Lacie 250GB USB2-levy
Keskustelua Mac-yhteensopivista laitteista
14 viestiä
• Sivu 1/1
-
Lacie 250GB USB2-levy
Viesti Kirjoittaja Tuppu »
Pitipä sitten ostaa varmuuskopiointia varten tollanen Lacien 250 gigan USB2-levy. Vaikka katsoin netistä benchmarkkeja, että maceissa noi usb2-levyt toimii tosi hitaasti, niin 50 euroa kalliimpi sama levy firewirenä ei houkutellut. Levyn käyttötarkoitus siis vain varmuuskopiointi, eli tuolla nopeudella ei mulle niin suurta väliä. Näyttäis liikkuvan n. 15MB/s tavara levylle päin. Itse kiintolevy näyttäisi olevan Seagaten valmistama, eikä äännä juuri lainkaan. Pyörimisääntä ei kuulu. Välillä kuuluu jotain ihan olematonta raksutusta jos todella tarkasti kuuntelee. Ääni hukkuu G5 powermacin äänen alle täysin. Hintaa oli Sellon tietokoneliikkeessä 149e.
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Re: Lacie 250GB USB2-levy
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Ostin kesällä Keskiseltä 145 eur hintaan tuon saman levyn. Tuolla pöydän alla se on varmuuskopiona. Työlevyinä käytän vain Firewireä, mutta tuohon Backup-käyttöön tuo USB 2 käy ihan hyvin.
-
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Halpahan tuo oli /mega
Itse kun kokeilin äsken 2.5" combollani, niin USB antoi 7,7 MBps, ja
Itse kun kokeilin äsken 2.5" combollani, niin FW antoi 15,13 MBps
Näin siis miun mäkillä, kuulemma windows-ajurit preferoivat paremmin USB.tä - tiedä häntä, kun en noita jaksa benchata..
Minkälaisia tiedostorakenteita kopioit ?: 5 isoa DVD-leffaa, vai 15 000 pikkufilettä ??
Eli sinulla ehkä olisi varmaankin aika hyvä suoritus levylle/väylälle, MUTTA tiedostojen määrä vaikuttaa kopioinisuoritukseen ainakin macin käyttämässä HFS tiedostojärjestelmässä. Tämä kait on vanhaa perua, en ole sata varma että vaikuttaa vieläkin, mutta ikäväkseni testit näyttäisivät siihen suuntaan.
Tuo ed. mainittu HFS-hitaus ei ehkä ole paha asia, mikäli luotettavuus korreloi suoraan käytettyyn aikaan, Itse en näe syytä tuohon hitauteen: kopionti on silti kopiointia (lue: en ole huomannut tietävämpien kertovan muuta..
)
Aiheellisena sivukommenttina: Tietävämmät ovat myös osoittaneet syyttävät sormensa HFS-tiedostojärjestelmää kohtaan, johon en osaa kommentoida (vaatii perehtymistä, jota en omaa)
Aie-listallani on myöskin USB-kovon liittäminen tuohon näppiksen jatkoksi, ja ihmetellä riittääkö virta ja paljonko siirtää per sekunti (Mbps tai MBps-whatever..) USB 1.1 väylällä (max 11 vai oliko 12 Mbps, ei muista)
Nämä heilahtelut siirtonopeuksissa panevat aina ihmetttelemään, ketä syyttää..
(..vähän niinkuin töissäkin, se syyllisten etsintä..[:@])
Mika
ps. huomaa yllä, suomenkielen hienoja sanoja: aie![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Itse kun kokeilin äsken 2.5" combollani, niin USB antoi 7,7 MBps, ja
Itse kun kokeilin äsken 2.5" combollani, niin FW antoi 15,13 MBps
Näin siis miun mäkillä, kuulemma windows-ajurit preferoivat paremmin USB.tä - tiedä häntä, kun en noita jaksa benchata..
Minkälaisia tiedostorakenteita kopioit ?: 5 isoa DVD-leffaa, vai 15 000 pikkufilettä ??
Eli sinulla ehkä olisi varmaankin aika hyvä suoritus levylle/väylälle, MUTTA tiedostojen määrä vaikuttaa kopioinisuoritukseen ainakin macin käyttämässä HFS tiedostojärjestelmässä. Tämä kait on vanhaa perua, en ole sata varma että vaikuttaa vieläkin, mutta ikäväkseni testit näyttäisivät siihen suuntaan.
Tuo ed. mainittu HFS-hitaus ei ehkä ole paha asia, mikäli luotettavuus korreloi suoraan käytettyyn aikaan, Itse en näe syytä tuohon hitauteen: kopionti on silti kopiointia (lue: en ole huomannut tietävämpien kertovan muuta..
![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Aiheellisena sivukommenttina: Tietävämmät ovat myös osoittaneet syyttävät sormensa HFS-tiedostojärjestelmää kohtaan, johon en osaa kommentoida (vaatii perehtymistä, jota en omaa)
Aie-listallani on myöskin USB-kovon liittäminen tuohon näppiksen jatkoksi, ja ihmetellä riittääkö virta ja paljonko siirtää per sekunti (Mbps tai MBps-whatever..) USB 1.1 väylällä (max 11 vai oliko 12 Mbps, ei muista)
Nämä heilahtelut siirtonopeuksissa panevat aina ihmetttelemään, ketä syyttää..
(..vähän niinkuin töissäkin, se syyllisten etsintä..[:@])
Mika
ps. huomaa yllä, suomenkielen hienoja sanoja: aie
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Joo kopioin sekalaisia tiedostoja, lähinnä valokuvia, mp3-musiikkia ja muita vaihtelevankokoisia fileitä. Ei mikään päätä huimaava nopeus, mutta pärjään kyllä, kun ei ole kiire mihinkään.
Tuli vain mieleen, että kun tuo usb2-levy (kait?) ei ole bootattava, niin voinko käyttää silti disk warrioria backuppien tekemiseen siten, että kopioisin koko system-osioni koneelta tuolle usb2-levylle ja pahan päivän tullen voisin surauttaa sen system-osion päälle vai pitääkö tuohon olla bootattava ulkoinen levy? Tein kuitenkin tuolle ulkoiselle levylle saman kokoisen osion (tai aavistuksen isomman) kuin mitä koneeni system-osio (ns. macintosh hd) on siltä varalta, että tuo olisi ainakin sen puoleen mahdollista. Tai vielä parempi, voinko jollain softalla tehdä kuten norton ghostilla, että system-osiosta saisi image-filen tallennettua?
Tuli vain mieleen, että kun tuo usb2-levy (kait?) ei ole bootattava, niin voinko käyttää silti disk warrioria backuppien tekemiseen siten, että kopioisin koko system-osioni koneelta tuolle usb2-levylle ja pahan päivän tullen voisin surauttaa sen system-osion päälle vai pitääkö tuohon olla bootattava ulkoinen levy? Tein kuitenkin tuolle ulkoiselle levylle saman kokoisen osion (tai aavistuksen isomman) kuin mitä koneeni system-osio (ns. macintosh hd) on siltä varalta, että tuo olisi ainakin sen puoleen mahdollista. Tai vielä parempi, voinko jollain softalla tehdä kuten norton ghostilla, että system-osiosta saisi image-filen tallennettua?
-
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Luulen että Juu, ainakaan ccc (CarbonCopyCloner) ei taida kysellä minkälaiselle levylle kopsu tehdään. Senhän (kopion) voi tosiaan sitten kopsata taas uudelle levylle, joka on buuttaavassa asemassa.
Mika
Mika
-
Viesti Kirjoittaja hege haxor »
Imagen voi ottaa Disk Utilityllä ja ei tarvi olla boottaava backup-levy, koska sen imagen voi palauttaa pahan päivän tullen Disk Utilityllä. (kun käynnistää koneen asennuslevyltä.)
ps. jahas CCC toimii Tiikerissä nykyään.
ps. jahas CCC toimii Tiikerissä nykyään.
iMac 24" 2.16 250G 3G Geforce 7600 256
2* x0xb0x
2* x0xb0x
-
-
Viesti Kirjoittaja kepanen »
Hmm... laitoin juuri tuollaisen levyn itsekkin tilaukseen. Onko se todella niin hidas macin kanssa, että ei voi käyttää työlevynä?
-
Viesti Kirjoittaja at »
Kyllä mäkissä Fire-levy on parempi.kepanen kirjoitti:Hmm... laitoin juuri tuollaisen levyn itsekkin tilaukseen. Onko se todella niin hidas macin kanssa, että ei voi käyttää työlevynä?
Hommaa fire/usb levy.
Onnellinenkin loppu on vain loppu
-
Viesti Kirjoittaja raistlin2u »
Lisää keskustelua ulkoisten kovojen nopeuksista ja aiheesta lisää Laitteisto/Powerbook/Pb, usb irtokovis ja FCP foorumilla.
- Powerbook G4, 1,67 Ghz, 1,5Gb ram, 100 Gb
- Mac Mini, early 2009
- Mac Mini, early 2009
-
Viesti Kirjoittaja Jouna- »
OT: Raistlin2u lukenut noita Gragonlance kirjoja ? ![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Joo, mitäs nyt, kun osx:ssä avaan disk utilityn, valitsen ibookin macintosh-levyn ja painan nappia "new image", sitten valitsen lacien ensimmäisen tyhjän osion jossa on tarpeeks tilaa ja valitsen ok, tai jotain et lähtis tallentaa sitä imagea, niin tulee ilmoitus:
"Unable to create "disk0s3.dmg". Resource busy."
Pitäskö bootata asennüslevyllä ja sitte yrittää disk utilityllä? Entäs miten saan ton boottaamaan cd-levyltä. Vaikka levy on sisässä, kone käynnistyy aina kovolta suoraan.
Tämmöstä tällä kertaa. Yritän siis kokeilla, että vedän ton osx:n uusiks, ku mulla on semmonen kutina perssiissä, että toi 10.4.3 ja airport update vetäs mun airportin vahvistuksen alas ja sen takia langaton netti ei enää wörki koululla kunnolla.
EDIT: Nyt sain bootattua dvd:ltä, (minä tyhmä, ohjuspanelissa oli sitä varten oma "softa").
Noniin, ja nyt toimii toi backuppauskin! jEE ! [H]
"Unable to create "disk0s3.dmg". Resource busy."
Pitäskö bootata asennüslevyllä ja sitte yrittää disk utilityllä? Entäs miten saan ton boottaamaan cd-levyltä. Vaikka levy on sisässä, kone käynnistyy aina kovolta suoraan.
Tämmöstä tällä kertaa. Yritän siis kokeilla, että vedän ton osx:n uusiks, ku mulla on semmonen kutina perssiissä, että toi 10.4.3 ja airport update vetäs mun airportin vahvistuksen alas ja sen takia langaton netti ei enää wörki koululla kunnolla.
EDIT: Nyt sain bootattua dvd:ltä, (minä tyhmä, ohjuspanelissa oli sitä varten oma "softa").
Noniin, ja nyt toimii toi backuppauskin! jEE ! [H]
-
Viesti Kirjoittaja MacAntti »
Hommasin myös Lacien Firewire-levyn backup-käyttöön. Miten te noita ulkoisia käytätte? Pidättekö sen koko ajan koneessa kiinni ja työpöydällä kuvakkeen näkyvissä? Onko siitä jotain ongelmaa, että koneen laittaa nukkumaan tai sammuttaa, kun työpöydälle on mountattu ulkoinen kovalevy.
Terveisin nyypiö
Terveisin nyypiö
-
Viesti Kirjoittaja harri »
Mulla on tuo LaCien FW 250 gigainen ihan työlevynä käytössä, eli on koko ajan kiinni ja näkyvissä. Ei mitään ongelmaa nukkumisen tai sammuttamisen kanssa. Tosin en paljoa konetta sammutettuna pidäkään, yleensä päällä 24h, yöt nukkumassa.MacAntti kirjoitti:Miten te noita ulkoisia käytätte? Pidättekö sen koko ajan koneessa kiinni ja työpöydällä kuvakkeen näkyvissä? Onko siitä jotain ongelmaa, että koneen laittaa nukkumaan tai sammuttaa, kun työpöydälle on mountattu ulkoinen kovalevy.
-Harri
14 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka