”Tyhmät kysymykset” aiheista MB, MBP, MBA
-
Re: "Tyhmät kysymykset" aiheista MB, MBP, MBA, PB, iBook
Viesti Kirjoittaja luxaeterna »
Battery Information:
Model Information:
Serial Number: XXXXXXXXXXXX
Manufacturer: DP
Device name: bq20z451
Pack Lot Code: 0000
PCB Lot Code: 0000
Firmware Version: 0003
Hardware Revision: 0002
Cell Revision: 0100
Charge Information:
Charge remaining (mAh): 1575
Fully charged: No
Charging: Yes
Full charge capacity (mAh): 4267
Health Information:
Cycle count: 259
Condition: Check Battery
Battery Installed: Yes
Amperage (mA): 2362
Voltage (mV): 12146
ehkä tästä olisi voinut tehä oman topicin..
-
Viesti Kirjoittaja jurppa »
Onhan tuollainen tilanne eteen tullut, silloin on vaihdettu se akku ja homma on taas toiminut.luxaeterna kirjoitti:Onko kellään tullut "Service Battery" tohon akun kohdalle? Apple kehottaa viemään huoltoon, mutta voiko vika olla missään muussa kuin itse akussa? Mielummin tilaisin vaan ebaysta uuden akun ja vaihtaisin itse, koska mid-2009 MBP kyseessä. Ellei sitten voi oikeasti olla jossain muussa vikaa. Tässä battery info:
Battery Information:
.....
Syy: Lainausta lyhennetty
-
Viesti Kirjoittaja mmmvuori »
Mulle kerran sanoi mCaren huoltoukko että tuosta ei liiemmin kannata välittää jos akku muuten toimii toivotun kaltaisesti. Minä en välittänyt, eikä ongelmia ilmennyt.jurppa kirjoitti:Onhan tuollainen tilanne eteen tullut, silloin on vaihdettu se akku ja homma on taas toiminut.luxaeterna kirjoitti:Onko kellään tullut "Service Battery" tohon akun kohdalle? Apple kehottaa viemään huoltoon, mutta voiko vika olla missään muussa kuin itse akussa? Mielummin tilaisin vaan ebaysta uuden akun ja vaihtaisin itse, koska mid-2009 MBP kyseessä. Ellei sitten voi oikeasti olla jossain muussa vikaa. Tässä battery info:
.
.
.
-
Viesti Kirjoittaja luxaeterna »
Okei kiitos kummallekki neuvoista. Onhan kyseessä jo aika vanha akku niin kai sen vois sitten vaihtaa uuteen.mmmvuori kirjoitti:Mulle kerran sanoi mCaren huoltoukko että tuosta ei liiemmin kannata välittää jos akku muuten toimii toivotun kaltaisesti. Minä en välittänyt, eikä ongelmia ilmennyt.jurppa kirjoitti:Onhan tuollainen tilanne eteen tullut, silloin on vaihdettu se akku ja homma on taas toiminut.luxaeterna kirjoitti:Onko kellään tullut "Service Battery" tohon akun kohdalle? Apple kehottaa viemään huoltoon, mutta voiko vika olla missään muussa kuin itse akussa? Mielummin tilaisin vaan ebaysta uuden akun ja vaihtaisin itse, koska mid-2009 MBP kyseessä. Ellei sitten voi oikeasti olla jossain muussa vikaa. Tässä battery info:
.
.
.
-
Viesti Kirjoittaja stoosh »
Onko normaalia, että tuulettimesta kuuluu koko ajan hiljainen tikittävä/sirisevä ääni, ihan siis silloinkin kun tuuletin pyörii defaultilla 2000 kierroksen minuuttivauhdilla. Ääni erottuu sen kummemmin kuuntelematta, mutta tuosta näppäimistön vasemmasta yläkulmasta se näyttäisi olevan peräisin.
Pikainen googlettelu kertoi, että tuuletin saattaisi olla viallinen, mutta onko jollakulla Suomessa kokemuksia aiheesta? Kannattaako olla huoltoon yhteydessä?
-
Viesti Kirjoittaja redhat »
En omista Airia, mutta kannattaa käydä huolto / myyjäliikkeessä tsekkaamassa ja vertaamassa toiseen koneeseen. Selviää onko häikkää.stoosh kirjoitti:Uusi MacBook Air ostettu tänään. Muuten hieno laite, mutta yksi asia ihmetyttää kovasti:
Onko normaalia, että tuulettimesta kuuluu koko ajan hiljainen tikittävä/sirisevä ääni, ihan siis silloinkin kun tuuletin pyörii defaultilla 2000 kierroksen minuuttivauhdilla. Ääni erottuu sen kummemmin kuuntelematta, mutta tuosta näppäimistön vasemmasta yläkulmasta se näyttäisi olevan peräisin.
Pikainen googlettelu kertoi, että tuuletin saattaisi olla viallinen, mutta onko jollakulla Suomessa kokemuksia aiheesta? Kannattaako olla huoltoon yhteydessä?
http://sisainenaani.com
-
Viesti Kirjoittaja deissi »
-
Viesti Kirjoittaja tsjlehti »
-
Viesti Kirjoittaja hpslm »
Niin, noh, joku tän kokoinen muistitikku ei tarvitsisi mitään hubia, mutta toisaalta, se kuulostaa niin hienolta purkkaviritykseltä, että olisi sääli jos maailma ei edes yhtä sellaista näkisi.tsjlehti kirjoitti:Memoryc:ltä löytyisi mahdollisesti toimivia ssd-limppuja, mutta kannattavatko nekään? Tai ruma puukkoratkaisu, usb-hubi teipillä näytön taakse kiinni ja siihen usb-tikku. Moinenkin olisi nopeampi kuin alkuperäinen hidasteleva levy. Ruma se toki olisi.
Jos uuteen kovoon päädyt, itse ostaisin aina SSD:n nykyään. Ero varsinkin noihin alkuperäisiin iPod-kovoihin lienee aika dramaattinen.
-
Joh, ei se tikku sitä hubia, vaan jos jotain muuta laitetta haluaa usbiin tunkea.hpslm kirjoitti:Niin, noh, joku tän kokoinen muistitikku ei tarvitsisi mitään hubia, mutta toisaalta, se kuulostaa niin hienolta purkkaviritykseltä, että olisi sääli jos maailma ei edes yhtä sellaista näkisi.
Jos uuteen kovoon päädyt, itse ostaisin aina SSD:n nykyään. Ero varsinkin noihin alkuperäisiin iPod-kovoihin lienee aika dramaattinen.
1,8" levyt ovat joo sikamaisen hitaita. SSD olis, mutta niillä on hintaa eikä tuosta kuitenkaan sellaisella nykyisiä käyttiksiä kelpuuttavaa konetta, saati uutta.
-
Niin joo, unohdin että siinä ekan sukupolven Airissa on vain yksi USB. Katsoin myös mielenkiinnosta noita 1.8" PATA SSD:eiden hintoja. Ei tässä kyllä taida olla kuin semi-huonoja vaihtoehtoja.tsjlehti kirjoitti: Joh, ei se tikku sitä hubia, vaan jos jotain muuta laitetta haluaa usbiin tunkea.
Itse päivitin just Macbook4,1:een (eli samanikäiseen) 120 Gt SSD:n, kun ajettuani Smart Utilityn alkuperäiselle kovolle oli sen raportti aika karua luettavaa. SATA 2.5" hinnat ovat toki inhimillisemmät ja niihin löytyi ulkoisia koteloita jatkokäyttöä varten, mutta SSD-päivityksestä tähän koneeseen tuli enemmän fiilis, että se oli tekohengitystä. Teho alkaa kuitenkin loppua peruskuvankäsittelyyn tai videoihin ja Mountain Lionia ei saa. Joten kannattaa miettii, että selviikö vielä sen verran, että voi ostaa uuden koneen.
-
Mun mieleeni ei ole edes tullut semi-huonoja vaihtoehtoja. Tai noh yksi, joka on muilta vaikutuksiltaan huono, vaikka itsessään huomattavasti semi-huonoa parempi. Koneen vaihtaminen. Valitettavasti se ei tässä tilanteessa ole mahdollista tai järkevää. Jossain muussa tilanteessa se olisi ehdottomasti paras. Jos aikoinaan, kun tuo Airi hommattiin, Applella ei olisi ollut toimitusvaikeuksia sen 2. sukupolven kanssa, niin täällä hyrräisi sata-väyläinen, johon saisi nykyisen käyttiksen. Siihen vaihtaisi ihan iloisesti levyn.hpslm kirjoitti:Ei tässä kyllä taida olla kuin semi-huonoja vaihtoehtoja.
...ajettuani Smart Utilityn alkuperäiselle kovolle oli sen raportti aika karua luettavaa. ...
Mutta kerropa, mikä tuo Smart Utility on? Joku, jolla saa levyn oman diagnostiikan OS X:ssä esiin? Pikaisesti yritin hetko takaperin googlata kääkkylää, joka lukisi levystä SMART-tiedot, mutta mikään ei pompannut silmiin siten, että olisin sen tässä kiireessä heti valinnut kokeiltavaksi. Applen oma koneen diagnostiikka, nopealla versiolla ajettuna, ei kertonut mistään virheestä mitään.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
-
Viesti Kirjoittaja Arttuu1 »
-
Jos läppä kiinni meinaat mennä, niin silloin virtapiuha pitää olla kiinni. Läppä aukihan se onnistuu ilman verkkovirtaaArttuu1 kirjoitti:Onko Macbook+ulkoinen näyttö comboa mahdollista käyttää jos virtapiuha ei ole kiinni Macbookissa? Nyt siis kun otan virtapiuhan irti niin koko kone menee nukkumaan. En ainakaan mistään virransäästö-asetuksista löytänyt mitään juttua enkä nopealla googletuksella mitään ohjettakaan löytänyt. Koneena Macbook Unibody Late 2008.
-
Viesti Kirjoittaja iOmena »
Alkaa käynnistää itseään siinä turvallinen käynnistys tilassa ja ei anna
Minun kirjautua tunnuksillani sisään? Mitä voin tehdä? Levyasema ei toimi
Joten en voi sieltä bootata sitä mitä voin tehdä asialle?!
Olen hädissäni
Siis levyä en voi käyttää ollenkaan joten
Millä saisin fiksattua tuon onkelman
Aamulla toimi vielä ihan normaalisti sitten suljin
Koneen normaalisti ja yhtäkkiä tuun kotii ja avaan
Ni avaa tossa tilassa ton enkä pääse sisään
Tai muuta
Pliis nopiaa apua!
-
Kerrotko millä käyttiksellä tuo koneesi on ?iOmena kirjoitti:Kysymykseni on että macbookkini vuoden 2010 mallia käynnistettäessä
Olen hädissäni
Tai muuta
Pliis nopiaa apua!
-
Viesti Kirjoittaja Arttuu1 »
Jaa mikäs se tällainen ominaisuus oikein on? Kuulostaa jotenkin typerältä ettei kansi kiinni pysty käyttämään ulkoista näyttöä ilman virtapiuhaa, mutta läppä auki pystyy.. No, näillä mennään.jurppa kirjoitti:Jos läppä kiinni meinaat mennä, niin silloin virtapiuha pitää olla kiinni. Läppä aukihan se onnistuu ilman verkkovirtaaArttuu1 kirjoitti:Onko Macbook+ulkoinen näyttö comboa mahdollista käyttää jos virtapiuha ei ole kiinni Macbookissa? Nyt siis kun otan virtapiuhan irti niin koko kone menee nukkumaan. En ainakaan mistään virransäästö-asetuksista löytänyt mitään juttua enkä nopealla googletuksella mitään ohjettakaan löytänyt. Koneena Macbook Unibody Late 2008.
-
Viesti Kirjoittaja iOmena »
Lumileopardilla on käyttis ja nyt sain jo tuon automaattisen turvallisen käynnistyksen pois mutta ei vaan anna kirjautua sisään millään salasanalla.jurppa kirjoitti:Kerrotko millä käyttiksellä tuo koneesi on ?iOmena kirjoitti:Kysymykseni on että macbookkini vuoden 2010 mallia käynnistettäessä
Olen hädissäni
Tai muuta
Pliis nopiaa apua!
-
Joh, sen antamat tiedot ovat ihan avuttomat. Tietty se jollain muulla kuin boottilevyllä saattaa kertoa ongelman nopeammin kuin sen muutoin huomaisi, mutta ei. Tässäkin tapauksessa levyn virheet tulevat vain lukiessa. Se feilaa niissä hiljaa. Vioittuneita sektoreita on niin paljon, että levy ei ole enää pystynyt korvaamaan niitä varastossa olleilla, joten Disk utilityn edelleen sanoessa OK, voidaan pitää sitä täysin kelvottomana tähän hommaan, ainakin tässä tapauksessa.MacFinn kirjoitti:Se SMART-tila löytyy ainakin Levytyökalusta. Tosin ei taida kertoa muuta kuin on OK tai ei.
Wikipediasta löytyi vertailu noista. Pari mäkille tehtyä kokeilin, nimet ei just nyt muistissa, mutta lisenssihinnat olivat femman ja 25 ja näistä sai koeversiot. Halvempi vaikutti rutkasti paremmalta. Kertoi kiltisti, että lukupuolella tulee virheitä enemmän kuin lakisallii. Tämän vuoksi koneen käyttö on paikoin ihan toimivaa, paikoin superhidasta. Kun kirjoituksissa ei näy ja välimuisti paikkaa aika paljon, seuraus on ollut ajoittainen äärimmäinen hitaus ja jumittelu.
Nyt sitten mietitään, että mitä tuolle koneelle tekisi. Yhteen usb:hen ei kapasiteetin puolesta pystyne liittämään tv-korttia ja ulkoista kovalevyä, joten ei siitä taida htpc-raakileeksikaan olla. Toisaalta täällä vinkatulla usb-levyllä siitä saattaisi tulla hyvinkin toimiva pieneen surffailuun ja kirjoitteluun. Bäkkäreitä ei helposti pystyis enää ottamaan kuin verkkoon tai muutenkaan usb-laitteita käyttämään, jos ei suostuisi sietämään armotonta rumuutta

Ideoita paremmasta käytöstä otan vastaan, mutta enpä taida alkaa levyä tuosta vaihtamaan. Kulu verrattuna hyötyyn (kun siis 10.8-käyttistä ei kuitenkaan saa) tuntuu liian suurelta.
-
Viesti Kirjoittaja Laars »
-
Niin se oli siis tää: Smart Utilitytsjlehti kirjoitti:Mutta kerropa, mikä tuo Smart Utility on? Joku, jolla saa levyn oman diagnostiikan OS X:ssä esiin?
Toi Demo-versio toimii ekat viisi käynnistystä tai joku-viikko-ekasta-käynnistyksestä.
Se ilmeisesti on tän GUI, mutta samalla lisää omia algoritmeja ennustamaan rikkoitumisia jne. Käytin sitä itse vain pari kertaa. Total errorit olivat parin kaverin suunnilleen vastaaviin koneisiin vrt. sitä luokkaa, että 90 € oli ihan ok maksaa varmemmasta tulevaisuudesta.
-
Viesti Kirjoittaja Suppaa »
-
http://www.anandtech.com/show/6063/macb ... 2-review/6Suppaa kirjoitti:Tyhmä kysymys, mutta miten uusissa MBA 13" & MBP 13" on pyörinu pelit? Esim SC2? Näytönohjaimet kun ei ole pelaamiseen oikeen sopivat?
-
Viesti Kirjoittaja Vikke_ »
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka