tuomaril kirjoitti:Mietiskelin vähän niin että käyn pitkin talvea aina silloin tällöin tuota käynnistelemässä ja annan akun latautua. Onko kellään mitään mielipiteitä tuosta talviseisonnasta?
On. Ideasi on melkein hölmöintä, mitä voi tuossa tilanteessa tehdä. Se lyhytaikainen käyttö talvipakkasessa ei saa mitään hyödyllistä aikaan. Kone ei lämpene kunnolla ja kosteus tiivistyy moottoriin, myös sen sisälle. Lisäksi kylmä kone nokeentuu tuollaisessa käytössä. Se mopon oma laturi on niin heikkotehoinen, ettei se lyhyellä käytöllä ehdi akkua paljoa lataamaan.
Laita tankki täyteen ja jos oikein haluat hienostella, osta bensan sekaan laitettavaa lisäainetta säilytyksen ajaksi. Ilmankin kyllä pärjää, jos ei seisokki ole kauhean pitkä.
Irrota akusta jompi kumpi kaapeli. Akku voi jäädä pyörään, se säilyy paremmin pakkasessa kuin lämpimässä. Jos akku purkautuu talven aikana täysin tyhjäksi, se jäätyy ja on sen jälkeen pilalla. Vaan eipä niin heikolla akulla olisi muutenkaan enää ensi kesänä pärjännyt. Mutta jos akku on kunnollinen, se ei purkaudu kaapeli irrotettuna ja pakkasessa seisoessaan.
Keväällä ei muuta kuin tarkistus, että virtaa on jäljellä ja peli polkemalla käyntiin ja ajoon.
Tämän foorumin Mikael K. ja häntä hännystelevä Kunkku ovat eräänlaisia nykyajan käärmeöljykauppiaita tällä "torilla". Heidän sanomisiaan on kaikilla oikeus kommentoida - Hanttapuli