Moikka! Mulla on yksi aika ärsyttävä ongelma iPhone 4:n kanssa: synkronointi ei oikein pelitä niinkuin sen pitäisi. Käväisin asiaa kyselemässä jo sonera ja DNA liikkeistä, mutta neuvoivat siellä ottamaan yhteyttä Apple care:iin ja tänne. Joten....
Olen alusta asti synkronoinut iPhoneni läppärini("nimi":VESA-PC) kanssa käyttämällä aina samaa WLAN-yhteyttä. Mutta asiat muuttuivat kun kone tuli huollosta takaisin. Veimme läppärin huoltoon sen takia kun se rupesi hidastelemaan ja meni muutenkin "tukkoon". Joten kaikki tiedostot ja sisältö poistettiin. Nyt toimii taas vähän paremmin
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
. Vaihdoimme samalla WLAN modeemimme paikkaa talossa, ja reitittimen (johdon) paikka vain muuttui. Joten sen ei pitäisi vaikuttaa asiaan. Eli siis: kun kone tuli huollosta latasin normaalisti iTunesin uusimman version siihen. Mutta synkronointi menee jotenkin aivan oudosti. Ennen synkronoinnissa ei ollut mitään vikaa, kaikki sujui hyvin ja ohjelmat pysyivät ajantasalla. Nyt kun liitän iPhoneni koneeseen USB-kaapelilla niin synkronointi alkaa ja näyttää menevän ihan normaalisti, MUTTA: kun rupean katsomaan iPhoneni tietoja iTunesissa niin kaikissa kohdissa (ohjelmat, elokuvat, musiikki...) ei ole rastia ruudussa, eli esim. ohjelmien kohdalla kohdassa "Synkronoi ohjelmat" ei ole rastia kun ennen oli. Häilyvänä näkyvät iPhoneni näytöt ovat sellaisia kun ne ovatkin juuri nyt. Mutta kun laitan rastin ruutuun niin kone kysyy "Haluatko varmasti sykronoida ohjelmat? Kaikki iPhonen ohjelmat korvataan tämän iTunes kirjaston ohjelmilla."Jos hyväksyn tämän niin iPhoneni näytöt (siis koneella) muuttuvat aivan totaalisesti ja kaikkia appeja ei edes ole siinä ja ne ovat aivan sekalaisessa järjestyksessä. Lisäksi alhaalla oleva muistipalkki pienee jonkin verran, eli ohjelmia lähtee pois paljon. Painan aina sen jälkeen peruuta, koska en halua menettää kaikkia tietojani ohjelmissani (esim Angry Birdseissä melkein kaikki kentät kolmella tähdellä

yms.). Ajattelen tämän jälkeen aina, että ei se varmaan haittaa koska minullahan on iCloud iPhonessani. Sen takia aina varmuuskopioin iPhoneni sisällön joka päivä- tai no se taitaa sujua automaattisestikin. Mutta kun avaan iPhoneni asetukset ja menen yleiset ja sieltä iTunesin Wi-Fi synkronointi, niin sen mukaan minulla olisi 2 eri konetta/tallennuspaikkaa, joista vain toiseen tallentuu ja synkronoituu KAIKKI tietoni, ohjelmat ja musiikit yms... VESA-PC:lle synkronoituu ne kaikki tiedot ja FUJITSU-PC:lle ei mitään. En tajua tätä alkuunkaan, koska kysehän on aivan samasta läppäristä mutta nimi vain eri. Ja jos nimi muuttuukin niin miksei silti niitä kaikkia tiedostoja/ohjelmia voisi tallentaa ja synkronoida muidenkin koneiden kanssa? Pelästyinkin tätä juuri muutama päivä sitten, kun tajusin että synkronointi näin on aivan turhaa, koska mitäänhän ei sinänsä nyt synkronoidu. Viimeisin synkronointini VESA-PC:llä oli juuri ennen huoltoon menoa. Tuntuu jotenkin, että tämä synkronointi on "jumittunut" tuohon "vanhaan" koneeseen eikä suostu synkronoimaan niitä tietoja minkään muun laitteen kanssa. Mutta olen silti koneella koittanut monia asioita: olen siirtänyt jo kaikki ostokseni iPhonestani iTunes kirjastoon ja siellä ne näyttäisivät olevankin (siis kirjastossa kohdassa ohjelmat). Tarkoitan siis kaikkia iPhonessa nyt olevia ohjelmia. Olen myös koittanut ottaa koneeni valtuudet pois ja valtuuttaa uudelleen. Mietin myös sellaista asiaa, että jos iPhoneni sisällölle tapahtuu jotain peruuttamatonta, niin miten saan palautettua kaikki takaisin, koska jos teen koneella varmuuskopion niin siinä menee epäilyttävän lyhyt aika, kun taas jos teen itse omalla iPhonellani asetuksissa varmuuskopion niin siinä menee suunnilleen jopa yli 5min. Ja mistä nämä iPhonen sisäisesti tehdyt varmuuskopiot saa käyttöön, jos sellainen tulee tarpeen? Koneen varmuuskopio epäilyttää, koska en yhtään tiedä mitä se tallentaa, vai tallentaako mitään. Eli siis ongelmani on: miten saada synkronointi jälleen toimimaan ja koneen iTunes jälleen ajantasalle iPhoneni sisällöstä

??? Ja turvallisesti!
Ongelmani ei sinänsä ole kovin iso mutta kuitenkin haittaa jonkin verran koska en tiedä enää mihin pystyn turvallisesti synkronoimaan iPhoneni ja en muutenkaan pysty hoitamaan enää iPhoneni asioita koneella, kaikki pitää tehdä iPhonen asetuksista, siis ne mitä pystyy. En tiedä olenko vain tyhmä tai en vain osaa, mutta jos joku tietäisi tai on kokenut samoja ongelmia niin olisin todella kiitollinen jos voisi auttaa minua.
Eli käytössäni on siis iPhone 4 16Gt ja siinä iOS 5.1.1