barbarossa kirjoitti:Faeryan kirjoitti:
Elikkäs jos ajatellaan, että Apple on toteuttanut ideaa: "Jos se ei ole rikki, ei ole syytä korjata" on tämä aika lailla hieno julkaisu.
Niin suloiselta kuin se kuulostaakin tuolla ei tämän päivän kilpailutilanteessa pärjää, vaan kilpailijat menevät ohi oikealta ja vasemmalta.
Menevätkö oikeasti? Kyllä, Lumia 920 ja Galaxy III ovat suorituskyvyltään parempia kuin iPhone 5. Riittääkö se, kun jokainen kuitenkin pyörittää omaan suorituskykyynsä suhteutettua käyttistä ja ohjelmia.
Itse en lähtisi suorituskyvyn mittapuuna pitämään jotain benchmark-ohjelmaa. Toki se kertoo absoluuttisen tehon, mutta se ei ole sitä mitä puhelimellani teen. Mikä minua kiinnostaa on esimerkiksi se, miten hyvin kukin laite lataa tietyn nettisivun ja antaa minun selaa ja zoomailla sitä, tai miten nätisti kone pyörittää vaikkapa Infinity Blade 2:sta. Kehtaan väittää, että tässä iPhone 5 ei ole selkeästi huonoin.
Tarkoitan siis sitä, kuten joku jo hienosti asian ilmaisi, ettei Apple uudista uudistamisen vuoksi, vaan tekee sen mitä vaaditaan tuloksen tekemiseen, ja se on pysyä kilpailijoiden edellä.
Kun kilpailua katsotaan kokonaisuudessaan; johon kuuluu niin paljon eri osa-alueita etten ala mainitsemaan enkä edes tiedä - muuta kuin sen, että sen mittarina toimii raha - voidaan voittaja mitata sillä kenelle sitä kertyy eniten, ja uskon sen edelleen olevan Apple.
Tämä ei ole vieläkään oikein suomalaisiin uponnut, että parhaan vehkeen tekijä ole voittaja, vaan se joka tienaa omallaan eniten.
Tokihan yksittäinen teknofiili haluaa sen parhaan vehkeen, niin minäkin, mutta tästä päästään tuohon, että en esittele muille sitä parasta laitettani, vaan käytän sitä, jolloin oikeasti se käyttösujuvuus ja mukavuus painavat vaakakupissa aika lailla. Tähän käyttömukavuuteen tietysti vaikuttavat aikaisempi kokemus laitteen kanssa. Mikä minä olen Androidia haukkumaan kun en ole käyttänyt. Joko käytän ja kokeilen kaikkia, tai palaan siihen että joku on kokeillut ja valinnut omansa. Tämän käytöksen näkee massavaikutuksena; Kuka myy eniten?
Vastauksena tuohon retoriseen kysymykseeni voisin vastata Apple, mutta sitä en haluaisi. Monopoliaseman vaihtuminen loisi lisää kilpailua ja sitä myötä parempia puhelimia. Oikeasti toivoisin hiukan kotiinpäin vetäen pottia altavastaajille, eli Nokialle; hurjimmissa kuvitelmissani jopa Jollalle.