Päivitin 21,5" iMaciini (i3 3,2 GHz, 8Gt 1333 MHz DDR3, ATI Radeon HD 5670 512 Mt, vuoden 2010 puoliväli, lisäksi 2 TB Time Capsule verkkojohdolla liitettynä) erittäin hyvin toimineen Snow Leopardin Mountain Lion 10.8.2:een.
Sen jälkeen kaikki on muuten toiminut, mutta kaksi harmillista ongelmaa on ilmennyt.
1) Tietokone ei aina herää nukkumasta lainkaan. On pakko sammuttaa kone väkisin.
2) Joskus kone herää nukkumasta joko hiirellä tai usb-näppäimistöä käyttämällä, mutta saattaa jumittua siihen tilaan. AirPort pysyy "harmaana", edes omenavalikosta ei saa tehtyä mitään. On pakko sammuttaa kone väkisin.
Olen kokeillut seuraavia konsteja, jotka olen eri keskustelupalstoilta löytänyt.
- poistanut vanhat verkon käyttöpaikat ja tehnyt uuden tilalle. -> ei vaikutusta
- nollasin SMC:n -> jään odottamaan, miten käy.
Havainto on se, että useamman tunnin lepotilan jälkeen nämä ongelmat ilmenevät.
Onko jollain tietoa, mistä nämä ongelmat johtuvat?
Mielestäni tämän hintaisessa tietokoneessa ominaisuuksien tulee yksiselitteisesti toimia.
Jotenkin tuntuu, että tuo Mountain Lion - päivitys on keskeneräinen.
Onko muuta tapaa downgreidata takaisin Snow Leopardiin kuin tehdä puhdas asennus levyn alustamisen jälkeen ja palautella sitten varmuuskopiot? Olen sitäkin jo harkinnut.
Päivitys SL-ML10.8.2 - ongelmia seurasi
Mac OS X, Boot Camp ja virtualisointi
13 viestiä
• Sivu 1/1
-
Päivitys SL-ML10.8.2 - ongelmia seurasi
Viesti Kirjoittaja archie61 »
-
Re: Päivitys SL-ML10.8.2 - ongelmia seurasi
Viesti Kirjoittaja via »
Keskeneräisyydestä sen verran, että minäkin olin tyytyväinen SL:n loppukäyttäjä, osa termeistäsi meni yli hilseeni. Päivitin iMacini early 2008 ja MacBookin 2010 ja sujuvasti pelittää ML kummassakin. iMacissa muisti on tapissa, 4Gt.
Nyt olen tyytyväinen ML-käyttäjä. iMac nukkuu ja herää normaalisti, läppäri ei nukkunut aiemminkaan.
Nyt olen tyytyväinen ML-käyttäjä. iMac nukkuu ja herää normaalisti, läppäri ei nukkunut aiemminkaan.
-
Viesti Kirjoittaja r_vesa »
MB Pro 15 early 2011 päivitys juurikin samaaan ML versioon toimii moitteetta. Menee nukkuun, herää ja airport toimii kuten pitääkin. Auttaisikohan uudelleen asennus?
-
Vietin koko vapaapäiväni tutkien eri keskustelupalstoja.
Sen verran on selvinnyt, että nukkumasta herätessä AirPort jää harmaaksi, ja se jumittanee koko systeemin. Langattomat verkot näkyvät, mutta yhteys ei ala toimia ennen uudelleenkäynnistystä.
Yhden päivän olen käyttänyt selatessani eri tukifoorumeita.
SMC nollattu
PRAM nollattu
Verkkoasetuksissa vanhat wi-fi yhteydet poistettu. Palvelu Wi-Fi poistettu ja otettu uudelleen käyttöön.
Ja sama jatkuu.
Potuttaa. Hyvin toiminut iMac sai harmillisen riesan, ja vielä maksoin tuosta täysin turhasta päivityksestä. Tähän saakka iMac oli juuri kuten jossain mainoksessa luvattiin, kaikki vain yksinkertaisesti toimi. Vaan eipä toimi enää. Kuin viimeisenä niittinä löytyi Tietokone-lehden artikkeli, jossa mietitään ML:n akkutehon syöntiä. Se ei minua liikuta, iMacisti kun olen, mutta silti tulen painamaan mieleeni tämän: "Applella näyttää tuleen toistuvaksi ongelmaksi se, että uusien tuotteiden julkistamista seuraa tyytymättömien käyttäjien rynnistys tukifoorumeille."
P----n möivät.
, sanon minä.
On kyllä perimmäinen kerta, kun alan toimivaa käyttistä päivittämään! Applelle lähti jo viikko sitten kysely asiasta, eivät ole korvaansa ropsauttaneet. Miten tämä on mahdollista???!!!
Käyttöjärjestelmä, jota mainostetaan mm. siitä, että kaikki yksinkertaisesti toimii tai että yhteensopimattomat sovellukset eivät pääse sotkemaan järjestelmää, onkin aivan keskeisen ominaisuutensa (= nukkumaan meno ja nopea herääminen) osalta täysi susi. Tiedän, ettei kaikilla ole sama tilanne. Luulisi kuitenkin valmistajan ottavan asiasta onkeensa.
Minä lapsellisesti luulin, että Apple tuo markkinoille vain valmiita ja testattuja tuotteita. Siihen oli täydet perusteet, kun tämä iMac toimi kuin unelma, kunnes minä onneton hölmö menin laittamaan tämän uuden käyttöjärjestelmän!
Sen verran on selvinnyt, että nukkumasta herätessä AirPort jää harmaaksi, ja se jumittanee koko systeemin. Langattomat verkot näkyvät, mutta yhteys ei ala toimia ennen uudelleenkäynnistystä.
Yhden päivän olen käyttänyt selatessani eri tukifoorumeita.
SMC nollattu
PRAM nollattu
Verkkoasetuksissa vanhat wi-fi yhteydet poistettu. Palvelu Wi-Fi poistettu ja otettu uudelleen käyttöön.
Ja sama jatkuu.
Potuttaa. Hyvin toiminut iMac sai harmillisen riesan, ja vielä maksoin tuosta täysin turhasta päivityksestä. Tähän saakka iMac oli juuri kuten jossain mainoksessa luvattiin, kaikki vain yksinkertaisesti toimi. Vaan eipä toimi enää. Kuin viimeisenä niittinä löytyi Tietokone-lehden artikkeli, jossa mietitään ML:n akkutehon syöntiä. Se ei minua liikuta, iMacisti kun olen, mutta silti tulen painamaan mieleeni tämän: "Applella näyttää tuleen toistuvaksi ongelmaksi se, että uusien tuotteiden julkistamista seuraa tyytymättömien käyttäjien rynnistys tukifoorumeille."
P----n möivät.

On kyllä perimmäinen kerta, kun alan toimivaa käyttistä päivittämään! Applelle lähti jo viikko sitten kysely asiasta, eivät ole korvaansa ropsauttaneet. Miten tämä on mahdollista???!!!

Käyttöjärjestelmä, jota mainostetaan mm. siitä, että kaikki yksinkertaisesti toimii tai että yhteensopimattomat sovellukset eivät pääse sotkemaan järjestelmää, onkin aivan keskeisen ominaisuutensa (= nukkumaan meno ja nopea herääminen) osalta täysi susi. Tiedän, ettei kaikilla ole sama tilanne. Luulisi kuitenkin valmistajan ottavan asiasta onkeensa.
Minä lapsellisesti luulin, että Apple tuo markkinoille vain valmiita ja testattuja tuotteita. Siihen oli täydet perusteet, kun tämä iMac toimi kuin unelma, kunnes minä onneton hölmö menin laittamaan tämän uuden käyttöjärjestelmän!
Viimeksi muokannut archie61, 2.10.2012 klo 7.51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja via »
Jotkut tässä foorumissa kirjoittavat miinanpolkijoista, jotka ottavat uuden käyttiksen käyttöön sinä raakileena, minä se markkinoille tulee ennen kuin "kaikki" bugit on hiottu. Osa siis odottaa vielä muutamaa pikkupäivitystä.
Lionissa oli samanlaisia sotkuja ymmärtääkseni, en milloinkaan siirtynyt siihen, pysyin SL:ssa. Tähän otin riskin päivittää, ja hyvin, yllättävän hyvin on toiminut. Luin sitä ennen useiden päivittäneiden kokemuksia epäluuloisena.
Otin riskin ja minulla toimii yhtä hyvin kuin SL.
Myyjähän ei myy kuin hyvää ja parasta, täydellistä. Maanantaikappaleita on silti olemassa.
Lionissa oli samanlaisia sotkuja ymmärtääkseni, en milloinkaan siirtynyt siihen, pysyin SL:ssa. Tähän otin riskin päivittää, ja hyvin, yllättävän hyvin on toiminut. Luin sitä ennen useiden päivittäneiden kokemuksia epäluuloisena.
Otin riskin ja minulla toimii yhtä hyvin kuin SL.
Myyjähän ei myy kuin hyvää ja parasta, täydellistä. Maanantaikappaleita on silti olemassa.
-
En ole ollut innokkaimpia miinanpolkijoita. Oikeastaan ryhdyin koko hommaan siksi, että hommasin myös iPadin, ja arvelin ML:n mukana tulevasta iCloudista olevan jotain hyötyä. Ikävä kyllä haitat olivat suurempiavia kirjoitti:Jotkut tässä foorumissa kirjoittavat miinanpolkijoista, jotka ottavat uuden käyttiksen käyttöön sinä raakileena, minä se markkinoille tulee ennen kuin "kaikki" bugit on hiottu. Osa siis odottaa vielä muutamaa pikkupäivitystä.

No, tein lopulta ns. pielavetisen.
Säädin energiansäästöstä niin, että vain näyttö nukahtaa, levyt ja järjestelmä eivät nukahda. Enpä jaksa mokoman kanssa tapella. Ajoin levynkorjausohjelman, lukuisten kovien resetointien vuksi, ja vikoja tuli korjatuksikin. Ostin siis 16,90 eurolla sitä ihtiään, ja pari päivää meni tapellessa ominaisuutensa hukanneen koneen kanssa.
Saa minun puolestani olla. Muistan tämän jatkossa, kun joku hieno uutuuskäyttis tulee tarjolle.
Viimeksi muokannut archie61, 2.10.2012 klo 21.49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja ImacMan »
Täältä löytyy Mid-2010:n iMacin omistaja (minullakin on 21.5":n malli, joskin siinä on i5 Turbo Boost -prossu). Olen ostanut ja päivittänyt sekä OS X Lionin että OS X Mountain Lionin aika lailla heti, kun ne ovat ilmestyneet. ML:n ensimmäinen versio, 10.8.0, aiheutti nettiongelmia, joihin syy kuitenkin löytyi langattoman yhteyden vanhahtavasti salaustyypistä, jonka vaihdoin modernimpaan (WPA:han). 10.8.1 sekä nyt alla oleva 10.8.2 ovat toimineet moitteettomasti. Nukahtamisongelmia millään OS X:llä ei ole tainnut olla tämän iMacin kanssa. Yleisesti ottaen olen kokenut, että ML on erinomainen käyttöjärjestelmä, joka tuntuu nopeammalta ja yleensäkin paremmalta kuin Lion. Päivitin SL:llä pyörivän Early 2009 Mac Minin myös ML:ään, eikä mitään ongelmia ole ollut.
Olen tehnyt kaikki OS X -päivitykset ns. clean installeina eli en ole vain asentanut vanhan päälle, vaan luonut installerin, tehnyt varmuuskopion Mac HD:stä (Carbon Copy Cloner), pyyhkinyt kiintolevyn tyhjäksi, asentanut uuden OS X:n ja palauttanut tarpeelliset tiedostot CCC-kloonista. En sitten tiedä, onko ongelmia enemmän sitten niillä, jotka ovat päivittäneet OS X:ää ilman "puhdasta asennusta".
Yksi kikka, mitä foorumeilla usein suositellaan, on Onyx-ohjelman Automationin läpiajo, joka voi ratkaista ongelmia.
Olen tehnyt kaikki OS X -päivitykset ns. clean installeina eli en ole vain asentanut vanhan päälle, vaan luonut installerin, tehnyt varmuuskopion Mac HD:stä (Carbon Copy Cloner), pyyhkinyt kiintolevyn tyhjäksi, asentanut uuden OS X:n ja palauttanut tarpeelliset tiedostot CCC-kloonista. En sitten tiedä, onko ongelmia enemmän sitten niillä, jotka ovat päivittäneet OS X:ää ilman "puhdasta asennusta".
Yksi kikka, mitä foorumeilla usein suositellaan, on Onyx-ohjelman Automationin läpiajo, joka voi ratkaista ongelmia.
- 21.5" iMac (mid 2010) / i5 3.6GhZ Dual Core / 8Gt RAM
- Logitech diNovo Keyboard Mac Edition / Logitech Performance Mouse MX / Audioengine A2 -aktiivikaiuttimet / Nuforce Icon uDAC-2
- Logitech diNovo Keyboard Mac Edition / Logitech Performance Mouse MX / Audioengine A2 -aktiivikaiuttimet / Nuforce Icon uDAC-2
-
Täytyypä vielä kokeilla tuo Onyx.
Minä menin asentamaan vanhan päälle - kai tyhmyyksissäni.
Windowsia muinoin käyttäessäni en moiseen erehtynyt, mutta ajattelin MacOsX:n olevan fiksumpi vekotin - tässä kyllä tämän asian suhteen ilmeisesti erehdyin. Olisihan se pitänyt arvata, että jotain vanhaa tauhkaa jää.
No, katsotaan joskus, jos viitsin puhtaaseen asennukseen ruveta. Onhan toki ohjelmista ja tiedostoista Time Capsulella varmuuskopiot, että kaipa ne sieltä saisi palauteltua. Aikaa siinä kyllä menee tuhottomasti, varmaan ei yksi yönseutu riitä, kun kuutisensataa gigatavua on tavaraa...
"Jos joku tai jokin toimii, älä vaihda sitä toiseen".
Minä menin asentamaan vanhan päälle - kai tyhmyyksissäni.
Windowsia muinoin käyttäessäni en moiseen erehtynyt, mutta ajattelin MacOsX:n olevan fiksumpi vekotin - tässä kyllä tämän asian suhteen ilmeisesti erehdyin. Olisihan se pitänyt arvata, että jotain vanhaa tauhkaa jää.
No, katsotaan joskus, jos viitsin puhtaaseen asennukseen ruveta. Onhan toki ohjelmista ja tiedostoista Time Capsulella varmuuskopiot, että kaipa ne sieltä saisi palauteltua. Aikaa siinä kyllä menee tuhottomasti, varmaan ei yksi yönseutu riitä, kun kuutisensataa gigatavua on tavaraa...
"Jos joku tai jokin toimii, älä vaihda sitä toiseen".
-
Viesti Kirjoittaja klany »
Näin. Jos meinaa vaihtaa toiseen, niin tehdään siitä toimivasta systeemistä buuttaava klooni ulkoiselle levylle, niin sen toimivan systeemin palautus on muutaman tunnin homma..."Jos joku tai jokin toimii, älä vaihda sitä toiseen".
-
Viesti Kirjoittaja tehodia »
Voi viitata kyllä rautavikaankin. Prosessori viallinen? Teitkö koneelle muuta päivitystä kuin käyttispäivityksen?archie61 kirjoitti:Sen jälkeen kaikki on muuten toiminut, mutta kaksi harmillista ongelmaa on ilmennyt.
1) Tietokone ei aina herää nukkumasta lainkaan. On pakko sammuttaa kone väkisin.
2) Joskus kone herää nukkumasta joko hiirellä tai usb-näppäimistöä käyttämällä, mutta saattaa jumittua siihen tilaan. AirPort pysyy "harmaana", edes omenavalikosta ei saa tehtyä mitään. On pakko sammuttaa kone väkisin.
Onko jollain tietoa, mistä nämä ongelmat johtuvat?
Onko muuta tapaa downgreidata takaisin Snow Leopardiin kuin tehdä puhdas asennus levyn alustamisen jälkeen ja palautella sitten varmuuskopiot? Olen sitäkin jo harkinnut.
Tuota downgreidausta olisi tietysti pitänyt kysyä itseltä ja tarvittaessa muilta jo ennen asennushommaan ryhtymistä. Periaatteessa voi tehdä myös ilman asennusta, eli käynnistys SL-levyltä ja sitten palautus TM:ltä. Mutta eipä siinä paljoa ole eroa tuohon asentamiseenkaan.
-
Ei tehty muuta kuin käyttispäivitys. Jos rauta on viallista, niin ilmeni vasta tuossa kohdassa. On sekin toki mahdollista.
Mutta. Ennen muuta, jos esim puhdas asennus on toimimisen edellytys, valmistajan tulisi antaa siitä seikkaperäiset ohjeet ja sanoa, että tee puhdas asennus.
Mutta. Ennen muuta, jos esim puhdas asennus on toimimisen edellytys, valmistajan tulisi antaa siitä seikkaperäiset ohjeet ja sanoa, että tee puhdas asennus.
-
Viesti Kirjoittaja ImacMan »
Tietenkin "puhtaan asennuksen" tarpeellisuus voi riippua myös siitä, miten on konettaan käyttänyt (eli kuinka paljon roskaa on kertynyt kiintolevylle ja miten on asetuksia säätänyt tms.). Olihan Windows-puolellakin vähän sitä meininkiä, että hyvän suorituskyvyn takaamiseksi oli jopa suositeltavaa asentaa käyttis uudelleen vuoden välein -- moni asiaan perehtynyt tätä suositteli. Mäkeissä sentään ei yleensä tarvi moiseen keskittyä kuin sitten ehkä OS:n vaihdossa.archie61 kirjoitti: Mutta. Ennen muuta, jos esim puhdas asennus on toimimisen edellytys, valmistajan tulisi antaa siitä seikkaperäiset ohjeet ja sanoa, että tee puhdas asennus.
Parisen vuotta sitten vaihdoin Windows-PC:n ensimmäiseen Mäkkiini (tämä iMac) ja onhan tämä miljoona kertaa parempi kone käyttöjärjestelmineen monestakin syystä. Ensinnäkin Mäkit suunnitellaan käsittääkseni niin, että komponentit toimivat saumattomasti keskenään. PC-puolella yhteensopimattomat komponentit saattoivat aiheuttaa harmaita hiuksia ja esim. läppäreissä huimat speksit eivät paljon auttaneet, kun huonon rungon sisäisen suunnittelun takia kone ylikuumeni. Toiseksi, Mäkkien päivittäminen on äärimmäisen helppoa siinä missä PC-puolella piti usein ensin selvittää tarkalleen, minkä merkin ja mallin komponentti on kyseessä ja sitten etsiä päivitys valmistajan sivuilta. Tietenkin myös se, että OS X on tavallaan automatisoidumpi kuin Windows, on ainakin peruskäyttäjille hyvä asia, sillä OS X:n kanssa ei tarvitse vaivata päätään, minkä kansion tai valikon takaa löytyy mikäkin säätö.
Windows-puolella edelleen seikkaileva kaverinikin totesi, että iMäkkini on uskomaton vakaudessaan ja toimivuudessaan... "Se vain toimii".
- 21.5" iMac (mid 2010) / i5 3.6GhZ Dual Core / 8Gt RAM
-
Viesti Kirjoittaja via »
kyll mä tein päivityksen päälle vaan - myös tähän early 2008 iMaciin - no proplem
13 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka