Laitetaas nyt kokemuksia parin päivän käytön jälkeen.
Vaihdoin siis nelosesta hypäten 4S:n ylitse, aiemmin olin omistanut 3G(S):n puolisen vuotta. Olin oikeastaan etukäteen päättänyt ostaa 16 gigaisen mustan jälkeen 32 gigaisen valkoisen, etukäteen mietin jopa aamulla jonottamista. Kuitenkin kun puhelin julkaistiin, niin jotain siinä jäin kaipaamaan ja kun HINNAT julkaistiin, niin aloin epäilemään päätöstäni. Musta näyttää tässä mallissa mielestäni paremmalta (nimen omaan takakansi), mutta scuffgate-puheet puolsivat yhä valkoista ja sitten kun menin iltapäivällä Elisa-shopitiin ja sanoin haluavani 32 gigaisen valkoisen i5:sen, niin se sattui olemaan viimeinen i5 koko liikkeessä.
Ennakkoasetelmasta pitää vielä sanoa sen verran, että i5:selta odotin ennen kaikkea nopeutta ja parempaa kameraa videon kuvanvakauksella sekä kauttaaltaan parannuksia rautaan (dual carrier ym.). Toki myös isompaa näyttöä olen odottanut. Puhelimen ohentamisesta ja keventämisestä en ollut yhtään vakuuttunut, olisin paljon mieluummin ottanut vieläkin parempaa rautaa (kameraa) ja akkukestoa, minua ei olisi haitannut vaikka tilavuus sekä paino olisi vähän kasvanut. Karttojen muutos hirvitti, olen ollut Google Maps fani jo todella monta vuotta sekä suhtautunut kohtuullisen intohimoisesti karttaohjelmiin. Esim. Nokian kartat tekee yhä edelleen sellaisia reititysvirheitä, joita en sille anna millään anteeksi.
Tässä nyt oli siis ensimmäistä kertaa muutamaan vuoteen tilanne, että onko iPhone oikeasti se paras vaihtoehto? Tähän asti se on ollut selkeästi kokonaisuudeltaan toimivin, mutta nyt Samsung Galaxy S3 ja ehkä jopa Microsoftin käyttiksellä varustetut on saaneet iPhonea aika tavalla kiinni.
Kuitenkin niitä käyttökokemuksia siinä järjestyksessä kun tulee mieleen:
Isompi näyttö on kyllä hieno, mutta siitä seuraa myös pari miinusta. Ainakin alkuun yhden käden kämmenotteella käytettäessä ei peukalo aivan yhtä helposti ylettynyt yläreunaan, mutta ehkä siihen on tottunut kun en ole enää asiaan juuri kiinnittänyt huomiota. Puhelimen pidempi pituus sen sijaan aiheuttaa ongelman: minulla on tapana käyttää puhelinta nukkumaan mennessä ja herätessä vielä sängyssä maaten. Tuossa asennossa olen tottunut pitämään puhelinta peukalon ja etusormen välisessä "nipistysotteessa" (peukalo puhelimen alalaidassa ja etusormi ylälaidadassa). i5 on juuri sen verran pidempi, että käsi väsyy kohtuullisen nopeasti ko. otteesta. Näiden kokemusten perusteella en ole sitten täysin vakuuttunut, että eikö sitä leveyttäkin olisi voinut lisätä kun kerran käyttämisen kannalta optimaalisin koko on jo menetetty.
Käytän puhelimen kameraa hyvin paljon ja todella useasti otan "pikaräpsäisyjä", jolloin kameran nopea käynnistyvyys on ensiarvoisen tärkeää. i4 on aiheuttanut monia harmaita hiuksia hitaalla kameran käynnistymisellä sekä viiveellä laukasinnapin painamisen ja kuvan oton välillä. iPhone 5 on odotetusti nopeampi tässä, mutta hieman ehkä petyin. Oletin, että 4S olisi ollut jo selkästi nopeampi, niin tämän pitäisi sitten olla oikeasti salamannopea, jota se ei ole. Vielä suuremman pettymyksen aiheutti vaihtaminen still- ja videokameran välillä tuo vaihdos kestää uskomattoman kauan. Itse kuvan ottaminen on kyllä nopeaa ja useamman kuvan saa melkoisella tahdilla otettua peräkkäin, joten siinä ei ole juurikaan valittamista. Isoin plussa tulee ehdottomasti Panorama-ominaisuudelle, se on ehdottomasti paras, mitä olen iPhonessa käyttänyt. Se on nopea, helppokäyttöinen ja tekee ällistyttävän vähän virheitä. Applemaista laatua.
Kauhistuin keynotessa, kun näin että kuulokeliitäntä oli siirtynyt ylhäältä alas. Itselleni ylhäällä oleva liitin on toiminut joka tilanteessa paremmin ja olenkin monesti sitä kiitellyt. Nyt täytyy oppia elämään uuden sijainnin kanssa ja autoon kehittää joku jatkojohto, jolla homma toimii. Minulla tulee siis aux-johto radion takaa ja olen pitänyt puhelinta apukuskin penkillä. Johto on juuri niin pitkä, että se on pitänyt puhelinta noin puolivälissä istuinta ja puhelimesta on ollut helppo vaihtaa kappaleita (kaikki autossa kuuntelemani musiikki tulee iPhonesta). Tässä toki riittäisi, jos iOS antaisi näytön kääntyä Musiikki-sovelluksessa ympäri iPadin tapaan. Ei kuitenkaan iso miinus ja todellakin makuasia, jollakulla varmasti juuri toisinpäin.
Muuten olen raudan suhteen ihan tyytyväinen, nopeutta ei koskaan ole liikaa ja se tuli tarpeeseen. Toki vieläkin nopeampaa voisi olla ja jossain paikoissa selvästi nopeampaa (esim. se vaihto still- ja videokuvauksen välillä).
Mennään sitten softapuoleen, mielestäni iOS6 liittyy niin olennaisesti iPhone vitoseen, että pakko sitä on tässä kommentoida osana puhelinta. Nelostani en päivittänyt, niin ensikosketus tuli vasta vitosen myötä. Aika vähänhän kutosessa uutta tosiaan tuli. Ehdottoman hyvän oloinen homma on ajastettu Älä häiritse -tila sekä mainitsemani Panorama.
Sirillä leikin vähän aikaa ja todella pahasti olen pettynyt sen kehitykseen vuoden takaisesta, jolloin pääsin kokeilemaan kavereiden 4S:ää. Kaiken lisäksi se on uskomattoman hidas, varsinkin tauon jälkeen käyttäessä jää välillä miettimään todella pitkäksi aikaa. Puheentunnistus toimii mielestäni paremmin esim. Googlen Chrome -selaimessa, jossa sitä olen pari kertaa käyttänyt. Se on tunnistanut melkein kaiken oikein, mitä olen sanonut, toisin kuin Siri. Yritin käydä keskustelua Sirin kanssa, aika huonolla menestyksellä. Esim. "Open iTunes" "Which app would you like to use? iTunes or iTunes U" "The first one" "I don't see an app named 'The first one'." Oikeasti tässä vaiheessa pitäisi Sirin osata jo kirjoittaa WhatsApp viestit, ymmärtää erilaisia keskusteluja paremmin ja laittaa esim. WiFi päälle! 4S:än julkaisin jälkeen esim. Microsoftin väitteet, että heidän "avustajansa" toimii yhtä hyvin olivat lähinnä naurettavia, mutta sitten tuossa Galaxy S3:sen S-voicen kohdalla tuli ensimmäinen vertailu, joka ei kyllä hävennyt Sirille. Nopeampikin oli.
Onhan se kiva, että kalenterin viikkonäkymässä näkyy nyt viisi päivää, mutta olen kaivannut näihin stock appeihin enemmän uudistuksia. Parannusta tuo toki se, että pidempään näyttöön mahtuu enemmän tapahtumia kuukausinäkymän alle, ettei niitä jää niin helposti piiloon, mutta onko tuo ohjelma tuollaisenaan todella parasta, mihin Apple pystyy? Uuden tapahtuman lisääminenkin on melkoisen kankeaa. Toki tässä nopeudesta nyt on iloa, kun nelonen kaiken lisäksi välillä jäi asioita ihmettelemään.
Nyt tapahtui taas siirtyminen JB laitteesta breakkaamattomaan ja täytyy vähän ihmetellä, että miksi lukitusnäytön täytyy olla noin tyhjä? Ne tulevat kalenteritapahtumat kun voisivat aivan hyvin olla siinä, jos ei muuta. Tuollaisen tilan hyödyntämättä jättäminen on vähän hölmöä mielestäni. Muuten mm. ilmoituskeskus aikanaan on vähentänyt breakkauksen tarvetta, mutta joitakin juttuja voisi pikku hiljaa tulla. Tässä sivuhuomautuksena, että yhtenä todella merkittävänä plussana Androidille pidän saapuvien puheluiden soittajatietojen automaattisen selvittämisen hoitavia puheluita, joita ei iLuuriin voisi kuvitellakaan saavansa järjestelmän rajotteet tuntien.
En sano YouTube appista tässä välissä vielä muuta kuin, että toivottavasti se alkaa tukemaan taustalla toistamista mahdollisimman pian. Eli siis kun poistuu ohjelmasta ja tuplahomella menee kontrolleihin, niin saisi äänet taustalle. Kartoista mielipiteeni sanoin mielipiteeni osin jo aiemmin, mutta kun tein pari reititystestiä niin en ollut täysin pettynyt. Onneksi tähän ei tullut niitä kamalia Navteqin karttoja, joissa on kaiken maailman mopopolut, joita pitkin ohjataan autoja oikomaan. Kartat läpäisivät standardin reititystestini, mutta sitten kun kokeilin reitittää Tampereen keskustassa niin tuli kaksi aivan kamalaa virhettä. Navigointi ohjasi mm. kääntymään Satakunnankadulta suoraan Itäisellekadulle, vaikka itse karttakuvassakin on kyseissä kohtaa viiva, ettei siitä voi mennä. Toivon kuitenkin, että tuolla pärjää siihen asti, että Google saa ohjelmansa AppStoreen. Toivon toki, että Googlen ohjelmasta tulee yhtä hyvä kuin Applen Googlekarttaohjelmasta. Chrome on loistava (suurin syy rajaton määrä välilehtiä) ja vaihdoinkin nyt ensimmäistä kertaa oletusselainta (vaihdoin Chromen Safarin tilalle alapalkkiin), mutta YouTube app ei ainakaan vielä vakuuta.
Yksi asia mikä ei millään tavalla liity iOS kutoseen tai iPhone vitoseen, mutta jonka haluan mainita, on Googlen lisäämä CardDAV (
http://www.iclarified.com/24796/how-to- ... ng-carddav) tuki. Aivan loistavaa. Miksi? Koska jos yhteystiedot on synkronoinut Googlen kanssa Microsoft Exchangea käyttäen, on ne menneet "pilalle". Esim. jos on lisännyt tietoihin puhelinnumeron tyypiksi "iPhone" ei se ole välittynyt Googlelle asti vaan on muuttunut muotoon "matkapuhelin". Samoin jotkut erikoiskentät ovat jääneet kokonaan siirtymättä. Olen siis joutunut siirtämään yhteystiedot iTunestin synkronoinnin avulla Googlelle. Nyt niin ei tarvitse enää tehdä \o/. (Tämä kappale on omakohtaisia kokemuksia, enkä ole sen teknisestä sisällöstä täysin varma, mutta näin olen kokenut)
Tässä voin olla myös väärässä (saa kertoa jos onnistuu) mutta: Otin vitosen käyttöön uutena puhelimena ja mahtavaa oli kun asetukset kuntoon laittamalla muistiot, sähköpostit, yhteystiedot ja kalenterit synkronoituivat hienosti Googlesta, mutta todella vähemmän mahtavaa on kun en tiedä miten olisin voinut palautta WhatsApp-keskustelut ja tekstiviestit. Olisiko tuo ollut jotenkin mahdollista. Eli siis palauttaa vain muutaman tietyn ohjelman tiedot?
Olisikohan tässä tarpeeksi kokemuksia. Ainakaan tähän hätään ei tule muuta mieleen paitsi ellen sitä jo maininnut, niin ohjelmien lataus taustalla ja salasanan pyytämättömyys päivitysten yhteydessä on hyvin jees. Kokemuslistani kuulostaa hyvin negatiiviselta, mutta yhteenvetona en silti ole erityisen pettynyt uuteen puhelimeen. Tiesinhän jo iOS ja iPhone keynotejen perusteella, mitä on tulossa. Kuitenkin ensimmäistä kertaa en ole niin kovin innostunut uusista ominaisuuksista. Verratessa iPhone nelosta kaveri HTC Desireen ero oli kuin yöllä ja päivällä, iPhonessa kaikki vain toimi kuin unelma. Nyt ero ei ole lähimainkaan sama esimerkiksi Galaxy S3:seen verrattuna. Toki sitä pitäisi itse käyttää, jotta voisi sanoa varmaksi. Nyt vaan vähän alkaa tuntua siltä, että Applen valttina ollut raudan ja softan yhteiselosta sekä tiukasti kontrolloidusta ympäristöstä saadut edut toimivuudessa ollaan osin kurottu kiinni kilpailijoiden jatkuvasti parantaessa tuotteitaan. Jos se on pois, niin väistämättä käy niin, että kilpailija alkaa vetää pidempää kortta. Parhaiten toimivaa kokonaisuutta itse ainakin tässä etsin. Kyllä kovasti jo tässä vaiheessa vähintään kyseenalaistan S3:sen ja i5:sen hintaeron, jos en muuta.
Akkukesto on kyllä kahden päivän perusteella parantunut. Olin myös aika yllättynyt, kun menin näytön kirkkaudensäätövipua asetuksissa katsomaan. Sehän oli lähes vasemmassa reunassa ja näyttö hehkui värejä enemmän kuin iPhone nelosessa lähestulkoon äärioikealla.
Ihan btw ot: Asensin neloseen iOS6sen iTunesin kautta ja annoin sen siskolleni koekäyttöön, mikäli vaikka hän olisi kiinnostunut puhelimen ostamaan, niin käyttöön otettaessa tuli kyllä ihan uuden puhelimen wizardit ym, eli ihan uutena puhelimena tuli käyttöön, pyysi luomaan uudet Apple ID:t ym. wizardin aikana jne. Mutta kun ensimmäistä ohjelmaa latasi AppStoresta, niin puhelin pyysikin yhtäkkiä minun Apple ID:n salasanaa!? Menin asetuksiin, niin siellähän se komeili. Oma ID:ni. Onko tämä normaalia, vai enkö sitten jotenkin vain nollannutkaan puhelinta täysin? Niin ja toinen homma oli, että Fonecta Caller -ohjelma oli valmiiksi kirjautuneena (todennäköisesti minun tunnuksillani).