Hyviä pikkuohjelmia Macille ja muita vinkkejä alkajille
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
14 viestiä
• Sivu 1/1
-
Hyviä pikkuohjelmia Macille ja muita vinkkejä alkajille
Viesti Kirjoittaja ukkelimies »
Nyt on vuosi kannettavan macin ja lionin käyttöä takana ja vinkkejä ihmisille jotka "joutuvat" vastaavaan tilanteenseen:
Periaatteenani on ollut, että Dock pois viemestä tilaa (tärkeää 13" näytössä) eli se tulee näkyviin vain kursorin sen päälle siirtäessa ja muutenkin sinne vain päivittäin käytettävät kuten selain, skypet jne. ja menubariin (=win7 tray) kaikki ohjelmat mitkä saa. Menubarin/trayn hiominen tekee macistä henkilökohtaisen käyttäjälleen. http://macmenubars.com/
Hyviä pieni ja isompia ohjelmia:
- Firefox + evernote/antibanner liitännäiset, älä edes harkitse muita. Muut selaimet korkeintaan eri tarkoituksiin kun yleissurffaukseen
- Mail unread menu, ilmoittaa menubarissa uusista sähköposteista (tämä on oikeasti paras ohjelma ja laitoin tekijällekin donation siitä hyvästä)
- Evernote, selaimesta tai liki mistä vaan kaikki tekstit ja kuvat talteen, osaa syncata luurin ja pc:n kanssa
- AppCleaner, en tiedä miten tarpeellinen macissä mutta rauhoittaa windowsin tottuneita. poistaa ohjelmat läskeineen.
- Quicksilver, space+cmd napista käynnistyvä ohjelmien ja tiedostojen aukaisija. Kannattaa poistaa menubaristakin kun on saanut asetukset kuntoon ja pyöriä piilossa vaan
- growl, näyttää pop-up ilmoituksia ohjelmien tekemisistä, kannattaa piilottaa kuten quicksilver
- mplayerX videoiden katseluun, varalta VLC
- Viennabeta, RSS lukija, vaikka ei saa ainakaan vielä pois dockista niin käytettävyys on vaan niin hyvä
- SimpleTask, kätevä arkisten asioiden to-do listan tekoon ja pysyy hyvin piilossa menubarissa
- DropBox, kätevä pilvipalvelin siirtää tiedostoja kannettavan ja pc:n välillä, toimii myös selaimen kautta mistä koneesta vain
- quiet read, menubarissa oleva www-sivujen muistilista jonne voi raahata jonkun urlin muistiin ja lukea sen sitten myöhemmin
- farensius, näyttää lämpötilan ulkona menubarissa
- radium, paras nettiradio-ohjelma mihin olen törmännyt, pysyy kiltisti menubarissa piilossa
- Twitterific, paras twitterien seurantan mihin olen törmännyt koska tämänkin saa menubariin piiloon
- notestab, nopeisiin muistiinpanoihin. pysyy nätistä menubarissa ja muistiinpanot voi kätevästi lähettää vaikka mailiin tai dropboxiin
- uTorrentilla tulee parhaiten mainosvapaat ohjelmat
- Status-screen-saver, nyt on jotain järkeä käyttää screensaveria, koska tämä näyttää sekä screen-saverin että myös isoina kuvakkeinta tulleet sähköpostit, RSS:t, twiittaukset, skype-viestit jnejne.
Muuta:
- hiiri-trackin asetukset niin, että kerta napauksella toimii osoitus ja kahden sormen napautus vastaa hiiren kakkosnappia . ruudun kulmiin hotspotteihin laitoin vasemmalle puolelle oikotien launchpadiin (koska sitä tarvitse paljon!) ja oikealla Näytä työpöytä. Näitä hiirieleitä kannattaa ihan oikeasti käyttää ja hioa koska macin ohjauslevu on niin hyvä (toisin kuin näppäimistö, joka on paska). En enää muista mitkä on macin vakioasetukset.
- widgetteihin laskimet, valuutta, aika ja muut yksikkömuuntimet, sääennuste ja statNano
- järjestele launchpadiin itse lisätyt appsit yhdelle sivulle asianmukaisiin kansioihin mieluummin kuin monta sivua veivattavaa.
Suurin ero näin vuoden käytöllä pc-maailmaan on laitteen tekninen/visuaalinen laatu (pl. näppäimistö joka nousee keskiverroksi vain kätevän taustavalonsa ansiosta, muuten se on surkea) ja ohjelmat jotka on tehty mielestäni paremmin kuin pc:llä (esim. tuo nettiradio-ohjelma Radium)
Periaatteenani on ollut, että Dock pois viemestä tilaa (tärkeää 13" näytössä) eli se tulee näkyviin vain kursorin sen päälle siirtäessa ja muutenkin sinne vain päivittäin käytettävät kuten selain, skypet jne. ja menubariin (=win7 tray) kaikki ohjelmat mitkä saa. Menubarin/trayn hiominen tekee macistä henkilökohtaisen käyttäjälleen. http://macmenubars.com/
Hyviä pieni ja isompia ohjelmia:
- Firefox + evernote/antibanner liitännäiset, älä edes harkitse muita. Muut selaimet korkeintaan eri tarkoituksiin kun yleissurffaukseen
- Mail unread menu, ilmoittaa menubarissa uusista sähköposteista (tämä on oikeasti paras ohjelma ja laitoin tekijällekin donation siitä hyvästä)
- Evernote, selaimesta tai liki mistä vaan kaikki tekstit ja kuvat talteen, osaa syncata luurin ja pc:n kanssa
- AppCleaner, en tiedä miten tarpeellinen macissä mutta rauhoittaa windowsin tottuneita. poistaa ohjelmat läskeineen.
- Quicksilver, space+cmd napista käynnistyvä ohjelmien ja tiedostojen aukaisija. Kannattaa poistaa menubaristakin kun on saanut asetukset kuntoon ja pyöriä piilossa vaan
- growl, näyttää pop-up ilmoituksia ohjelmien tekemisistä, kannattaa piilottaa kuten quicksilver
- mplayerX videoiden katseluun, varalta VLC
- Viennabeta, RSS lukija, vaikka ei saa ainakaan vielä pois dockista niin käytettävyys on vaan niin hyvä
- SimpleTask, kätevä arkisten asioiden to-do listan tekoon ja pysyy hyvin piilossa menubarissa
- DropBox, kätevä pilvipalvelin siirtää tiedostoja kannettavan ja pc:n välillä, toimii myös selaimen kautta mistä koneesta vain
- quiet read, menubarissa oleva www-sivujen muistilista jonne voi raahata jonkun urlin muistiin ja lukea sen sitten myöhemmin
- farensius, näyttää lämpötilan ulkona menubarissa
- radium, paras nettiradio-ohjelma mihin olen törmännyt, pysyy kiltisti menubarissa piilossa
- Twitterific, paras twitterien seurantan mihin olen törmännyt koska tämänkin saa menubariin piiloon
- notestab, nopeisiin muistiinpanoihin. pysyy nätistä menubarissa ja muistiinpanot voi kätevästi lähettää vaikka mailiin tai dropboxiin
- uTorrentilla tulee parhaiten mainosvapaat ohjelmat
- Status-screen-saver, nyt on jotain järkeä käyttää screensaveria, koska tämä näyttää sekä screen-saverin että myös isoina kuvakkeinta tulleet sähköpostit, RSS:t, twiittaukset, skype-viestit jnejne.
Muuta:
- hiiri-trackin asetukset niin, että kerta napauksella toimii osoitus ja kahden sormen napautus vastaa hiiren kakkosnappia . ruudun kulmiin hotspotteihin laitoin vasemmalle puolelle oikotien launchpadiin (koska sitä tarvitse paljon!) ja oikealla Näytä työpöytä. Näitä hiirieleitä kannattaa ihan oikeasti käyttää ja hioa koska macin ohjauslevu on niin hyvä (toisin kuin näppäimistö, joka on paska). En enää muista mitkä on macin vakioasetukset.
- widgetteihin laskimet, valuutta, aika ja muut yksikkömuuntimet, sääennuste ja statNano
- järjestele launchpadiin itse lisätyt appsit yhdelle sivulle asianmukaisiin kansioihin mieluummin kuin monta sivua veivattavaa.
Suurin ero näin vuoden käytöllä pc-maailmaan on laitteen tekninen/visuaalinen laatu (pl. näppäimistö joka nousee keskiverroksi vain kätevän taustavalonsa ansiosta, muuten se on surkea) ja ohjelmat jotka on tehty mielestäni paremmin kuin pc:llä (esim. tuo nettiradio-ohjelma Radium)
Viimeksi muokannut ukkelimies, 10.10.2012 klo 8.24. Yhteensä muokattu 12 kertaa.
-
Re: Hyviä pikkuohjelmia Macille ja muita vinkkejä alkajille
Viesti Kirjoittaja kakeMBP »
Millä tavalla Quicksilver on parempi kuin Spotlight?
Kalle
Apple Mac Mini 2018 / 3,6 GHz Quad-Core i3 / 8 GB RAM / 128 GB SSD / MacOS Monterey 11.2 / ASUS VP228 Display 21,5"
Talart JT Ready pyörätuoli vm 2021
Elämä ei ole pelkkää jaloilla tanssimista - https://www.facebook.com/kallehannadance/
Apple Mac Mini 2018 / 3,6 GHz Quad-Core i3 / 8 GB RAM / 128 GB SSD / MacOS Monterey 11.2 / ASUS VP228 Display 21,5"
Elämä ei ole pelkkää jaloilla tanssimista - https://www.facebook.com/kallehannadance/
-
Viesti Kirjoittaja peku »
Kukin tyylillään, itse olen pyrkinyt pärjäämään mahdollisimman vähillä third party -ohjelmilla. Näin saan minimoitua mahdolliset virhetilanteet. Moniin aloitusviestissä mainittuihin tarpeisiin löytyy Mountain Lionista työkalut vakiona.
MacBook Air 13,3"M2 iMac 27" Mac mini MacBook Air 13" iPad Air 2 iPad 2018 2x iPad 2022 MacBook Pro 17" 2x HomePod mini 2x Homepod2 Airport Express Thunderbolt Display 27” 2x iPhone SE iPod nano
-
Samalla linjalla sun kaapeku kirjoitti:Kukin tyylillään, itse olen pyrkinyt pärjäämään mahdollisimman vähillä third party -ohjelmilla. Näin saan minimoitua mahdolliset virhetilanteet. Moniin aloitusviestissä mainittuihin tarpeisiin löytyy Mountain Lionista työkalut vakiona.

Kalle
-
Viesti Kirjoittaja lahtis »
Voisin listata tähän viisi omasta mielestä hyvää lisäohjelmaa satunnaisessa järjestyksessä kaikki on sellaisia joista en halua enää luopua.
-TotalFinder lisää Finderiin välilehdet, järjestyksen että saa aina kansiot ylimmäiseksi vaikka järjestäisi tiedostot mihin järjestykseen tahansa, leikkausvalinnan hiiren kakkosnapin taakse tämän pitäisi olla minusta vakiona jo heti uudessa koneessa.
-SteerMouse paras löytämäni hiiriajuri muille kun Applen hiirille. Logitech ja Razer ei osaa tehdä ajureita OS X:lle eikä osaa myöskään Apple tehdä muiden hiirille ajureita lisäksi tämä on ainut ajuri jolla saa hiiren kiihdytyksen pois päältä kokonaan.
-Fantastical ehkä paras kalenterisovellus koskaan.
-MPlayerX loistava videoiden toisto-ohjelma kevyempi ja toimii paremmin kun VLC.
-1Password ostin tämän maanantaina ja en tiedä miksi en ole ostanut tätä jo aikaisemmin saa turvalliset salasanat joka sivulle eikä niitä tarvitse enää itse muistaa. Olen kyllä toki kirjoittanut ne ylös jos sattuu jotain käymään.
-TotalFinder lisää Finderiin välilehdet, järjestyksen että saa aina kansiot ylimmäiseksi vaikka järjestäisi tiedostot mihin järjestykseen tahansa, leikkausvalinnan hiiren kakkosnapin taakse tämän pitäisi olla minusta vakiona jo heti uudessa koneessa.
-SteerMouse paras löytämäni hiiriajuri muille kun Applen hiirille. Logitech ja Razer ei osaa tehdä ajureita OS X:lle eikä osaa myöskään Apple tehdä muiden hiirille ajureita lisäksi tämä on ainut ajuri jolla saa hiiren kiihdytyksen pois päältä kokonaan.
-Fantastical ehkä paras kalenterisovellus koskaan.
-MPlayerX loistava videoiden toisto-ohjelma kevyempi ja toimii paremmin kun VLC.
-1Password ostin tämän maanantaina ja en tiedä miksi en ole ostanut tätä jo aikaisemmin saa turvalliset salasanat joka sivulle eikä niitä tarvitse enää itse muistaa. Olen kyllä toki kirjoittanut ne ylös jos sattuu jotain käymään.
-
Viesti Kirjoittaja protagonist »
Aikoinaan tuli asenneltua kaikenlaista ja kaikennäköisiä ongelmiakin siitä seurasi. Viimeisin oli Little Snitch joka aiheutteli kernel panicceja.
Nykyään asennan vain pakolliset kuten Dropbox ja tarpeelliset kuten Jumpcut (leikepöydän bufferointia), Growl (tästäkin onneksi päässee pian eroon) ja UnArchiver.
"Työkalupakissa" tällä hetkellä vain Onyx, WifiScanner ja CleanMyMac 2. Joku poisto-ohjelma on tarpeen koska joistakin softista jää ylimääräistä röhnää, asetustiedosto kirjastossa ei sinänsä haittaa.
Nykyään asennan vain pakolliset kuten Dropbox ja tarpeelliset kuten Jumpcut (leikepöydän bufferointia), Growl (tästäkin onneksi päässee pian eroon) ja UnArchiver.
"Työkalupakissa" tällä hetkellä vain Onyx, WifiScanner ja CleanMyMac 2. Joku poisto-ohjelma on tarpeen koska joistakin softista jää ylimääräistä röhnää, asetustiedosto kirjastossa ei sinänsä haittaa.
Elämän betatestaaja, graafinen suunnittelija ja markkinointimies.
-
Viesti Kirjoittaja Kain »
Itse suosittelisin Paht Finderia, Total Finderin sijaan.lahtis kirjoitti: -TotalFinder lisää Finderiin välilehdet, järjestyksen että saa aina kansiot ylimmäiseksi vaikka järjestäisi tiedostot mihin järjestykseen tahansa, leikkausvalinnan hiiren kakkosnapin taakse tämän pitäisi olla minusta vakiona jo heti uudessa koneessa.
Ja yksi mistä minä pidän on Alfred. Olen vain kuullut, että olis parempi kuin Quiqksilver.
Jos ihmiset saisivat sateenkaaren eläintarhaan, niin he tekisivät sen.
-
Viesti Kirjoittaja lahtis »
Itse tuli laitettua tuo TotalFinder kun se tuntui olevan kevyempi kun muinoin noita testailin. Se se tuntuu olevan enemmän kun liitännäinen ja sulautuvansa hyvin tuohon Applen omaan Finderiin eikä tunnu niin omalta ohjelmalta. Molemmat on varsin päteviä tuossa Path Finderissa on vieläkin enemmän säätöjä ja mahdollisuuksia.Kain kirjoitti: Itse suosittelisin Paht Finderia, Total Finderin sijaan.
Ja yksi mistä minä pidän on Alfred. Olen vain kuullut, että olis parempi kuin Quiqksilver.
-
Viesti Kirjoittaja eugenio869 »
Pidän itse ainakin näistä:
Pocket - pystyy tallentamaan kaiken mielenkiintoisen sisällön surfatessa iphonella ja illalla lukee rauhassa paremman ajan kanssa. http://lifedesign.fi/laita-hyvat-jutut-taskuun-pocket/
Timebar - erittäin kätevä pikkusovellus, joka laittaa ajastimen macin menu bariin. Näkee koko ajan paljonko on aikaa johonkin tietyn tehtävän suorittamiseen. https://itunes.apple.com/us/app/timebar ... 9225?mt=12
DayOne - jos pitää päiväkirjaa, niin tämä on yksi parhaista appseista siihen. Maksullinen. http://lifedesign.fi/dayone-erinomainen-paivakirja
1password - Ei tarvi muistaa salasanoja ulkoa https://itunes.apple.com/us/app/1passwo ... 7910?mt=12
Sitten tietty Droppari ja Drive http://lifedesign.fi/dropbox-vs-google-drive/
Lisäksi pakolliset Evernote, Wunderlsit ja uTorrent
Pocket - pystyy tallentamaan kaiken mielenkiintoisen sisällön surfatessa iphonella ja illalla lukee rauhassa paremman ajan kanssa. http://lifedesign.fi/laita-hyvat-jutut-taskuun-pocket/
Timebar - erittäin kätevä pikkusovellus, joka laittaa ajastimen macin menu bariin. Näkee koko ajan paljonko on aikaa johonkin tietyn tehtävän suorittamiseen. https://itunes.apple.com/us/app/timebar ... 9225?mt=12
DayOne - jos pitää päiväkirjaa, niin tämä on yksi parhaista appseista siihen. Maksullinen. http://lifedesign.fi/dayone-erinomainen-paivakirja
1password - Ei tarvi muistaa salasanoja ulkoa https://itunes.apple.com/us/app/1passwo ... 7910?mt=12
Sitten tietty Droppari ja Drive http://lifedesign.fi/dropbox-vs-google-drive/
Lisäksi pakolliset Evernote, Wunderlsit ja uTorrent
Viimeksi muokannut eugenio869, 27.4.2013 klo 13.03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja tammis »
Käyttöjärjestelmän vakio-ominaisuudet ovat niin kattavat, ettei mielestäni juuri kolmannen osapuolen softaa tarvita. Itse käytän:
ClipMenu: leikepöytäbuffer, samankaltainen kuin Jumpcut
Spotify: musiikin streaming
Safarin laajennuksia on kaksi, HoverZoom ja AdBlock.
ClipMenu: leikepöytäbuffer, samankaltainen kuin Jumpcut
Spotify: musiikin streaming
Safarin laajennuksia on kaksi, HoverZoom ja AdBlock.
Viimeksi muokannut tammis, 29.4.2013 klo 22.25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Itse korvaisin uTorrentin Transmissionilla.eugenio869 kirjoitti: Lisäksi pakolliset Evernote, Wunderlsit ja uTorrent
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Ei niissä ole juuri eroa.Kain kirjoitti:Itse korvaisin uTorrentin Transmissionilla.eugenio869 kirjoitti: Lisäksi pakolliset Evernote, Wunderlsit ja uTorrent
-
Ei olekkaan, mutta Transmission tuntuu selkeämmältä käyttää.Fixx kirjoitti:Ei niissä ole juuri eroa.Kain kirjoitti:Itse korvaisin uTorrentin Transmissionilla.eugenio869 kirjoitti: Lisäksi pakolliset Evernote, Wunderlsit ja uTorrent
-
BetterTouchTool
Jumpcut
Caffeine/NoSleep
GeekTool
Jumpcut
Caffeine/NoSleep
GeekTool
Kalle
14 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka