Miksi Mac on niin hyvä?
-
Re: Miksi Mac on niin hyvä?
Viesti Kirjoittaja Jukava »
Mitä niillä koneilla tehdään? Mitä niillä vaaditaan? Missä ympäristössä niitä on tarkoitus käyttää (toimisto "pöytäkoneenkorvike" vai aina mukana kulkeva työläppäri) Mitä softia on tarkoitus käyttää? (ja onko kaikki saatavilla sekä Windowsille että Macille?)
Miten Mac voisi olla parempi, jos mitään käyttötarkoitusta ei ole? Missä sen Macin pitäisi olla parempi? Hankintahinnassa halpa PC toki vie, mutta vielä halvempaa on jättää koneet ostamatta kokonaan jos niille ei käyttötarkoitusta löydy.
Ihan sama vähän määräisemmälle tasolle meneminen koskee tuota hinta-argumentita. Kaikki tuntuvat tietävän, että Macit maksavat vähintään tuplaten sen, mitä "vastaavat PC:t", mutta jostain kumman syystä kukaan ei ole pystynyt näyttämään minulle yhtään konetta kun olen pyytänyt näyttämään sen puolet halvemman specseiltään vastaavan. Joku sitä ei jostain syystä "nyt just löytynyt", tai sitten se "vastaava" on joku 15,4 tuumainen pöytä-PC korvike joka painaa 4 kiloa ja akku kestää 2h, tai vaihtoehtoisesti joku kyllä oikean kokoinen pikkuläppäri jossa on joku Intel GMA näyttis ja puolet hitaampi prosessori.
Tietysti jos katteettomat väitteet eivät lopu, niin aina voi keksiä pikkuhiljaa absurdimmiksi muuttuvia "argumenttejä" Macin puolesta (jotka on ihan faktatietoa, mutta todisteita ei juuri nyt löydy) ja katsoa missä vaiheessa toinen huomaa pointin.
(Kaikkihan tietävät, että Mac parantaa kaikki epäergonomisesta työpisteesta johtuvat selkäkivut, kolminkertaistaa työpaikan luovuuden, Macceihin siirtyvien yritysten voitot järjestäen kaksinkertaistuvat välittömästi, kun taas yksityiskäyttäjien eliniänodote ja tulot kaksinkertaistuvat ja vastakkaisen sukupuolen kiinnostus ainakin kymmenkertaistuu. Sääli kun se tutkimuslinkki ei juuri nyt osunut silmään.)
-
Viesti Kirjoittaja heilei »
- "Ai onks se jo päällä? Miks siitä ei kuulu mitään ääntä?"
- "Onks tossa se koko tietsikka? Oikeesti? Miten se voi olla noin pieni?"
- "Siis mitä...asensitko sä sen jo?"
- "Onks tää Macin internet jotenkin nopeempi? Kauhee kun nää sivut tulee äkkiä."
Myönnetään, että muutama "Mitä mä nyt painan"-kysymys tuli toki myös, mutta monen vuoden Win XP -fiksaatiosta ei ihan heti pääse irti...
HeiLei
-
Viesti Kirjoittaja TId »
Olenko sitten niin pinnallinen, että koneen ulkonäkö vaikuttaa asiaan? Ehkäpä. Toisaalta kyllä Sonyllakin ihan mukavan näköisiä Vaioja on. Seuraava konehankinta joka tulee eteen sitten muutaman vuoden päästä voi hyvinkin olla toinen kuin mac. Koneita nämä vain ovat. Se millä hommat hoituu parhaiten niin se tulee ostettua. Tällä kertaa arpa on kahden viime koneen kohdalla osunut maciin. Yksi vaikuttava tekijä tietenkin on se, että iPhone ja PC toimii huomattavasti huonommin, kuin iPhone ja mac, IMO.
Mutta varmasti toimii PC ja Zunekin keskenään vallan mainiosti

-
Viesti Kirjoittaja jomppa »
Tuota noin, eikös tuo pidä aika hyvin paikkansa, jos vaihtaa iPod-sanan tilalle iPadin....tuomas92 kirjoitti: iLife '06:n esittelyssä (Macworld 2006) Steve esitteli GarageBandin uusia podcast-toimintoja. Steven oman podcastin nimi oli "Super-secret Apple rumors".
"The next iPod will be HUGE. An eight-pounder with a ten-inch screen. Apple is also working with other companies to get iPods everywhere. That's all for the day, see you next week."

6xiPod +iPhone 15 Pro
AppleTV
Apple Watch S10
-
Viesti Kirjoittaja Aslan »
Kävisikö leipälaatikko? 8)mikaha kirjoitti: Jos apple alkaisi joskus tehdä leivänpaahtimia, niin ostaisin sellaisen oitis.

-
Viesti Kirjoittaja Le Corbusier »
En tarvinnut ohjekirjaa kun asensin ja aloin käyttämään iMACiä.KariKo kirjoitti:siksi Mac on niin hyvä.
Sen sijaan vaimon sisko hankki juuri nokian älypuhelimen jossa on älytön 150 sivuinen manuaali.
Siksikin MAC on niin hyvä.
PS. hän olisi ostanut iPhonen mutta työpaikka ei kustantanut niin hyvää puhelinta.
-
Viesti Kirjoittaja jjonas »
Hmm, oletko kuullut Sony Vaiosta? Katsoppa vaikka F-sarja. Kyllä sieltä PC-puoleltakin löytyy samanlaista ja parempaakin rautaa hyvällä akkukestolla sopuhintaan. Itse olen käyttänyt MBP:ta (13-tuuman malli) kohta yli 6kk ja huomannut ettei tämä kuitenkaan ole niin ylivertainen vaikkapa tehojensa puolesta tässä hintaluokassa.Ihan sama vähän määräisemmälle tasolle meneminen koskee tuota hinta-argumentita. Kaikki tuntuvat tietävän, että Macit maksavat vähintään tuplaten sen, mitä "vastaavat PC:t", mutta jostain kumman syystä kukaan ei ole pystynyt näyttämään minulle yhtään konetta kun olen pyytänyt näyttämään sen puolet halvemman specseiltään vastaavan. Joku sitä ei jostain syystä "nyt just löytynyt", tai sitten se "vastaava" on joku 15,4 tuumainen pöytä-PC korvike joka painaa 4 kiloa ja akku kestää 2h, tai vaihtoehtoisesti joku kyllä oikean kokoinen pikkuläppäri jossa on joku Intel GMA näyttis ja puolet hitaampi prosessori.
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
Liikaa nappuloita.Mikael K. kirjoitti:Ostaisitko iPianon?mikaha kirjoitti: Jos apple alkaisi joskus tehdä leivänpaahtimia, niin ostaisin sellaisen oitis.
-
Viesti Kirjoittaja Agustus »
Eikös F-sarja kilpaile enemmänkin 17" MBP:n kanssa (yli 3kg painoa, 16,4" näyttö) jolloin kyllä voittaa hinnassa tonnilla. F-sarjan akullekin sonyn oma lupaus on 190min. 13" MBP:ta vertailisin S-sarjaan joka painaa 2kg ja akkua luvataan 310min. Sonyissa näyttänee puuttuvan myös n-tason WLANjjonas kirjoitti: Hmm, oletko kuullut Sony Vaiosta? Katsoppa vaikka F-sarja. Kyllä sieltä PC-puoleltakin löytyy samanlaista ja parempaakin rautaa hyvällä akkukestolla sopuhintaan. Itse olen käyttänyt MBP:ta (13-tuuman malli) kohta yli 6kk ja huomannut ettei tämä kuitenkaan ole niin ylivertainen vaikkapa tehojensa puolesta tässä hintaluokassa.
-
Viesti Kirjoittaja hot »
Totta se on. Minulla oli hidas ruuansulatus ja turvotusta, mutta päivittäinen Macin käyttö auttoi!!!Jukava kirjoitti:(Kaikkihan tietävät, että Mac parantaa kaikki epäergonomisesta työpisteesta johtuvat selkäkivut, kolminkertaistaa työpaikan luovuuden, Macceihin siirtyvien yritysten voitot järjestäen kaksinkertaistuvat välittömästi, kun taas yksityiskäyttäjien eliniänodote ja tulot kaksinkertaistuvat ja vastakkaisen sukupuolen kiinnostus ainakin kymmenkertaistuu. Sääli kun se tutkimuslinkki ei juuri nyt osunut silmään.)
Syy: Lainaus korjattu.
-
Viesti Kirjoittaja jjonas »
Oot oikeassa, joudun kyllä vetämään sanani takaisinAgustus kirjoitti:Eikös F-sarja kilpaile enemmänkin 17" MBP:n kanssa (yli 3kg painoa, 16,4" näyttö) jolloin kyllä voittaa hinnassa tonnilla. F-sarjan akullekin sonyn oma lupaus on 190min. 13" MBP:ta vertailisin S-sarjaan joka painaa 2kg ja akkua luvataan 310min. Sonyissa näyttänee puuttuvan myös n-tason WLANjjonas kirjoitti: Hmm, oletko kuullut Sony Vaiosta? Katsoppa vaikka F-sarja. Kyllä sieltä PC-puoleltakin löytyy samanlaista ja parempaakin rautaa hyvällä akkukestolla sopuhintaan. Itse olen käyttänyt MBP:ta (13-tuuman malli) kohta yli 6kk ja huomannut ettei tämä kuitenkaan ole niin ylivertainen vaikkapa tehojensa puolesta tässä hintaluokassa.

-
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »

-
Viesti Kirjoittaja Jukava »
Se...jjonas kirjoitti: Oot oikeassa, joudun kyllä vetämään sanani takaisinKyllä sieltä pc-puolelta kuitenkin kilpailijoita löytyy, tosin vähän. Ainoa taitaa olla noi Sonyn Vaiot.
ja Dell Studio XPS 13 ja ASUS U30JC-A1 ja Acer TimelineX 3820T ja HP Pavilion dv3-2390eo ja...
Eiköhän joka valmistajalla ole jotakin, joka on suurinpiirtein samantyyppinen spekseiltään.
+ että käyttäjän vaatimukset ovat harvoin täsmälleen ne specsit mitä MacBookista löytyy, joten myös koneet jotka eivät joka osa-alueelta vastaa MacBookia voivat olla kilpailijoita.
-
-
Viesti Kirjoittaja Lucy »
Kiitos nauruista. Onneksi tällä kertaa nielemistoiminto pysyi hallinnassa eikä toinen näppis joutunut limsan takia eläkkeelle.NeliX4 kirjoitti:http://pics.kuvaton.com/kuvei/ipad3.png
-
Viesti Kirjoittaja jrmrinne »
Tilasin AppleStoren kautta itselleni uuden Mac Minin, joka saapui vauhdikkaasti neljässä vuorokaudessa. Toimitusarvioon oli ilmoitettu toimituksesta vuorokautta aikaisemmaksi, joka olisi toteutunut, ellei UPS olisi siirtänyt tuotteen lopputoimitusta postin harteille. Toimittamisesta minulla ei ole pahaa sanottavaa.
Kun olin antanut Minin lämmön tasaantua, niin kytkin sen hdmi-kaapelilla televisioon ja virtalähteen sähköpistokkeeseen. Tästä ongelmani alkoivat. Olin aiempien macintoshien kanssa toimiessani tottunut helppouteen ja ongelmattomuuteen. Tämä ei sitä tarjonnut.
Ensimmäiseksi pisti korvaani kova metallinen/korkea rahina ja käynnistys jämähtikin valkoiseen ruutuun, mutta rahina jäi. Soitin välittömästi tukeen, johon sain jonottaa ensin vajaat 20 minuuttia. Sieltä tarjottiin poppakonsteja, kuten hdmi kaapelin irroittamista ja käynnistämistä ilman sitä ja virtalähteen irroitusta.
Tämä ei tietenkään auttanut, vaan sain tapausnumeron ja siirron toiselle henkilölle, jonka kanssa voin neuvotella joko huoltoon toimittamisesta tai tuotteen vaihtamisesta. Jonotin tälle henkilölle reilu kaksitoista minuuttia, jonka jälkeen puhelu katkesi ja automaattiääni ilmoitti että katkaisemme jonottamisyhteyden turvallisuussyistä. Kettuuntuneena soitin uudestaan, jonka jälkeen ilmoitettiin jonottamisajakseni puolituntia, mutta vastattiin kuitenkin kymmenessä minuutissa.
Tämä virkailija pahoitteli "pomputtamistani" heille, kun aikaisempi virkailija olisi voinut tehdä DOA -päätöksen, eli matkalla vaurioitunut ja sopia tuotteen vaihdosta. Tässä vaiheessa puheluni jälleen katkaisi samainen automaattiääni, jonka olin kuullut jo aikaisemminkin. Virkailija soitti välittömästi takaisin ja pahoitteli tapahtunutta. Oli kuulemma puhelut katkeilleet aiemminkin päivällä samalla tavoin.
Sain jälleen siirron ensimmäiseksi soittamaani paikkaan, jossa vastasi jo parin minuutin kuluessa englannin kielinen henkilö. Pyysin palvelua suomeksi, joka järjestyikin parissa minuutissa. Tästä lähtien keskustelu sujuikin hyvin. Sovimme tuotteen palautuksesta ja uudesta tehtiin välittömästi tilaus, joten uusi mini pitäisi saapua maanantaina. Jonottamisesta pitkä miinus ja asian käsittelystä kahden viimeisen virkailijan kanssa plussaa.
Applen palveluasiointiin en ole ennen joutunut turvautumaan, enkä voi arvioida sitä. Mitä tuotteeseen tulee, niin tapahtunut oli aikamoinen pettymys. Olen ostanut aiemman minin vuonna 2005 ja se toimii edelleen moitteettomasti, samoin vuoden 2009 macbook sekä kaikki Ipodit, Iphonet ja Ipadit.
-
- Porttikiellossa
Viesti Kirjoittaja adele »
"Et voi yleistää, mutta mielestäsi Applen valmistamien laitteiden laatu on romahtanut", koska mainitsemistäsi viidesta eri tuotteesta (uusi kone on kuudes), ja joista kolmesta kirjoitat monikossa viimeinen on "matkalla vaurioitunut". Hmmm....? Sorry, en ole ihan varma pystynkö seuraamaan syyn ja seurauksen ketjua? Vanhuuden syy?jrmrinne kirjoitti:En voi yleistää,...mutta mielestäni Applen valmistamien laitteiden laatu on romahtanut...
eli matkalla vaurioitunut...
...tapahtunut oli aikamoinen pettymys. Olen ostanut aiemman minin vuonna 2005 ja se toimii edelleen moitteettomasti, samoin vuoden 2009 macbook sekä kaikki Ipodit, Iphonet ja Ipadit.
-
Viesti Kirjoittaja jrmrinne »
Tämä oli minun kokemukseni ja se mitä yleisesti on palstoilla luettavissa, niin kyse saattaa olla suuremmastakin ongelmasta. Ongelma on varmaankin seurausta tuotantomäärien rajusta kasvusta.
Ei tämä kuudes laite ole ainoa jossa on ongelmia. Tämä on ainoa joka ei toimi. Ipad 2:ssa on kahdelta reunalta valovuotoa ja liitin reuna "napsuu", kun ei ilmeisesti ole täysin kiinni. Iphone 4s kaatuu aina välillä ja kamera jumittaa. Iphonessa kuulokeliitännässä jotain ongelmia, kun ilmenee särinää (kaikilla kuulokkeilla).... En ole pilkunviilaaja joka kiikuttaisi laitteen huoltoon pikku tai esteettisistä vioista johtuen. Oletan vaan että tonkin hintaluokan pikkukone toimisi.
Olen pahoillani, jos en saavuttanut tekstilläni täyttä ymmärrystäsi. En myöskään aio asiaan enempää puuttua. Olen vain pettynyt suunnasta johon apple on matkalla.
-
Viesti Kirjoittaja jt.syrja »
Jos sun ostamasi kone on rikki ostaessa, niin se ei kyllä liity laatuun mitenkään. Jokaisella valmistajalla jokaisessa tuotekategoriassa on viallisia tuotteita seassa, nyt yksi vain osui sulle..jrmrinne kirjoitti:Kyllä se voi Adele olla vanhuuden syy. En tiedä sinun ikääsi, mutta vanhemmiten kognitiivinen toiminta saattaa kärsiä, eikä hermosolut tavoita toisiaan.
Tämä oli minun kokemukseni ja se mitä yleisesti on palstoilla luettavissa, niin kyse saattaa olla suuremmastakin ongelmasta. Ongelma on varmaankin seurausta tuotantomäärien rajusta kasvusta.
Ei tämä kuudes laite ole ainoa jossa on ongelmia. Tämä on ainoa joka ei toimi. Ipad 2:ssa on kahdelta reunalta valovuotoa ja liitin reuna "napsuu", kun ei ilmeisesti ole täysin kiinni. Iphone 4s kaatuu aina välillä ja kamera jumittaa. Iphonessa kuulokeliitännässä jotain ongelmia, kun ilmenee särinää (kaikilla kuulokkeilla).... En ole pilkunviilaaja joka kiikuttaisi laitteen huoltoon pikku tai esteettisistä vioista johtuen. Oletan vaan että tonkin hintaluokan pikkukone toimisi.
Olen pahoillani, jos en saavuttanut tekstilläni täyttä ymmärrystäsi. En myöskään aio asiaan enempää puuttua. Olen vain pettynyt suunnasta johon apple on matkalla.
Jos sen sijaan ostamassasi koneessa ei olisi mitään vikaa, mutta silti kokisit sen laaduttomaksi, niin tällöinhän asia olisi ihan toinen. Eli onko viimeistely kunnossa, pelaako jäähdytys, onko softa varmaa jne?
Sitä en sano etteikö kirjoittelu tuotteiden ongelmista olisi kasvanut räjähdysmäisesti samassa suhteessa kuin tuotteiden myyntimäärät ympäri maailman..
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
Täh?! Kyllä minusta se on aika huonoa laatua, jos tuote on rikki jo uutena. Sanovat, että siellä tehtaalla on laadunvalvojia, joiden pitäisi huolehtia siitä, etteivät vialliset tuotteet pääsisi myyntiin.jt.syrja kirjoitti:Jos sun ostamasi kone on rikki ostaessa, niin se ei kyllä liity laatuun mitenkään. Jokaisella valmistajalla jokaisessa tuotekategoriassa on viallisia tuotteita seassa, nyt yksi vain osui sulle..
-
Viesti Kirjoittaja Le Corbusier »
Just, niinkuin kunkku sanoi. Mitä hittoa sä jt oikein höpiset...?KunkkuJ kirjoitti:Täh?! Kyllä minusta se on aika huonoa laatua, jos tuote on rikki jo uutena. Sanovat, että siellä tehtaalla on laadunvalvojia, joiden pitäisi huolehtia siitä, etteivät vialliset tuotteet pääsisi myyntiin.jt.syrja kirjoitti:Jos sun ostamasi kone on rikki ostaessa, niin se ei kyllä liity laatuun mitenkään. Jokaisella valmistajalla jokaisessa tuotekategoriassa on viallisia tuotteita seassa, nyt yksi vain osui sulle..
-
- Porttikiellossa
Viesti Kirjoittaja adele »
Hmmm...?KunkkuJ kirjoitti:Sanovat, että siellä tehtaalla on laadunvalvojia, joiden pitäisi huolehtia siitä, etteivät vialliset tuotteet pääsisi myyntiin.
Epäselväksi jää, miten tehtaalla oleva laadunvalvoja estää viallisten tuotteiden myyntiin pääsyn? Liikkuu jotenkin varajumalana astraalihahmossa kuljetuksia valvoen?
-
Viesti Kirjoittaja GTX670 »
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Mutta entäs näyttö? Onko sekin laadukas IPS paneeli? Viekö koko komeus vain A4 arkin verran pöytätilaa?GTX670 kirjoitti:Käyttöjärjestelmä voi olla (riippuu käyttäjästä) parempi Macilla, mutta kaikessa muussa se häviää, sitä ei voi kiistää. Nuo hinnat on ihan järjettömiä, esim. 21,5" iMac maksaa 1500e, joka on paljon enemmän, kuin minun allekirjoituksessa oleva kone, ja tuossa Macissa on olemattomasti muistia, ei SSD:tä, näyttis jolla ei pelailla mitään, huonompi prosessori ym.

-
Viesti Kirjoittaja GTX670 »
On, maksaa 200e ja siltikin hinta on halvempi. Mitä väliä, kuinka iso kone on, kun pöytäkonetta ei ole tarkoitus liikuttaa mihinkään. Tuskimpa kenelläkään on niin tilanpuutetta, etteikö 50cm x 70cm x 20cm poxi mahu mihinkään.kallekilponen kirjoitti:Mutta entäs näyttö? Onko sekin laadukas IPS paneeli? Viekö koko komeus vain A4 arkin verran pöytätilaa?GTX670 kirjoitti:Käyttöjärjestelmä voi olla (riippuu käyttäjästä) parempi Macilla, mutta kaikessa muussa se häviää, sitä ei voi kiistää. Nuo hinnat on ihan järjettömiä, esim. 21,5" iMac maksaa 1500e, joka on paljon enemmän, kuin minun allekirjoituksessa oleva kone, ja tuossa Macissa on olemattomasti muistia, ei SSD:tä, näyttis jolla ei pelailla mitään, huonompi prosessori ym.
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka