Liikenne
-
- Viestit: 13087
- Liittynyt: 2.5.2009 klo 14.39
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
-
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 4.10.2010 klo 21.05
- Paikkakunta: Turku/Raisio
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Don MC »
Hyvähyvä. Tarkoittanet siis Linnankadulta Auransillan suuntaan menevää liikennettä? Siinähän on kyllä ollut kauheaa jonoa aina ruuhkaisaan aikaan. Vähintään sinne Suomen Pankille asti. Useimmiten vielä pidemmälle.Tauvo kirjoitti:^ Hyvin toimii. Ainakin vaikutus näkyy Linnankadulla asti. Ei ole enää neljän aikaan ruuhkassa kolmen korttelin mittainen seisova jono Aurakadun risteyksestä Ursininkadulle.
Tässä näemme esimerkin, miten pieni liikennevalosuunnittelun yrityskin vaikuttaa positiivisesti liikenteen sujuvuuteen. Nyt vaan sama kaveri asialle muihinkin ongelmakohtiin.
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
-
- Viestit: 13087
- Liittynyt: 2.5.2009 klo 14.39
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Juuri sitä ryysistä tarkoitin. Parhaimmillaan olen parvekkeelta ihastellut jonoa joka alkaa Aurakadun risteyksestä ja jatkuu siihen Klassikon tontille asti. Silloin kun Myllysiltaa ei ollut, oli jonot välillä Marina Palaceen asti...Don MC kirjoitti:Hyvähyvä. Tarkoittanet siis Linnankadulta Auransillan suuntaan menevää liikennettä? Siinähän on kyllä ollut kauheaa jonoa aina ruuhkaisaan aikaan. Vähintään sinne Suomen Pankille asti. Useimmiten vielä pidemmälle.Tauvo kirjoitti:^ Hyvin toimii. Ainakin vaikutus näkyy Linnankadulla asti. Ei ole enää neljän aikaan ruuhkassa kolmen korttelin mittainen seisova jono Aurakadun risteyksestä Ursininkadulle.
Tässä näemme esimerkin, miten pieni liikennevalosuunnittelun yrityskin vaikuttaa positiivisesti liikenteen sujuvuuteen. Nyt vaan sama kaveri asialle muihinkin ongelmakohtiin.
-
- Viestit: 2070
- Liittynyt: 27.3.2010 klo 14.21
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Le Corbusier »
>10km/h alle rajoituksen on aivan normaalia liikennenopeutta. Se on sitä keskiarvoa, jolla liikenteen kuuluisi lakien mukaan sujua. 100% ajoneuvoista ei kulje aina kattonopeutta - eikä pitäisi - eikä valoja siksi niin ohjata.Don MC kirjoitti:Nuo valot vaan vaihtuvat niin hitaasti, että on hiljaisenakin aikana pakko ajaa >10km/h alle rajoituksen. Ja jos vielä seuraavissa valoissa on yksikin auto odottelemassa, niin pysähtymiseltäkään ei voi välttyä. Eikös vihreän allon idea ole siinä, ettei turhia tarvitsisi hidastella tai pysähdellä? Nyt se ei toteudu.
Valot eivät vaihdu kattonopeusnuijien sekuntien säästämistavoitteiden mukaan. Tavoitteena liikennevalo-ohjauksessa on sujuvin mahdollinen k o k o n a i s u u s annettujen parametrien sisällä.
Koittakaa hahmottaa maailmaa omaa napanöyhdän haistelua laajemmin.
-
- Viestit: 2342
- Liittynyt: 6.4.2011 klo 7.54
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja thoug »
Nikon D500, Nikkoreita +
-
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 4.10.2010 klo 21.05
- Paikkakunta: Turku/Raisio
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Don MC »
Juuri sellaisia sumppuja tarkoitan. Ja iloksemme kuulimme täällä Tauvolta, että yksi sellainen sumppu on nyt (toivottavasti) historiaa. Le Corbusier ei varmaankaan ihan 100% ymmärtänyt mitä ajoin takaa. Ja itsekin varmasti selitin hieman epätarkasti. En siis hae omaa etuani tässä hommassa, vaan ihan kaikkien autoilijoiden (ja välillisesti myös pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden) etua. Jos valot saadaan toimimaan oikein, ruuhkautuminen vähenee ja ilmanlaatu sekä turvallisuus paranevat.thoug kirjoitti:^ Jos kyse on tunnetusta usein toistuvasta liikennesumpusta, niin ei se varmaan yhden henkilön etu ole jos liikenne tuolta osin sujuisi.
Ei ole kenenkään edun mukaista seisottaa satoja autoja ruuhkasumpussa vain sen takia, että valot on ajastettu päin peetä. Ajaisin ilomielin sen 10km/h alle rajoituksen, jos se vain olisi mahdollista. Nykyisellään se ei ole mahdollista. Katu on täysin tukossa ja/tai joka valoissa pitää pysähtyä. Vain optimaalisissa olosuhteissa pääsee valojen läpi ajamaan pysähtymättä. Se tarkoittaa silloin että ajetaan 10km/h alle rajoituksen ja että kadulla ei ole yhtään muita autoja.
Kun aikoinaan 80-luvulla suunnittelivat esim. tuon Koulukadun ja Puistokadun(* valo-ohjauksen, niin luulen, että käyttivät laskelmissaan juuri sellaista kaavaa, että yksinäinen auto ajelee katua pitkin 10km/h alle rajoituksen. Sellainen ei toimi "tosielämässä". Muistan kun lehdissä kirjoiteltiin, että "nyt saadaan Turkuun ihka oikea VIHREÄ AALTO". Toisin kävi. Se on siitä asti ollut persiillään. Eivätkä kuulemma sitä voi miksikään muuttaa koska "ohjauslaitteisto on peräisin 80-luvulta". Tiedä sitten tuon väittämän todenperäisyyttä.
*) Koulukatu ja Puistokatu ovat kaksi vierekkäistä, vastakkaisiin suuntiin yksisuuntaista katua. Niiden kautta kulkee liikenne Naantalin ja Raision suuntaan, sekä VT8:lle (ja takaisin). Kadut ovat tunnettuja siitä, että ovat täysin tukossa aina kun liikenne on vähänkään vilkkaampaa (ei tarvi olla edes ns. "ruuhkahuippuaika", vaan ihan hitusen normaalia vilkkaampi liikenne riittää).
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
-
- Viestit: 2070
- Liittynyt: 27.3.2010 klo 14.21
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Le Corbusier »
Pistä tällaiset terveiset sinne kaupungille, eivät varmaan ole miettineet tältä kantilta.Don MC kirjoitti:Jos valot saadaan toimimaan oikein, ruuhkautuminen vähenee ja ilmanlaatu sekä turvallisuus paranevat.
-
- Viestit: 13087
- Liittynyt: 2.5.2009 klo 14.39
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Tänään näin kaksi melkein auton alle väkisin tunkemista. Toisessa tulee 50+ mies fillarilla päin punaisia (vihreä palanut jo monta sekuntia ja autoja mennyt risteyksestä) risteävältä kadulta suojatielle. Kiukkuisena pui nyrkkiään torvea soittavalle autolle.
Sama risteys kahden tunnin päästä. Taas 50+ (ämmä tällä kertaa) kyttää vihaisena, kun autot tulevat vihreän valon palaessa ja yrittää hypätä päin punaisia suojatielle. Vihdoin tulee arempi kuski pakettiautolla, joka hidastaa ja muija loikkaa punaisella suojatielle pysäyttäen liikenteen...

Vaikkei siinä ennen ole ollut valoja, mutta ovat ne jo kuukauden seisseet siinä toimimattominakin, kyllä pitäisi tyhmemmänkin tampion nähdä ne ja mennä niiden mukaan...
-
- Viestit: 7383
- Liittynyt: 10.6.2009 klo 22.08
- Paikkakunta: Tuusula
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Peitsamo »
Jos joku on kiinnostunut mitä tällaisilla kehittyneillä liikenneratkaisuilla ym. voi saada aikaan niin googlatkaa esim. IBM smarter planet niin löydätte lukuisia case-tapauksia asiaan liittyenLe Corbusier kirjoitti:Pistä tällaiset terveiset sinne kaupungille, eivät varmaan ole miettineet tältä kantilta.Don MC kirjoitti:Jos valot saadaan toimimaan oikein, ruuhkautuminen vähenee ja ilmanlaatu sekä turvallisuus paranevat.
-
- Viestit: 1708
- Liittynyt: 14.9.2010 klo 16.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja OmenaOnPunainen »
No voi kamalaa!n Hirveää!Don MC kirjoitti:Osaan ajaa. Sitä varten autossa on liikuteltava kaasupoljin. Liikkuu sekä ylös, että alas. Rajoitusten mukaan ajan. Tai ainakin pyrin ajamaan. Nuo valot vaan vaihtuvat niin hitaasti, että on hiljaisenakin aikana pakko ajaa >10km/h alle rajoituksen.OmenaOnPunainen kirjoitti:Etkö osaa ajaa hitaammin?Don MC kirjoitti:Turussa ja Raisossa käyttäneet samaa "insinööriä" valojen ajastuksen "suunnitteluun". Vihreä aalto kautta linjan 10 sek liian hidas.
Osaatko ajaa polkupyörällä? Onko Sinulla jalat, joilla kävellä? (Minulla muuten ei ole, joten rohkeasti esiin vain, jos et pysty kävelemään.) Voitko liikkua muulloin kuin ruuhka-aikaan? (Vaikea kuvitella, että jossain pikkukylässä on oikein ruuhka-aika, mutta onhan se mahdollista, jos se on läpikulkupaikka jonnekin landen haja-asutusalueille,)Jos saisivat valot niin fiksusti toimimaan, ettei autojen tarvitsisi turhia pysähdellä, niin luulisi että Koulukadunkin kaltaisella pätkällä säästyisi saavikaupalla bensaa (ja päästöt vähenisivät) joka ikinen päivä. Vajaan kilometrin kadunpätkällä on joka päivä kolme kaistaa täyteen ammuttu autoja jotka kaikki pörisevät tyhjäkäynnillä. Ruuhka-aikaan tuo kilometri taittuu n. 15-20 minuutissa (keskinopeus 3-4km/h). Sitä voi vain kuvitella mitkä määrät pakokaasuja nuo sadat seisoskelevat autot tuottavat päivittäin.
On naurettavaa kuvitella, että tämä ruuhka aiheutuu siitä, että liikennevalot ovat 10 sekuntia väärin ajoitetut.
-
- Viestit: 1708
- Liittynyt: 14.9.2010 klo 16.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja OmenaOnPunainen »
Napanöyhdän haistelijat mm. unohtavat sen, että kaikki eivät ole matkalla kaupungista siihen naurettavaan ökytaloon. Jotkut kaupunkilaiset voivat esim. haluta, autolla toiseen suuntaan tai jopa – kauhistus! – jalan viereiseen kortteliin.Le Corbusier kirjoitti:>10km/h alle rajoituksen on aivan normaalia liikennenopeutta. Se on sitä keskiarvoa, jolla liikenteen kuuluisi lakien mukaan sujua. 100% ajoneuvoista ei kulje aina kattonopeutta - eikä pitäisi - eikä valoja siksi niin ohjata.Don MC kirjoitti:Nuo valot vaan vaihtuvat niin hitaasti, että on hiljaisenakin aikana pakko ajaa >10km/h alle rajoituksen. Ja jos vielä seuraavissa valoissa on yksikin auto odottelemassa, niin pysähtymiseltäkään ei voi välttyä. Eikös vihreän allon idea ole siinä, ettei turhia tarvitsisi hidastella tai pysähdellä? Nyt se ei toteudu.
Valot eivät vaihdu kattonopeusnuijien sekuntien säästämistavoitteiden mukaan. Tavoitteena liikennevalo-ohjauksessa on sujuvin mahdollinen k o k o n a i s u u s annettujen parametrien sisällä.
Koittakaa hahmottaa maailmaa omaa napanöyhdän haistelua laajemmin.
-
- Viestit: 1268
- Liittynyt: 30.5.2010 klo 13.34
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja deissi »
1. Poliisi taisi tarkistaa valvontakamerat tapauksessani. Minulla oli tarkat speksit bussista ja ajankohdasta. Tein rikosilmoituksen henkilökohtaisesti ja minua mm. pyydettiin tekemään tilanteesta piirros.KunkkuJ kirjoitti:Olet nähnyt unta. Poliisi ei varmasti anna kenellekään sakkoja netissä tehdyn ilmoituksen perusteella. Näyttö ei riitä.
Mietihän asiaa. Jos poliisi antaisi sakon yhden henkilön tekemän ilmoituksen perusteella, muuta ei ehdittäisi tekemäänkään. Siinä olisi hieno kiusanteko- ja kostomahdollisuus ilkeille ihmisille. Tehdään ilmoitus, niin se saa sakot! Äly hoi, emme elä sen kaltaisessa poliisivaltiossa.
2. Jos tekijä myöntää rikoksen (poliisi soittaa ja kysyy onko näin tapahtunut), voi sakon kirjoittaa. Tällöinhän rikokselle on silminnäkijä (asianomistaja) ja tekijä myöntää sen.
3. Voin käydä tilaamassa ko. asiasta kyllä kopion esitutkintapöytäkirjasta ja tarkistaa asian.
Jamac: Rikoslakia(kaan) ei voi lukea kuin piru raamattua: lisäsin muutaman oman alleviivaukseni selventääkseni asiaa:
RL 23:2 kirjoitti:Jos liikenneturvallisuuden vaarantamisessa moottorikäyttöisen ajoneuvon tai raitiovaunun kuljettaja tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta.
... ja kun luetaan säännöksen merkittävintä tulkintaohjetta, eli sitä koskevaa hallituksen esitystä, havaitsemme, että:RL 23:2 kirjoitti:siten, että rikos on omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa toisen hengelle tai terveydelle, hänet on tuomittava törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta vähintään 30 päiväsakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
.. ja vielä tarkemmin konkreettinen esimerkki asiastaHE 32/1997 vp kirjoitti:Säännökseen sisältyvä vaatimus teon abstraktisti vakavaa vaaraa aiheuttavasta luonteesta tarkoittaa sitä, ettei pelkästään edellä esimerkkiluettelossa mainitun liikennesäännön rikkominen sinänsä merkitse vielä syyllistymistä törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen
Teon oltava siis 1) törkeä (tämä ei ole automaatio) ja 2) omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa toiselle.HE 32/1997 vp kirjoitti:Liikenneturvallisuuden vaatiman pysähtymisvelvollisuuden noudattamatta jättäminen 2 kohdassa voi aiheuttaa toiselle vakavaa vaaraa esimerkiksi silloin, kun suojatien eteen viereiselle kaistalle pysähtynyt ajoneuvo peittää näkyvyyden ja kuljettaja käyttää sellaista ajonopeutta, että ajoneuvon pysäyttäminen ennen suojatietä ei olisi enää mahdollista.
Pykälää koskevaan oikeuskäytäntöön enempää tutustumatta voisin arvata, että kynnys sille, että teko tuomittaisiin törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena on melko korkea. Tätä tukee hyvin vahvasti se, että liikkuva poliisi on laittanut jo edellä viittaamani tiedon nettisivuilleen. Voin nimittäin taata, että sekä liikkuvassa poliisissa että poliisihallituksessa - josta nämä sakko-ohjeet hyvin pitkälti ovat peräisin - on osaavia juristeja, jotka asiaan ovat tutustuneet.
p.s. mikäli aihe kiinnostaa, suosittelen tutustumaan teoksen Rikosoikeus (Talentum, 2011, Tapani & Tolvanen) lukuun 3.3.2, tieliikennerikokset syyllisyyden näkökulmasta. Myös WSOYpro:n vastaavassa teoksessa lienee käsitelty aihetta.
e: pientä korjausta viestin alkupäähän
-
- Viestit: 14641
- Liittynyt: 23.6.2007 klo 15.13
- Paikkakunta: Luumäki
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 4659
- Liittynyt: 6.1.2005 klo 20.15
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Muffe »
Tämän takia kyseiset valot olivat alkuviikosta poliisin käskystä pois käytöstä. Ihmiset ovat ääliöitä eivätkä noudata kyseisiä valoja. Päivittäin Kaskenmäkeä alastulleena olen positiivisesti yllättynyt valojen toimivuudesta, poislukien ääliöjalankulkijat ja -pyöräilijät.Tauvo kirjoitti:Juuri kun hehkutin niiden Aurakadun uusien liikennevalojen tuomaa helpotusta pelisääntöihin...
Tänään näin kaksi melkein auton alle väkisin tunkemista. Toisessa tulee 50+ mies fillarilla päin punaisia (vihreä palanut jo monta sekuntia ja autoja mennyt risteyksestä) risteävältä kadulta suojatielle. Kiukkuisena pui nyrkkiään torvea soittavalle autolle.
Sama risteys kahden tunnin päästä. Taas 50+ (ämmä tällä kertaa) kyttää vihaisena, kun autot tulevat vihreän valon palaessa ja yrittää hypätä päin punaisia suojatielle. Vihdoin tulee arempi kuski pakettiautolla, joka hidastaa ja muija loikkaa punaisella suojatielle pysäyttäen liikenteen...![]()
Vaikkei siinä ennen ole ollut valoja, mutta ovat ne jo kuukauden seisseet siinä toimimattominakin, kyllä pitäisi tyhmemmänkin tampion nähdä ne ja mennä niiden mukaan...
Don MC:n mainitsemat Koulukadun ja Puistokadun liikennevalot ovat kieltämättä päin honkia ajoitetut, Koulukadulla vähän enemmän kuin Puistokadulla, näin arviolta. 15-20 minuuttia koulukadulla ei kyllä kuitenkaan saa kulumaan, ei niin millään. Itse en ainakaan tässä ole onnistunut vaikka kuljen kumpaakin katua 1-7 kertaa päivässä.
-
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 4.10.2010 klo 21.05
- Paikkakunta: Turku/Raisio
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Don MC »
Kyllä siellä on tullut 15-20 minuuttia neljän ruuhkassa istuttua. Useammin kuin kerran, muttei joka päivä kuitenkaan. Koulukaduksi lasken tässä koko pätkän Myllysillalta Manhattanille (Manhattanin jälkeen yleensä helpottaa). Duunista lähtö pitää ajoittaa minuutilleen oikein, jotta välttyy pahimmalta. Tosin viime aikoina on tuntunut siltä, että ruuhka alkaa jo ennen klo 16.Muffe kirjoitti:Don MC:n mainitsemat Koulukadun ja Puistokadun liikennevalot ovat kieltämättä päin honkia ajoitetut, Koulukadulla vähän enemmän kuin Puistokadulla, näin arviolta. 15-20 minuuttia koulukadulla ei kyllä kuitenkaan saa kulumaan, ei niin millään. Itse en ainakaan tässä ole onnistunut vaikka kuljen kumpaakin katua 1-7 kertaa päivässä.
Puistokadulla pahin pullonkaula tällä hetkellä (liikennevalojen lisäksi) on käytöstä poistettu vasen kaista poliisitalon kohdalla. Puistokadun keskikaista on pahasti tukkeutunut koko matkalta taaksepäin aina ABC-asemalle asti. Noh, tuo vasen kaista kait otetaan taas käyttöön kunhan siinä kohdalla rakennettava kerrostalo valmistuu.
PS: Uuden Myllysillan avajaisseremonian ajoittaminen juuri neljän ruuhkan aikaan oli kaupungilta loistoveto.

Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
-
- Viestit: 5531
- Liittynyt: 8.3.2005 klo 18.18
- Paikkakunta: Jyväskylä MLK
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja M.P.T »
Tuo onkin aika outoa ja veikkaankin tuon olleen arpomalla päätetty. Pitäisi vaan kieltää helsingissä asuvilta asioiden päättäminen, koska niillä ei ole kokemusta asiasta. Siellä se pääkallopaikka on ikävä kyllä. Mielestäni 80 alueella ajettu 160 ei ole niin vaarallinen kuin 40 alueella ajettu 80.KunkkuJ kirjoitti:Mielenkiintoista on se, että reilu ylinopeus tyhjällä tiellä tulkitaan usein törkeäksi liikenteen vaarantamiseksi. Luulisi, että siihen verrattuna vilkkaassa kaupunkiliikenteessä esimerkiksi suojatien ylittäminen pysähtyneen auton ohi ajaen olisi paljon enemmän vaaraa aiheuttava tilanne.
-
- Viestit: 1268
- Liittynyt: 30.5.2010 klo 13.34
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja deissi »
Ja jos luet hallituksen esitystä, niin varmaan huomaatkin, että siellä on nimenomaan todettu, ettei tästä syystä(kään) ole absoluuttisia rajoja haluttu asettaa.M.P.T kirjoitti:Tuo onkin aika outoa ja veikkaankin tuon olleen arpomalla päätetty. Pitäisi vaan kieltää helsingissä asuvilta asioiden päättäminen, koska niillä ei ole kokemusta asiasta. Siellä se pääkallopaikka on ikävä kyllä. Mielestäni 80 alueella ajettu 160 ei ole niin vaarallinen kuin 40 alueella ajettu 80.KunkkuJ kirjoitti:Mielenkiintoista on se, että reilu ylinopeus tyhjällä tiellä tulkitaan usein törkeäksi liikenteen vaarantamiseksi. Luulisi, että siihen verrattuna vilkkaassa kaupunkiliikenteessä esimerkiksi suojatien ylittäminen pysähtyneen auton ohi ajaen olisi paljon enemmän vaaraa aiheuttava tilanne.
-
- Viestit: 2070
- Liittynyt: 27.3.2010 klo 14.21
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Le Corbusier »
Tyhjällä tiellä? Yliajoa ei ole tapahtunut maailmanhistorian aikana kertaakaan tyhjällä tiellä. Siellä on ollut yliajajan lisäksi aina uhri.KunkkuJ kirjoitti:Mielenkiintoista on se, että reilu ylinopeus tyhjällä tiellä tulkitaan usein törkeäksi liikenteen vaarantamiseksi. Luulisi, että siihen verrattuna vilkkaassa kaupunkiliikenteessä esimerkiksi suojatien ylittäminen pysähtyneen auton ohi ajaen olisi paljon enemmän vaaraa aiheuttava tilanne.
Villkkausparametri ei käy tuomioiden langettamisessa. Siinä on se epäkohta, että kaupunkilaisia tuomittaisiin erilailla kuin harvaan asutuilla tasangoilla törmäilevät. Asuinpaikka ei saa vaikuttaa tuomioon.
-
- Viestit: 5531
- Liittynyt: 8.3.2005 klo 18.18
- Paikkakunta: Jyväskylä MLK
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja M.P.T »
Tottakai sen pitää vaikuttaa. Sehän olisi oikeus ja kohtuus, mutta mikä tässä maassa toimisi. Sama pätee verotusta ja muuta vastaavaa.Le Corbusier kirjoitti:. Asuinpaikka ei saa vaikuttaa tuomioon.
J O S Niilo Nuorgam ajaa 80-alueella 160kmh poron päälle niin pitäähän siitä antaa pienempi tuomio kuin Veikko Vantaa ajaa ajaa 40-alueella 80kmh vauhtia koiran päälle. En sano, että poro olisi arvottomampi kuin se piski siellä etelässä, mutta liikennemäärä on eriluokkaa. En myöskään aja pienempää tuomiota etelässä asuville. Kyllä Kehä III ajettu ylinopeus on pienempi paha kuin Espoon keskuksen läpi hurjastelu. Miksi? Koska siellä Espoon keskuksessa on enemmän lapsia, vanhuksia ja kävelijöitä. Siellä on myös niitä lemmikkejä, skoottereita ja jopa teinejä.
Olen yhden kilpa-ajon nähnyt Kehä III perjantai iltana about 23 aikaan. Olin silloin tyttösen kanssa ensi treffeillä ja muistan tapahtuneen. Toinen ohitti minut oikealta rampin kautta ja se ensimmäinen vasemmalta. Vauhtia oli varmasti yli 200kmh, koska perävalot eivät näkyneet kauaa.
Tänään viimeksi minut ohitettiin vastaantulevien kaistalta kun olin vilkku oikealle ajamassa rampille. Ohittivat noin 100m ennen remppia reilulla ylinopeudella ja alueella 60kmh. Siihen kohtaan olen aina tahtonut kameraa tai liikenneympyrää. Harmi, ettei ympyröitä saada enempää.
-
- Viestit: 2070
- Liittynyt: 27.3.2010 klo 14.21
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Le Corbusier »
^ utsjoella saa ajaa 3 promillen humalassa, helsingissä nollalinja.
^ utsjoella saa hakata lastaan, helsingissä torumisesta linnaan
^ utsjoella saa ajaa punaisia päin, helsingissä vihreästäkin saa linnaa
Ei tää sun idea toimi.
Oletko muuten huomannut, että yhdestä murhasta tai kolmen murhasta on sama enimmäistuomio?
-
- Viestit: 463
- Liittynyt: 29.8.2010 klo 18.49
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja janio »
Tässä on oikeasti hyvä idea, ja samanlaista liikennepolitiikkaa toivoisin itsekin. Harmi vain, että Le Corbusier veti taas homman överiksi...M.P.T kirjoitti:J O S Niilo Nuorgam ajaa 80-alueella 160kmh poron päälle niin pitäähän siitä antaa pienempi tuomio kuin Veikko Vantaa ajaa ajaa 40-alueella 80kmh vauhtia koiran päälle. En sano, että poro olisi arvottomampi kuin se piski siellä etelässä, mutta liikennemäärä on eriluokkaa. En myöskään aja pienempää tuomiota etelässä asuville. Kyllä Kehä III ajettu ylinopeus on pienempi paha kuin Espoon keskuksen läpi hurjastelu. Miksi? Koska siellä Espoon keskuksessa on enemmän lapsia, vanhuksia ja kävelijöitä. Siellä on myös niitä lemmikkejä, skoottereita ja jopa teinejä.
Minun mielestäni varsinkin ylinopeussakot pitäisi ehdottomasti määrittä sen mukaan paljonko muuta liikennettä tiellä oli sillä hetkellä, lisäksi mikä oli tien kunto jne. On mielestäni esimerkiksi paljon vaarallisempaa ajaa päiväsaikaan, tai milloin vain kun on paljon ihmisiä liikkeellä, Helsingin keskustassa 80 km/h. Kuin että ajaa kesäyönä, valoisaa ja tyhjä tie, moottoritie suoralla 220 km/h. Kyseessä siis pitkä suora, jossa varmasti näkee ettei ketään ole edessä.
Miksi? Koska ensimmäisessä tapauksessa vaarantaa satojen, hyvällä tuurilla tuhansien, muidenkin turvallisuuden. Jälkimmäisessä aiheuttaa vaaraa vain itselleen. Kuitenkin tosielämässä voi ensimmäisestä selvitä pelkillä sakoilla, ja jälkimmäinen tuomio voi olla mitään, onhan kyseessä kumminkin lainsäätäjän mielestä pahin teko mitä ihminen voi Suomessa tehdä.
-
- Viestit: 14641
- Liittynyt: 23.6.2007 klo 15.13
- Paikkakunta: Luumäki
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
Oos sie vaa melkone kaahar! Tuhansien henki vaaras, ko sie kaahaat? Mil sie oikee ajat? Airbus 380:llä?janio kirjoitti: Koska ensimmäisessä tapauksessa vaarantaa satojen, hyvällä tuurilla tuhansien, muidenkin turvallisuuden. Jälkimmäisessä aiheuttaa vaaraa vain itselleen. Kuitenkin tosielämässä voi ensimmäisestä selvitä pelkillä sakoilla, ja jälkimmäinen tuomio voi olla mitään, onhan kyseessä kumminkin lainsäätäjän mielestä pahin teko mitä ihminen voi Suomessa tehdä.

-
- Viestit: 13087
- Liittynyt: 2.5.2009 klo 14.39
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
-
- Viestit: 1268
- Liittynyt: 30.5.2010 klo 13.34
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja deissi »
-
- Viestit: 463
- Liittynyt: 29.8.2010 klo 18.49
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja janio »
8)KunkkuJ kirjoitti:Oos sie vaa melkone kaahar! Tuhansien henki vaaras, ko sie kaahaat? Mil sie oikee ajat? Airbus 380:llä?
Eipä tossa olisi varmaankaan eilen illalla (Taiteiden yö) tarvinnut pitkälti Manskulla kaahailla niin olisi reilu tuhat ihmistä ohitettu. Puhumattakaan jos olisi vaikka parin kilometrin matkan tykittänyt menemään ympäri keskustaa...
edit. typo
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit