Tavoitteeni on toteuttaa systeemi, joka mahdollistaa
* Time Machine-varmuuskopioinnin
* Verkkolevyt/ jaot
ympäristössä, jossa on enemmän kuin yksi käyttäjä. Käyttöjärjestelmät ovat
a. Mac OS X 10.6 Snow Leopard,
b. Mac OS X 10.7 Lion ja
c. Mac OS X 10.8 Mountain Lion.
Aikaisemmin minulla oli käytössä Buffalo TeraStation ja se toimi siedettävästi Time Machinen kanssa näitä ohjeita mukaillen
http://www.mactimes.info/2009/05/how-to ... ffalo.html
kunnes Mac OS X-päivitys toi yhteensopivuusongelman, jota Buffalo ei ole ratkaissut.
Niinpä ostin Freecom SilverStore 2-Drive NAS:in (Firmeware 2001.3101) ja kovalevyjä.
Päädyin Freecomiin koska se oli:

ja koska sitä kehuttiin Freecomin WWW-sivulla "business-oriented NAS drive":na ja sille luvattiin "support for Mac OS X 10.4 or higher". Buffalo ei koskaan varsinaisesti tukenut Mac OS X:ää ja halusin systeemin joka oikeasti tukee Macia.
Valitettavasti Time Machine-ohjeet Freecom SilverStore 2-Drive NAS:in käyttöohjeessa ovat aika ohkaiset:
Käyttöohjeen perusteella ymmärrän että Freecom ehdottaa kaikkien Time Machine-käyttäjien käyttävän SilverStore-Backup -nimistä oletusjakoa varmuuskopioidessaan Freecomille. Lisäksi ymmärrän että kaikkien käyttäjien ehdotetaan kirjautuvan SilverStore-Backupille samalla käyttäjätunnuksella “timemachineuser”.
Tämä on varmasti OK ohje, jos halutaan saada yksittäiselle käyttäjälle systeemi nopeasti toimimaan. Mutta koska minulla on enemmän kuin yksi käyttäjä, kaipaisin kokemuksia/ ideoita/ oivalluksia, miten minun kannattaisi systeemini kofiguroida.
1. En halua että käyttäjilläni on pääsy toistensa backupeihin.. Jos kaikki ovat “timemachineuser”:eja ja käyttävät samaa salasanaa hehän pääsevät silloin toistensa varmuuskopioihin (ja epäilenpä että systeemissä saattaa tulla konflikteja ja sotkuakin)?
2. SilverStore-Backup -niminen oletusjako näyttää Time Machinen UI:ssa koko fyysisen levyn kapasiteetin. Koska minulla on monta käyttäjää, haluaisin asettaa heille jonkun quotan (max 250GB) ja lisäksi rajoittaa Time Machinen käytettävissä olevaa levytilaa niin, etteivät Time Machine-varmuuskopiot lopulta syö sitäkin tilaa, jonka olen kaavaillut verkkokansioiden/ jakojen/ työtilojen käyttöön.
Ehdin jo yrittää virittää edellä linkkaamani TeraStation-ohjeen pohjalta kikkailua, jossa olisin tehnyt Time Machinet käyttäjille luomiini varmuuskopiohakemistoihin. Näihin olisin saanut helposti asetetuksi oikeudet ja quotat. Mutta vaikka valmistajan sivulla luvataan AFP-tuki ja sharella on valmiina esigeneroitu sparsebundle, ainakin minun oma Time Machineni (Mac OS X 10.7.4 Lion) ilmoittaa saman virheen kuin Buffalon kanssakin: Share ei tue vaadittuja AFP-komentoja. Näin silti vaikka olen erikseen enabloinut Apple Network-tuen Shareille SilverStorella.