mercury kirjoitti:janio kirjoitti:Ja tuohon maksun suuruuteen vaikuttaa kilometrit, ja paikallaan seistessä aika. Eli mitä nopeampi kyyti, sitä pienempi maksu.
Ei välttämättä. Mikäli taksi kiirehtii turhaan seisomaan seuraaviin liikennevaloihin, matkan hinta nousee. Mikäli nopeasti ajamalla ehditään läpi valoista pysähtymättä, kun rauhallisemmin ajamalla pitäisi pysähdellä, saa matkan hinnan laskemaan. Matkan pituus kilometreissä ei nimittäin lyhene nopeammin ajamalla, mutta kaikki paikallaan seisty aika liikennevaloissakin pyörittää seisontataksaa.
Kirjoitukseni oli selvästi epäselkeää, pahoittelen! Selvennän: nopeammalla kyydillä tarkoitin nopeampaa kyytiä. Ja kun kyyti on nopeampi, se tarkoittaa että ollaan perillä aikaisemmin. Eli siis tarkoitin juuri tätä, että mitä nopeamppin perillä (keretään valoista, ajetaan hieman kovempaa ajan säästämiseksi) niin sitä enemmän kumpikin osapuoli voittaa.
redhat kirjoitti:Keskellä yötä joo, mutta kun ajavat ylinopeutta päivällä, aamulla ja iltapäivällä myös. Aina.
Varsinkin laivaterminaaleilla taksit vetelee kolmioiden takaa ajoradalle ihan surutta ja X kertaa ei ole kolari ollut kaukana.
Tulee Katajanokalla ajeltua aika useasti ja aika useasti joutuu taksikuskeille huomauttamaan äänimerkein ja pitkin valoin.
Päiväsaikaan ei ole taksin kyydissä oltua pariin vuoteen, enkä ajaessani kiinnitä hirveästi huomiota muiden liikkumisnopeuteen (kunhan vain eivät ole edessäni

). Eli en ole tätä huomannut, olet todennäköisesti oikeassa sillä tuskimpa taksit hirveästi alle rajoitusten ajelevat.
Tuolla Katajanokalla en ole hirveästi pyörinyt, enkä huomannut tuota paikkaa. Harmittaa kun muutama ammattikunnan edustaja pilaa kaikkien maineen...