thoug kirjoitti:
Olen nähnyt tapauksen, jossa autoilija (Herra1) ajaa tasaisesti 90km/h ensin 80km/h rajoituksella ja sitten 100km/h rajoituksella. Pitäen siis matkavauhdin tasaisena, kohtalaisen yleistä 2-tiellä helsinki-pori välillä.
Näitä tasaisen ysikympin jurruttajia kyllä näkee oudon paljon liikenteessä. En osaa muuta kuin ihmetellä, kun se hetkeä aiemmin satasen alueella ohitettu liimautuu puskuriin kiinni ja pinkoo ohi, kun rajoitus vaihtuu kahdeksaan kymppiin. Ja taas hetken päästä satasen alueella ei mitään menohaluja, ja täytyy itse ohittaa.
Juhannuksen tienoilla ajelin Kaustisilta kohti Ylivieskaa. Jonkin matkaa ennen Sieviä ohitin rekan satasen alueella. Sieviin tullessa rajoitus vaihtuu alamäessä kuuteen kymppiin, jolloin kauas taakseni jäänyt rekka saavutti hetkessä ja tuli aivan perään kiinni. Sisäpeilistä ei näkynyt muuta kuin rekan merkki. Sievin läpi hinasin sitten tuota rekkaa perässäni. Sen vähän mitä rekka jäi risteyksissä, otti se välittömästi kiinni suoralla. Sieviltä Ylivieskaan päin on aluksi pitkä kasikympin rajoitus. Rekka roikkui koko ajan pyrstössä kiinni ja yritti jopa ohittaa. Oma mittari näytti tuolloin 85 ja kepsi 81. Satasen viimein alkaessa molempien stressi taisi hellittää.
Eikä mua lainkaan harmita, jos joku ajaa alle rajoituksen, kunhan ei tahallaan vaikeuta ohitusta. Sitä vain en käsitä, että miksi sitä alempaa rajoitusta ei voi noudattaa. Voishan sitä muuten olla välittämättä noista, mutta ainakin mun asenne nopeusrajoituksiin on sellainen, ettei niitä turhaan tien varsiin kylvetä. Jos tienpitäjä on nähnyt aiheelliseksi rajoittaa tien maksiminopeutta, niin sille yleensä on jokin syy. Tuon kun pitää mielessä, niin rajoituksiin on helpompi suhtautua ymmärtäen, vaikka siitä matka-aika kasvaisikin kolme minuuttia.
Tähän liittyen vielä pikku tietokilpailukysymys: Jos ajaa kehä II:n nelikaistaisen osuuden sallitun kasikympin sijaan satasta, kuinka paljon voittaa ajassa? Kerroin tämän kerran etelä-espoolaiselle autoilijalle, eikä hän meinannut millään uskoa vastausta, ennen kuin otettiin yhdessä ruutupaperi ja laskin käteen.