Laitan Airia juuri myyntikuntoon, miten re-installoin ML ?
Kun reinstallaan, pitääkö ostajalla olla mun Apple-id, jotta pääsee ML asti ? Vai voiko luoda oman ?
Asenna siihen käyttöjärjestelmä koneen mukana tulleilta levyiltä. ML:nia et voi mukaan antaa ( jollei koneesi ole niin uusi, että se olisi toimitettu kyseisellä käyttöjärjestelmällä ).
Mitä jos on Lion kun ei levyjä tullut mukana, tosin minne sen levyn Airissa lykkäisi edes...
Itse ajattelin myydessä asentaa tikulta sen Lion käyttiksen millä olen ostanutkin laitteen, ei ole kenelläkään nokan koputtamista.
Mutta jos on ostanut koneen ML kanssa, niin silloinhan se kuitenkin näkyy AppStoressa, josta sen voi ladata muistaakseni jokin näppäin pohjassa painaen sitä [Asennettu] näppäintä; jos siis ei ole suoraan [Lataa] näppäintä. Sen jälkeen tikulle ja asennus.
Apple iMac 5K 3.3/24/512 (15) # iPhone 12 mini # +
Nikon D500, Nikkoreita +
Laitan Airia juuri myyntikuntoon, miten re-installoin ML ?
Kun reinstallaan, pitääkö ostajalla olla mun Apple-id, jotta pääsee ML asti ? Vai voiko luoda oman ?
Asenna siihen käyttöjärjestelmä koneen mukana tulleilta levyiltä. ML:nia et voi mukaan antaa ( jollei koneesi ole niin uusi, että se olisi toimitettu kyseisellä käyttöjärjestelmällä ).
Mitä jos on Lion kun ei levyjä tullut mukana, tosin minne sen levyn Airissa lykkäisi edes...
Itse ajattelin myydessä asentaa tikulta sen Lion käyttiksen millä olen ostanutkin laitteen, ei ole kenelläkään nokan koputtamista.
Mutta jos on ostanut koneen ML kanssa, niin silloinhan se kuitenkin näkyy AppStoressa, josta sen voi ladata muistaakseni jokin näppäin pohjassa painaen sitä [Asennettu] näppäintä; jos siis ei ole suoraan [Lataa] näppäintä. Sen jälkeen tikulle ja asennus.
Juurikin niin, että asennat silloin sen Lionin siihen koneeseen. Ja tosiaan jos kone toimitetaan ML:lla niin silloinhan järjestelmän palautus onnistuu sieltä Recovery levyltä, ei tarvitse Storesta mitään erikseen ladata.
ER kirjoitti:Chrome se vain pakkaa tökkimään. Tilttaa melkein joka päivä, joinakin päivinä monta kertaa pisteeseen josta ei pääse eteenpäin muuten kuin ryssän resetillä. Kakka. Takaisin Firefoxiin läksi hän toistaiseksi oltuaan tyytyväinen Chrome-käyttäjä pari vuotta.
Uusi 21.blah.blah.blah.75-versio vaikuttaa vakaalta. Toistaiseksi.
Mutta kuinka helvetissä joku selainohjelma saa koko OS X:n jumiin? Eikö tällaisen *X-käyttiksen pitäisi olla aika lailla vakaampi huonosti toimivien softien kanssa kuin vaikkapa vanha Windows?
Mountain Lion jäi tänä aamuna jumiin. Mitään ei tapahdu vaikka hiirellä klikkaat mitä ohjelmaa tahansa. Avatessa jos painan komento tai komento -r, niin avaa vaan normaalisti. Mitä tässä nyt voi enää tehdä? Kokeilin Lionin palautusta muistitikulta, mutta eipä aukea sekään.
No nyt onnistui, tikulta sain levytyökalun esiin ja homma jatkuu.
Viimeksi muokannut markkuo, 10.8.2012 klo 9.09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
^vastaat jo kysymykseesi itse. eikös kaikki "uudet julkaistavat" käyttikset ole betaversioita ts. testataan käyttäjillä.
Applenördeillä ei ole a) käytettävissään kaikkia konfiguraatioita koneista, niiden komponenteista, lisälaitteista tahi kolmannen valtakunnan ohjelmista, b) resursseja/taitoja testata muutenkaan tekeleitään. Kaikissa ongelmatapauksissa vastuu palautuu betatestaajille ts. kuluttajille, jos ottavat oikeudekseen valita päivittää testaamattomaan systeemiin.
Nyt ne nördit odottavat palautetta ajan x. ja päivittävät käyttistä ajan y. useilla 10.8.y päivityksillään........
Ennen oli tapanani osioida kovalevy ja säilyttää edellinen versio toisella osiolla ja testailla satunnaisesti toista. Kosken päivitä toistaiseksi, sitäkään ongelmaa ei ole ja kaikki skulaa, stupid me.
Viimeksi muokannut pallo, 10.8.2012 klo 9.08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ER kirjoitti:Mutta kuinka helvetissä joku selainohjelma saa koko OS X:n jumiin? Eikö tällaisen *X-käyttiksen pitäisi olla aika lailla vakaampi huonosti toimivien softien kanssa kuin vaikkapa vanha Windows?
Luulisin että tässä tapauksessa näytönohjain / window server menee ainoastaan jumiin (esim joku WebKitin OpenGL bugi voi pistää kyykkyyn näyttiksen), ei muu järjestelmä sen alla. Asian pystyy toteamaan tälläisissä tapauksissa että otat vaikka SSH yhteyden koneeseen toisesta koneesta ja tapat Window serverin sitä kautta jumitustilanteessa Näytönohjaimeen kun on suora access ohjelmoijalla, niin sen pystyy kyykkäämään todella helposti (nimim. GLSL:ää joskus kokeilleena tuli tutuksi).
Viimeksi muokannut spiidi78, 10.8.2012 klo 12.16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mulla kaatui tänään Safari 6 selain. Surffailin netissä ja oli pari youtube välilehteä auki kunnes kone alkoi raksuttamaan, kaikki tahmasi! Sain hädin tuskin järjestelmän valvonnan auki ja näytti että Safari söi muistia 10 Gb!!!! (Minulla on asennettuna 12 Gb).
Sain hädin tuskin "Sulje väkisin" -sovelluksen auki jolla Safarin sai sammutettua.
Laitoin lähettämään automaattisesti virheilmoitukset Applelle jos saisi korjattua Mountain Lionin niin että vastaisuudessa ei käy näin.
carrbon kirjoitti:Eikös esim. MBP late-09:n GeForce 9400M:ssa kuitenkin ole tuo h.264 grafiikkakiihdytys? Vai tarvitaanko tässä jotain eri h.264 grafiikkakiihdytystä? Vai olenko täysin hakoteillä..
Vastaskohan joku jo? Noh toivottavasti ei tule turhana toistona, mutta ihan heti perään ei näkynyt vastausta. Arvelisin, et ero vois olla se, että tuossa piirissä on purkuun tarvittavat kikkareet, mutta ei pakkaamiseen.
carrbon kirjoitti:Eikös esim. MBP late-09:n GeForce 9400M:ssa kuitenkin ole tuo h.264 grafiikkakiihdytys? Vai tarvitaanko tässä jotain eri h.264 grafiikkakiihdytystä? Vai olenko täysin hakoteillä..
Vastaskohan joku jo? Noh toivottavasti ei tule turhana toistona, mutta ihan heti perään ei näkynyt vastausta. Arvelisin, et ero vois olla se, että tuossa piirissä on purkuun tarvittavat kikkareet, mutta ei pakkaamiseen.
NeoGeo kirjoitti:Voi perhana ovat poistaneet eleistä tuplanapautus -> raahaa toiminnon. Nyt voi raahata vaan kolmella sormella tai napsauttamalla kosketuslevyä joka on todella hankalaa. Sitten jos ottaa kolmen sormen raahauksen niin sitä ei voi valita enää sivujen ees taas selailuun.
Mulla toimii. Joskin säätämällä sopivat eleet sopiviin toimintoihin, tästä vois vielä saada paremman. Raahaus kolmella sormella ei tunnu yhtä intuitiiviselta ja kivalta kuin vanha tapa, joka näyttää siis mulla toimivan edelleen. Raahauksen kolmella sormella väänsin päälle, kun luulin, että ikkunaa sais nyt raahattua mistä kohdasta hyvänsä. Valitettavasti se oli vaan otsikkopalkista, tai ei ainakaan lähellekään koko ikkunasta.
Onko kellään muulla ilmennyt ongelmaa, jossa nukkumasta heräämisen jälkeen verkkoyhteys ei toimi, vaan kone saa vain 169-alkuisen self-assigned ip:n, eikä tokene muuten kuin buuttaamalla.
Aaaron kirjoitti:Onko kellään muulla ilmennyt ongelmaa, jossa nukkumasta heräämisen jälkeen verkkoyhteys ei toimi, vaan kone saa vain 169-alkuisen self-assigned ip:n, eikä tokene muuten kuin buuttaamalla.
Kyllähän siitä on paljon puhetta ollut (tosin ei välttämättä tuon "vaan kone saa vain 169-alkuisen..." lauseen mukaisesti). Ratkaisuna moni on linkittänyt tätä http://osxdaily.com/2012/08/02/fix-os-x ... -problems/. Tämä ei tosin minulla näyttänyt toimivan, vaan lopullinen ratkaisu löytyi WEP-yhteyden vaihtamisesta WPA-yhteyteen.
Erño kirjoitti:Yhä kestää minuutteja, ennen kuin kone menee nukkumaan käskettäessä. En ole testannut meneekö itsestään nukkumaan. Ilmeisesti kone myös herää itsestään, johonkin satunnaiseen aikaan. Tai ainakin kone on ollut aina päällä kun olen kämpille palannut.
Kaikki asetukset yms. olen kyllä tarkistanut. Eihän tuo sinällään haittaa, kun kone on enimmäkseen päällä muutenkin, mutta kun tämä on periaatekysymys. Toivottavasti korjaavat powermanagement kextin seuraavaan päivitykseen.
täällä saa iMacia käskeä nukkumaan 4-5 kertaa ennen kuin jää nukkumaan. Aina herää 1-2s päästä siitä kun näyttö on sammunut.
Erño kirjoitti:Yhä kestää minuutteja, ennen kuin kone menee nukkumaan käskettäessä. En ole testannut meneekö itsestään nukkumaan. Ilmeisesti kone myös herää itsestään, johonkin satunnaiseen aikaan. Tai ainakin kone on ollut aina päällä kun olen kämpille palannut.
Kaikki asetukset yms. olen kyllä tarkistanut. Eihän tuo sinällään haittaa, kun kone on enimmäkseen päällä muutenkin, mutta kun tämä on periaatekysymys. Toivottavasti korjaavat powermanagement kextin seuraavaan päivitykseen.
täällä saa iMacia käskeä nukkumaan 4-5 kertaa ennen kuin jää nukkumaan. Aina herää 1-2s päästä siitä kun näyttö on sammunut.
Aaaron kirjoitti:Onko kellään muulla ilmennyt ongelmaa, jossa nukkumasta heräämisen jälkeen verkkoyhteys ei toimi, vaan kone saa vain 169-alkuisen self-assigned ip:n, eikä tokene muuten kuin buuttaamalla.
Kyllähän siitä on paljon puhetta ollut (tosin ei välttämättä tuon "vaan kone saa vain 169-alkuisen..." lauseen mukaisesti). Ratkaisuna moni on linkittänyt tätä http://osxdaily.com/2012/08/02/fix-os-x ... -problems/. Tämä ei tosin minulla näyttänyt toimivan, vaan lopullinen ratkaisu löytyi WEP-yhteyden vaihtamisesta WPA-yhteyteen.
Tuli hupaisa ilmiö ensi kerran itv2dvd:tä käytettäessä Mountain Lionilla. Tarvittu Java asentui nätisti on demandina mutta seuraavaksi tarvitun X11:n asennus on demand meni melko tilttiin. Ensin ihmettelin kun dockki hävisi ja sen tilalle tuli vasempaan laitaan (siellä mun dock on normaalisti) kapoinen välkkyvä pikselirivi. Samalla kaikki koneen operaatiot kävi todella tahmaisiksi. Ajattelin että jaaha nyt on joku paha grafiikka-ajuri-häiriö.
Force quitin sain päälle ja sen ikkunassa näkyi valittavana satoja kappaleita X11-ohjelmaa eli ilmeisesti x11-asennus oli päättänyt ruveta forkkaamaan itsestään kopioita loputtomiin. Eihän niitä kaikkia saanut tapettua kun koko ajan tuli lisää, mutta onneksi logout toimi. Logoutin edetessä näkyi nätisti dockin toipuminen kun ne satojen käynnissä olevien x11-instanssien ikonit hävisivät dockista.
Sisäänkirjaantumisen jälkeen asensin X11:n käsin ja sen jälkeen itv2dvd toimi normaalisti.
Viimeksi muokannut KenSu, 13.8.2012 klo 10.17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NeoGeo kirjoitti:Voi perhana ovat poistaneet eleistä tuplanapautus -> raahaa toiminnon. Nyt voi raahata vaan kolmella sormella tai napsauttamalla kosketuslevyä joka on todella hankalaa. Sitten jos ottaa kolmen sormen raahauksen niin sitä ei voi valita enää sivujen ees taas selailuun.
Mulla toimii. Joskin säätämällä sopivat eleet sopiviin toimintoihin, tästä vois vielä saada paremman. Raahaus kolmella sormella ei tunnu yhtä intuitiiviselta ja kivalta kuin vanha tapa, joka näyttää siis mulla toimivan edelleen. Raahauksen kolmella sormella väänsin päälle, kun luulin, että ikkunaa sais nyt raahattua mistä kohdasta hyvänsä. Valitettavasti se oli vaan otsikkopalkista, tai ei ainakaan lähellekään koko ikkunasta.
Tuplanapautus -> raahaa -toiminnon saa päälle myös Mountain Lionissa. Asetus pitää vain tehdä Käyttöavuista.
Kain kirjoitti:
E: Siis vikahan oli aina käyttäjässä. "It just works"
Voin tehdä sulle ohjelman joka jumettaa koneen ilman kernel panicia ja toimii user landissa ilman pääkäyttäjän oikkia eli oliskohan jotain kiinalaista scheissea asennettuna esim?
Et oo harkinnu testaajan alaa? Saattaisit saada Applelta työpaikan mikäli vikaon oikeesti niiden softassa eikä jonku lisälaitevalmistajan
Harkitsen vakavasti asiaa, jos joku antaa suositukset minulle.
arttula kirjoitti:
jurppa kirjoitti:Aika hyvin toimii tuossa messagesissa toi facebook chat, ei tartte enää Adiumin kanssa kärvistellä..
e:typo
Ai niin kuin miten ? Minulla antaa vaan mahdolisuuden Yahoon, Googlen AIMin ja Jabberin chattiin. Ja tietysti iMessagen, jolla ei tee yhtään mitään.
Arttulan kanssa samaa mieltä.
Ehkä silloin olisin vaihtamaan, jos saisivat MSN:n siihen.
Mutta kyllä IRC on paras.
Jos ihmiset saisivat sateenkaaren eläintarhaan, niin he tekisivät sen.
pallo kirjoitti:
Ennen oli tapanani osioida kovalevy ja säilyttää edellinen versio toisella osiolla ja testailla satunnaisesti toista. Kosken päivitä toistaiseksi, sitäkään ongelmaa ei ole ja kaikki skulaa, stupid me.
Siis Applehan ei tuota virallisesti suosittele ja enkä minäkään.
Tuolla tavalla minulla katosi Recovery osio huitsin Nevadaan.
Jos ihmiset saisivat sateenkaaren eläintarhaan, niin he tekisivät sen.
pallo kirjoitti:
Siis Applehan ei tuota virallisesti suosittele ja enkä minäkään.
Tuolla tavalla minulla katosi Recovery osio huitsin Nevadaan.
Excuse me? Ja ongelmaksi tässä muodostuu mikä? Ehkä olisit pystynyt itsekin palaamaan takaisin toimiviin käyttiksiisi tällä tavalla. Jos sellaisia on koskaan ollutkaan.
Em. tyyli on toiminut varmaan sen 20 vuotta. Aiemmin ne sai vaan sopimaan ulkoiselle hardikselle, dvd:lle; cd:llekin ja zipille, ehkä jopa korpulle.
Viimeksi muokannut pallo, 13.8.2012 klo 13.10. Yhteensä muokattu 4 kertaa.