Uusi kannetta on tarkoitus ostaa ja nyt pohdin kannattaako minun ostaa macbook (esim air). Käyttö on melko vähäistä; päivittäin surffailen netissä ja teen koulutehtävät. Minulla on ollut oari PC:tä, jotka ovat kestäneet 3-4 vuotta. Nyt kuitenkin tarkoituksena ostaa vähän "parempi" kone, jossa myös köyttöaika olisi pidempi. Matkustan melko paljon, joten haluaisin, että kone on näppärä kantaa mukana, niin koulussa kuin junalla matkustaessakin.
No jos päädyn ostamaan kyseisen koneen, niin mistä se kannattaisi hankkia? Tietysti mahdollisimman edullisesti ja nopealla toimitusajalla. Oliko opiskelija-alennus mahdollisuus saada?
Lisäksi minkalaista nettiyhteyttä kannattaa paljon reissaavan käyttää?
Kiitos avusta!
Opiskelija kaipaa apua MacBookin hankinnassa
Keskustelua kannettavista
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
Opiskelija kaipaa apua MacBookin hankinnassa
Viesti Kirjoittaja jjossu »
Viimeksi muokannut kallekilponen, 28.8.2012 klo 21.28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Re: Opiskelija kaipaa apua MacBookin hankinnassa.
Viesti Kirjoittaja mommmmi »
..
Viimeksi muokannut mommmmi, 12.7.2015 klo 23.14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
iMac 5K 2019 | Air 13" M1 | Pro 16" M1 Max | iP 13 Pro Max | AirPods Pro 2.Gen | Watch S10 42mm | FTTH-netti
http://www.youtube.com/watch?v=5GZcCLfeH28
http://www.youtube.com/watch?v=5GZcCLfeH28
-
Viesti Kirjoittaja hermostaatti »
Mikäli sinulla on lyyran opiskelijakortti, niin ehdottomasti lyyran kautta apple storesta. Hinnat ovat jo lähtökohtaisesti halvempia + tällä hetkellä saa kaupan päälle 80euron lahjakortin itunesiin/appstoreen/...
-
Viesti Kirjoittaja hermostaatti »
Laitoin JUURI oman koneen tilaukseen lyyran kautta
MBA 13" 8GB 128GB
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Re: Opiskelija kaipaa apua MacBookin hankinnassa
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Airin tai Retina näyttöisen Pron jos ostat, ota ihmeessä maksimi RAM muistilla, sitä kun ei jälkikäteen ko. malleissa voi päivittää. "Kovalevyn" eli SSD:n voi.
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Jos mokkulana on iPhone niin se toimii siinä käytössä mainiosti. Minulla oli aiemmin Saunalahden mokkula, joka pätki yhteyksiä jatkuvasti. iPhonen kautta yhteys on katkennut tähän mennessä muutaman kerran, joten se on ollut varmempi kuin mokkula.
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad A16 128G, iOS 18.5.
-
Viesti Kirjoittaja L_A_G »
Itse suosittelen odottamaan että päivittävät 13" Macbook Pro:t, joka mitä luultavammin tulee tapahtumaan seuraavan parin kuukauden aikana.
Mitä Air:iin (joka on täälläpäin aikamoinen pyhä lehmä johon koskemisesta saa aina metritonnin sitä itseään niskaansa) tulee niin sillä on tietty määrä rajoitteita verrattuna Applen muihin kannettaviin. Ensimmäinen rajoitus on se että siihen ei saa vaihdettua RAM-muistia edes kirveelläkään, joka tulee kalliiksi koska erikoistilaus muistin päivittämisestä 8:an gigatavun maksimiin maksaa 100€ samalla kun vastaaviin muihin kannettaviin itse tehtävä päivitys maksaa noin puolet, eli 50€. Toinen ongelma on se että kyseiset koneet käyttävät Applen omia (tosin muiden valmistamia) SSD-asemia jotka ovat paitsi pienikokoisia, myös hankalasti saatavissa (ne pitää tilata ulkomailta jos haluaa vaihtaa itse). Myös koko on ongelma jos haluaa pitää koneella vähän enemmän dataa kerralla sillä halvin 13" malli sisältää ainoastaan 128:n gigatavun SSD:n ja malli jossa on tämän sijaan 256:n gigatavun levy (ja tämä on siis ainoa ero näiden kahden mallin välillä) maksaa 300€ lisää samalla kun tuokokoisen SSD:n saa ihan suoraan halvemmalla.
En siis ole sanomassa että Air on täysin kelvoton kone josta ei ole mihinkään, vaan että Air ei ole mikään yleiskone, vaan keveyden ja pienen koon saavuttamiseksi monia uhrauksia tehnyt matkalaisen kone. Niin voin todeta omasta kokemuksesta ja Air:i ei ole mitenkään ylivertainen matkalaiskone verrattuna muihin malleihin sillä olen kantanut 15" Pro:ta mukanani erinäisille luennoille jo 4 vuotta enkä pidä sitä ylivertaisen painavana.
Edit: Niin ja mitä tehoon tulee niin 13" Pro:ssa on kyllä tehokkaampi prosessori (Air:issa kun on n.s ULV tai matalavirtamalli) mutta nopean ja pienen SSD:n sijaan isompi, mutta hitaampi kovalevy. Tuohon saa tosin itse päivitettyä 256:n gigatavun mokomaan halvemmalla kun 13" Air:iin 128 gigatavun mokoman saa päivitettyä 256:een.
Mitä Air:iin (joka on täälläpäin aikamoinen pyhä lehmä johon koskemisesta saa aina metritonnin sitä itseään niskaansa) tulee niin sillä on tietty määrä rajoitteita verrattuna Applen muihin kannettaviin. Ensimmäinen rajoitus on se että siihen ei saa vaihdettua RAM-muistia edes kirveelläkään, joka tulee kalliiksi koska erikoistilaus muistin päivittämisestä 8:an gigatavun maksimiin maksaa 100€ samalla kun vastaaviin muihin kannettaviin itse tehtävä päivitys maksaa noin puolet, eli 50€. Toinen ongelma on se että kyseiset koneet käyttävät Applen omia (tosin muiden valmistamia) SSD-asemia jotka ovat paitsi pienikokoisia, myös hankalasti saatavissa (ne pitää tilata ulkomailta jos haluaa vaihtaa itse). Myös koko on ongelma jos haluaa pitää koneella vähän enemmän dataa kerralla sillä halvin 13" malli sisältää ainoastaan 128:n gigatavun SSD:n ja malli jossa on tämän sijaan 256:n gigatavun levy (ja tämä on siis ainoa ero näiden kahden mallin välillä) maksaa 300€ lisää samalla kun tuokokoisen SSD:n saa ihan suoraan halvemmalla.
En siis ole sanomassa että Air on täysin kelvoton kone josta ei ole mihinkään, vaan että Air ei ole mikään yleiskone, vaan keveyden ja pienen koon saavuttamiseksi monia uhrauksia tehnyt matkalaisen kone. Niin voin todeta omasta kokemuksesta ja Air:i ei ole mitenkään ylivertainen matkalaiskone verrattuna muihin malleihin sillä olen kantanut 15" Pro:ta mukanani erinäisille luennoille jo 4 vuotta enkä pidä sitä ylivertaisen painavana.
Edit: Niin ja mitä tehoon tulee niin 13" Pro:ssa on kyllä tehokkaampi prosessori (Air:issa kun on n.s ULV tai matalavirtamalli) mutta nopean ja pienen SSD:n sijaan isompi, mutta hitaampi kovalevy. Tuohon saa tosin itse päivitettyä 256:n gigatavun mokomaan halvemmalla kun 13" Air:iin 128 gigatavun mokoman saa päivitettyä 256:een.
Viimeksi muokannut L_A_G, 30.8.2012 klo 0.18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Macbook Pro (mid 2011) 15" - 2,0 GHz Core i7 - 4Gt - 500Gt (7200RPM) - Radeon HD 6490M
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Viesti Kirjoittaja viktor »
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
mac air 2012 - iphone 4 - iphone classic - iphone 5 syksyllä 2012 - apple tv 3 - ipad retina lokakuu 2012
-
Viesti Kirjoittaja iMika »
Itsellä on molemmat..... 11' air jota kannan mukana "sivutyössäni" ja mitä käytän sekalaisessa surffailussa tms. Varsinaisessa työssäni käytän sit "tappiin asti" viritettyä 13' prota. Molemmille on löytynyt oma tehtävänsä eli suosittelen kokeilemaan mikä on se tarve koneelle. Itsellä airissa on 4gigaa muistia ja koen sen "tällä hetkellä" riittäväksi mut jos uutta konetta hankkisin niin ottaisin 8gigan muistilla, ssd:n kun vo helposti vaihtaa itsekkin tarpeen mukaan.
MBP Late 2011 13' ,MacBook Air Mid 2011 11' , TimeCapsule 1Tb, aTv2, iPhone 6 64gb,Elisa, iPad3 64gb wifi+cellular. "Hyvä viski parempi mieli"
9 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka