Jussi68 kirjoitti:MacMees kirjoitti:Ei paljon karppaukset kiinnosta mutten myös kolesterolia pelkää. Tarpeellinen aine elimistössä.
On hyvää ja huonoa kolesterolia.
En karppaa, mutta olen vähentänyt hiilareita. Mulla tippui kokonaiskolesterolit 5.0 > 4.0
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
olenko toiminut väärin?
Asiaan: leivitin ahvenfileitä ja paistoin ne pannulla, voin ja öljyn sekoituksessa. Lisukkeena keitettyjä perunoita
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Ei kolesteroli mikään myrkky ole, se on tarpeellinen aine elimistössä. Se koostuu kahdesta osasta toki, LDL:stä ja HDL:stä. Näiden keskinen suhde kertoo enemmän, kuin kokonaiskolesteroliarvo useimmissa tapauksisa. Selvästi olet tehnyt jotain oikein, jos ihan ruokavaliolla tai jollain muulla elintavan muutoksella olet saanut tuollaisen eron kokonaiskolesteroliisi - todennäköisesti LDL on alentunut, mikä on siis juuri oikein. Elimistö siis kuitenkin säätelee tuota itse, LDL, pahaksi mainittu, on suonistossa oikeastaan paikka-aineena, suojelee verisuonten seinämää. Ei siis nyt niin kovin paha konna. HDL kuitenkin, se hyvä kolesteroli, tulee sitten perässä tarpeen tullen ja huuhtoo tuon LDL:n pois tukkimasta suonia, koska tietenkin liika määrä sitä suonistossa ei pidemmän päälle ole hyväksi. HDL on tämä, joka siis voi olla liian matalalla, monesti sen saaminen ohjearvoihin itsessään alentaa myös LDL-arvoa - koska tuo tasapaino silloin toimii. Yleinen ohje HDL:n nostamiseen on lisätä liikuntaa ja kalansyöntiä. Tai napsia kalaöljyjä kapselista. Mutta siis, kaikki vaikuttaa kaikkeen ja ruokavaliollakin on tuossa paljon merkitystä. Itse karppaus (hiilihydraattien vähentämisetä kyse tässä tapauksessa vissiin?) sellaisenaan ei kohota kolesterolia sellaisenaan, asiaan liittyy yhtä sun toista muutakin. Tästä oli muuten ihmettelyä juuri tuolla uutisketjussa.
Ahvenfileet ovat kyllä hyviä.