Päädyin tekemään MacBook Pro (early 2008):lle puhtaan asennuksen eli otin Time Machinella ja Carbon Copy Clonerilla varmuuskopiot, formatoin kovalevyt ja asensin Moutain Lionin aiemmin tekemälläni asennustikulla. Tämän tein siksi koska konevanhukseni tuntui toisinaan hieman takkuiselle ja ajattelin tästä siihen mahdollisesti apua saavani.
Asennuksen jälkeen palautin Time Machinelta kaiken ja yritin tarkastaa ohjelmistopäivityksiä. Mac App Store sanoi että ei voi tarkastaa päivityksiä, internetyhteys tarvitaa. Store kuitenkin näytti kaikki muuta asiat normaalisti ja nettiyhteys toimi muutenkin. Kirjautuessa Storeen tuli punainen teksti missä sanottiin että yhteysvirhe enkä päässyt kirjautumaan.
Hakkasin pari päivää päätäni seinään asian parissa kunnes laitoin postia Applen tukeen josta tulikin avulias vastaus noin puolessa tunnissa. Tarkastelin ohjeiden mukaisesti käyttörajoituksia tuloksetta. Tuesta neuvoivat soittamaan suomenkieliseen tukipalvelunumeroon johon saikin jonottaa puolet pidempään mitä vastaus sähköpostitse kesti.
Puhelintuessa oli myös avulias kaveri mutta asiantuntevuudesta en oikein päässyt selvyyteen. Jotain hän langan toisessa päässä ihan ajan kanssa tutki mutta ainoa ratkaisu oli se että asenna uudestaan ja kokeile ennen Time Machinesta palautusta toimisiko store.
Näin tein ja toimihan se. Palautin sitten pelkästään käyttäjätilin ja edelleen toimi. Palautin sen jälkeen ohjelmat ja siihen loppui taas toiminta.
Olin tässä vaiheessa jo miltei valmis vaihtamaan koneen uuteen mutta päädyin kuitenkin kokeilemaan sellaista että palautin vanhemmasta varmuuskopiosta koneen tilaan ennen Mountain Lion-päivitystä ja tein sitten päivityksen siihen päälle.
Tämän jälkeen kaikki on toiminut mukavasti ja konevanhuskin tuntuu niin nopealle että voisi luulla puhtaan asennuksen tehdyksi.

Olisiko tarinan opetus se että puhdas asennus ei olekaan yhtään sen varmempi tapa saada konettaan hvyään jamaan?