Ajattelin tehdä tänne kirjoituksen pikanäppäimistä. Eli voisitteko kertoa parhaimpia pikanäppäin yhdistelmiä minulle, esim miten saa tehtyä pystykkäiset sulkuviivat, mitä näppäintä pitää painaa että pääsee valikkoon esim pelistä. Tuon napinhan korvaa muissa koneissa Windows nappi, sillähän pääsee päävalikkoon. Eli jotain perusniksejä kaipaisin. Kyllähän niitä varmaan täältäkin löytyisi jostain kun etsisi, mutta ajattelin että saisi kaikkien suosimat yhdistelmät samaan syssyyn! Kiitos etukäteen !
Pikanäppäimet
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
8 viestiä
• Sivu 1/1
-
Pablo the Piblio
Pikanäppäimet
Viesti Kirjoittaja Pablo the Piblio »
Hei !
Ajattelin tehdä tänne kirjoituksen pikanäppäimistä. Eli voisitteko kertoa parhaimpia pikanäppäin yhdistelmiä minulle, esim miten saa tehtyä pystykkäiset sulkuviivat, mitä näppäintä pitää painaa että pääsee valikkoon esim pelistä. Tuon napinhan korvaa muissa koneissa Windows nappi, sillähän pääsee päävalikkoon. Eli jotain perusniksejä kaipaisin. Kyllähän niitä varmaan täältäkin löytyisi jostain kun etsisi, mutta ajattelin että saisi kaikkien suosimat yhdistelmät samaan syssyyn! Kiitos etukäteen !![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ajattelin tehdä tänne kirjoituksen pikanäppäimistä. Eli voisitteko kertoa parhaimpia pikanäppäin yhdistelmiä minulle, esim miten saa tehtyä pystykkäiset sulkuviivat, mitä näppäintä pitää painaa että pääsee valikkoon esim pelistä. Tuon napinhan korvaa muissa koneissa Windows nappi, sillähän pääsee päävalikkoon. Eli jotain perusniksejä kaipaisin. Kyllähän niitä varmaan täältäkin löytyisi jostain kun etsisi, mutta ajattelin että saisi kaikkien suosimat yhdistelmät samaan syssyyn! Kiitos etukäteen !
iPhone 4 16GB, MacBook Pro
-
taqtaq
Re: Pikanäppäimet
Viesti Kirjoittaja taqtaq »
Eipä taida tuotaa samaa Windows-näppäimen toimintoa olla OS X:ssä, kun ei vastaavaa valikkoakaan oikeastaan ole.
Itse käyttelen eniten seuraavia
cmd+c - cmd+v (copy - paste)
cmd+tab (käynnissä olevan ohjelman vaihto, luultavasti pääsee peleistäkin pois)
cmd+w (sulkee ikkunan)
cmd+q (sulkee ohjelman)
cmd+h (piilottaa ohjelman)
cmd+t (uusi välilehti selaimessa)
cmd+shift+n (Finderissa uusi kansio)
cmd+n (uusi x, riippuen ohjelmasta, esim ikkuna Finderissa/Safarissa)
cmd+f3 (näyttää työpöydän)
eri sulkeet tulevat shift+8/9, optio+8/9, shift+optio+8/9
Itse käyttelen eniten seuraavia
cmd+c - cmd+v (copy - paste)
cmd+tab (käynnissä olevan ohjelman vaihto, luultavasti pääsee peleistäkin pois)
cmd+w (sulkee ikkunan)
cmd+q (sulkee ohjelman)
cmd+h (piilottaa ohjelman)
cmd+t (uusi välilehti selaimessa)
cmd+shift+n (Finderissa uusi kansio)
cmd+n (uusi x, riippuen ohjelmasta, esim ikkuna Finderissa/Safarissa)
cmd+f3 (näyttää työpöydän)
eri sulkeet tulevat shift+8/9, optio+8/9, shift+optio+8/9
Allekirjoitus
-
kallekilponen
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Tarkoitatko nyt siis sulkuja [{( vai kenties pystyviivaa |? Oikeastaan kaikki erikoismerkit löytyvät painamalla optiota (altia)/shftiä tai sekäettä yhtäaikaa muiden merkkien kanssa.Pablo the Piblio kirjoitti:Ajattelin tehdä tänne kirjoituksen pikanäppäimistä. Eli voisitteko kertoa parhaimpia pikanäppäin yhdistelmiä minulle, esim miten saa tehtyä pystykkäiset sulkuviivat,
Tämä riippuu ihan pelistä, kaikista ei pääse, toisista pääsee. Joissain siihen on oma nappi, joissain toimii cmd+ tab. joissain mission control ja joissain cmd+optio+esc, joka avaa dialogin jonka kautta ohjelman voi pakottaa lopettamaan, mutta sitä voi joissain tapauksissa käyttää toisen ohjelman nostamiseksi aktiiviseksi.mitä näppäintä pitää painaa että pääsee valikkoon esim pelistä. Tuon napinhan korvaa muissa koneissa Windows nappi, sillähän pääsee päävalikkoon.
Viimeksi muokannut kallekilponen, 4.10.2012 klo 22.27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
mmmvuori
Viesti Kirjoittaja mmmvuori »
Hei laitetaan ny tähän. Mistä saan "noin" -merkin? Siis sen aaltoviivan?
~~~~~~~~~
Luurin näppikseltä löytyy helposti, mutta jokusen kerran oon koneelta ettiny.
~~~~~~~~~
-
kallekilponen
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Tildeä jos meinaat niin optio + ¨ eli ~ tai jos yhtäkuin merkin tilalle haetaan niin optio + 0 tuottaa ≈. (Niin ja shift + optio + 0 tuottaa ≠ merkin.)mmmvuori kirjoitti:Hei laitetaan ny tähän. Mistä saan "noin" -merkin? Siis sen aaltoviivan?
~~~~~~~~~
Viimeksi muokannut kallekilponen, 5.10.2012 klo 0.20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
bnbx
Viesti Kirjoittaja bnbx »
-
tómppu
Viesti Kirjoittaja tómppu »
Toisinaan toimii omppu + se kirjain jolla painikkeen sana alkaa. Esimerkissäsi siis omppu (cmd) + y saattaa toimia, vaan voi olla toimimattakin etenkin kun kyseessä taitaa olla nettisivun javascriptillä toteuttama dialogi.
Viimeksi muokannut mercury, 16.2.2014 klo 22.07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Perus hipsteri. pelle. -mindgame
-
llleevi
Viesti Kirjoittaja llleevi »
itse käytän finderissä valitun kohteen poistamiseen cmd + delete, ja roskakorin tyhjennykseen cmd+shift+delete.
sitten kohteiden leikkaamiseen/liimaamiseen cmd+c ja leikataksesi kohteen uuteen sijaintiin cmd+alt+v
paljon tulee käytettyä safarissa cmd+a (valitse koko osoiterivi, jos osoitin siinä) ja osoiterivin valitsemiseksi cmd+l
koneen laittamiseksi lepotilaan virtanappi ja sen jälkeen s
sitten kohteiden leikkaamiseen/liimaamiseen cmd+c ja leikataksesi kohteen uuteen sijaintiin cmd+alt+v
paljon tulee käytettyä safarissa cmd+a (valitse koko osoiterivi, jos osoitin siinä) ja osoiterivin valitsemiseksi cmd+l
koneen laittamiseksi lepotilaan virtanappi ja sen jälkeen s
- composer -
8 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka