Ihan teoreettinen kymysys. Jos vaikka oletetaan että mustasukkainen supernörtti on saanut tietoonsa minun IP:ni niin mitä sillä voi tehdä? Voiko hän esim. saada sillä tietoonsa millä sivuilla surffaan etc... Koneeni on suojattu, palomuurit ja muut hökötykset on pystyssä mutta luultavasti hakkerointi on helppoa, vai?
Taitaa olla kade mun Applelle[:D]
IP osoite vieraan tiedossa
Perusasioita jokaiselle Applen tuotteiden käyttäjälle, muun muassa iCloud ja muut pilvipalvelut
11 viestiä
• Sivu 1/1
-
IP osoite vieraan tiedossa
Viesti Kirjoittaja Cissi »
-
Re: IP osoite vieraan tiedossa
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Ei se nyt sentään ihan helposti käy. Hänen pitäisi pystyä valvomaan nimenomaan sun fyysistä yhteyttäs eikä se ihan noin vain käy.
IP ei vielä paljon eväitä anna. OS X on suljettu, ei mitään portteja auki, joten ei sisään pääse sillä, että tietää IP:n. Ja vielä kun sulla on toi palomuuri, ei siitä läpi tulla ihan tosta vaan.
Kaikkiaan, OS X tuntuu olevan sen verran vankkaa tekoa, että nämä supernörtit hetken yrittää ja sitten siirtyy helpompiin kohteisiin.
Hakkerointi on helppoa kun a) pääsee fyysisesti käsiksi sun koneeseen ja b) tietää sun käyttäjätunnuksen ja salasanan.
Hakkerointi on helppoa vain elokuvissa...
IP ei vielä paljon eväitä anna. OS X on suljettu, ei mitään portteja auki, joten ei sisään pääse sillä, että tietää IP:n. Ja vielä kun sulla on toi palomuuri, ei siitä läpi tulla ihan tosta vaan.
Kaikkiaan, OS X tuntuu olevan sen verran vankkaa tekoa, että nämä supernörtit hetken yrittää ja sitten siirtyy helpompiin kohteisiin.
Hakkerointi on helppoa kun a) pääsee fyysisesti käsiksi sun koneeseen ja b) tietää sun käyttäjätunnuksen ja salasanan.
Hakkerointi on helppoa vain elokuvissa...
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja NOx »
Hakkerointi ei ole helppoa kuin poikkeustapauksissa. Windowsissa on tunnetusti useita tietoturva-aukkoja ja liuta näitä haavoittuvuuksia hyödyntäviä ohjelmia. Näillä eväin päivittämätön Windows on helppo ottaa haltuun. Myös Mac on haavoittuvainen vaikkakaan ei samassa laajuudessa kuin Windows on ollut. Apple on paikannut useampia reikiä matkan varrella. Jos kone on verkossa (luetaan internetissä) kiinni millään tavalla on syytä ajaa päivitykset. Samaten ohjelmien päivityksissä voi olla tietoturvaan liittyviä korjauksia, esimerkiksi syksyllä Acrobatista ja Adobe Readerista paikattiin tietoturva-aukko. Palomuuri on syytä pitää päällä ja välttää tiedostojakoa tai yleensä kaikkea jakamista (Järjestelmäasetukset -> Jako), etenkin etäkirjautuminen ja FTP-pääsy ovat riskejä. FTP jo siksi kun salasana kulkee verkossa täysin luettavassa muodossa, etäkirjautuminen käyttää turvallista SSH:ta mutta riski on käyttäjässä itsessään. Pelkän käyttäjätunnuksen avulla on usein helppo päätellä salasana ja silloin romuttuu SSH:n turvallisuus heti. Tärkein elementti turvallisuudessa onkin hyvä salasana, pituus vähintään 8 merkkiä ja numeroita & kirjaimia sekaisin. Salasana pitää myös vaihtaa aika ajoin eikä samaa salasanaa saa käyttää muualla, ei etenkään missään FTP:tä käyttävässä palvelussa.Cissi kirjoitti:Ihan teoreettinen kymysys. Jos vaikka oletetaan että mustasukkainen supernörtti on saanut tietoonsa minun IP:ni niin mitä sillä voi tehdä? Voiko hän esim. saada sillä tietoonsa millä sivuilla surffaan etc... Koneeni on suojattu, palomuurit ja muut hökötykset on pystyssä mutta luultavasti hakkerointi on helppoa, vai?
IP numero itsessään ei ole riski. Tietysti jos hallussasi on julkinen kiinteä IP niin se nostaa kiinnostavuutta ja helpottaa script kiddien skannailun alkua ja varmasti tulee alustavia koputteluja, yrittävät selvittää mikä käyttöjärjestelmä vastaa Windowsia toivoen. Kotiliittymä ja monen pienyrityksen liittymät eivät useimmiten sisällä yhtään kiinteätä IP-osoitetta. Tuskinpa niistä mitään kiinnostavaa edes löytyykään. Mikä tahansa julkinen IP ja sen omistaja on helppo selvittää, ellei muuta niin ilkeyttään joku voi toteuttaa DoS-hyökkäysen tai vastaavaa helposti jos kiinteä IP on tiedosssa. Turha näitä on silti miettiä liikaa, ainakaan kotikäyttäjän.
com.apple.Dont_Steal_Mac_OS_X
-
Viesti Kirjoittaja jazzi »
Nykyisenä laajakaista-aikana en tiedä miten toisten sivuhistoriaa pääsisi tutkimaan, mutta opiskeluaikoina, kun olin kotoa käsin puhelinlinjaa pitkin kiinni yliopiston tietokoneessa, tuli eräs toinen opiskelukaveri vinoilemaan minulle, ja kertoi tutkineensa missä olen selaimellani käynyt. Hän kertoi myös, että tutkii säännöllisesti myös muiden kavereiden sivuhistorioita (pervo[:S]). En tiedä miten hän tuon oli saanut selville, mutta poika parka kärsiköön rauhassa omasta itsestään. Hyvä hänelle jos tuosta tyydytyksen sai, en ole ollut enää yhteyksissä häneen. Saattaahan tuo tietysti jossain vielä väijyä. Opiskelut päättyivät aikaa sitten, ja samalla päättyi opiskelupaikan palvelimen käyttö, ei ole sen koommin tarvinnut murehtia.Cissi kirjoitti:Ihan teoreettinen kymysys. Jos vaikka oletetaan että mustasukkainen supernörtti on saanut tietoonsa minun IP:ni niin mitä sillä voi tehdä? Voiko hän esim. saada sillä tietoonsa millä sivuilla surffaan etc...
-
Viesti Kirjoittaja Elroy »
IP-osoite ei ole se pahin uhka muualla kuin windowsmaailmassa tai muussa periaatteellisesti suojaamattomassa koneessa. Itse tietoturvahommia tehneenä, en voi painottaa sosiaalisen tietoturvan merkitystä. Sitten on ihan sama mikä se ip-osoite tai salasana on. Toisaalta harmittavan usein salasanat on niin todella helposti arvattavia. Kuten tuossa aiemmin kerrottiin muutamia ohjeita minkälainen salasana pitää olla, niin lisäisin siihen mm. että salasana ei saa olla kenenkään nimi tai muutenkaan liittyä mihinkään elämääsi. Ei harrastus tai edes rakastajattaren kadunnimi. Tietoturvan heikoin lenkki on ihminen. Windows kone on ihan yhtä turvallinen jos palomuurit on asetettu oikein ja käyttäjät ovat tietoisia riskeistä ja hoitavat tietyt rutiinit kuntoon säännöllisesti.
IP-osoitteesi on julkinen. AINA. Se että mitä sillä voi tehdä, riippuu juurikin sinun koneesta ja käyttötottumuksesta. Macilla asiat on vaan paremmin jos et itse innoissasi säädä palomuuria tietämättä mihin kosket.
IP-osoitteesi on julkinen. AINA. Se että mitä sillä voi tehdä, riippuu juurikin sinun koneesta ja käyttötottumuksesta. Macilla asiat on vaan paremmin jos et itse innoissasi säädä palomuuria tietämättä mihin kosket.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Jos et mitään erityistä (mulla ei ole noista asioista aavistustakaan) tehnyt niin joka-ainoa nettisivu näkee sun IP:n. Sen avulla se sivu ylipäätään voidaan lähettää sun koneelle. Täälläkin moderaattorit näkee kirjoittajien IP:t ihan foorumisoftan ominaisuutena.Cissi kirjoitti:Ihan teoreettinen kymysys. Jos vaikka oletetaan että mustasukkainen supernörtti on saanut tietoonsa minun IP:ni niin mitä sillä voi tehdä? Voiko hän esim. saada sillä tietoonsa millä sivuilla surffaan etc... Koneeni on suojattu, palomuurit ja muut hökötykset on pystyssä mutta luultavasti hakkerointi on helppoa, vai?
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Ensimmäinen ajatushan on että tuo on laitonta. Sonerassahan oli taannoin jotain pientä hässäkkää teleurkintameiningistä.jazzi kirjoitti:Hän kertoi myös, että tutkii säännöllisesti myös muiden kavereiden sivuhistorioita (pervo). En tiedä miten hän tuon oli saanut selville, mutta poika parka kärsiköön rauhassa omasta itsestään. Hyvä hänelle jos tuosta tyydytyksen sai, en ole ollut enää yhteyksissä häneen. Saattaahan tuo tietysti jossain vielä väijyä. Opiskelut päättyivät aikaa sitten, ja samalla päättyi opiskelupaikan palvelimen käyttö, ei ole sen koommin tarvinnut murehtia.
-
No mun surfaaminen netissä ei ole mitään "erityistä", vaikuttaa vaan välillä siltä et kyseinen nörtti näyttää omaavan enemmän kuin hyvät tiedot mun surffaamisesta ja se on lähinnä loukkaus mun inttegriteettiäni kohtaan. Siksi ihmettelen että miten ihmeessä se on mahdollista... Vai olenko tulossa vain vainoharhaiseksi[:S]Jamac kirjoitti:Jos et mitään erityistä (mulla ei ole noista asioista aavistustakaan) tehnyt niin joka-ainoa nettisivu näkee sun IP:n. Sen avulla se sivu ylipäätään voidaan lähettää sun koneelle. Täälläkin moderaattorit näkee kirjoittajien IP:t ihan foorumisoftan ominaisuutena.Cissi kirjoitti:Ihan teoreettinen kymysys. Jos vaikka oletetaan että mustasukkainen supernörtti on saanut tietoonsa minun IP:ni niin mitä sillä voi tehdä? Voiko hän esim. saada sillä tietoonsa millä sivuilla surffaan etc... Koneeni on suojattu, palomuurit ja muut hökötykset on pystyssä mutta luultavasti hakkerointi on helppoa, vai?
-
jazzi kirjoitti: Hän kertoi myös, että tutkii säännöllisesti myös muiden kavereiden sivuhistorioita (pervo). En tiedä miten hän tuon oli saanut selville, mutta poika parka kärsiköön rauhassa omasta itsestään. Hyvä hänelle jos tuosta tyydytyksen sai, en ole ollut enää yhteyksissä häneen. Saattaahan tuo tietysti jossain vielä väijyä. Opiskelut päättyivät aikaa sitten, ja samalla päättyi opiskelupaikan palvelimen käyttö, ei ole sen koommin tarvinnut murehtia.
Taitaa olla kyseessä sama pervo. Se on nimittäin kertonut mulle tehneensä tota joskus opiskelija aikana jossain opinahjossaan...Jamac kirjoitti: Ensimmäinen ajatushan on että tuo on laitonta. Sonerassahan oli taannoin jotain pientä hässäkkää teleurkintameiningistä.
Ja jos se tosiaan pystyy seuraamaan mun surfaamisiani niin sittenhän se lukee myös tän, et tervvveisii vaa...
-
Kyllä minä soittaisin poliisille tuosta – jos kyseessä on tyyppi minkä kanssa voi laittaa napit vastakkain. Teletietojen urkkiminen jostain serveriltä ei voi olla laillista. Käsittääkseni poliisikin tarvitsee ainakin luvan moiseen touhuun. Eihän nettiyhteydentarjoajakaan saa katsoa "silläsilmällä" tuollaisia logeja.Cissi kirjoitti:jazzi kirjoitti: Hän kertoi myös, että tutkii säännöllisesti myös muiden kavereiden sivuhistorioita (pervo). En tiedä miten hän tuon oli saanut selville, mutta poika parka kärsiköön rauhassa omasta itsestään. Hyvä hänelle jos tuosta tyydytyksen sai, en ole ollut enää yhteyksissä häneen. Saattaahan tuo tietysti jossain vielä väijyä. Opiskelut päättyivät aikaa sitten, ja samalla päättyi opiskelupaikan palvelimen käyttö, ei ole sen koommin tarvinnut murehtia.Taitaa olla kyseessä sama pervo. Se on nimittäin kertonut mulle tehneensä tota joskus opiskelija aikana jossain opinahjossaan...Jamac kirjoitti: Ensimmäinen ajatushan on että tuo on laitonta. Sonerassahan oli taannoin jotain pientä hässäkkää teleurkintameiningistä.
Ja jos se tosiaan pystyy seuraamaan mun surfaamisiani niin sittenhän se lukee myös tän, et tervvveisii vaa...
-
Viesti Kirjoittaja tBa »
Pikkusen kaukaa haettua, mutta paranoidi (c) iski; on epätodennäköistä mutta siti mahdollista että ko. kaveri olis laittanut jonkun keyloggerin tai dataminerin sun koneelle, joka sitten lähettelee kaikki tiedot sun koneelta ulospäin. Eikai näitä mäkille puissa kasva, mutta kyllähän sellaisenkin kykenevä ihminen koodaa. Katso onko mitään hassuja prosesseja käynnissä ja tapa niitä jos jotain häröä näkyy. Tämä siis vain jos kaveri on päässyt fyysisesti sun koneen ääreen, tai jos olet jonkun sen ohjelman antaman ohjelman asentanut tai jos se on jollain ftp-tunnelilla tjsp värkillä päässyt joskus sun koneeseen kiinni.cissi kirjoitti: No mun surfaaminen netissä ei ole mitään "erityistä", vaikuttaa vaan välillä siltä et kyseinen nörtti näyttää omaavan enemmän kuin hyvät tiedot mun surffaamisesta ja se on lähinnä loukkaus mun inttegriteettiäni kohtaan. Siksi ihmettelen että miten ihmeessä se on mahdollista... Vai olenko tulossa vain vainoharhaiseksi
MacBook 2GHz C2D 1Gt 80GB
iPod Touch 16GB
iPod Touch 16GB
11 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka