Nyt päätin lopettaa pään hakkaamisen seinään ja ajattelin kysyä apua täältä.
Olen suhteellisen uusi Mac-käyttäjä, joten voi olla, että ongelma ei johdu macistä vaan ihan jostain muusta.
Olen vääntänyt jos jonkinlaisia PHP -sivustoja elämäni aikana. Pääasiassa homma on hoitunut siten, että olen windowsissa koodannut jollain tekstieditorilla (notepad, wordpad tms) php -tiedostoja ja sen jälkeen ladannut ne FTP:llä palvelimelle. Kaikki on toiminut hienosti ilman mitään ongelmia.
Nyt kun luovuin PC:stä ja siirryin mac -maailmaan, niin PHP -sivujen ääkköset on mennyt ihan mössöksi. PC aikakaudella en koskaan joutunut muuttamaan mitään encode -juttuja selaimista, editoreista tai ftp -ohjelmista. Voiko nämä ääkkösongelmat johtua mac -ympäristöstä?
Tällä hetkellä käytän SubEhtaEdit editoria ja Cuberduck ftp -ohjelmaa. Jollain sivulla osa ääkkösistä voi näkyä oikein mutta osa ei... olen yrittänyt käyttää ISO-8859-1, UTF-8 ja ties mitä muita koodauksia mutta ikinä ei tunnut asetukset menevän kohdilleen.
Välillä editorissa on ääkköset miten sattuu mutta netissä ne on ok. Välillä taas editorissa ääkköset on ok mutta netissä on täyttä sotkua.
En oikein edes tiedä, että mitä minun pitäisi teiltä kysyä mutta jotenkin tuo ääkkösongelma pitäisi saada ratkaistua

EDIT:
FIrefoxilla kun selailee esim näitä sivuja (hopeinen omena), niin enkoodaus pitää olla UTF-8. Jos se on vaikka ISO-8859-1, niin ääkköset menee sotkuksi.
MUTTA
jos menee esim Yle.fi sivustolle, niin siellä UTF-8 sekoittaa ääkköset ja ISO-8859-1 näyttää ne oikein.
Sekavaa - ainakin kun ei ymmärrä näistä koodauksista mitään.