Moi.
Tuli nyt hommattua 17'' G5 iMacci, ilmeisesti toiseksi uusin 17'' G5 -malli. Tämä tuli minulle "ehjänä", ilman käyttistä, levy tyhjänä. Startatessa välkyttää kysymysmerkkikansiota, no kai nyt kun levy on tyhjä. Mulla ei ole käyttislevyjä, enkä tiedä onko optinen asema edes kondiksessa. Mulla on Leopard imagena omalla buuttaavalla osiollaan ulkoisella levyllä.
PPC:t kun eivät buuttaa USB:ltä, niin kävin äsken hommaamassa FW 9-6 -kaapelin jotta saisin buutattua iMacin FW 400 -portista. Nou gou:
Mitä tämä tarkoittaa?
Tuo ruutu tuli jo aiemmin kun starttasin optio pohjassa. Tulkitsen nuo kuvakkeet siten, että toisessa on "käynnistä uudelleen" tms, ja toinen? Kursori tottelee hiirua, mutta klikata ei pysty mistään. Yksikään näppäinkään ei tee yhtikäs mitään. Tuulettimet huutavat hoosiannaa.
Pitäisikös mun nyt sitten kuitenkin vielä käydä hakemassa DVD-lätty jostain ja koettaa polttaa Leo levylle? Vai onko tämä joku PPC - Intel -juttu, olisko mun pitänyt alustaa ulkoinen jotenkin toisin kuin "laajennettu kirjaava"? MacPro 1.1 tunnistaa ulkoisen nätisti, ja olisi valmis aloittamaan Leon asentamisen.
Mulla ei ole mitään aimpaa kokemusta PPC -värkeistä. Kerran olen kahvilassa nähnyt 12'' PowerBookin.
Vinkkejä?
iMac G5 17'' - pulmia asennuksessa.
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
3 viestiä
• Sivu 1/1
-
iMac G5 17'' - pulmia asennuksessa.
Viesti Kirjoittaja mmmvuori »
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut mmmvuori, 4.9.2012 klo 18.27. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
Re: iMac G5 17'' - pulmia asennuksessa.
Viesti Kirjoittaja -wk- »
En lukenut ihan koko kirjoitusta kun takerruin tuohon USB-boottiin, kyllä nuo iMac G5:t osaa USB:ltä boottia mutta Apple on vaan tehnyt siitä vähän hankalaa:
http://hopeinenomena.net/viewtopic.php? ... 48&start=0
Noista ikoneista tuo vasen meinaa että boottilähteitä etsitään uudelleen ja tuo nuoli valitaan siinä yhteydessä kun halutaan käynnistää esim. kovalevyltä, jos vaikka on useampi levy niin voi valita toisen jne.
Semmonen tuli vielä mieleen että noita osiokarttojakin on kaksi eli on tämä uusien koneiden GUID ja sitten PowerPC -osiokartta ja ainakin tuon USB-tikun yhteydessä se pitää tietysti olla nimenomaan tuo viimeinen kuten olettaa voi. Intel -masiinallakin saa kyllä osioitua noin eli boottaavaan tikun teko onnistuu siitä imagesta.
http://hopeinenomena.net/viewtopic.php? ... 48&start=0
Noista ikoneista tuo vasen meinaa että boottilähteitä etsitään uudelleen ja tuo nuoli valitaan siinä yhteydessä kun halutaan käynnistää esim. kovalevyltä, jos vaikka on useampi levy niin voi valita toisen jne.
Semmonen tuli vielä mieleen että noita osiokarttojakin on kaksi eli on tämä uusien koneiden GUID ja sitten PowerPC -osiokartta ja ainakin tuon USB-tikun yhteydessä se pitää tietysti olla nimenomaan tuo viimeinen kuten olettaa voi. Intel -masiinallakin saa kyllä osioitua noin eli boottaavaan tikun teko onnistuu siitä imagesta.
Viimeksi muokannut -wk-, 4.9.2012 klo 18.32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Re: iMac G5 17'' - pulmia asennuksessa.
Viesti Kirjoittaja mmmvuori »
Kiitos vinkeistä!
Sain koneen toimimaan, jee!
USBilla tuo ei tota mun levyä tunnistanut, kuten ei myöskään FW:lla. Mulla on siis levy, jossa eri osioilla noita käyttiksiä, en viittinyt lähteä enää uudestaan tekemään uusia osioita. Kekkasin kuitenkin ton targetmoden kun luin tota linkkaamaasi ketjua läpi, ja sillä lopulta onnistui, tosin mutkia tuli matkaan siinäkin.
Jostain syystä Leopardi ei suostunut asentumaan Targetmodessa olleeseen Geevitoseen ollessaan kiinni ulkoisella levyllä MacProssa (Asentajaa ei voida suorittaa tältä levytaltiolta tms.). Target modessa sain kuitenkin osioitua iMacin sisäisen levyn kahtia, ja toiselle osiolle palautin tuon Leopardin asennusimagen. Buuttasin iMacin sitten siltä, ja sain asennettua käyttiksen.
Kävi muuten hassu juttu: Käynnistin asentajan MacPron levyltä (jolta asentaja suostui käynnistymään), oletin tietysti että se antaa minun valita levyn mille asennus aloitetaan. Asentaja kuitenkin ryhtyi asentamaan Leopardia MacPron Lionin päälle, kysymättä yhtään mitään, ja sekoitti koko levyn (Kingston SSD Now 64GB) aivan totaalisesti. MacPro käynnistyi ainoastaan recovery-osiolta, ja herjasi erittäin pahoista virheistä käynnistyslevyllä, joita ei edes pystynyt korjaamaan! Piti alustaa käynnistyslevy kokonaan uusiksi ja palauttaa se TM:ltä ennen kuin homma onnistui.
Mulla on kylläkin ollut jotain häikkää tossa järjestelmässä jo pari viikkoa, MacPro ei esim. suostunut asentamaan mitään päivityksiä, tai lataamaan softaa Mac AppStoresta. TM-palautuksen yhteydessä huomasin myös, että uusin varmistus oli elokuun 22. päivältä. Outo juttu. Mulla on kyllä verkko vaihtunut tässä välissä, mutta Pro tekee TM-varmistukset toiselle sisällään olevalle levylle.
Hauskaa säätöä, kun piti vielä kaikenlisäksi aivan aluksi ruuvata Lacien ulkoinen usbilevykin auki että sain sen lykättyä FW-koteloon.
Mutta nyt toimii Geevitonen! Ihan smuutti on Leopardi kun tuossa on kaksi gigaa muistiakin. Näytön jaot sun muut toimii oikein kivasti. Seuraava ongelma onkin sitten se että mitä ihmettä mä tällä tekisin. Ei ole oikeen mitään tarvetta uudelle koneelle, eikä neljä- ja kaksivuotiaille mukuloille viitti omaa konetta ihan vielä antaa.
Sain koneen toimimaan, jee!
USBilla tuo ei tota mun levyä tunnistanut, kuten ei myöskään FW:lla. Mulla on siis levy, jossa eri osioilla noita käyttiksiä, en viittinyt lähteä enää uudestaan tekemään uusia osioita. Kekkasin kuitenkin ton targetmoden kun luin tota linkkaamaasi ketjua läpi, ja sillä lopulta onnistui, tosin mutkia tuli matkaan siinäkin.
Jostain syystä Leopardi ei suostunut asentumaan Targetmodessa olleeseen Geevitoseen ollessaan kiinni ulkoisella levyllä MacProssa (Asentajaa ei voida suorittaa tältä levytaltiolta tms.). Target modessa sain kuitenkin osioitua iMacin sisäisen levyn kahtia, ja toiselle osiolle palautin tuon Leopardin asennusimagen. Buuttasin iMacin sitten siltä, ja sain asennettua käyttiksen.

Kävi muuten hassu juttu: Käynnistin asentajan MacPron levyltä (jolta asentaja suostui käynnistymään), oletin tietysti että se antaa minun valita levyn mille asennus aloitetaan. Asentaja kuitenkin ryhtyi asentamaan Leopardia MacPron Lionin päälle, kysymättä yhtään mitään, ja sekoitti koko levyn (Kingston SSD Now 64GB) aivan totaalisesti. MacPro käynnistyi ainoastaan recovery-osiolta, ja herjasi erittäin pahoista virheistä käynnistyslevyllä, joita ei edes pystynyt korjaamaan! Piti alustaa käynnistyslevy kokonaan uusiksi ja palauttaa se TM:ltä ennen kuin homma onnistui.
Mulla on kylläkin ollut jotain häikkää tossa järjestelmässä jo pari viikkoa, MacPro ei esim. suostunut asentamaan mitään päivityksiä, tai lataamaan softaa Mac AppStoresta. TM-palautuksen yhteydessä huomasin myös, että uusin varmistus oli elokuun 22. päivältä. Outo juttu. Mulla on kyllä verkko vaihtunut tässä välissä, mutta Pro tekee TM-varmistukset toiselle sisällään olevalle levylle.
Hauskaa säätöä, kun piti vielä kaikenlisäksi aivan aluksi ruuvata Lacien ulkoinen usbilevykin auki että sain sen lykättyä FW-koteloon.
Mutta nyt toimii Geevitonen! Ihan smuutti on Leopardi kun tuossa on kaksi gigaa muistiakin. Näytön jaot sun muut toimii oikein kivasti. Seuraava ongelma onkin sitten se että mitä ihmettä mä tällä tekisin. Ei ole oikeen mitään tarvetta uudelle koneelle, eikä neljä- ja kaksivuotiaille mukuloille viitti omaa konetta ihan vielä antaa.

Viimeksi muokannut mmmvuori, 5.9.2012 klo 10.35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
3 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka