Yksi vai kaksi Apple ID:ä?
-
Yksi vai kaksi Apple ID:ä?
Viesti Kirjoittaja hannusep »
Minulla on henkilökohtaisena puhelimena iPhone 4 ja nyt olen saamassa työpuhelimeksi ilmeisesti iPhone 4S tai sitten pelkän 4.
No kuitenkin. Kysymykseni kuuluu, että kannattaako minun luoda uusi Apple ID työkäyttöön vai käyttää kumpaakin luuria tuolla jo olevalla henkilökohtaisella Apple ID:llä?
Ideana olisi pitää kaikki työasiat (sähköposti, yhteystiedot) työpuhelimessa, mutta kuitenkin kalenterit olisivat yhteiset.
Sitten tulee eteen nuo sovellukset. Eli työluuriin haluaisin samoja sovelluksia kuin henkilökohtaisessa, mutta en kuitenkaan kaikkia.
Jos nuo luurit ovat samalla Apple ID.llä, niin meneekö pilveen kuitenkin kummastakin luurista oma varmuuskopio ja on sieltä palautettavissa kumpaankin erikseen? Vai miten tuo varmuuskopiointi sitten toimii?
Eli yksi vai kaksi Apple ID:tä??
-
Re: Yksi vai kaksi Apple ID:ä?
No jospa heitän mieltä askarruttavat asiat kysymyksien muotoon, niin jos vaikka niihin saisi vastauksia.
1. Jos otan uuden puhelimen käyttöön jo olemassa olevan Apple ID:n avulla, niin saanko siihen ladattua vanhan puhelimeni varmuuskopion? Näin siis minulla olisi kaksi identtistä laitetta.
2. Jos teen kohdan 1 mukaan, niin voinko jälkikäteen muuttaa tuota luuria käyttämään toista Apple ID:tä? Ja jos voin niin miten käy ohjelmien?
3. Jos otan luurin käyttöön täysin uutena ja luon uuden Apple ID:n, niin saanko siirrettyä jotenkin näppärästi yhteystiedot vanhasta uuteen? Ohjelmathan saan toki aina hankittua Storesta uudestaan.
4. Sitten vielä semmoinen, että miten saan vanhan puhelimen parhaiten tyhjennettyä ja otettua uutena käyttöön? Esim jos haluankin vanhan puhelimen työkäyttöön ja uuden henkilökohtaiseen käyttöön?
Nämä ovat oikeastaan ne kysymykset mitkä saavat minut punnitsemaan kahden tai yhden Apple ID:n välillä.
Toivottavasti joku osaisi antaa vastauksia.
-
Viesti Kirjoittaja ChrisuN »
1. Kyllä saat, laite kysyy asennettaessa otetaanko käyttöön uutena vai varmuuskopiosta.hannusep kirjoitti:Voi voi... Eikö kenelläkään ole käytön kautta tullutta kokemusta siitä, kummin kannattaa käyttää?
No jospa heitän mieltä askarruttavat asiat kysymyksien muotoon, niin jos vaikka niihin saisi vastauksia.
1. Jos otan uuden puhelimen käyttöön jo olemassa olevan Apple ID:n avulla, niin saanko siihen ladattua vanhan puhelimeni varmuuskopion? Näin siis minulla olisi kaksi identtistä laitetta.
2. Jos teen kohdan 1 mukaan, niin voinko jälkikäteen muuttaa tuota luuria käyttämään toista Apple ID:tä? Ja jos voin niin miten käy ohjelmien?
3. Jos otan luurin käyttöön täysin uutena ja luon uuden Apple ID:n, niin saanko siirrettyä jotenkin näppärästi yhteystiedot vanhasta uuteen? Ohjelmathan saan toki aina hankittua Storesta uudestaan.
4. Sitten vielä semmoinen, että miten saan vanhan puhelimen parhaiten tyhjennettyä ja otettua uutena käyttöön? Esim jos haluankin vanhan puhelimen työkäyttöön ja uuden henkilökohtaiseen käyttöön?
Nämä ovat oikeastaan ne kysymykset mitkä saavat minut punnitsemaan kahden tai yhden Apple ID:n välillä.
Toivottavasti joku osaisi antaa vastauksia.
2. kyllä voit muuttaa, ohgjelmat ovat Apple iD kohtaisia. Pysyvät kyllä laitteessa niinkauan kunnes synkkaat uudella id.llä. vanhoja ohjelmia ei voi päivitää uudella id.llä ilman että ne on ladattu sillä. Tosin, voi käydä päivittämässä vanhalla id-llä jolla ohjelmat on hankittu. Ja laitettahan ei ole pakko synkata iTunesin kanssa, sehän tekee iCloudiin kopion.
3. Kyllä saat. Googlen kautta esim. Tuossa aiheesta lisää http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=71&t=152113
4. iTunes ohjelmalla. Tai iPhonesta suoraan Asetukset-> Yleiseet -> Nollaa -> Poista kaikki sisältö ja asetukset.
IMHO, parempi että on työ id ja oma privaatti id. Jos/kun työluurista joutuu luopumaan niin helpompaa hoitaa. Antaa vain seuraajalle tunnukset.
Nimin kohta vastaavaan prosessiin ryhtyvä. Työluuri vaihtuu iPhone.ksi :
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja ikl »
-
Viesti Kirjoittaja jt.syrja »
Tällöin voit ladata jo ostamasi softat työluuriin ilmaiseksi ja haluamasi faktat voit synkata iCloudin/Googlen kautta puhelimien välillä. Itse ehkä laittaisin omiin luureihin iCloudin yhteystiedot ja työpuhelimiin Googlen kautta.
Molemmista luureista tulee omat varmuuskopiot pilveen/tietokoneelle eikä ne sotke toisiaan mitenkään.
Itse olen siirtänyt puhelimen firmassa seuraavalle nollaamalla ja seuraava saa tehdä mitä haluaa puhelimella ilman pelkoa että minulla on pääsy hänen työpuhelimensa tietoihin..
-
Ohjelmien siirtyminen ei ole välttämätöntä. Nehän saa ostetua uudestaan tarvittaessa.
Sitten tuli vielä yksi kysymys mitä en koskaan ole kokeillut.
Voiko kahta eri AppleID laitetta synkronoida samalla iTunesilla?
EDIT:
Huomasin vielä yhden asian temutessani iCloud asetuksia läpi. Voiko sama luuri synkata tietoja kahden iCloudin kanssa? Tuolla oli mahdollisuus muutta iCloud tilin nimeä ja myös oli mahdollisuus lisätä toinen iCloud tili. Eli jos tuohon työluurilleni tekisin oman AppleID:n ja laittasin siihen myös henkilökohtaisen iCloud tilin ja sieltä synkronoitaisiin vain yhteystiedot ja kalenterit. Onnistuisikohan???
-
Viesti Kirjoittaja jt.syrja »
Meillä vaimon kanssa omat iPhonet ja omat ID:t, mutta yhteinen storen tunnus. Molemmilla siis omat icloudit ja systeemit, mutta silti saman softan voi ladata molempien luureihin yhdellä maksulla. Kannattaa nyt ainakin se storen ID laittaa sama molempiin. Ei ne softat sinne työluuriin väkisin hyppää ja jos tuommoinen mahdollisuus kerran on, niin tyhmää maksaa jokainen hyötysofta kahdesti..
-
Nii joo. Tässä kun on vielä vähän sekasin siitä, mitkä tunnukset voi olla ja miten. Tosissaan storen tunnus voi luurissa olla eri kuin esim. iCloud tunnus. Ja sitten ilmeisesti vielä luurissa voi olla monta iCloud tiliä aktiivisena ja siitä sitten vain valitsee mitä asioita synkataan miltäkin tililtä. Nyt tällä hetkellähän minulla on kolme eri tiliä luurissa. iCloud, Gmail ja sitten Exchange. Niin miksikä tuo ei toimisi jos laittaisi toisen iCloudin joka olisi sitten työ ID. Ja sieltä synkkaisi tarvittavat ristiin... Hmmmm.... Mitenhän pahaan solmuun tässä vielä meneejt.syrja kirjoitti:Voit synkata kahdella eri AppleID:llä varustetut puhelimet samaan koneeseen.
Meillä vaimon kanssa omat iPhonet ja omat ID:t, mutta yhteinen storen tunnus. Molemmilla siis omat icloudit ja systeemit, mutta silti saman softan voi ladata molempien luureihin yhdellä maksulla. Kannattaa nyt ainakin se storen ID laittaa sama molempiin. Ei ne softat sinne työluuriin väkisin hyppää ja jos tuommoinen mahdollisuus kerran on, niin tyhmää maksaa jokainen hyötysofta kahdesti..
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
-
Viesti Kirjoittaja L-Janne »
Voitko valaista, että miten nää hommat oikein menee, kun en enää muista mitä kaikkea iPhone kysyy noista tileistä käyttöönoton yhteydessä. Tilanne on nimittäin se, että vitosen hankkimisen myötä tarkoitus on antaa vanha luuri emännälle, jolle nelonen tulee olemaan ensimmäinen iPhone. Suunnitelmissa on, että molemmat synkattaisiin samalla iTunes-tilillä, eli yhteiset sovellukset ja musiikit, mutta kalenterit, yhteystiedot, viestit ja vastaavat olisivat molemmilla omat. Voiko toiseen luuriin laittaa eri iCloud-tilin, jos molemmat kuitenkin käyttävät samaa iTunes-kirjastoa ja AppleID:tä?MacFinn kirjoitti:Mun ja mun vaimon iPhoneissa on ohjelmat, osoitteisto ja kai kalenteritkin mun AppleID:n kautta. Sähköposti ja muuta sitten kummallakin omansa. Ei tossa mitään ihmeellistä ole.
-
Minä järkeilin tämän näin (ja aion itsekin kokeilla näin):L-Janne kirjoitti:Voitko valaista, että miten nää hommat oikein menee, kun en enää muista mitä kaikkea iPhone kysyy noista tileistä käyttöönoton yhteydessä. Tilanne on nimittäin se, että vitosen hankkimisen myötä tarkoitus on antaa vanha luuri emännälle, jolle nelonen tulee olemaan ensimmäinen iPhone. Suunnitelmissa on, että molemmat synkattaisiin samalla iTunes-tilillä, eli yhteiset sovellukset ja musiikit, mutta kalenterit, yhteystiedot, viestit ja vastaavat olisivat molemmilla omat. Voiko toiseen luuriin laittaa eri iCloud-tilin, jos molemmat kuitenkin käyttävät samaa iTunes-kirjastoa ja AppleID:tä?MacFinn kirjoitti:Mun ja mun vaimon iPhoneissa on ohjelmat, osoitteisto ja kai kalenteritkin mun AppleID:n kautta. Sähköposti ja muuta sitten kummallakin omansa. Ei tossa mitään ihmeellistä ole.
Kumpaankin luurin iTunes- ja App Store asetuksiin sama Apple ID käyttöön. -> näin iTunes ja App Storesta hankittu sisältö on molemmissa luureissa.
Kummallekkin luurille eri iCloud tili. -> näin ollen kalenterit, osoitteet, imessaget jne. on kummallakin omat. Jos kalentereita esim tarvitsee yheisiä, niin sitten iCloud.com kautta jakaa noiden tilien kesken kyseisen kalenterin.
Sitten jos haluan (minun tapauksessani) työpuhelimeen henkilökohtaisen puhelimen yhteystiedot, niin lisään sinne uuden tilin, josta synkronoin vain yhteystiedot. Näin puhelimeen tulee yhteystietoihin käyttöön kahden eri iCloud tilin yhteystiedot (tai ainakin luulisin
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja s1970 »
-
Viesti Kirjoittaja L-Janne »
Olen siis vanhan iPhoneni myynyt entiselle tyttöystävälleni, ja kun puhelin aikoinaan otettiin hänen käyttöönsä, sinne tehtiin uudet sähköpostit, kalenterit ja yhteystiedot hänen tiedoillaan, mutta minun ID:lläni. Nyt tiemme ovat myös fyysisesti eronneet sen verran, että olisi aika tehdä hänelle tuohon puhelimeen uusi, oma ID ja synkata puhelin jatkossa mieluusti puhelimen nykyisen omistajan omalla läppärillä. Miten tuo ID:n vaihtaminen puhelimeen lennossa tapahtuu ja mitä kaikkea samalla häviää? Menetetäänkö kaikki minun ID:lläni ostetut sovellukset ja musiikit kun laite synkataan ensimmäisen kerran uuden koneen kanssa? Vai ehkä jo aiemmin? Vai pitääkö koko kapistus nollata ja aloittaa käyttöönotto uuden ID:n kanssa tyhjästä?
-
Viesti Kirjoittaja Jadexia »
Ei mulla ainakaan aikanaan onnistunut, onnistuuko nykyisin ? Ja ei ainakaan pilven kautta toimi...L-Janne kirjoitti:Itse sanoisin, että ehdottomasti kannattaa vaimoille/vaimokkeille tehdä omat ID:t luurin käyttöönoton yhteydessä. Kahden eri ID:n ostoksiahan voi käyttää yhden iTunesin kautta, jolloin kaikki samalla koneella synkattavat laitteet voivat käyttää kerran ostettuja sovelluksia, musiikkeja yms.
-
Viesti Kirjoittaja tómppu »
Ennen oli vielä niin että ohjelmia päivitettäessä kun kysyttiin salasanaa niin piti sama kirjautumisrumba tehdä että pystyi molemmilla tileillä ostetut ohjelmat päivittämään.
Muoks. Ja juurikin suoraan puhelimella toimii ja on toiminut näin.
-
Viesti Kirjoittaja ikl »
Kyllä ihmisillä näyttää riittävän kärsivällisyyttä noiden tilien virittelyyn. Puhelimet ja tabletit ovat kuitenkin henkilökohtaisia laitteita, joten omasta mielestäni on alusta lähtien ollut selvää, että kaikille käyttäjille luodaan omat appleID:t, joita kukin sitten käyttää omilla laitteillaan. Ihan samaan tapaan kuin sähköpostitilit, tietokoneiden käyttäjätilit tai tunnukset jonkun muun kuin appen palveluihin: niitäkin on tarkoitus luoda kullekin käyttäjälle omansa.
[/OT]
-
Viesti Kirjoittaja antoine »
Se lisää kummasti kärsivällisyyttä, kun on kuluttanut rahaa jollakin tietyllä apple-tunnuksella ostettuihin, ja näin ollen siihen pysyvästi sidottuihin, ohjelmiin, musiikkiin jne. Tilanne on siis varsin erilainen kuin mainitsemissasi muissa tunnuksissa, jotka kai pääsääntöisesti ovat ilmaisia niin itsessään kuin sisältönsäkin suhteen.ikl kirjoitti:[OT]
Kyllä ihmisillä näyttää riittävän kärsivällisyyttä noiden tilien virittelyyn. Puhelimet ja tabletit ovat kuitenkin henkilökohtaisia laitteita, joten omasta mielestäni on alusta lähtien ollut selvää, että kaikille käyttäjille luodaan omat appleID:t, joita kukin sitten käyttää omilla laitteillaan. Ihan samaan tapaan kuin sähköpostitilit, tietokoneiden käyttäjätilit tai tunnukset jonkun muun kuin appen palveluihin: niitäkin on tarkoitus luoda kullekin käyttäjälle omansa.
[/OT]
Mitä tulee mainitsemiesi laitteiden henkilökohtaisuuteen, puhelimen kanssa näin varmaan onkin (maksullinen iTunes-sisältö poislukien). Sen sijaan taulutietokoneet, sikäli kuin niiden on tarkoitus voida jossain määrin korvata ns. henkilökohtaiset tietokoneet, eivät nähdäkseni ole sen henkilökohtaisempia kuin pc:tkään. Ainakin meillä samaa vekotinta käyttävät vuorotellen eri käyttäjät eikä se ole kenenkään "henkilökohtainen" laite. Mielestäni iOS:n tulisi ainakin iPadin osalta jo vihdoin tarjota jonkinlaista tukea usealle eri käyttäjätunnukselle, joilla kullakin olisi omat iCloud-tunnuksensa yms. viriteltyinä laitteen muistiin.
Suomen suuren seistä pitää!
Kesken kahden vieraan verta
tohdi itses olla kerta!
–Eino Leino, Tähtiharha
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka