Pitäisi viritellä nyt hommat niin, että saisin varmuuskopioinnit rullaamaan automaagisesti ja 110% varmuudella.
Tilanne on tämä:
Himassa on 2TB Time Capsule, jolle menee tällä hetkellä sekä olkkarin uuden Minin ja siihen plugatun musakovalevyn sisältö, että myöskin tämän työkoneena toimivan Macbook Pron sisältö, jossa kaksi sisäistä kovoa; 60GB SSD:llä järjestelmä ja 1TB levyllä kaikki kuvat sekä työhöni liittyvät tiedostot.
Nyt kuitenkin alkoi kovasti pelottaa, että jos Time Capsule kyykkää, ei minulla olekaan toista varmuuskopiota kaikkein tärkeimmistä tiedostoistani, eli kuvista ja töistä.
Aperturessa on ilmeisesti oma varmuuskopiointisysteeminsä, eli tuo "vault". Toimiiko se Time Machinen tapaan, jos alkaisin ottaa toisia kopioita kuvistani tuolla Vaultilla? Miten minun kannattaisi järjestää sitten taas työtiedostojen samanlainen varmuuskopiointi, ts. saanko määriteltyä, että kansio "Työt" ja sen alikansiot menevät jotenkin automaattisesti tietylle ulkoiselle kovalevylle varmuuskopioiksi, kunhan kovon plugaa vain kiinni, kuten ilmeisesti Vault toimii?
Kotona makaa tällä hetkellä käyttämättömänä Drobo, jossa on kaksi 1TB kokoista levyä. Tässä syksyn mittaan kun uuden toimistoni remontti valmistuu, ajattelin viedä Drobon tänne uuteen toimistoon ja tehdä siitä vielä oman backup-asemansa, joka on eriytetty tuosta himassa makaavasta Time Capsulesta. Tällöin olisi kaikki tärkein data varmuudella tallessa kolmessa eri paikassa, eikö?
Backup-paranoiaa
Keskustelua tietoturvasta ja varmuuskopioinnista Mac-, iPhone- ja iPad -käyttäjien näkökulmasta
3 viestiä
• Sivu 1/1
-
-
Re: Backup-paranoiaa
Viesti Kirjoittaja jam1 »
Sellainen huomio, jos kaikki varmistus on automatisoitua JA samassa tilassa, niin yksi salamanisku/vesivahinko/tulipalo/varkaus voi olla kohtalokasta. Siispä suosittelisin myös manuualista varmuuskopiointia esim. kerran kuukaudessa ulkoiselle kovalevylle, joka on maantieteellisesti eri osoitteessa kuin varmuuskopioitavat tiedostot. Vielä jos ovat kaikki kryptattuna, niin varkaille ei ole tiedoista mitään iloa. Tästä oletkin maininnut Drobon yhteydessä, mutta saatko viritettyä tuon systeemin toimimaan 110% varmuudella?
Itse olen ratkaissut ongelman, niin että minulla on kaksi ulkoista kovalevyä, joihin otan täydellisen kloonauksen käyttiskovalevystä + tarpeellisista tiedostoista. Kopiointi kestää nykyään jo niin kauan, että se jauhaa itsekseen yön yli. Toinen levyistä on aina pankissa ja toinen kotona. Kun vien uuden version pankkiin, niin vanha otetaan kotiin ja aikanaan korvataan vielä uudemmalla jne. Täysin automaattinen järjestely ei ole, mutta lisävaiva on suhteessa niin vähäinen tietojen menetykseen verrattuna, että homma tulee hoidettua kerran kuussa.
Itse olen ratkaissut ongelman, niin että minulla on kaksi ulkoista kovalevyä, joihin otan täydellisen kloonauksen käyttiskovalevystä + tarpeellisista tiedostoista. Kopiointi kestää nykyään jo niin kauan, että se jauhaa itsekseen yön yli. Toinen levyistä on aina pankissa ja toinen kotona. Kun vien uuden version pankkiin, niin vanha otetaan kotiin ja aikanaan korvataan vielä uudemmalla jne. Täysin automaattinen järjestely ei ole, mutta lisävaiva on suhteessa niin vähäinen tietojen menetykseen verrattuna, että homma tulee hoidettua kerran kuussa.
iMac 27" (mid'11 i7 ja Late 2009) | MBP (2018)
-
Re: Backup-paranoiaa
Viesti Kirjoittaja apsev »
Hieman sivuun varsinaisesta asiasta mutta numeroista pilkkua viilaten. Mikään (tekninen) laite, järjestelmästä puhumattakaan, ei voi saavuttaa edes täyttä 100%:n varmuutta. Ja kun kyseessä softa, niin taidetaan olla melko kaukana sadasta.
Ja kun puhutaan tälläisista varmuusnumeroista, niin miten varautua vaikkapa emp-pulssiin?
Ja kun puhutaan tälläisista varmuusnumeroista, niin miten varautua vaikkapa emp-pulssiin?
3 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Tietoturva ja varmuuskopiointi”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka