Mitä tuo kiinni leikkaaminen sitten tarkoittaa oikeasti? Minä olen jotenkin ymmärtänyt että se tapahtuu jos kone hurisee ilman öljyä.Jussi68 kirjoitti:Joo, sitähän se (yleensä) tarkoittaa.tuomaril kirjoitti: Mitä tuo leipominen tarkoittaa? Kiinni leikkaamista? Joskus kaverit puhuvat koneen leipomisesta.
JL
Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic
-
- Viestit: 15280
- Liittynyt: 14.1.2011 klo 20.24
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja tuomaril »
-
- Viestit: 14641
- Liittynyt: 23.6.2007 klo 15.13
- Paikkakunta: Luumäki
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
-
- Viestit: 3840
- Liittynyt: 10.6.2011 klo 21.29
- Paikkakunta: Hki
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja Jussi68 »
Kone ei pitkään "hurise" ilman öljyätuomaril kirjoitti:Mitä tuo kiinni leikkaaminen sitten tarkoittaa oikeasti? Minä olen jotenkin ymmärtänyt että se tapahtuu jos kone hurisee ilman öljyä.Jussi68 kirjoitti:Joo, sitähän se (yleensä) tarkoittaa.tuomaril kirjoitti: Mitä tuo leipominen tarkoittaa? Kiinni leikkaamista? Joskus kaverit puhuvat koneen leipomisesta.
JL

Moottori voi "kilahtaa" myös ilman riittävää jäähdytystä.
JL
-
- Viestit: 3840
- Liittynyt: 10.6.2011 klo 21.29
- Paikkakunta: Hki
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja Jussi68 »
KunkkuJ kirjoitti:Ford ei ole ollut koskaan minun merkkini, vaikka sen logo on lapsuuteni ja nuoruuteni aikana aina kotona näkynytkin. Pari vuotta sitten jouduin vaikeaan tilanteeseen, kun oli melkein pakko ostaa Ford, kaverin tarjous oli sitä luokkaa. Nyt käsitys Fordista on muuttunut. Auto on lähes pelkästään vaimon käytössä. Pari vuotta on mennyt täysin ongelmitta, auto on hyvä ajaa ja erittäin edullinen käyttää. Puolet auton kilometreistä ajetaan kaupungissa ja viimeksi keväällä nollattu kulutusnäyttö kertoo kesäkulutuksen olevan vähän yli viisi litraa satasella. Se on vähän koneelle, josta riittää potkua vähintään riittävästi joka tilanteeseen.
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
JL
-
- Viestit: 15280
- Liittynyt: 14.1.2011 klo 20.24
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja tuomaril »
Minun skoban 2-tahtikone joskus kilahtaa kun se on kuuma, silloin se ei pysy tyhjäkäynnillä yhtään. Mutta siinä onkin surkea ilmajäähdytys.Jussi68 kirjoitti:Kone ei pitkään "hurise" ilman öljyätuomaril kirjoitti:Mitä tuo kiinni leikkaaminen sitten tarkoittaa oikeasti? Minä olen jotenkin ymmärtänyt että se tapahtuu jos kone hurisee ilman öljyä.Jussi68 kirjoitti:Joo, sitähän se (yleensä) tarkoittaa.tuomaril kirjoitti: Mitä tuo leipominen tarkoittaa? Kiinni leikkaamista? Joskus kaverit puhuvat koneen leipomisesta.
JL![]()
Moottori voi "kilahtaa" myös ilman riittävää jäähdytystä.
JL
-
- Viestit: 14641
- Liittynyt: 23.6.2007 klo 15.13
- Paikkakunta: Luumäki
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
Sinun kannattaisi opetella käyttämään nettiä. Autowiki tietää:tuomaril kirjoitti:Mitä tuo kiinni leikkaaminen sitten tarkoittaa oikeasti? Minä olen jotenkin ymmärtänyt että se tapahtuu jos kone hurisee ilman öljyä.
Kiinnileikkautuminen tarkoittaa sitä kun kaksi riittämättömästi voideltua pintaa liukuvat toistensa suhteen kuormituksen alla jonka seurauksena materiaalia diffundoituu rajapinnan yli. Tämä aiheuttaa karkaistumista josta seuraa jännityskeskittymiä kyseiseen kohtaan. Tämä saattaa aiheuttaa murtumia. Myöskin moottorissa mäntä voi kiinnileikata liiallisen lämmön aiheuttamasta lämpölaajenemisesta.
Tuon täytyy kyllä olla jonkin insinöörin tekstiä. Mitä tarkoittaa "diffuntoituminen"? Höh, ei ole selittäjä suomea osannut...
-
- Viestit: 3764
- Liittynyt: 17.7.2010 klo 13.13
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja redhat »
VAG autoissa on se tietty jämäkkyys mitä ranskalaisissa tai korea / japaniautoissa ei ole.
http://sisainenaani.com
-
- Viestit: 3840
- Liittynyt: 10.6.2011 klo 21.29
- Paikkakunta: Hki
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja Jussi68 »
Tarkoitin "THE" kilahtamista, siis sellaista, jonka jälkeen joudut anomaan vanhemmiltasi REILUSTI lisää viikkorahaatuomaril kirjoitti: Minun skoban 2-tahtikone joskus kilahtaa kun se on kuuma, silloin se ei pysy tyhjäkäynnillä yhtään. Mutta siinä onkin surkea ilmajäähdytys.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
JL
-
- Viestit: 14641
- Liittynyt: 23.6.2007 klo 15.13
- Paikkakunta: Luumäki
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
Reilut 30km. Taitaa aika monella olla samanverran työmatkaa pääkaupunkiseudullakin? Ja kuten totesin, pääosa kilometreistä tulee kaupunkiajossa. Siihen nähden pidän tuollaista kulutusta erittäin pienenä.Jussi68 kirjoitti: Teiltä on kuitenkin jonkin verran matkaa lähimpään kaupunkiin![]()
JL
-
- Viestit: 15280
- Liittynyt: 14.1.2011 klo 20.24
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja tuomaril »
Voiko minun skobani kiinnileikata jos ajan lämpimässä kaasu melkein pohjassa pitkään?KunkkuJ kirjoitti:Sinun kannattaisi opetella käyttämään nettiä. Autowiki tietää:tuomaril kirjoitti:Mitä tuo kiinni leikkaaminen sitten tarkoittaa oikeasti? Minä olen jotenkin ymmärtänyt että se tapahtuu jos kone hurisee ilman öljyä.
Kiinnileikkautuminen tarkoittaa sitä kun kaksi riittämättömästi voideltua pintaa liukuvat toistensa suhteen kuormituksen alla jonka seurauksena materiaalia diffundoituu rajapinnan yli. Tämä aiheuttaa karkaistumista josta seuraa jännityskeskittymiä kyseiseen kohtaan. Tämä saattaa aiheuttaa murtumia. Myöskin moottorissa mäntä voi kiinnileikata liiallisen lämmön aiheuttamasta lämpölaajenemisesta.
Tuon täytyy kyllä olla jonkin insinöörin tekstiä. Mitä tarkoittaa "diffuntoituminen"? Höh, ei ole selittäjä suomea osannut...
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
-
- Viestit: 25624
- Liittynyt: 12.1.2008 klo 9.57
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja hatey »
Siinä vaiheessa se ei enää hurise.tuomaril kirjoitti:Mitä tuo kiinni leikkaaminen sitten tarkoittaa oikeasti? Minä olen jotenkin ymmärtänyt että se tapahtuu jos kone hurisee ilman öljyä.Jussi68 kirjoitti:Joo, sitähän se (yleensä) tarkoittaa.tuomaril kirjoitti: Mitä tuo leipominen tarkoittaa? Kiinni leikkaamista? Joskus kaverit puhuvat koneen leipomisesta.
JL
Ilman öljyjä, tai ilman vettä. Kone kuumenee liikaa ja männänrenkaat alkaa jurppia kiinni sylinteriseinämiin ja/tai liukulaakeripinnat kuumuvat niin, että tarraavat kiinni ja laakeri alkaakin pyöriä pesässään, Siinä vaiheessa kun noin alkaa tapahtumaan, niin yleensä seurauksena aika totaalinen tuho. Sylinterit kokee lämpömuutoksia so. rei'istä tulee soikeat. Koneen sisäinen kitka kasvaa ja esm veivit saattaa vääntyä tai tulla lohkon kyljestä ulos jne...
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
- Viestit: 3840
- Liittynyt: 10.6.2011 klo 21.29
- Paikkakunta: Hki
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja Jussi68 »
BS, vähän saattaa olla käpälät naarmuilla, muttei niistä tarvitse kovinkaan paljon purkaaredhat kirjoitti:Mitä tuttavapiirissä ja duunissa tullut vastaan noita PSA-Fiat laitteita, niistä puuttuu kaikki loogisuus. Ducatostakin joutuu purkamaan puoli maskia irti jos meinaa ajovalonpolttimot vaihtaa. Nivelet paukkuu ja vaihdekepin nupit jää käteen.
VAG autoissa on se tietty jämäkkyys mitä ranskalaisissa tai korea / japaniautoissa ei ole.

JL
En aja Ducatoa, mutta tunnen ne melko hyvin.
-
- Viestit: 15280
- Liittynyt: 14.1.2011 klo 20.24
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja tuomaril »
Hatey tietää kyllä näistä asioista hyvin!hatey kirjoitti:Siinä vaiheessa se ei enää hurise.tuomaril kirjoitti:Mitä tuo kiinni leikkaaminen sitten tarkoittaa oikeasti? Minä olen jotenkin ymmärtänyt että se tapahtuu jos kone hurisee ilman öljyä.Jussi68 kirjoitti:Joo, sitähän se (yleensä) tarkoittaa.tuomaril kirjoitti: Mitä tuo leipominen tarkoittaa? Kiinni leikkaamista? Joskus kaverit puhuvat koneen leipomisesta.
JL
Ilman öljyjä, tai ilman vettä. Kone kuumenee liikaa ja männänrenkaat alkaa jurppia kiinni sylinteriseinämiin ja/tai liukulaakeripinnat kuumuvat niin, että tarraavat kiinni ja laakeri alkaakin pyöriä pesässään, Siinä vaiheessa kun noin alkaa tapahtumaan, niin yleensä seurauksena aika totaalinen tuho. Sylinterit kokee lämpömuutoksia so. rei'istä tulee soikeat. Koneen sisäinen kitka kasvaa ja esm veivit saattaa vääntyä tai tulla lohkon kyljestä ulos jne...
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja arisel »
Mulla jäi aikanaan Escortissa koko vaihdekeppi käteen - olin vaihtamassa kolmoselta neloselle, ja ...redhat kirjoitti:Mitä tuttavapiirissä ja duunissa tullut vastaan noita PSA-Fiat laitteita, niistä puuttuu kaikki loogisuus. Ducatostakin joutuu purkamaan puoli maskia irti jos meinaa ajovalonpolttimot vaihtaa. Nivelet paukkuu ja vaihdekepin nupit jää käteen.
VAG autoissa on se tietty jämäkkyys mitä ranskalaisissa tai korea / japaniautoissa ei ole.
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
Edit: mikään kolmoselta neloselle ollut, vaan kakkoselta kolmoselle!
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Taisin laittaa suklaamousseen liikaa sokeria...
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
- Viestit: 25624
- Liittynyt: 12.1.2008 klo 9.57
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja hatey »
En tiedä. olen vaan kuullut jotain huhupuheita jossain hallien kulmilla.tuomaril kirjoitti: Hatey tietää kyllä näistä asioista hyvin!
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
- Viestit: 13087
- Liittynyt: 2.5.2009 klo 14.39
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Jussi68 kirjoitti:BS, vähän saattaa olla käpälät naarmuilla, muttei niistä tarvitse kovinkaan paljon purkaaredhat kirjoitti:Mitä tuttavapiirissä ja duunissa tullut vastaan noita PSA-Fiat laitteita, niistä puuttuu kaikki loogisuus. Ducatostakin joutuu purkamaan puoli maskia irti jos meinaa ajovalonpolttimot vaihtaa. Nivelet paukkuu ja vaihdekepin nupit jää käteen.
VAG autoissa on se tietty jämäkkyys mitä ranskalaisissa tai korea / japaniautoissa ei ole.![]()
JL
En aja Ducatoa, mutta tunnen ne melko hyvin.
Siskon miehellä oli joskus sellainen Stilo. Siinä piti ainakin ottaa eturengas irti ja purkaa sisälokasuoja, jos piti vaihtaa lamppu.
Omassa BX:n GTI:ssä piti moottori nostaa pois, että pystyi vaihtamaan laturin jännitteen säätimen. Pultti, jolla laturi oli kiinni oli asennettu tehtaalla niin päin, ettei ollut muuta mahdollisuutta.
-
- Viestit: 3764
- Liittynyt: 17.7.2010 klo 13.13
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja redhat »
Firman pihassa kirottiin tuota Ducaton ajovalohässäkkää. Skodalla homma on suunniteltu niin, että koko ajovalohässäkkä on parin klipsin ja yhden johtosarjan takana. Mikään ei jää johtojen varaan roikkumaan ja voit vaihtaa polttimot vaikka kotona maatessasi sohvalla.Jussi68 kirjoitti:BS, vähän saattaa olla käpälät naarmuilla, muttei niistä tarvitse kovinkaan paljon purkaaredhat kirjoitti:Mitä tuttavapiirissä ja duunissa tullut vastaan noita PSA-Fiat laitteita, niistä puuttuu kaikki loogisuus. Ducatostakin joutuu purkamaan puoli maskia irti jos meinaa ajovalonpolttimot vaihtaa. Nivelet paukkuu ja vaihdekepin nupit jää käteen.
VAG autoissa on se tietty jämäkkyys mitä ranskalaisissa tai korea / japaniautoissa ei ole.![]()
JL
En aja Ducatoa, mutta tunnen ne melko hyvin.
http://sisainenaani.com
-
- Viestit: 14641
- Liittynyt: 23.6.2007 klo 15.13
- Paikkakunta: Luumäki
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
Eipä oikeastaan, jos koneen voitelu toimii ja jäähdytys pääsee toimimaan normaalisti. Sitten kun unohdat sen voiteluöljysäiliön täyttämisen, tuo tapahtuu takuuvarmasti.tuomaril kirjoitti:Voiko minun skobani kiinnileikata jos ajan lämpimässä kaasu melkein pohjassa pitkään?
-
- Viestit: 25624
- Liittynyt: 12.1.2008 klo 9.57
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja hatey »
Mulla jäi joskus Largossa kanssa keppi käteen kaupungilla, vaihdoin kakkoselta kolmoselle.arisel kirjoitti: Mulla jäi aikanaan Escortissa koko vaihdekeppi käteen - olin vaihtamassa kolmoselta neloselle, ja ...
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
- Viestit: 14641
- Liittynyt: 23.6.2007 klo 15.13
- Paikkakunta: Luumäki
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
No huh huh. Eikä olisi ollut helpompaa irrottaa koko pyörä? Se renkaan temuaminen irti vanteelta on melkoinen homma...Tauvo kirjoitti: Siinä piti ainakin ottaa eturengas irti ja purkaa sisälokasuoja, jos piti vaihtaa lamppu.
-
- Viestit: 15280
- Liittynyt: 14.1.2011 klo 20.24
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja tuomaril »
Sitä tuskin unohdan täyttää, sääntöni on aina täyttää se säiliö yhden bensatankillisen jälkeen. Joo, on se ehkä vähän turhan tiuha tahti mutta eipä tule sitten yllätyksiä. Mutta eikö tuo voi jotenkin ylikuumentua lämpimällä säällä kun siinä on se surkea ilmajäähdytys?KunkkuJ kirjoitti:Eipä oikeastaan, jos koneen voitelu toimii ja jäähdytys pääsee toimimaan normaalisti. Sitten kun unohdat sen voiteluöljysäiliön täyttämisen, tuo tapahtuu takuuvarmasti.tuomaril kirjoitti:Voiko minun skobani kiinnileikata jos ajan lämpimässä kaasu melkein pohjassa pitkään?
-
- Viestit: 13087
- Liittynyt: 2.5.2009 klo 14.39
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Ei se mikään juttu ole, jos on hyvä puukko...KunkkuJ kirjoitti:No huh huh. Eikä olisi ollut helpompaa irrottaa koko pyörä? Se renkaan temuaminen irti vanteelta on melkoinen homma...Tauvo kirjoitti: Siinä piti ainakin ottaa eturengas irti ja purkaa sisälokasuoja, jos piti vaihtaa lamppu.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
- Viestit: 25624
- Liittynyt: 12.1.2008 klo 9.57
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja hatey »
Fokkerissa on kanssa noin, viimeeksi vaihdoin polttimot juurikin sohvalla, tosin istuin ja umpio oli macin päällä.redhat kirjoitti:... Skodalla homma on suunniteltu niin, että koko ajovalohässäkkä on parin klipsin ja yhden johtosarjan takana. Mikään ei jää johtojen varaan roikkumaan ja voit vaihtaa polttimot vaikka kotona maatessasi sohvalla.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
- Viestit: 25624
- Liittynyt: 12.1.2008 klo 9.57
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja hatey »
Eipä juuri, ajattelepa vaikka ruohonleikkuria, puutarjajyrsintä tai moottorisahaa. Nehän ovat suunnilleen paikallaan kun käyvät, eli eivät saa minkaanlaista viimajäähdytystä.tuomaril kirjoitti:Sitä tuskin unohdan täyttää, sääntöni on aina täyttää se säiliö yhden bensatankillisen jälkeen. Joo, on se ehkä vähän turhan tiuha tahti mutta eipä tule sitten yllätyksiä. Mutta eikö tuo voi jotenkin ylikuumentua lämpimällä säällä kun siinä on se surkea ilmajäähdytys?KunkkuJ kirjoitti:Eipä oikeastaan, jos koneen voitelu toimii ja jäähdytys pääsee toimimaan normaalisti. Sitten kun unohdat sen voiteluöljysäiliön täyttämisen, tuo tapahtuu takuuvarmasti.tuomaril kirjoitti:Voiko minun skobani kiinnileikata jos ajan lämpimässä kaasu melkein pohjassa pitkään?
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
- Viestit: 14641
- Liittynyt: 23.6.2007 klo 15.13
- Paikkakunta: Luumäki
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
Tuo kuulostaa jo hätävarjelun liioittelulta. Mutta siihen kuumenemiseen, ei se ilmajäähdytys automaattisesti ole mikään surkea. Ja täällä Suomessa ei juuri koskaan ole niin kuumaa kuin niissä maissa, missä noita enemmän käytetään. Enpä näin äkkiä keksi, miten tuollaisen koneen saisi ylikuumenemaan, ainakaan vaarallisesti, vaikka miten ajaisi.tuomaril kirjoitti:Sitä tuskin unohdan täyttää, sääntöni on aina täyttää se säiliö yhden bensatankillisen jälkeen. Joo, on se ehkä vähän turhan tiuha tahti mutta eipä tule sitten yllätyksiä. Mutta eikö tuo voi jotenkin ylikuumentua lämpimällä säällä kun siinä on se surkea ilmajäähdytys?
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit