Eli mäkkiin pitäisi vaihtaa pc:n pask*sta mutta mitä konetta suosittelette?
Koneen käyttöni on 96%:sti netissä surffailua( siis ainakin tän rakkineen kanssa kun mikään ei oikein toimi), mutta en imuroi netistä mitään juurikaan. silloin tällöin jotain tekstinkäsittelyä käytän ja saatan joskus pelailla jotain huippupeliä kuten pasianssia tai skijump2:sta! Digikamera olis tarkoitus ostaa joten jotain kuvia vois koneelle laittaa ehkä mutta tuskin niitäkään isoja määriä. Jos päädyn kannettavaan niin omien musalevyjen siirtäminen vois tulla eteen koneelle reissuja varten.
Eli en ole vielä edes pystynyt päättämään että pöytäkone vai kannettava. Onko teillä alan ammattilaisilla hyviä vinkkejä mikä sopisi tähän mun käyttöön hyvin? Onko kokemuksia missä koneita myydään halvimmalla?
kiitos jo etukäteen!
Mä suosittelisin iBookkia tai jos on varaa niin PowerBookkia. Tietenkin riippuu siitä, että meinasitko sitten kannettavan hommata. IBookki sopii kuin nenä naamaan tuollaiseen surffailuun, tekstinkäsittelyyn ja miksei myös kuvia varten. Pasiansseja löytyy varmasti useita eri variaatioita netistä mille tahansa mäkille. Tuosta SkiJumpista en tiedä. Musalevyt siirtyy myös nätisti itunesiin. Powerbookki onkin sitten hiukan jytympi pakkaus
joka tietenkin näkyy myös hinnassa.
Pöytäkoneista en osaa sanoa, kaikki yhtä tyylikkäitä. Erot löytyvät tehopuolelta. Mutta mun mielipide on se, että kannattaa hommata kannettava, toimittaa nimittäin myös pöytäkoneen virkaa varsin hyvin.
Siitä vaan Applen sivuja selailemaan ja etsimään mieleistään.
Tervetuloa valoisammalle puolelle[H]
Ihmisellä on kaksi kättä työntekoa varten, ja kaksi jalkaa, jotta voi lähteä kävelemään kun työ ei kiinnosta.
Tuosta koneesta et saa oikein mistään mitää erikois alennuksia ( = muutama euro )
Eli osta oman paikkakuntasi mac myyjältä -> mahdolliset viat, ohjeet, jelpit, lisäkaupat on helpompi hoitaa jatkossa.
Koneita ja häkkyröitä vuodesta 1986.
Graafisella alalla vuodesta 1988
Ohhoh täällähän saa nopeita vastauksia, kiitos jo näistä.
hintaluokka tulisi olla ehkä maksimissaan 1500 ekua mutta hyvähän siitäkin olisi säästää jos halvemmallakin pärjää.
Mites tämä iBook..mä en itse ymmärrä mitään noista koneiden teknisistä tiedoista joten tarvinko esimerkiksi jotain lisämuisteja mahdollisesti tässä käytössä? tai mitä juttuja suosittelette ostettavaksi kannettavan lisäksi?
Tyhmiä kysymyksiä, tiedän. koittakaa kestää
Entä sitten pöytäkoneet tässä hintaluokassa? varmasti laadukkaita ovat. mutta eroaako ne kovastikin saman hintaluokan kannettaviin teknisesti?
No uutukainen iBookki irtoaa storesta himpun päälle tonnin hintaan ja 14" napsahtaa tuohon 1400 euroon.
Tiikeri käyttiksenähän rakastaa muistia. Muistia ei voi koskaan olla liikaa mutta sanottakoon, että kyllä se vakiopalikka varmasti riittää kevyeen surffailuun ja tekstinkäsitelyyn. Korjatkaa jos olen väärässä...
AppleStoresta pystyt pienellä selaamisella vertailemaan noita teknisiä tietoja.
Pöytäkoneista iMac G5 17" irtoaa myös tohon 1400€ hintaan. Tehoja enemmän kuin ibookissa.
Ihmisellä on kaksi kättä työntekoa varten, ja kaksi jalkaa, jotta voi lähteä kävelemään kun työ ei kiinnosta.
Noo alle 1500e (oliskohan n.1400e) saa jo imacin. Se onkin sitten jo paljon nopeampi kuin ibook/mac mini. Kaikki mitä tarvitset tulee koneen mukana ja varmasti rahan arvoinen.
No jos otat iBookin ja käytät nettisurffailuun jn, niin muistia siinä on jo tarpeeksi ja varmaan kovalevy tilakin riittää. Jos paljon digikuvia musiikkia meinaat siihen laittaa 60gb ei olisi pahitteeksi. Ibookin mukaan kannattaa myös ostaa joku kiva hiiri.
Tuolla putjetilla suosittelen iMacia. Teho on omaa luokkaansa, jos sattuisi vaikka vähän hevimpien pelien pelaamiseen tulemaan mieliteko. Siis jos ei tosiaan tarvitse kannettavuutta. Helposti siirrettävähän pienempi iMac:kin on, sopivassa kassissa sen kantaa vaikka toiselle puolen Suomea.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
Mä taas ajattelisin iBookia, ja siihen sitten lopuilla rahaa jotain kivaa... Airport Express vaikka ja varmuuskopiointiin ulkoinen Firewire-kovalevy, kun tuntuu olevan nykyään kovalevyt hajoamisherkkiä.
napakettu kirjoitti:Noo alle 1500e (oliskohan n.1400e) saa jo imacin. Se onkin sitten jo paljon nopeampi kuin ibook/mac mini. Kaikki mitä tarvitset tulee koneen mukana ja varmasti rahan arvoinen.
No jos otat iBookin ja käytät nettisurffailuun jn, niin muistia siinä on jo tarpeeksi ja varmaan kovalevy tilakin riittää. Jos paljon digikuvia musiikkia meinaat siihen laittaa 60gb ei olisi pahitteeksi. Ibookin mukaan kannattaa myös ostaa joku kiva hiiri.
iMac ehdottomasti tuolla hintahaarukalla pöytäkoneeksi, ainakin minun mielestä. On se uusin aika loihakka, FrontRow ja kaikki . Kivaksi hiireksi jos ei piuhat haittaa niin Mighty Mouse ja jos langattomuutta kaipaa niin Applen bluetooth-hiiri. Kai.
Kannettavista ei ole minulla kokemuksia, mutta tehoja on kyllä aika lailla vähemmän, kuin pöytäkoneissa.
iMacci 17" ehdottomasti, pitähan varautua toki siihen, ettei applekaan ole täydellinen, mutta samalla rahalla vastaavan pc-n (softa/rauta/turvallisuus) kasaus saattaa olla mahdottomuus. Puhumattakaan siitä, miltä "sen toisen maailman" koneistot näyttää ; )).
Jos kone tulee noin basic käyttöön, niin iBook tai mini. Kaikki mitä tarvitset tulee mukana. Mail sähköpostiin, Safari surffailuun (toki voit vaihtaa toiseen ohjelmaan jos haluat), iPhoto digikuville (arkistointi), AppleWorks tekstinkäsittelyyn ja iTunes musiikin kuunteluun ja hallinnointiin.
Ylimääräisillä ostat vaikka 512Mt lisämuistin, 60Gt kovalevyn ja sen Jamacin ehdottaman Airport Expressin. Joku hiiri siihen vielä ja avot.
Vahvalta ehdokkaalta tämä iBook vaikuttaa nyt. varsinkin kun rahasäästö on iso iMaciin verrattuna. Vielä kysyn sen verran että jos päädyn tähän iBookiin niin missä kohtaa se jäisi liian "pieneksi". eli mitä uusia harrastuksia tietokoneiden suhteen en enään oikein pysty harrastamaan sillä?
Kuten sanottu teknisistä tiedoista sen varmaan näkis jos tietäis
Eino-Mies kirjoitti:Vahvalta ehdokkaalta tämä iBook vaikuttaa nyt. varsinkin kun rahasäästö on iso iMaciin verrattuna. Vielä kysyn sen verran että jos päädyn tähän iBookiin niin missä kohtaa se jäisi liian "pieneksi". eli mitä uusia harrastuksia tietokoneiden suhteen en enään oikein pysty harrastamaan sillä?
Kuten sanottu teknisistä tiedoista sen varmaan näkis jos tietäis
No tulis mieleen, että uudet raskaat pelit ei ainakaan toimis. Doom 3 jn.. Ja sitten voi tehdä tiukkaa raskaan video editoinnin kanssa.. ja onkohan sitä muuta. Ei nyt mieleen tule.
Periaatteessa voit tehdä sillä juuri nyt kaikkea, surffauksesta videoeditointiin. Tottakai videoeditointi käy sutjakkaammin iMacilla, mutta kyllä iBookilla pärjää. Peleissä se häviää iMacille, mutta niin häviää iMac xBoxillekin.
En nyt ihan heti keksi, mitä et voisi iBookilla tehdä juuri nyt ja jatkossa (lähivuosina).
En tiedä mistä kohtaan kone jäisi pieneksi? Se riippuu tietenkin sinusta, eli käyttäjästä.
Windowsille on enemmän ohjelmatarjontaa, mutta täytyy muista se tosiasia, että määrä ei korvaa laatua.
Mulla on PB, enkä oo mielestäni jäänyt mistään paitsi. Kaiken mitä tein Windowsilla pystyn tekemään myös tällä.
joo, iMacin mukana tulee oikeasti kaikki... minin kohdalla tarvii lisäksi:
-näytön, hiiren, näppiksen
iBookin kohdalla:
-hiiren, näytön
Teho on tietty suhteellista, mut iBook/Mini koneissa on 4xheikompi näytönohjain, vanhempi/heikompi prosessori... jos se tänään ei merkitse paljon, niin 3v kuluttua se sattuu jo pahasti.
diid kirjoitti:joo, iMacin mukana tulee oikeasti kaikki... minin kohdalla tarvii lisäksi:
-näytön, hiiren, näppiksen
iBookin kohdalla:
-hiiren, näytön
Teho on tietty suhteellista, mut iBook/Mini koneissa on 4xheikompi näytönohjain, vanhempi/heikompi prosessori... jos se tänään ei merkitse paljon, niin 3v kuluttua se sattuu jo pahasti.
En ihan usko tuohon 3 vuoden teoriaasi. Kaikki OSX versiot ovat olleet sellaisia, että ne ovat pyörineet hyvin 3-5v vanhoissa koneissa (ja myös ohjelmat). En usko, että homma muuttuisi nyt yht´kkiä. Voin tietenkin olla väärässä.
Mä suosittelen iBookkia, koska kannettavat on todella mahtavia. Itse näen ainakin aika vaikeana läppäristä luopumisen. Esim 14" iBook voisi olla ihan hyvä valinta jos haluaa peruskoneen, mutta jos haluaa jonkin tehokkaamman niin sitten iMac. Jos ei ole tarvetta kannettavalle, niin sitten toi 17" iMac on kyllä aika unelma.
Kannettavalle on aina tarvetta, väitän. On se vaan kätevää, kun pitää jotkut kuvat tai elokuva näyttää jossain. Kaappaat vain kaverin kainaloon ja ihmetytät yleisöä laitteen sulavalla designilla.
iBook 12" on koneesi, jos näyttö ei tunnu liian pieneltä. On pirun näppärä kannella mukana, ja kotona voi koneeseen kytkeä toisen isomman näytön. Ylimääräinen videoadapteri kannattaa iBookiin ostaa mukaan, missä on se keltainen videoliitäntä. Sen avulla iBookin saa kytkettyä vielä telkkareihin (mukana tulevalla VGA -adapterilla saa kytkettyä näyttöihin ja videotykkeihin).
Myöhemmin jos tila loppuu kesken, osta ulkoinen kovalevy (kätevä varmuuskopiointiin).
Minusta satsaus iMacciin kannattaa nyt, apple tulee väkisinkin pudottamaan kannettavien hintoja, ja niissä tulee sitä paitsi sukupolvenvaihdos ensi vuonna - paljon uutta tulossa. Jos ja kun mäkki alkaa iMacin myötä miellyttämään, niin ostat ensi vuonna alle tonnin hintaisen iBookin, tai jos budjetti antaa myötä niin PB:n sitten. Mutta tässä vaiheessa en suosittelisi kannettavan ostoa, ellei sitten ole aivan pakko - niissä kannettavissa on tulossa isoja muutoksia, ja applen kannettavat ovat muutoinkin PC-valmistajien laitteita jäljessä tällä hetkellä (no, vain joiltain osin).
mut toi kolmen vuoden aika on ihan normaali, siinä ajassa tulee koneesta, kun koneesta kaunis muisto vaan... on se mun 600/iMacci ihan söpö ja luotettava, mutta ei sillä jaksa mitään vakavasti tehdä, jos ei muuta mahista, kyllä se toimii vielä, mut 3v on minusta toi päivityksen takaraja ja parempi ottaa vaan niin tuoretta tavaraa, kun mahdollista. iMacG5 on tuoreempaa kamaa, kun Mini, tai iBookki.