Lukemaan oppiminen ja iPad?
Kaikki ohjelmiin, iTunes Storeen, App Storeen, synkronointiin, iOS-käyttöjärjestelmään jne. liittyvät keskustelut tänne
14 viestiä
• Sivu 1/1
-
Lukemaan oppiminen ja iPad?
Viesti Kirjoittaja straight »
Luin asiantuntjatekstiä miten esim. Sanataiturilla iPadilla lapsi oppii helposti lukemaan.
Onko homppulaisilla kokemuksia.
Mistä saa halvimman iPadin ja millä ominaisuuksilla?
Finnish Word Wizard / Sanataituri
Lola's Alphabet Train
Aapinen
Sanaseikkailu
AlphaWriter
Sanapeli
Onko homppulaisilla kokemuksia.
Mistä saa halvimman iPadin ja millä ominaisuuksilla?
Finnish Word Wizard / Sanataituri
Lola's Alphabet Train
Aapinen
Sanaseikkailu
AlphaWriter
Sanapeli
-
Re: Lukemaan oppiminen ja iPad?
Viesti Kirjoittaja Sherman »
On kokemusta. Pennut oppii ennemmin tai myöhemmin lukemaan ihan ilman ipadia, eikä silläkään ole minkään valtakunnan merkitystä oppiiko 3,4,5,6 vai 7-vuotiaana. Mutta jos ipadilla haluat avittaa niin mikä tahansa ipad 2 tai 3 kelpaa. Ykköstä en viitsi suositella, se on jo melkoinen nuhapumppu.
Commodore 64, 64 kB, 1541 disk drive, 1530 (C2N) datassette
Ericsson Dialog 4224
Ericsson Dialog 4224
-
Viesti Kirjoittaja iPadi »
Nuhapumppu 
Ei mulla ole ykköseni kanssa koskaan tullut "Vittuu tää on hidaas" -fiilistä, mutta kukin tavallaan. Tosin en pelaa mitään supergrafiikkapelejä.
Ja ykköstä saa hemmetin halvalla käytettynä.

Ei mulla ole ykköseni kanssa koskaan tullut "Vittuu tää on hidaas" -fiilistä, mutta kukin tavallaan. Tosin en pelaa mitään supergrafiikkapelejä.
-
Viesti Kirjoittaja tuomaril »
No onhan se A4-prossu jo aika heppoinen nykysoftille.iPadi kirjoitti:Nuhapumppu
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
MacBook Air M1
-
Viesti Kirjoittaja iPadi »
Mutta riittää varmasti ihan hyvin jollekkin lukutaidottomalle vauvalle.tuomaril kirjoitti:No onhan se A4-prossu jo aika heppoinen nykysoftille.iPadi kirjoitti:Nuhapumppu
-
Viesti Kirjoittaja E-W »
Pitää olla kyllä aika hyvä iPad ja ohjelma, että vauva oppii lukemaaniPadi kirjoitti: Mutta riittää varmasti ihan hyvin jollekkin lukutaidottomalle vauvalle.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
ZTE Blade (Insmat Screen Protector, tarvikeakku 1300 mAh, microUSB-datakaapeli 30 cm).
A13 7" Capacitive Touch Screen Android 4.0 Tablet PC w/ TF / Camera / Wi-Fi / G-Sensor - Black.
Compaq Prolinea 4/33.
A13 7" Capacitive Touch Screen Android 4.0 Tablet PC w/ TF / Camera / Wi-Fi / G-Sensor - Black.
Compaq Prolinea 4/33.
-
Viesti Kirjoittaja wiljam.i »
Kakkonen on minusta paremmin käteen istuva, ykkösen takaosa oli jotenkin pullukka =) Ei ole kokemusta miten noi lasten käteen istuu, mutta minä preferoisin käytettyä kakkosta. Jos mitään muita vaatimuksia ei ole, niin joku 16/32G WiFi voisi olla toimiva. Hintapolitiikka voi toki ohjata ykkösen suuntaan, eikähän noissa niin isoa eroa ole peruskäytössä.
Käytettyjä on näkynyt tämänkin foorumin myydään palstalla. Kaupanteossa suosisin kasvokkain tapahtuvaa tavaran vaihtoa, noita tabletteja kun tuppaa olla turuilla ja toreilla "myynnissä" ja myynnissä.
t.w
btw
Kirjoittamisen ja kirjainten opiskelussa näppiksestä/tietokoneesta on ristiriitaisia kokemuksia. Oppii kyllä ja kiinnosti, mutta oppi välttelemään myös käsinkirjoitusta. Painojälki käsin piirretyissä kirjaimissa oli lapsenkin mielestä "luokatonta"![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Käytettyjä on näkynyt tämänkin foorumin myydään palstalla. Kaupanteossa suosisin kasvokkain tapahtuvaa tavaran vaihtoa, noita tabletteja kun tuppaa olla turuilla ja toreilla "myynnissä" ja myynnissä.
t.w
btw
Kirjoittamisen ja kirjainten opiskelussa näppiksestä/tietokoneesta on ristiriitaisia kokemuksia. Oppii kyllä ja kiinnosti, mutta oppi välttelemään myös käsinkirjoitusta. Painojälki käsin piirretyissä kirjaimissa oli lapsenkin mielestä "luokatonta"
No more mr. brown eye
-
Mistä tuon 16/32G WiFi:n saa halvimmalla?
Paljonko siinä "virtaa" Macbook Airiin verrattuna?
Paljonko siinä "virtaa" Macbook Airiin verrattuna?
-
Vielä kysyn
Wifi? Vai SIM korttipaikalla??
Kokemuksia?
Kokemuksia?
-
Viesti Kirjoittaja wakio »
Jos joskus ajattelet tarvitsevasi GPS:ää eli navigointia, sinun pitää otta SIM-korttipaikalla (ei sinne korttia ole pakko laittaa). Muuten riittää wifi-versio (jossa ei siis ole GPS-sirua joten navigointi ei onnistu. Jälkikäteen ei pysty lisäämään).straight kirjoitti:Vielä kysyn
Kokemuksia?
iPhoneja siellä, iPhoneja täällä. iPadeja ja Macbookkeja kaikkialla
-
Viesti Kirjoittaja apple_fani »
Kannattaa ottaa 3G-malli, pääset helpommalla, sillä et voi koskaan tietää, milloin sitä tarvitset
(kiitos muuten homppulaisille jotka minutkin aikoinaan käännyttivät 3G-malliin, onneksi
). Minulla on kaikki iPad-versiot (1., 2. ja "The New iPad"), niin sen perusteella ota iPad 2 tai 3. iPad 1 alkaa todellakin takkuamaan jo ihan peruskäytössäkin. Jos Safarin avaamiseen menee 3-4 sek., niin kyllä sellaisiin lasten opetteluohjelmiin menee jo pelkästään aikaa käynnistykseen, mutta myös käyttö voisi olla tahmaista, sillä lapsille suunnatut ohjelmat tuntuvat olevan aika graafisia siinä suhteessa, että niissä käytetään paljon kuvia.
Lyhyesti: iPad 2 tai 3, WiFi + 3G
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Lyhyesti: iPad 2 tai 3, WiFi + 3G
-
Viesti Kirjoittaja mmmvuori »
Vanhempi muksu on justiinsa kohta viisvuotias, ja erittäin kiinnostunut sanoista ja kirjaimista, ja haluaisi kovasti oppia lukemaan. En mä nyt sitä mitenkään treenaamaan ole ryhtynyt, mutta kyllä mä olen sitä mieltä, että mitä aiemmin oppii lukemaan niin sitä parempi.
Ei sillä etteikö kaikki jossakin välissä oppisi, tai että sillä olisi jotain erityistä merkitystä oppiiko aiemmin vai myöhemmin, mutta muistan kuitenkin miten itse opin kuusivuotiaana lukemaan. Se oli yksi elämäni onnellisimmista päivistä (nimenomaan päivistä; muistan jopa sen hetken kun ykskaks ymmärsin miten sanat muodostuvat kirjaimista kun luin itselleni aiemmin täysin vierasta leppäkerttukirjaa. Käsittämätön vapauden ja itsenäisyyden fiilis), yht'äkkiä en ollut enää riippuvainen isästä tai äidistä kun halusin jotakin kirjaa lukea. Osasin itse, ja pystyin lukemaan silloin kuin itse halusin, sitä mitä halusin.
Tämän vuoksi kyllä tuen semiaktiivisesti oman ipanan lukutaidon kehittymistä. Rakas lapsoinen viihtyy varsin mainiosti esim jo mainitun Lolan Aakkosjunan kanssa, mutta ikävä kyllä pädin kanssa tulee pulmaksi se muu viihdetarjonta, jota tuo pahainen kakara osaa suvereenisti hyödyntää: muut pelit, lasten Areena ja pädillä pitkiä automatkoja varten olevat piirretyt. Ikävä kyllä melkeinpä kaikki "kehittävä" sisältö iPadilla jaa kakkoseksi liikkuvan kuvan ja äänen jälkeen. Eli pädin käyttöä joutuu kyllä vahtimaan, ettei se mene ihan pelkästään töllön tuijottamiseksi. Tämä ei kuitenkaan oikeastaan ole ongelma - tietysti lasten tietoteknistä puuhailua ja kulutettua sisältöä joutuu (ja pitääkin) sääntelemään, ja vielä varsin pitkään, ihan kuin kaikkea muutakin mediaa. Pädin suhteen on kuitenkin semmoinen juttu verrattuna televisioon, että tuo laatta on väistämättä interaktiivisempi. Sitä on pelkän aivottoman toljottamisen sijaan ihan pakko myös ohjata jotenkin.
Mutta mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen, niin en kyllä tiedä ovatko nuo iPad-softat mitenkään erityisiä lukemaan oppimisessa. Omalla lapsella riittää ihan yhtä lailla kiinnostusta perinteiseen kynällä raapusteluun, josta hän ihan selkeästi nauttii. Kirjoittelee ystävilleen mielellään kortteja ja postia, joiden laatimimiseen kyselee neuvoja vanhemmiltaan. Joskus kirjoitan mallit, joista hän kopio, joskus opastan kirjan kanssa, ja joskus huutelen keittiöstä mikä kirjain tulee seuraavaksi. Usein erittäin hidasta, mutta kyllä mulla on semmonen olo, että oppi menee paremmin perille kun tekstin tuottaminen on ollut hidasta ja vaivalloista. Tuntuu myös siltä, että lapsi itsekkin on paljon tyytyväisempi ja ylpeämpi kirjallisista tuotoksistaan kun on niihin käyttänyt paljon vaivaa ja aikaansa.
Itse asiassa olen tullut sihen tulokseen, että pädin (tai puhelimen) antaminen lapsen käyttöön "kehittävässä" tarkoituksessa on usein itsepetosta ja laiskuutta. Itselleni on ainakin niin hemmetin helppoa lykätä muksuille (mulla siis kaksi lasta, tuo kohta 5 -vuotias ja 2,5 -vuotias) pädi käpälään kun itse en jaksa heidän touhuihinsa keskittyä, haluan heidät nopeasti hiljaisiksi ja tyytyväisiksi, tai en jaksa kuunnella heidän keskinäistä riitelyään. Nykyteknologian lastenkasvatuksessa tarjoaman "alkuinnostuksen" jälkeen olenkin rajoittanut lasten pääsyä härveleiden ääreen varsin paljon. Jotenkin tuntuu siltä, että muksujen pinna on sitä pidempi ja touhut ja leikit järkevämpiä mitä vähemmän ne ruutua tuijottavat. Voi tietty olla, että tämäkin on jonkinlaista itsepetosta: Olen nyt niiiin vastuullinen ja hyvä isä kun en anna mukkeloiden tuhlata aikaansa ruudun ääressä.
Toki kuitenkin pidän ihan tarpeellisena, että lapset jossakin määrin tutustuvat tietotekniikkaan jo varhaisessa vaiheessa. Mutta nyt siihen riittää kyllä aika vähäinen aika. Oppikoot ensin lukemaan, ja sitten voivat painua Googleen etsimään heppakuvia.
Ei sillä etteikö kaikki jossakin välissä oppisi, tai että sillä olisi jotain erityistä merkitystä oppiiko aiemmin vai myöhemmin, mutta muistan kuitenkin miten itse opin kuusivuotiaana lukemaan. Se oli yksi elämäni onnellisimmista päivistä (nimenomaan päivistä; muistan jopa sen hetken kun ykskaks ymmärsin miten sanat muodostuvat kirjaimista kun luin itselleni aiemmin täysin vierasta leppäkerttukirjaa. Käsittämätön vapauden ja itsenäisyyden fiilis), yht'äkkiä en ollut enää riippuvainen isästä tai äidistä kun halusin jotakin kirjaa lukea. Osasin itse, ja pystyin lukemaan silloin kuin itse halusin, sitä mitä halusin.
Tämän vuoksi kyllä tuen semiaktiivisesti oman ipanan lukutaidon kehittymistä. Rakas lapsoinen viihtyy varsin mainiosti esim jo mainitun Lolan Aakkosjunan kanssa, mutta ikävä kyllä pädin kanssa tulee pulmaksi se muu viihdetarjonta, jota tuo pahainen kakara osaa suvereenisti hyödyntää: muut pelit, lasten Areena ja pädillä pitkiä automatkoja varten olevat piirretyt. Ikävä kyllä melkeinpä kaikki "kehittävä" sisältö iPadilla jaa kakkoseksi liikkuvan kuvan ja äänen jälkeen. Eli pädin käyttöä joutuu kyllä vahtimaan, ettei se mene ihan pelkästään töllön tuijottamiseksi. Tämä ei kuitenkaan oikeastaan ole ongelma - tietysti lasten tietoteknistä puuhailua ja kulutettua sisältöä joutuu (ja pitääkin) sääntelemään, ja vielä varsin pitkään, ihan kuin kaikkea muutakin mediaa. Pädin suhteen on kuitenkin semmoinen juttu verrattuna televisioon, että tuo laatta on väistämättä interaktiivisempi. Sitä on pelkän aivottoman toljottamisen sijaan ihan pakko myös ohjata jotenkin.
Mutta mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen, niin en kyllä tiedä ovatko nuo iPad-softat mitenkään erityisiä lukemaan oppimisessa. Omalla lapsella riittää ihan yhtä lailla kiinnostusta perinteiseen kynällä raapusteluun, josta hän ihan selkeästi nauttii. Kirjoittelee ystävilleen mielellään kortteja ja postia, joiden laatimimiseen kyselee neuvoja vanhemmiltaan. Joskus kirjoitan mallit, joista hän kopio, joskus opastan kirjan kanssa, ja joskus huutelen keittiöstä mikä kirjain tulee seuraavaksi. Usein erittäin hidasta, mutta kyllä mulla on semmonen olo, että oppi menee paremmin perille kun tekstin tuottaminen on ollut hidasta ja vaivalloista. Tuntuu myös siltä, että lapsi itsekkin on paljon tyytyväisempi ja ylpeämpi kirjallisista tuotoksistaan kun on niihin käyttänyt paljon vaivaa ja aikaansa.
Itse asiassa olen tullut sihen tulokseen, että pädin (tai puhelimen) antaminen lapsen käyttöön "kehittävässä" tarkoituksessa on usein itsepetosta ja laiskuutta. Itselleni on ainakin niin hemmetin helppoa lykätä muksuille (mulla siis kaksi lasta, tuo kohta 5 -vuotias ja 2,5 -vuotias) pädi käpälään kun itse en jaksa heidän touhuihinsa keskittyä, haluan heidät nopeasti hiljaisiksi ja tyytyväisiksi, tai en jaksa kuunnella heidän keskinäistä riitelyään. Nykyteknologian lastenkasvatuksessa tarjoaman "alkuinnostuksen" jälkeen olenkin rajoittanut lasten pääsyä härveleiden ääreen varsin paljon. Jotenkin tuntuu siltä, että muksujen pinna on sitä pidempi ja touhut ja leikit järkevämpiä mitä vähemmän ne ruutua tuijottavat. Voi tietty olla, että tämäkin on jonkinlaista itsepetosta: Olen nyt niiiin vastuullinen ja hyvä isä kun en anna mukkeloiden tuhlata aikaansa ruudun ääressä.
Toki kuitenkin pidän ihan tarpeellisena, että lapset jossakin määrin tutustuvat tietotekniikkaan jo varhaisessa vaiheessa. Mutta nyt siihen riittää kyllä aika vähäinen aika. Oppikoot ensin lukemaan, ja sitten voivat painua Googleen etsimään heppakuvia.
-
-
Viesti Kirjoittaja nexusanger »
Nyt taitaa mmmmountain muistaa myös sinappikakanhajun ja kuinka talkki meni hengitykseen kun pyllyä kuivateltiin
Kova on muisti miehellä!

Kova on muisti miehellä!
14 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka