Apua kotiverkkojärjestelmän kasaukseen- verkkotallennus yms
-
Apua kotiverkkojärjestelmän kasaukseen- verkkotallennus yms
Viesti Kirjoittaja ouroboros »
Haluaisin rakentaa systeemin jolla voisin tehdä seuraavaa
- pari teraa verkkotallennustilaa valokuville, musiikille ym.
- käyttää asemaa TimeMachinen -backuppien tekemiseen
- iTunes-palvelin, eli soittaa musiikkia ko. verkkolevyltä käyttäen iTunesia toiselta koneelta.
- lähettää MBP:n äänilähtö verkon yli muualle kämpässä sijaitseviin aktiivikaiuttimiin (iTunes, spotify)
- tulostaa langattomasti sekä PC:ltä että Macilta
Taloudessa on lisäksi PC, joten olisi kiva että samoja toimintoja voisi myös käyttää siltä.
Ilmiselvin ratkaisu on kai joku verkkolevy + airport express tai AppleTV audio over WiFi-käyttöön. Mutta selaillessani yli 300e hintaisia verkkolevyjä tuli mieleen, että saisiko sittenkin enemmän irti jostain Airport Extremestä + siihen kytketystä USB-levystä tai jopa hommaamalla halvin MacMini tms.
Löytyykö ehdotuksia?
-
Re: Apua kotiverkkojärjestelmän kasaukseen- verkkotallennus
Viesti Kirjoittaja MIP »
-
Viesti Kirjoittaja kamina »
Tämä toimii useimmissa verkkolevyissä, tosin timemachine tuki saattaa hajota isompien OSX päivitysten yhteydessä, ja koneen meneminen unitilaan kesken varmistuksen saattaa korruptoida varmistuksen niin että pitää aloittaa alusta.ouroboros kirjoitti:Mulla on MBP Retina, jossa tietysti rajallisesti kovalevytilaa ja lisäksi käyttö olisi miellyttävämpää, jos sitä voisi käyttää ilman että kaikki portit on täynnä piuhoja.
Haluaisin rakentaa systeemin jolla voisin tehdä seuraavaa
- pari teraa verkkotallennustilaa valokuville, musiikille ym.
- käyttää asemaa TimeMachinen -backuppien tekemiseen
Tämä ei mielestäni ikinä toiminut niin hyvin kuin halusin, tosin voi olla etten vaan osannut konffata (ohjeita en lukenut). Se ei näytä tiedostoja kuin lokaalisti, vaan siten kuin verkossa olisi toinen kone jolla on musat, eli soittolistat, kansikuvat sun muut ei näy. Tässä voi toki olla isoja eroja valmistajien välillä.- iTunes-palvelin, eli soittaa musiikkia ko. verkkolevyltä käyttäen iTunesia toiselta koneelta.
Mountain lionissahan saa kaikki äänet menemään esim. airport expressiin, ja se toimii minulla hyvin.- lähettää MBP:n äänilähtö verkon yli muualle kämpässä sijaitseviin aktiivikaiuttimiin (iTunes, spotify)
Tämä tuntuu toimivan aika hyvin melkein millä laitteella vaan.- tulostaa langattomasti sekä PC:ltä että Macilta
Airport extremen kovalevyn isoin ongelma on hitaus, ja se, että se ei tue kovin montaa tapaa ottaa yhteyttä. Itseasiassa en tiedä saako pc edes mountattua sieltä levyä, eikä se taida tukea timemachinea?Taloudessa on lisäksi PC, joten olisi kiva että samoja toimintoja voisi myös käyttää siltä.
Ilmiselvin ratkaisu on kai joku verkkolevy + airport express tai AppleTV audio over WiFi-käyttöön. Mutta selaillessani yli 300e hintaisia verkkolevyjä tuli mieleen, että saisiko sittenkin enemmän irti jostain Airport Extremestä + siihen kytketystä USB-levystä tai jopa hommaamalla halvin MacMini tms.
Löytyykö ehdotuksia?
Valokuvissa varmistus ei ole vaativaa, mutta jos haluat että iphoto / aperture käyttää valokuvia verkkolevyltä niin tilanne on hyvin toinen. Mun kokemuksen mukaan edes Synologyn semi-hyvällä verkkolevyllä aperturen kirjastoa ei voi käyttää verkosta, ja jopa paikallisella levyllä toimii sulavasti vasta kun on SSD.
-
Viesti Kirjoittaja Nks123 »

Jos verkkolevy tulee johonkin esille, niin Time Capsule on äärimmäisen hiljainen jopa täydessä levyn rasituksessa, joten se on hyvä valinta. Mulla on myös tuommoinen buffalon NAS ja vaikka se onkin vaatehuoneessa raksuttamassa, niin se pitää niin perkuleen kovaa raksutusta, että kuuluu yön hiljaisuudessa ovenkin läpi. Mutta jos verkkolevy voidaan sijoittaa esim. vaatehuoneeseen tai kellariin, niin enpä voi tuota Time Capsulea ensisijaisesti suositella juuri tuon surkean wifin takia. Lisäks mulla on jo kaks kertaa vaihdettu vuoden sisällä tuo Time Capsule takuuhuollossa, kuin wlan on pettänyt. Laitehan käy wlan-rasituksessa (esim stremaa jotain videoo netistä) todella polttavan kuumana, mutta jos levylle kirjoittaa satoja gigoja piuhan kautta, niin laite on vain lämmin. Mutta kyllä minä TC:a suosittelen enemmän kuin Buffalon verkkolevyjä. Jos budjetti antaa myöten, niin QNAPin verkkokovot ovat se paras ratkaisu ja sitten esim. d-linkin wlan kaveriksi. Tietysti Airportitkin on päteviä, jos budjetti venyy.
Edit. Airport expressissä on ethernet vain 100Megabittinen, eli todellista nopeutta siitä irtoaa vain n. 12 megatavua / s. Eli sen varaan ei kantsi verkkolevy-tsydeemiä rakentaa.
iPad 3 (32GB Wi-fi + 4G) ,iPod Touch (32GB 4th gen), Nokia E7
Time Capsule, Airport Express
-
En tiedä onko bitit ja tavut sekaisin, mutta 35Mbps tarkoittaa siis suunilleen 3,5MB/s. Toki toi on suunilleen se nopeus mitä tolta voi olettaa, mutta vertailun vuoksi mulla on suunilleen halvin Synologyn verkkolevy (vielä edellisen sukupolven) ja siinä lukunopeus on yli 70MB/s...Nks123 kirjoitti:Time Capsulella pääsee omien kokemusteni mukaan 35Mbps siirtovauhtiin kumpaankin suuntaan piuhalla, mutta en ole langattomassa verkossa päässyt ikinä yli 16Mbps,
...
Edit. Airport expressissä on ethernet vain 100Megabittinen, eli todellista nopeutta siitä irtoaa vain n. 12 megatavua / s. Eli sen varaan ei kantsi verkkolevy-tsydeemiä rakentaa.
Mutta vaikka tämäkin on näin nopea niin pienien tiedostojen kohdalla (esim. Aperture preview) nopeus tippuu tuosta murto-osaan, toisaalta niin tippuu todennäköisesti Timecapsulessakin (mulla on Airport Extreme, mutta oli niin alaarvoisen nopea etten jaksa pitää siinä levyä kiinni).
-
Viesti Kirjoittaja Mailia »
Kertoimet on nyt kyllä väärin. 35 Mb/s on 4.375 MB/s.kamina kirjoitti:En tiedä onko bitit ja tavut sekaisin, mutta 35Mbps tarkoittaa siis suunilleen 3,5MB/s.
-
Korjasin. Meni bitit ja tavut sekaisin, eli tuossa piti lukea 35MBps eli tavuista puhuin...kamina kirjoitti:En tiedä onko bitit ja tavut sekaisin, mutta 35Mbps tarkoittaa siis suunilleen 3,5MB/s. Toki toi on suunilleen se nopeus mitä tolta voi olettaa, mutta vertailun vuoksi mulla on suunilleen halvin Synologyn verkkolevy (vielä edellisen sukupolven) ja siinä lukunopeus on yli 70MB/s...Nks123 kirjoitti:Time Capsulella pääsee omien kokemusteni mukaan 35Mbps siirtovauhtiin kumpaankin suuntaan piuhalla, mutta en ole langattomassa verkossa päässyt ikinä yli 16Mbps,
...
Mutta vaikka tämäkin on näin nopea niin pienien tiedostojen kohdalla (esim. Aperture preview) nopeus tippuu tuosta murto-osaan, toisaalta niin tippuu todennäköisesti Timecapsulessakin (mulla on Airport Extreme, mutta oli niin alaarvoisen nopea etten jaksa pitää siinä levyä kiinni).
-
Kymmenellä on kivempi jakaa kuin kahdeksalla.Mailia kirjoitti:Kertoimet on nyt kyllä väärin. 35 Mb/s on 4.375 MB/s.kamina kirjoitti:En tiedä onko bitit ja tavut sekaisin, mutta 35Mbps tarkoittaa siis suunilleen 3,5MB/s.

-
Jees, mutta nopeudet on mitattu aika pieleen jos saat 35MB/s tuloksen laitteesta jossa on 100mbitin verkkoliitin.Nks123 kirjoitti:Korjasin. Meni bitit ja tavut sekaisin, eli tuossa piti lukea 35MBps eli tavuista puhuin...kamina kirjoitti:En tiedä onko bitit ja tavut sekaisin, mutta 35Mbps tarkoittaa siis suunilleen 3,5MB/s. Toki toi on suunilleen se nopeus mitä tolta voi olettaa, mutta vertailun vuoksi mulla on suunilleen halvin Synologyn verkkolevy (vielä edellisen sukupolven) ja siinä lukunopeus on yli 70MB/s...Nks123 kirjoitti:Time Capsulella pääsee omien kokemusteni mukaan 35Mbps siirtovauhtiin kumpaankin suuntaan piuhalla, mutta en ole langattomassa verkossa päässyt ikinä yli 16Mbps,
...
-
Viesti Kirjoittaja jt.syrja »
Itse en käytä verkosta tiedostoja tiuhaan erinäisissä ohjelmissa, vaan lähinnä siirrän sinne/sieltä tavaraa harvakseltaan. Siirtonopeus juuri testattuna levyltä koneelle päin 1,28Gt 3min6sek ja iStat ilmoitti siirtonopeudeksi 7-8MB/s. Koneelta verkkolevylle päin sama 1,28Gt siirtyi 2min54sek ja iStat ilmoitti n.8MB/s
Lisäksi mulla on kaksi Airport Expressiä liittyneenä extremen verkkoon monihuoneaudion tarpeita varten ja toimii kyllä kuin junan vessa miltä tahansa laitteelta toistettuna. Itsellä käynyt kanssa mielessä Minin hankkiminen musapalvelimeksi, mutta aika monesti tulee laitettua musaa suoraan puhelimesta/padista huoneeseen, joten on aika kätevä näin. Toisinaan läppäristä iTunesDJ soittelee ja sitä ohjailen sitten puhelimella/padilla ja nautiskelen musasta useammassa huoneessa yhtä aikaa. Jos haluaa Spotifyä kuunnella useammassa huoneessa yhtä aikaa, niin airfoil menee hankintaan ja käyttöökokemus hieman kärsii.
-
Viesti Kirjoittaja renegade »
Kuuluisi ehkä enemmän tuonne softat / iTunes-puolelle, mutta pystyykö iTunesilla heittämään musaa useampaa AirPort Expressiin yhtä aikaa? Mulla siis ala- ja yläkerrassa omat Expressit samassa verkossa ja molemmissa omat kaiuttimensa, eli voikos siitä iTunesin pudotusvalikosta valita molemmat yhtä aikaa?jt.syrja kirjoitti:Toisinaan läppäristä iTunesDJ soittelee ja sitä ohjailen sitten puhelimella/padilla ja nautiskelen musasta useammassa huoneessa yhtä aikaa. Jos haluaa Spotifyä kuunnella useammassa huoneessa yhtä aikaa, niin airfoil menee hankintaan ja käyttöökokemus hieman kärsii.
-
Viesti Kirjoittaja Aperture »
Pystyy. Multiple speakers - rasti ruutuun. Täällä käytössä 4 Airport Expressiä kahdessa rakennuksessa. Hyvin toimii.renegade kirjoitti:Kuuluisi ehkä enemmän tuonne softat / iTunes-puolelle, mutta pystyykö iTunesilla heittämään musaa useampaa AirPort Expressiin yhtä aikaa? Mulla siis ala- ja yläkerrassa omat Expressit samassa verkossa ja molemmissa omat kaiuttimensa, eli voikos siitä iTunesin pudotusvalikosta valita molemmat yhtä aikaa?jt.syrja kirjoitti:Toisinaan läppäristä iTunesDJ soittelee ja sitä ohjailen sitten puhelimella/padilla ja nautiskelen musasta useammassa huoneessa yhtä aikaa. Jos haluaa Spotifyä kuunnella useammassa huoneessa yhtä aikaa, niin airfoil menee hankintaan ja käyttöökokemus hieman kärsii.
Mac Book Pro 13,3", 2,9GHz Dual Core i7, 8Gt, 750Gt
WD My Book Studio Edition 1TB, WD My Passport Studio 320Gt & 500Gt, iPod 60Gt & 160Gt
-
Viesti Kirjoittaja melare »
Mitenkäs tämä käytännössä tapahtuu, pitääkö olla ns jakautunut persoonanautiskelen musasta useammassa huoneessa yhtä aikaa. Jos haluaa Spotifyä kuunnella useammassa huoneessa yhtä aikaa, niin airfoil menee hankintaan ja käyttöökokemus hieman kärsii.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Time Capsulessa on kyllä ihan gigabitin ethernet...kamina kirjoitti:Jees, mutta nopeudet on mitattu aika pieleen jos saat 35MB/s tuloksen laitteesta jossa on 100mbitin verkkoliitin.Nks123 kirjoitti:Korjasin. Meni bitit ja tavut sekaisin, eli tuossa piti lukea 35MBps eli tavuista puhuin...kamina kirjoitti:En tiedä onko bitit ja tavut sekaisin, mutta 35Mbps tarkoittaa siis suunilleen 3,5MB/s. Toki toi on suunilleen se nopeus mitä tolta voi olettaa, mutta vertailun vuoksi mulla on suunilleen halvin Synologyn verkkolevy (vielä edellisen sukupolven) ja siinä lukunopeus on yli 70MB/s...Nks123 kirjoitti:Time Capsulella pääsee omien kokemusteni mukaan 35Mbps siirtovauhtiin kumpaankin suuntaan piuhalla, mutta en ole langattomassa verkossa päässyt ikinä yli 16Mbps,
...
-

-
Viesti Kirjoittaja siili69 »
Valinnanvaraa on taas niin paljon että järki ja aika loppuu, joten tilasin Pixmaniasta juuri Synology DS412+ -kotelon n. 600 eurolla. Levyt pitäisi vielä hommata, WD Red WD30EFRX 3 TB:tä laittaisin 4 kpl jos noita jostain kotimaasta saisi. Pitää jatkaa etsimistä. Edit: SystemaStoresteen meni tilaus, ilmeisesti tukkurilla on 1 ja noita kolmea sitten ootellaan mutta tilasin postiennakolla niin ei ole ongelma.
Pixmania lähetti muuten tervetulopostin, jossa oli avuliaasti myös valitsemani salasana ihan selkokielisenä
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
-
Viesti Kirjoittaja janio »
Menee vähän OT, mutta kysyn kumminkin. Mites jos Extremeen laittaa kiinni ulkoisen kovon usbilla, ja haluisi siihen kahden koneen varmuuskopiot. Onnistuuko siis tuon levyn jakaminen jotenkin kahdelle koneelle? Time Capsulessa tämä käsittääkseni mahdollista, mutta ei ole kumminkaan tarvetta läheskään noin suurelle tietomäärälle.jt.syrja kirjoitti:Mulla kotiverkon ytimenä Airport Extreme, jonka perässä ATV piuhalla ja muut laitteet wifillä. Lisäksi extremen perässä mulla on 4-porttinen virtalähteellinen USB-hubi, jossa mulla vakituiseen kiinni terainen time machine varmistuslevy (eli aikaisemmalle epäilijälle tiedoksi, että toimii kuten capsulekin, mutta kiintolevy vaan on laatikon ulkopuolella) ja pari ulkoista kiintolevyä, joissa erinäisiä isompia kirjastoja ym dataa.. Itselle tämä järjestely toimii hyvin, sillä ulkoiset levyni ovat fyysisesti pieniä (Lacie Rikiki) ja voin ottaa ne helposti reissuun mukaan toisin kuin NAS/Time Capsule. Extremen perään käy vain Applen HFS+ levyt ja WIN yhteensopivuudesta en tiedä.
Koneina MacBook Pro late 2011 ja MacBook mid 2011.
-
Viesti Kirjoittaja Raikka »
Jos et muuta keksi, osio se USB-kovo vaikkapa 3 samankokoiseen (tai erikokoiseen) osioon ja anna kaikille oma nimensä, esim. osio 1 voisi olla oman koneesi nimi+TM ja osio 2 toinen kone+TM ja kolmas vaikka verkkolevy, jolle sitten voit heitellä vaikka mitä sisäverkkoon jaettavaa roinaa.janio kirjoitti:Menee vähän OT, mutta kysyn kumminkin. Mites jos Extremeen laittaa kiinni ulkoisen kovon usbilla, ja haluisi siihen kahden koneen varmuuskopiot. Onnistuuko siis tuon levyn jakaminen jotenkin kahdelle koneelle? Time Capsulessa tämä käsittääkseni mahdollista, mutta ei ole kumminkaan tarvetta läheskään noin suurelle tietomäärälle.jt.syrja kirjoitti:Mulla kotiverkon ytimenä Airport Extreme, jonka perässä ATV piuhalla ja muut laitteet wifillä. Lisäksi extremen perässä mulla on 4-porttinen virtalähteellinen USB-hubi, jossa mulla vakituiseen kiinni terainen time machine varmistuslevy (eli aikaisemmalle epäilijälle tiedoksi, että toimii kuten capsulekin, mutta kiintolevy vaan on laatikon ulkopuolella) ja pari ulkoista kiintolevyä, joissa erinäisiä isompia kirjastoja ym dataa.. Itselle tämä järjestely toimii hyvin, sillä ulkoiset levyni ovat fyysisesti pieniä (Lacie Rikiki) ja voin ottaa ne helposti reissuun mukaan toisin kuin NAS/Time Capsule. Extremen perään käy vain Applen HFS+ levyt ja WIN yhteensopivuudesta en tiedä.
Koneina MacBook Pro late 2011 ja MacBook mid 2011.
R.
-
Milläs tuollainen toimenpide toteutetaan?Raikka kirjoitti:Jos et muuta keksi, osio se USB-kovo vaikkapa 3 samankokoiseen (tai erikokoiseen) osioon ja anna kaikille oma nimensä, esim. osio 1 voisi olla oman koneesi nimi+TM ja osio 2 toinen kone+TM ja kolmas vaikka verkkolevy, jolle sitten voit heitellä vaikka mitä sisäverkkoon jaettavaa roinaa.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Ohjelmat/Lisäohjelmat/Levytyökalujanio kirjoitti:Milläs tuollainen toimenpide toteutetaan?Raikka kirjoitti:Jos et muuta keksi, osio se USB-kovo vaikkapa 3 samankokoiseen (tai erikokoiseen) osioon ja anna kaikille oma nimensä, esim. osio 1 voisi olla oman koneesi nimi+TM ja osio 2 toinen kone+TM ja kolmas vaikka verkkolevy, jolle sitten voit heitellä vaikka mitä sisäverkkoon jaettavaa roinaa.
R.
-
Thanks! Pitääpä tuota tutkailla jos, ja kun, joskus tulee ajankohtaiseksiRaikka kirjoitti:Ohjelmat/Lisäohjelmat/Levytyökalujanio kirjoitti:Milläs tuollainen toimenpide toteutetaan?Raikka kirjoitti:Jos et muuta keksi, osio se USB-kovo vaikkapa 3 samankokoiseen (tai erikokoiseen) osioon ja anna kaikille oma nimensä, esim. osio 1 voisi olla oman koneesi nimi+TM ja osio 2 toinen kone+TM ja kolmas vaikka verkkolevy, jolle sitten voit heitellä vaikka mitä sisäverkkoon jaettavaa roinaa.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja jt.syrja »
Toki koneet voivat yhdistää siirrellä dataa ja varmuuskopioida samalle osiolle, mutta selvyyden vuoksi mulla on juurikin terainen levy osioituna kahteen joilla nimet "time capsule vaimo" ja "time capsule mies". Lisäksi extremen perässä on toinen levy muuta sälää varten.janio kirjoitti:Thanks! Pitääpä tuota tutkailla jos, ja kun, joskus tulee ajankohtaiseksiRaikka kirjoitti:Ohjelmat/Lisäohjelmat/Levytyökalujanio kirjoitti:Milläs tuollainen toimenpide toteutetaan?Raikka kirjoitti:Jos et muuta keksi, osio se USB-kovo vaikkapa 3 samankokoiseen (tai erikokoiseen) osioon ja anna kaikille oma nimensä, esim. osio 1 voisi olla oman koneesi nimi+TM ja osio 2 toinen kone+TM ja kolmas vaikka verkkolevy, jolle sitten voit heitellä vaikka mitä sisäverkkoon jaettavaa roinaa.
-
Vastaus kesti useamman päivän joten luotin virheilmoitukseen ja laitoin sitten levyn palautuksena myyjälle joka testasi sen parissa koneessa ja palautti ehjänä. Otin samalla vielä viidennen levyn, kun se eka oikeasti sitten hajoaa.
Tällä välillä Synologykin sai tukipyynnön käsiteltyä ja arveli, ette se onkin heidän värkkinsä, joka on rikki. Fantastista... nyt on siis ollut reilun kuukauden laitteet käytännössä joutilaana, maksettu ylimääräisiä postimaksuja ja vielä seuraavaksi saan alkaa väännön Pixmanian kanssa NAS-purkin vaihdosta.
-
Nooh, elä välitä. odottelin tuossa 6 viikkoa Seagatelta 500gigasta hybridilevyn takuuvaihdokkia tulevaksi...siili69 kirjoitti:Ei alkanut oma NAS-taivallus ruusuisesti: Synology valitti pariin otteeseen yhden levyn olevan rikki ja käski vaihtamaan sen. Ajoin testejä eikä mitään vikaa löytynyt ja laitoin tukipyynnön Synologylle.
Vastaus kesti useamman päivän joten luotin virheilmoitukseen ja laitoin sitten levyn palautuksena myyjälle joka testasi sen parissa koneessa ja palautti ehjänä. Otin samalla vielä viidennen levyn, kun se eka oikeasti sitten hajoaa.
Tällä välillä Synologykin sai tukipyynnön käsiteltyä ja arveli, ette se onkin heidän värkkinsä, joka on rikki. Fantastista... nyt on siis ollut reilun kuukauden laitteet käytännössä joutilaana, maksettu ylimääräisiä postimaksuja ja vielä seuraavaksi saan alkaa väännön Pixmanian kanssa NAS-purkin vaihdosta.
Näillä sitä vaan mennään täällä peräpohjolassa...
R.
-
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka