Don MC kirjoitti:Juu. Jos tarkkoja ollaan, niin meillä pohjolassa tarvittaisiin kaksi eri valaisinta joka paikkaan: Päivänvalo ja 2700K. Päiväsaikaan poltellaan sitä 5000K lamppua ja illalla vaihdetaan lämpimämpään iltavalaistukseen (sekä sytytetään siihen takkaan se valkea).
Luonto ei oikein ole tarkoittanut ihmisten asuvan näinkin pohjoisilla leveysasteilla. Ihminen on vain itse ängennyt pohjoiseen ja nyt saa kärsiä valonpuutteesta talvisin (ja liikavalosta kesäisin). Etelässä päivät ovat kesät talvet (kovinkin) valoisia ja pimeä tulla tupsahtaa jo siinä klo 18-19 paikkeilla. Silloin tuleekin säkkipimeää ja nuotioita hinkataan palamaan hiki hatussa. Selkeä päivä/yö vuorokausirytmi on heillä, toisin kuin meillä.
Toki, kaksi eri värilämpötilaa on vaihtoehto sekin. Ymmärtääkseni tuo perinteinen hehkulamppuväri on sellainen, mihin on totuttu, ja muistuttaa juuri nuotion (tai vaikka kynttilän, tuon vuosisataisen valaisimen) valoväriä. Tai sitten aina voi istua ennen nukkumaanmenoa aurinkolasit päässä.. Se tosin kyllä jo minustakin kummallista. Vähemmän valoa ennemmin. Itse olen ihastunut tuohon päivänvaloon kyllä, ihan siksi että todella näkee hyvin. Ja pimeänä vuodenaikana erityisesti. Keittiössä on sitten valoa reippaammin, aamulla hyväksi. Makkarissa oli pitkään 2700K valot, mutta se näytti yksinkertaisesti rumalta kun tottui päivänvaloon.
Ulkoa päin katsottuna valovärin eron huomaa, tulee mieleen jokin itäsaksalainen vankileirivalaistus ..
Mutta tosiaan, näillä leveysasteilla vuorokauden pituus vaihtelee. Keski-Euroopassa eron huomaa jo selvästi, etelässä vielä paremmin. Kesää varten minulla sitten on päivänvalolamppujen vastapainoksi pimennysverho. Toki näihin leveysasteisiin olen tottunut, mutta silti se kesäyön vaaleus kiusaa. Pimennysverho toimii kyllä, ilman sitä tuossa keskikesällä fiilis on kuin Insomnia-leffasta. Häikii, sanoisi hatey. Näiden päivänvalolsmppujen kanssa kyllä kuitenkin on saanut nukuttua.