra Pietiläinen »

-
Viesti Kirjoittaja cxtb2 »
itse en ole vielä "uskaltanut" asentaa ML:ää, kun ei ole varmuutta mokkulasoftien toimivuudesta, eikä operaattorin (saunis) sivuilla ole vielä mitään mainintaa tuesta uudelle OS X:lle...
itsellä siis yhdistelmä MBP -08 ja Huawei E353, joka toimii ihan ok Lionin kanssa tikulta ladatulla mobiililaajakaista -ohjelmalla.
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »

Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Viesti Kirjoittaja iMika »
-
Viesti Kirjoittaja cxtb2 »
itse näen tiedot yläpalkista, mobiililaajakaistan ohjelman "ikkunat" valikon alta "diagnostiikka" näyttää mokkkulan nimen / mallin, ja mobiililaajakaistan softan version näyttää "mobiililaajakaista" valikosta "tietoja sovelluksesta mobiililaajakaista..."
ja mokkulan tyypiksi näyttää tosiaan huawei E353, ja ohjelman versioksi 3.0.0.48 (2.9.2.182)
ML ei sitten tainnut olla kovin iso muutos Leijonaan, jos kerran "vanhat" ajurit ja ohjelmat toimii suoraan?
-
Viesti Kirjoittaja -VJ- »
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka