Tämä on täyttä tuubaa!Mikael K. kirjoitti:Kypärää ei kannata myöskään pudotella. Sen pintajännite tai miksi sitä voikaan kutsua häviää iskun seurauksena eikä kypärä suojaa enää päätä. Pudottelun lopettamisen oppi parhaiten siten, kun joutuu itse ostamaan uuden kypärän omilla pennosillaan.Houdini kirjoitti: No jaa, uusi pakasta vedetty kypärä 70-luvulta varmaan pesisikin nuo muovikuulat helposti mutta ne nyt eivät enää vaan tahdo useimmilla siinä parhaassa tikissä olla. Tunnen eräänkin kaverin joka on jesarilla paikkaillu omaa kypäräänsä ku ei uutta kehdannu vissiin sitten ostaa.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mä tiedän että tuo on ihan valtoimenaan elävä "tieto", mutta väärä sellainen. Kypärissä EI OLE mitään pintajännitystä mikä vaikuttaisi kypärän suojaavuuteen. PISTE!
Kypärä pitäisi mun tietääksni vaihtaa uuteen viiden-kuuden vuoden välein siksi, että sisälä olevat "stryroksi" pehmusteet pikkuhiljaa menettävät rakenteen kestävyyden ja sitäkautta ei sitten sido mahdollista törmäysenergiaa kuten on ajateltu. En edes uskalla ajatella miten "70-luvun" kypärissä on nuo pehmusteet suunniteltu ja missä kunnossa ne oikeasti on neljänkymmenen vuoden jälkeen