Kannattaako nyt ostaa halvemmalla iPad 2 vai kannattaisiko kenties ostaa suoraan uusin iPad (3)?
Wi-Fi versio versiosta olen katsellut (3G ja "4G" versiot eivät kiinnosta koska asustelen maantieteellisesti sellaisella paikkaa jossa 3G ei toimi) mutta millä tallennustilalla ottaisisin?
16 Gt, 32 Gt vai 64 Gt. Näistä 16 Gt versio kiinnostaa eniten hintansa puolesta mutta riittäneekö se? Olisiko kenties parempi ostaa suoraan 32Gt versio?
Sitten yksi kysymys iCloud:sta... Maksaako kyseinen palvelu mitään?
Olen hieman jäänyt Apple maailmasta jälkeen kun olosuhteiden pakosta jouduin siirtymään Pc/Windows maailmaan kun aloin opiskelemaan (ohjelmia ei silloin saanut helpolla) mutta jos kaikki menee hyvin ja valmistun nyt kevään aikana, niin tarkoitukseni on palata Apple maailmaan takaisin
Siittä tulikin mieleen että onko vanha Mac Mini (PowerPc G4, viimeisin sellainen malli) minkään arvoinen enää. Käytin sitä todella vähän aikoinaan. Nyt se on ollut useamman vuoden paketissaan tuolla kaapin pohjalla
Kiitoksia kaikille vastanneille jo näin etukäteen.
Itsellä paljon kokemusta iPad2 joten voisin tähän vähän kirjoitella sen ominaisuuksia ja olen käynyt iPad(3) testailemassa liikkeessä, joten siitäkin voin jotain mainita.
iPad2:
+Kevein ja ohuin.
+Yhtänopea peruskäytössä kuin iPad(3) (netti,sovellusten aukaisu)
+hinta tällä hetkellä, käytettynä varsinkin.
-Kamera voisi olla parempi, suttuista jälkeä sisätiloissa.
iPad(3)
+Aivan loistava näyttö, paluuta ei ole takaisin jos tuohon tottuu ja tottuuhan siihen heti ensimmäisen minuutin aikana, mutta onneksi ei voi kotona vertailla. Vanhaa voi käyttää hyvinkin kun ei "tiedä" paremmasta.
-Paino kasvanut ja paksuus.
-Peruskäytön nopeus ei kasvanut edelliseen verrattuna.
Itse vaihtaisin heti 3:seen jos paino olisi pienempi ja peruskäytön nopeus olisi parempi. Ei siis tämä hidas ole mutta jos pöytä koneeseen vertaa niin parannettavaa löytyy. Nämä ovat asiat jotka saisivat vaihtamaan uudempaan. Näyttö ei pelkästään ole mielestäni vaihdon arvoinen tai kukin käyttää rahat mihin haluaa, eli jos on ylimääräistä niin siitä vaan.
Hntaero näyttää kaupoissa olevan nyt 100,-. Itse en paljoa mettisi kumman ottaisi... Kasvanutta paksuutta ei mitenkään 3:ssa huomaa käytännössä, suurin osa koteloistakin käy. Paino, no joo huomaa ehkä. Mutta edes iPad 2 ei ollut todellakaan enää markkinoiden kevein ja ohuin tabletti. Jos ne ovat tärkeimpiä ominaisuuksia, niin iPad ei ole paras valinta. Kaikessa muussa iPad sitten onkin se paras valinta, vaikka joku raudassa parempi olisi se häviää sen edun softapuolella (android).
Minusta merkittävin huononnus tässä uudessa iPadissa on sen vaatima latausaika, eikä sekään ole ongelma, kun akkukesto on kutakuinkin ennallaan. Valmiusaika ehkä jopa parempi ja ehtii latautua täyteen yöunien aikana. Näytössä on myös yksi huononnus entiseen, nimittäin katselukulma vaikuttaa enemmän kirkkauteen ja sävyyn.
Itse käytin melkein täyden vuoden 2:sta ja iPad 3 on sitä jonkin verran nopeampi myös peruskäytössä, todennäköisesti kasvaneen keskusmuistin ansiosta.Tämä ero tullee vielä kasvamaan kun sovellukset kehittyvät. Ja mitä kaikkea kivaa softaa tässä seuraavan vuoden aikana vielä tuleekaan käyttämään lisääntyneitä grafiikkatehoja, retinaa ja muistia... Ei todellakaan kannata enää ostaa 2:sta, jos elämä ei ole siitä 100:sta eurosta kiinni ja on nyt ostamassa ensimmäistä. Eri asia kannattaako sitten vielä päivittää 2:sta, omasta mielestä kyllä kannatti.
Perus-iCloud ei maksa mitään, lisätilaa voi ostaa jos vakio 5Gt ei riitä. Kuvat, sovellukset (ja joskus tulevaisuudessa musiikki) eivät kuluta tätä tilaa.
Onko tässä uudessa ipadissa joitakin ulkoisia keinoja erottaa, että onko ipad 2 vaiko uusi ipad. Sillä tänään kun käväisin Turun Stockmannilla pikaisesti niin en erottanut kyllä tuota uutta i padia vanhasta vaikka oli kyllä siinä ihan uuden ipadin lappu edessä. Näytöissä ei mielestäni ollut eroa vai eivätkö ne ole saaneet vielä uusia ipadejä esille?
räikkä kirjoitti:Onko tässä uudessa ipadissa joitakin ulkoisia keinoja erottaa, että onko ipad 2 vaiko uusi ipad. Sillä tänään kun käväisin Turun Stockmannilla pikaisesti niin en erottanut kyllä tuota uutta i padia vanhasta vaikka oli kyllä siinä ihan uuden ipadin lappu edessä. Näytöissä ei mielestäni ollut eroa vai eivätkö ne ole saaneet vielä uusia ipadejä esille?
Jos ovat vierekkäin, niin todella sokea pitää olla ettei eroa näkisi. Vanhassa on ihan kuin suttuinen kalvo kuvan päällä terävyydestä puhumattakaan.
En ole koskaan omistanut iPad 2:sta, mutta ei tuolla hintaerolla ole mielestäni mitään järkeä ottaa kakkosmallia jos vaan ei iha niin tiukka budjetti sitten ole. Kolmosen näyttö nyt on vaan on todella huikea jo siitä kannattaa maksaa 100e. Sen ymmärtää kun sitä käyttää, kaipaisi jo tietokoneeseenkin tarkempaa näyttöä. Uuden iPadin näyttö on todella hyvä silmille.
^
Aleksin macpeoplessa, vai humaccico se nyt on, oli myyntiintulopäivänä "uusi iPad" -lappujen edessä kakkosta ja yksi ykkönenkin vielä, mutta ei yhtäkään "uutta". Vähän erikoista kyllä. Itekkin ihmettelin hetken että enkö vaan huomaa mitään vai olenko immuuni todellisuudenvääristyspellolle. Tectorissa kuitenkin ero oli kuin yö ja päivä, kun lankut olivat rinnakkain vertailtavissa.
Mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen, niin:
- itse olen huomannut, että 32gigaa on just kohta täynnä. Kirjoja, sarjiksia, pelejä, keynoteja, softaa ja jokunen leffa. Ei kuvia eikä musaa yhtään. Eli jos kukkaro antaa periksi, niin 64 gigaa vaan.
- jos uutena ostaisin, ostaisin iPad 3. Hintaero kuitenkin vaan sen huntin. Mutta kandee funtsia myös käytetyn iPad kakkosen ostamista. Niitä saa ihan ookoohinnalla nyt, tyyliin 32 gigasia wifi+3G -malleja alle 450€. Tuo Kakkonenkin on oikein hyvä peli.
räikkä kirjoitti:Onko tässä uudessa ipadissa joitakin ulkoisia keinoja erottaa, että onko ipad 2 vaiko uusi ipad. Sillä tänään kun käväisin Turun Stockmannilla pikaisesti niin en erottanut kyllä tuota uutta i padia vanhasta vaikka oli kyllä siinä ihan uuden ipadin lappu edessä. Näytöissä ei mielestäni ollut eroa vai eivätkö ne ole saaneet vielä uusia ipadejä esille?
Jos ovat vierekkäin, niin todella sokea pitää olla ettei eroa näkisi. Vanhassa on ihan kuin suttuinen kalvo kuvan päällä terävyydestä puhumattakaan.
Käsivaralla otetut kuvat Ziniossa olevasta lehdestä.
Juu kyllä tosi nopeasti katsottuna eroa ei huomaa, mutta voin sanoa nyt jo perjantaista asti käyttäneenä, että pitää olla puusilmä jos eroa ei huomaa käytössä. Ero vaikuttaa aluksi pieneltä, mutta jonkin ajan käytön jälkeen huomaa, ettei ole paluuta vanhaan.
Itse ostaisin varmaan kolmosen, koska hinta ero on vain 100€:a.
Viimeksi muokannut exlex, 27.3.2012 klo 0.43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MBP 16” | iPhone 13 PRO | iPad mini | Watch 5 | TV - 4 gen http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
OldSchool_78 kirjoitti:Wi-Fi versio versiosta olen katsellut (3G ja "4G" versiot eivät kiinnosta koska asustelen maantieteellisesti sellaisella paikkaa jossa 3G ei toimi) mutta millä tallennustilalla ottaisisin?
Mistä tiedät että 3G ei toimi? 900MHz 3G (jota iPad2 ja 3 tukevat) kantama voi olla jopa 50km. Tuo toimivuus pitää siis testata 900MHz tukevalla laitteella.
Oma valinta oli iPad2, juuri siitä syystä, että halvempi ja kuluttaa vähemmän energiaa. Päätös piti tehdä nopeasti ja en päässyt testaamaan uutta ipadia.
64g ehdottomasti koska ei jää sitten harmittamaan kun tila loppuu ettei ostanut isompaa sillä isompaa kun ei ole saatavissa.
Eikä kannata todellakaan aliaivioida tuota keskusmuistin lisäystä mitä on uudassa pädissä yhden gigan verran. iPad kakkosessa sitä on puolet vähämmän ja tämä aiheuttaa esim nettiä selaillessa sen, että jos sinulla on useampia välilehtiä auki niin kun siirryt näiden välillä joutuu iPad 2 lataamaan sivun kokonaan uudeastaan. Kolmos pädin gigan muisti jaksaa pitää yllä täydet yhdeksän välilehteä jonka safari antaa avata joten näiden välillä siirtyminen on salaman nopeaa.
Ja juu... Tämä pelkkä näyttökin on sen lisä 100e arvoinen
Hyllyssä: iPhone | iPhone 3G | iPhone 3GS | iPhone 4 | iPhone 4S 16Gb White | iPhone 5 64Gb black | iPhone 6+ 64Gb gold | iPhone 6 64Gb space gray|||| Käytössä: iPhone 12 PRO MAX 512Gb gold | Watch 4 sport gold/midnight blue
Itse olen ainakin suuresti arvostanut tuoda datanopeuden nostoa verrattuna 2seen, nyt ollaan menty vähän allle 20M/4M vauhtia kun edellinen kykeni max 7.2M, joten ero on ollut huomattava.
Onko enään järkeä ostaa iPad 2:sta? Eniten iPadia tulee varmasti käytettyä lehtien ja kirjojen lukemiseen, joten siitä syystä toki iPad 3:sen näyttö houkuttaisi, vaikka toki opiskelijalle tuo pienikin hintaero on aika tärkeä.
Toinen mikä hieman epäilyttää 3:sessa on se, että olen lukenut sen olevan paksumpi ja painavampi. Lukiessa mielelläni tykkäisin laitteen olevan mahdollisimman kevyt. Onko ero havaittavan suuri siinä määrin, että se koituisi 3:sen huonoksi puoleksi?
Thinkdifferent kirjoitti:Onko enään järkeä ostaa iPad 2:sta? Eniten iPadia tulee varmasti käytettyä lehtien ja kirjojen lukemiseen.
Tuolla perusteella en edes harkitsisi muuta kuin kolmosta, lehdet ja teksti nyt yleensäkin ovat niiiiiin hyvän näköisiä tuolla ettei joku pieni painoero tunnu missään.
Commodore 64, 64 kB, 1541 disk drive, 1530 (C2N) datassette
Ericsson Dialog 4224
Thinkdifferent kirjoitti:Onko enään järkeä ostaa iPad 2:sta? Eniten iPadia tulee varmasti käytettyä lehtien ja kirjojen lukemiseen.
Tuolla perusteella en edes harkitsisi muuta kuin kolmosta, lehdet ja teksti nyt yleensäkin ovat niiiiiin hyvän näköisiä tuolla ettei joku pieni painoero tunnu missään.
Taitaa olla aika harva lehti optimoitu retina näytölle, ainakin suomalaisista lehdistä. Ainut asia mikä harmittaa omassa iPad2:ssa on hotspot tuen puute.
Hepo kirjoitti:
Taitaa olla aika harva lehti optimoitu retina näytölle, ainakin suomalaisista lehdistä. Ainut asia mikä harmittaa omassa iPad2:ssa on hotspot tuen puute.
Mulla ei ole yhtään suomalaista lehteä tilauksessa, mutta kaikissa Zinion ja Lehtikioskin lehdissä mitä luen on retinatuki tjsp. Ainakin ne ovat pirun tarkkoja. Eivätkös myös PDF:t skaalaa näytön tarkkuuteen jos niitä sattuu lukemaan?
Commodore 64, 64 kB, 1541 disk drive, 1530 (C2N) datassette
Ericsson Dialog 4224
Olen yrittänyt selailla näitä iPad ketjuja mutta eipä ole osunut silmiin keskustelua siitä tuleeko, ja milloin mahdollisesti uusi iPad.
En ole kummemmin aiemmin seuraillut näitä ketjuja kun päätin etten tuota tarvitse. Nyt kuitenkin olen kiinnostunut tuosta kirjojen lukulaitteeksi.
Kaupassa kävin hipelöimässä Samsungin (hehh, muistaakseni ) sekä iPadi härpäkkeitä. Hinta eroa ei kovin paljoa ollut mutta miellyin kuitenkin tähän Applen omaan.
Varmaankin etuna nyt myös se että kaikki muutkin laitteet perheessä ovat Applen.
Tarkoitus ehkä huomenna ottaa mukaan Prismasta tuo 16G ellei nyt tiedossa olisi hetmiten uutta tulossa.
Tuota gigamäärää olen hieman miettinyt mutta riittänee kirjojen lukemiseen ja muutaman ostamiseen kirjastoon. Ja lehdet kai aina lukemisen jälkeen poistellaan.
Puhelin 4S minulla on nyt 16G (aiempi oli 32G)ja se on kyllä nyt aika täynnä. Mutta pääosin kuvia muutama tuhat kipaletta. Kuvia en Padille aio erityisemmin latailla tai sillä kuvailla.
Siis oikeastaan se kysymys on ; onko lähiaikoina tulossa ehkä uudempi versio tästä iPadista ?
Huhut tietävät kertoa, että kuukauden päästä tulee pikkusempi malli markkinoille. Tässä yhteydessä kenties iPad2 poistuu markkinoilta, ja jos haluaa halvemman iiPadin niin pitää ostaa se pikkusempi. Lisäksi itse epäilen, että samalla tuo uusin iPadi päivittyy tukemaan meikäläisiä 4G -verkkoja myös. Tällä ei tietenkään ole sulle merkitystä, jos et tarvitse mobiilidataa (tai GPS:sää).
Mitä tulee gigoihin, niin voi olla että 16 käy ahtaaksi. Tietty jos käytät laitetta vain lukulaitteena, niin ongelmaa ei välttämättä ole, mutta jos innostut latailemaan laitteelle esim videota, niin tiukkaa saattaa tehdä. Mulla oli ennen 32 giganen puhelin, ja ipadin hommaamisen myötä vaihdoin 16 gigaseen. Mutta nyt mun 32 gigan iipadi alkaa kyllä olemaan tosi täynnä. Mulla ei ole edes kuvia tai musaa siellä: Muutama elokuva, jokunen giganen peli, pari navigointisoftaa, Keynote, Garagebändi ja pari isoa erityissoftaa ja avot! 1 giga vapaana.
Kiitos vastauksista.
Vähän tuon 16G riittävyyttä olen mietiskellyt. Mutta Prismassa josta olen tuon aikonut hankkia (bonukset) ei 32G-versiota ole kuin se kalliimpi jossa on sekä WiFi ja 3G yhteys. Tulee siten noin parisataa hintaan lisää. Enkä sitä tosiaan tarvitse.
Pitää nyt miettiä vielä.
uuden iPad kakkosen puolesta puhuu 32nm tekniikan käyttö, jonka ansiosta akkukesto on ymmärtääkseni saatu paremmaksi.
Itselläni on käytössä alkuperäinen versio kakkosesta, joten oman käden kokemusta ei tuosta kuitenkaan ole.
Once you go Mac, you never go back
Apple iMac late 2012
Apple iPhone 5 16Gb White
Apple iPad 2 32Gb WiFi Musta
Apple iPod Nano 8Gb Musta
Itsekin pohdiskelen tässä iPadin hankintaa. Vaikka olenkin teknofriikki, niin ostelen vempeleitä harkiten ja kuulun esimerkiksi niihin, joista on täysin älytöntä pistää yli 500 euroa kännykkään. Vielä vähän aikaa sitten pidin iPadiakin ns. statusvempeleenä, joka on harvalle oikeasti tarpeellinen ja joka toimii lähinnä pöydänkoristeena, josta voi silloin tällöin kuvia näyttää tai sohvalla löhötessä surffailla (mikäli ei jaksa pääkoneelle saakka mennä). Yliopistossa opiskelevana ihmisenä kuitenkin kiinnostuin sen luennontallennusmahdollisuuksista: muistiinpanoja voi tehdä näppäimistöllä (esim. Logitech Ultrathin Keyboard Cover), niitä voi kätevästi kuvata (esim. ottaa kuvia kaavioista ja taulukoista) ja vaikka tallentaa ääntä. Toki myös se, että voisi esim. matkustaessa katsoa elokuvia, kiinnostaa.
Siitä ei kuitenkan pääse mihinkään, että iPadin hankkiminen syö paljon rahaa. Toki se on tuntuvasti halvempi vaihtoehto kuin pienimmän Macbook Airin hankkiminen -- on älytöntä, miten foorumeilla kirjoitellaan, että mikset hanki Macbook Airia iPadin sijaan ottaen huomioon yli kaksinkertaisen hinnan. Toisaalta näytönsuojat, kotelot, näppäimistöt (niin hieno ja pakollinen ostos kuin tuo Ultrathin-näppäimistö onkin, niin sitä ei pahemmin mistään saa alle 99 euron) ja skinit lisäävät hintaa 100-250 eurolla. iPad 2:n tietenkin saisi alle 400 eurolla, mutta vaikka netti on täynnä artikkeleita siitä, kuinka iPad 2 on parempi valinta verrattuna uuteen iPadiin aina akunkestosta ja sen latausajasta lähtien, niin esim. Retina-näyttö on se, jonka takia iPad 2:sta on vaikea oikeuttaa.
Toisaalta uuden iPadin hankkiva (etenkin sellainen, jolla ei ole rahaa kuin roskaa, ja joka ei ole koko ajan vaihtamassa laitteita) voi katua valintaansa ensi keväänä, jolloin uusi, täysikokoinen iPad ilmestynee. Tuntuu nimittäin, että tämä ensimmäinen Retina-malli kärsii ehkä hieman lastentaudeista, jos nyt vaikka ajatellaan tuota iPad 2:sta huonompaa akunkestoa, sen lautausajan pituutta tai sitä, että uusi iPad ei ole edeltäjäänsä juurikaan nopeampi -- ehkä juuri siksi, että ylimääräinen teho menee Retina-näytön ylläpitämiseen. Osa on valittanut uuden iPadin painosta, mutten ainakaan omalla kohdalla näkisi tilannetta, jossa käyttäisin iPadia usein yhdellä kädellä.
Yksi huomioitava seikka on tietenkin iPadin kiintolevyn pieni koko. Jotkut arvelevat, että seuraava iPad tulee omaamaan jo suuremmat varastotilat. Toisaalta itse olen kai sen verran outolintu, että minulla on jopa pääkoneellakin alle 100 biisiä, alle 20 videota ja alle 30 sovellusta. Näin ollen jopa 16 gb:n malli varmastikin riittäisi minulle, sillä tuskin haluaisin siihen varastoida kuin vain 2-4 ei-HD -leffaa kerrallaan.
Vaikka iPad 2 (etenkin kun se on ilmeisesti appseja käyttäessä aika lailla samannopeuksinen kuin uusi iPad) tuntuu järkivalinnalta, niin esim. Retina ja parempi kamera (jos nimittäin haluan ottaa luentokuvia) puhuvat aika vankasti uuden iPadin puolesta. Toisaalta iPad yleensäkin tuntuu edelleen hieman statusvempeleeltä ja siinä mielessä arvelluttaa tuhlata siihen vähintään sen 550 euroa (Markantalosta olisi viime viikonloppuna saanut uuden iPadin 16gb:n versiona n. 400 euroon).
^
Osta käytettynä. Voit saada mukavalla alennuksella laitteen, joka on ulkoisesti uudenveroinen ja takuun alainen.
Ja laitteen vaihtamista voi miettiä usealta kantilta. Itse olen päätynyt siihen, että ostan uusimman härvelin kun se saapuu markkinoille, ja myyn vanhan. Jälleenmyyntiarvo on näissä Applevempeleissä sen verran hyvä, että takkiin ei tule kauheasti. Jos vuoden välein vaihtaa, niin alkupääoman jälkeen vuosittaiset kulut uusimmasta raudasta eivät ole mahdottomia. Olen jopa uskotellut itselleni, että kannattaa vaihtaa joka vuosi verrattuna esim vaihtamiseen kahden tai kolmen vuoden välein. Arvo alentuu kuitenkin joka vuosi, ja uuden hankintahinta Applella pysyy kutakuinkin samana. Eli vuositasolle laskettuna kulut ovat melko samat vaihtaa sitten joka vuosi tai kolmen vuoden välein.
iPadiin on muuten tarjolla erittäin paljon hyödyllistä softaa opintoja ajatellen. Riippuu tietysti alasta, mutta minä biologian ja maantiedon opettajana olen löytänyt runsaasti softaa jota voin hyödyntää luokkahuoneessa (ja olisin voinut hyödyntää opintojen aikana). Mitä pidempään olen laitteen omistanut, niin sitä enemmän olen sille löytänyt "hyöty"käyttöä. Eli en kyllä yhdy näkemykseesi statusvempeleestä - enää. Itsekin alunperin pidin iPadia enimmäkseen vain "leluna" ja surffilautana, missä tarkoituksessa se on tietysti myös erinomainen vehje.
Mulla on kotona kolmonen ja töissä kakkonen. Omaan käyttöön en kakkosta enää harkitsisi hankkivani. Se ero näytöissä on iso, varsinkin, jos koittaa lukea piempään jotain. Ainoa poikkeus, jonka ehkä kannattaisi säästää tuossa erotus, olisi sellainen, jolla on niin huono näkö, että teksti on molemmissa eniveis yhtä sumeaa.